Toon posts:

Is Tualatin Celeron clock-locked?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi;

Ik denk eraan zo'n Powerleap upgrade te kopen met een 1.2 Ghz Tualatin Celeron om mijn PII-350 te vervangen.

Volgens sommigen maakt de ventilator van die upgrade veel herrie, volgens anderen valt het goed mee.
Eén probleempje: ik heb graag een STILLE pc.

Stel, ik bestel die upgrade en merk dat hij inderdaad te veel lawaai maakt naar mijn zin.
Is het dan mogelijk om die Celeron te "onderklokken" naar bv 1000Mhz?
Dan kan ik er een stillere ventilator op zetten.

De vraag klinkt misschien raar, maar ik ben geen hardcore gamer, dus in Office zal ik het verschil tussen 1000Mhz en 1200Mhz waarschijnlijk niet eens merken.

Hier zijn dus 3 vragen belangrijk, denk ik:
1. Is de Celeron Tualatin clock-locked?
2. Clock-locked, wil dat zeggen dat je alleen niet kan overclocken, of kan je dan zelfs niet eens "onderclocken"?
3. Kun je op die iP3/T Powerleap-adapter de multiplicator instellen?

Hartelijk dank voor de info!
Cygnus
Ik heb graag een STILLE pc.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Onderklokken kan sowieso niet door je multiplier te veranderen naar 10 ipv. Die is gelocked. Je kunt wel je FSB lager zetten in je BIOS of softwarematig in Windows. Verder heb ik geen ervaringen met die powerleap converter.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Tja, onderklokken zal geen probleem zijn.. Powerleap beweert ook dat dat ding nog draait op een LX-bordje, das dus officieel 66MHz FSB, maximaal 83MHz..

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:43

4x2

lộn xộn quá

2. Clock-locked, wil dat zeggen dat je alleen niet kan overclocken, of kan je dan zelfs niet eens "onderclocken"?
1 Waarschijnlijk wel, waarom zou ie het niet zijn?
2 Multiplier kun je dus gewoon niet veranderen, FSB wel
3 Vaak kan dat wel, maar je hebt er bij een gelockte processor niks aan.

leeg

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik heb hier op mijn Celeron 1.2@1.5 Ghz gewoon een stille fan gezet (Papst 612 NGL, 16 dba) en ik heb gewoon 40 graden stressed...dus dat is geen probleem.

Geef mij maar een Warsteiner.

• Memendo
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op dinsdag 12 februari 2002 17:49 schreef Cygnus het volgende:
Hoi;

Ik denk eraan zo'n Powerleap upgrade te kopen met een 1.2 Ghz Tualatin Celeron om mijn PII-350 te vervangen.
Das een duure oplossing, als je een nieuw mobo + cely 1200 koopt ben je bijna het zelfde kwijt.
Waarom zet je geen 80 of 92 mm fan op je heatsink, maak minder lawaai dan een 60 mm
Die cely hoeft trouwens niet al te veel koeling te hebben, je dus zelfs nog een 7v mod op de retailkoeler kunnen doen, dan is hij zeker stil(ik vind hem zo wel stil zat, maar kan dat voor jou niet bepalen)

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
je kunt idd niet over/onder klokken

maar dit heeft tegen geluid wel effect >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1013546203

lees voor de review:
hier duz

Verwijderd

Ik heb dat ding, lawaai valt heel erg mee, en de fans op de laatste shipments zijn vervangen door stille types, naar meen Intel. Onderklokken is absoluut niet nodig, als je het nog steeds te veel herrie vindt (wat ik me nauwelijks kan voorstellen) schroef je het fannetje eraf en zet je er een stil Papst fannetje met Tacho op, klaar.
Als je de mogelijkheid hebt om in de BIOS je CPU-fan-status-monitoring uit te zetten dan kan je ook met een fan zonder tacho toe. De hitteproductie van die Powerleap is echt minimaal; hij draait hier nu op 1300 MHz continu stressed (SETI) en hij wordt 32 graden. No worries.

Over- en onderklokken kan dus wel degelijk, heb 'm ook op FSB 83 en 66 MHz draaiend gehad. (nu dus 108)

• styno
  • Laatst online: 18:25

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

1. ja
2. Nee, onderklokken doe je met je FSB, dus elke MHz onder de 100 is dus onderklokken. Alleen moet je moederbord dit wel ondersteunen
3. :?

