Toon posts:

Overlappende partities?Ik heb echt hard hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag wilde ik mijn 40GB harde schijf herpartitioneren. Dit deed ik met FDISK. Aanvankelijk had ik alleen een extended partitie gemaakt (door vergeetachtigheid). Toen ik hier achter kwam heb ik alsnog een primaire en een extended gemaakt m.b.v. FDISK.
Nu ben ik echter 7GB(!) kwijt. FDISK geeft de juiste grootte van mijn HD weer, maar als ik partities wil maken heb ik slechts een deel van mijn HD tot mijn beschikking.
Met FDISK kon ik verder niets beginnen, dus besloot ik eens te kijken hoe mijn HD eruit zag volgens FIPS.
Volgens FIPS overlappen twee partities elkaar.
Hoe kan ik dit in 's hemelsnaam weer goed krijgen? Ik ben echt ten einde raad. :`(

P.S. Ik kan gewoon Windows installeren dus als iemand een oplossing weet met een programma dat onder Windows draait is het ook goed.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

opnieuw partitioneren?

Verwijderd

Waarom gooi je gewoon niet even alle partities weg en begin je opnieuw?
Als alle troep al geinstalleerd is zou ik het eens met PartitionMagic proberen. Kan me niet voorstellen overigens dat ze daadwerkelijk overlappen. Dan zou je eerder 7 Gig over hebben ipv tekort komen :?

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik de schijf wil herpartioneren, geeft FDISK het volgende aan:
- Wanneer ik een overzicht van de partities bekijk, staat daar ergens dat mijn hele harde schijf +/-39GB is (wat dus klopt). Alle partities bij elkaar opgeteld is echter slechts 33GB (ook wanneer ik de percentages optel klopt het niet).
- Wanneer ik echter partities maak, heb ik slechts 28GB tot mijn beschikking (aan het eind van de schijf staan nog twee Linux-partities van in totaal +/- 5GB dus ik mis ongeveer 7GB). Ik heb alle Dos-partities al verwijdert en het opnieuw geprobeerd, maar ik kan gewoon slechts 28GB gebruiken.

Gewoon met FDISK herpartioneren helpt dus niet. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn hele harde schijf weer officieel aanwezig is?

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-04 14:41

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA->OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Met PQmagic zou het wel gaan denk ik, maar dat moet je (zeggen ze... >:) ) kopen.

Andere optie is naar de site van de fabrikant gaan, die hebben gratis tools ter beschikking om een HD onder andere helemaal te wissen.

Dan ff opnieuw beginnen lijkt me de veiligste optie.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07-2025

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Als je FAT(32) partities maakt dan kan dat dacht ik niet meer dan 32GB zijn. Ik heb daarom ook mijn 40GB schijje opgedeelt in 2 stukken van 20GB en weg waren alle problemen.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Op dinsdag 12 februari 2002 20:39 schreef Fatamorgana het volgende:
Als je FAT(32) partities maakt dan kan dat dacht ik niet meer dan 32GB zijn. Ik heb daarom ook mijn 40GB schijje opgedeelt in 2 stukken van 20GB en weg waren alle problemen.
FAT32 / NTFS(?) kan je ook gewoon gebruiken bij grotere schijven alleen worden je clusters groter = meer slack space = minder ruimte. 8-)

FAT16 (win95) kan volgens mij geen 32GB aan.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Dit is even onder voorbehoud hoor, maar die Linux-partities zouden wel eens een probleem kunnen zijn voor fdisk. En als die linux-partities achteraan staan krijg je volgens mij ook het probleem dat ze buiten de adresseringsgrens vallen waar Linux nog een partitie als bootpartitie aan kan spreken.

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Helemaal opnieuw!! Het is je OS, neem gewoon ff tijd

Verwijderd

Topicstarter
Die Linuxpartitie zou het probleem niet moeten zijn. Ik heb al eerder mijn harde schijf gepartitioneerd geloof ik met een linuxpartitie aan het eind. FDISK blijft daar gewoon vanaf.
Even de site van de fabrikant opzoeken voor een dergelijke tool vind ik een zeer hoopgevend idee. Daar was ik nog niet opgekomen. Ik zal eens gaan kijken.
En anders partition magic inderdaad. Mijn makker FOSI heeft vast nog wel een exemplaar voor me tegen gereduceerd tarief >:)

Verwijderd

Topicstarter
Voor eventuele geinteresseerden, hoe het opgelost is:
Van de site van Maxtor een progje gedownload dat de zaak alleen erger maakte.
Daarna heb ik het geprobeerd met PartitionMagic. Dit programma begreep helemaal niets van mijn schijf en gaf alleen maar foutmeldingen.
Uiteindelijk vestigde ik mijn hoop op een programmaatje dat eveneens van de site van Maxtor kwam. Hiermee kon ik een 'low level format' uitvoeren. Dit heb ik gedaan (duurde 7 uur) en toen was het probleem opgelost (en alle data en partities weg).

Verwijderd

Gewoon iets grondig fout gegaan dus. Naja, mooi dat het is opgelost! Niet te veel data verloren hopelijk?
Pagina: 1