Nou heb ik toevallig dezelfde processor gekocht (in-a-box) en ik vind dat de standaard koeler errug veel lawaai maakt. Ik ben toch wel wat beters gewend van Intel (heb hem zelfs gekocht omdat ik meende dat de standaard koelers van Intel stil zouden zijn).

Nou heb ik ook nog een vraagje:
De processor wordt (op m'n ASUS TUSL2-C) behoorlijk warm: niet overgeklokt na het starten van Win98SE al 55 graden. Is dit normaal voor zo'n processor? Denk het zelf van niet...

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 13 februari 2002 18:00 schreef Styno het volgende:
Nou heb ik ook nog een vraagje:
De processor wordt (op m'n ASUS TUSL2-C) behoorlijk warm: niet overgeklokt na het starten van Win98SE al 55 graden. Is dit normaal voor zo'n processor? Denk het zelf van niet...
Lijkt me ook niet.. Dan zou het ding tijdens een stress-sessie iets van 70 graden moeten worden ofzo?

Is dat trouwens uit je bios of via een programma? Dan geloof ik dat sensor-chippie dat op je mobo zit niet helemaal!

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
55 C is veeeel te hoog!
de celeron meet met een ondie chip, dus die zou wel te vertrouwen moeten zijn. Heb je echter wel de goede sensor ingesteld? Of zou het koelblok niet goed op de processor zitten?

Met een 80 mm fan op 7V is hij overigens makkelijk zonder onderklokken op 37C te houden. Dit kun je overigens niet meer horen, eindelijk stilte. De standaard koeler heeft een kut zoemetje, heel wat anders dan wat intel vroeger maakte.

• styno

styno

Ik heb de temperatuur in eerste instantie gemeten met het asus proggie wat bij het moederbord hoort.

CPUCool geeft een hele andere temperatuur: iets van 31 graden en onder full load (dnetc) loopt de temp. dan op tot 48 graden. De pc loopt trouwens niet vast, iets wat wel te verwachten valt als de temperatuur zo hoog is. Ik denk dat de sensor (of het onboard asus chippie) verkeerd uitgelezen wordt, ofzo.

De koeler is de standaard Intel koeler, die zal niet gauw verkeerd op een socket terecht komen. Daarbij kan toch niet zoveel misgaan dacht ik (Clippie om de nokjes en klaar is Kees).

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• Ghost|IA
Het is inderdaad nogal moeilijk om de koeler er schuin op te zetten bij die celeron. Dat is het dus niet dan.
Ik denk dat je dan vraagtekens bij je asus uitleesprogramma moet zetten. Zijn er geen updates van?

• styno

styno

Heb de laatste versie net opgehaal, zal 'm vanavond testen...

bedankt voor de hulp

• fibertje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-08-2017
mijn celly1200 tualatin is constant tussen 26.5 en 29.5 graden zelfs na 24ur costant draaien.
Met de standaard box cooler gewoon super

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal erg bedankt voor de hulp!

Ik heb 'em besteld, die Tualatin Celeron 1.2Ghz upgrade van Powerleap!
Ik had voor ongeveer dezelfde prijs misschien inderdaad een mobo+cpu kunnen kopen, maar een paar dingen houden me tegen:
1. Véél meer werk.
2. Mijn pc loop nu 100% stabiel, dus dan lijkt het mobo vervangen niet zo'n goed idee. Mijn BX-mobo is perfekt.

Zo'n 80mm-fan installeren lijkt me inderdaad interessant om het geluid tot 0 te herleiden.
Iemand tips over dewelke ik moet kopen?
Ik heb zelf al een interessante gezien van Enermax, waarbij je de snelheid manueel kan aanpassen tussen 1000 en 4000RPM.
Dat ze daar nog niet eerder op gekomen zijn!
Is Enermax evengoed als Pabst?

Anyway, volgens UPS is mijn Powerleap-upgrade nu ergens op een vliegveld in Pennsylvania, dus waarschijnlijk heb ik hem toch niet voor maandag.
'k Zal jullie laten weten of hij veel lawaai maakt of niet, en wat de snelheidswint is tov mijn PII-350.

Bye! ;)

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 20:47 schreef Cygnus het volgende:
Allemaal erg bedankt voor de hulp!

Ik heb 'em besteld, die Tualatin Celeron 1.2Ghz upgrade van Powerleap!
Ik had voor ongeveer dezelfde prijs misschien inderdaad een mobo+cpu kunnen kopen, maar een paar dingen houden me tegen:
1. Véél meer werk.
2. Mijn pc loop nu 100% stabiel, dus dan lijkt het mobo vervangen niet zo'n goed idee. Mijn BX-mobo is perfekt.

Zo'n 80mm-fan installeren lijkt me inderdaad interessant om het geluid tot 0 te herleiden.
Iemand tips over dewelke ik moet kopen?
Ik heb zelf al een interessante gezien van Enermax, waarbij je de snelheid manueel kan aanpassen tussen 1000 en 4000RPM.
Dat ze daar nog niet eerder op gekomen zijn!
Is Enermax evengoed als Pabst?

Anyway, volgens UPS is mijn Powerleap-upgrade nu ergens op een vliegveld in Pennsylvania, dus waarschijnlijk heb ik hem toch niet voor maandag.
'k Zal jullie laten weten of hij veel lawaai maakt of niet, en wat de snelheidswint is tov mijn PII-350.

Bye! ;)
Leuk, een collega ;) ben benieuwd. Een 80mm fan zal waarschijnlijk niet passen, behalve met een bochtstuk, naar zo'n oplossing ben ik zelf ook op zoek. Maar hoogstwaarschijnlijk krijg jij de adapter met een grote heatsink en een ruime Intel fan (het zou trouwens kunnen dat die toch 80mm is, het zag er wel groot uit) die vrijwel geruisloos zou moeten zijn.

Anders kijk op de site van Papst www.papst.de (dc/axiaal) daar staan ze allemaal met alle specs (ook geluid). Voor het regelen van de snelheid kun je tussen elke fan een regelbare weerstand zetten met perfect resultaat. Maar voor je CPU-fan lijkt me dat wat risicovol.

• Ghost|IA
Ik voor mijn tualatin gewoon een soort van zalman beugel gemaakt, en daar een 80MM aan opgehangen. Deze loopt op 7 volt. De temperatuur wordt dan maximaal 45C. En het is totaal geruisloos met de kap dicht :)

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 21:49 schreef Ghost het volgende:
Ik voor mijn tualatin gewoon een soort van zalman beugel gemaakt, en daar een 80MM aan opgehangen. Deze loopt op 7 volt. De temperatuur wordt dan maximaal 45C. En het is totaal geruisloos met de kap dicht :)
En dat past op een Slot 1 proc?? (zie de rest van het topic)

Verwijderd

Topicstarter
To Frytzzz:

Beste "Powerleap-collega",
mijn Tualatin-upgrade is er al!
Woensdagavond besteld, deze morgen toegekomen! Woea!

De ventilator is niet echt bepaald stil hoor, en er zit zeker geen grotere koeler op. Volgens mij is die zo'n 2,5 à 3 cm hoog (schatting). En de fan is volgens mij maar een 60mm-model, al heb ik het nog niet gemeten. Hij wordt wel niet warm, da's waar.
En het werkt perfekt.

Mocht je geïnteresseerd zijn: bij www.overclockers.co.uk hebben ze zo'n weerstanden waarmee je de snelheid van de fan kan aanpassen. Ik heb dit nog niet in België of Nederland gezien, jij wel?
Maar inderdaad: voorzichtigheid is geboden als je dat bij de fan van de cpu, doet. Daarom zou ik de temperatuur van de cpu willen weten.
Met welk programmaatje kan ik dat het beste doen? Er zit toch een temp-sensor op de Powerleap hoop ik, of zit er één IN de Tualatin Celeron?

Ik vraag me af of die Pabst-fans echt stiller zijn.
Ik denk dat voor ons een 80mm fan de stilste optie is, al weet ik niet hoe die er op zou kunnen passen.

Merci Frytzzz voor al de info en tips.
Groetjes
Cygnus

Verwijderd

Hee leuk man, ik zou bijna zeggen gefeliciteerd!

Je hebt dan waarschijnlijk toch dezelfde koeler als ik, idd stil is anders maar luid ook.

Ja weerstanden kan je hier (overal) gewoon kopen, ik zal zo ff het linkje opzoeken. Maar ik zou gewoon voor een andere fan gaan, een goeie Papst (zie site voor specs, wel goed kijken welk model je neemt want er is veel verschil in geluid) en dan wel eentje met een Tacho-signaal (3 draadjes waarvan 1 zwart).

En ja, ze zijn echt stiller.

Je kunt ook even naar Powerleap-USA mailen en vragen welke heatsink/fan ze op de nieuwe modellen hebben en dan die combo kopen, dan weet je zeker dat 't past. Dan moet je wel het garantiezegeltje verbreken.

En nee, volgens mij geeft de adapter dus níet het signaal van de temp-sensor door! Raar maar waar. Aan de andere kant, die processor is bijna niet warm te krijgen! Ook met 1,8V is er (volgens welingelichte kringen; ben wat aan het mailen met die jongen die die overclock op HardOverclock heeft gedaan) wat dat betreft niks aan de hand.

Laat ff weten als/wanneer je gaat overklokken (het kan, ik draaide zonder aanpassingen op 1300 MHz (FSB 108), hoger lukt alleen met knutselwerk); misschien heb ik nog tips.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Hartelijk dank voor de info!
Cygnus
Ik heb graag een STILLE pc.
1. van de term 'clock-locked' heb ik nog nooit gehoord. Alleen de term multiplier-locked bestaat volgens mij.
De cel1200 is inderdaad multiplier-locked.
2. Je kunt wsl. wel onderclocken maar alleen door de FSB te verlagen naar zeg 66MHz. Je proc draait dan op 12 * 66 = 800 MHz.
3. Ook al kan het, dan heeft het geen zin. zie 1.

Verwijderd

Hier hoe je je fans regelbaar maakt (er staat nog veel meer interessants over een stille PC op die site trouwens)

http://www.7volts.com/rheostats.htm

Hier ook nog kant en klaar met alarm:

http://www.titan-cd.com/titan.htm

Verwijderd

Topicstarter
Frytzzz;

Ik was eigenlijk niet van plan om hem te overklokken, en volgens mij kan ik dat ook niet.
Hij zit bij mij namelijk in een Dell Dimension XPS R350,
en voor zover ik kan zien kan ik de FSB niet hoger dan 100Mhz laten gaan. Mijn BX Dell-mobo is er één van Intel, al weet ik niet welk model. Veel jumpers staan er niet op, en in het bios - het laatste nieuwe - vind je nergens iets over de FSB.
Ik heb die pc 2e hands gekocht, dus een handleiding zat er niet bij. Misschien kan ik die wel op Dell's website vinden.
Maar goed, 'k vind da niet zo erg, voor mij is ie snel genoeg hoor! enkele getalletjes:
(1.2Ghz Celery op BX mobo en Hercules Kyro 1 videokaart met 32 Mb videogeheugen)

Quake III Arena Demo
Demo 1 Normal (640x480): 126,7 fps
Demo 1 High Quality (800x600): 88 fps

Enig idee of dat goed of slecht is voor mijn videokaartje? 't Is Zo'n Hercules 3D Prophet 4000xt.

Trouwens: Ik heb hier zo'n 80mm fan liggen van Enermax waar standaard zo'n snelheidsregelaar op zit. Die gaat van 900 tot 3500 rpm denk ik. Als ik hem vind, zal ik je laten weten welk modelnr het is.

Bye!

PC nummer 1:
Dell Dimension XPS R350
Celeron Tualatin 1.2Ghz
Intel mobo
448Mb RAM
Video Hercules 3D Prophet 4000XT 32Mb sdram
HD Maxtor 6Gb - 5400 rpm
Geluidskaart: 16-bit stereo van Turtle Beach

PC nummer 2:
Zelf gemaakt
Tyan Trinity S1598 Super 7 met 1Mb level 3 cache
AMD K6-3e+ 550Mhz
256 Mb RAM
Video Hercules 3D Prophet 2MX met 32Mb sdram
HD IBM 13.5Gb - 7200rpm
Geluidskaart: Guillemot Maxisound Fortissimo 4.1

't Is alles...
Nu ga ik de laatse C't Magazine van maart lezen: er staat een interessant artikel in over LEGAAL analoog kopiëren in bijna perfekte kwaliteit. CD's die tegen digitaal kopiëren beveiligd zijn kan je volgens hen perfekt kopiëren via een digitaal-analoog-digitaal conversie.
Wist jij dit? Enkel digitale kopies zijn strafbaar, analoge niet. Als je het verschil niet kan horen, dan maakt het mij niet uit hoor.

Verwijderd

Om te voorkomen dat 't een onderonsje wordt kan je me ook mailen of ICQen hoor :)
Pagina: 1