Toon posts:

problemen na zelf ineensteken PC bij install WinXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus zondag op de HCC beurs alle onderdelen voor m'n PC gekocht ,alles nieuw, behalve scherm en floppy, en als ik vandemorgen winXP wil installeren.....Zal ff in enkele punten uitleggen wat er allemaal misgaat :

Toen ik hem gisterenavond opstarte zonder OS erkende hij alle onderdelen correct behalve de floppy, het enigste 2dehands onderdeel, ik kon in de bios en alles, dus volgens mij alles OK.(ter info : het is een Xp 1700+ op een epox 8KHA+, een maxtor 40 gig @ 7200 rpm, een aOpen CD, er zit een MSI GF3 Ti 200 op, de cooler is een Globalwin WBK 38 (percies ne stofzuiger !) die m'n xp goed koel houdt) Toen ik deze morgen win xp (een origineel (!) CD'tje van winXP Pro) wou installeren, kreeg ik vrij veel foutmeldingen. Ik had dus in de Bios de HDD als 1e boot device gezet,de CD als 2de, en kweetnimeerwa als 3de . Waarschijnlijk zullen jullie ook al wel is win xp hebbe geinstalleerd, zodat je weet dat de install in meerdere stappen gebeurd :

1) hij load enkele dingen (ik denk drivers),

2) hij vraagt waar ie em moet installen,

3) hij kopierd veel files, en tijdens die procedure krijg ik veel foutmeldingen als : Fout bij het kopieren van file *******.***, 3 mogelijkheden : retry, skip en exit setup. altijd probeer ik retry, soms werkt het en gaat ie voort, soms gaat het nog niet en dan doe ik skip, en dan gaat ie ok verder .

4) Als dat gedaan is, met of zonder skips, zegt hij dat ik moet rebooten (dat doe ik dan ook) en dat daarna de setup verder zal gaan

5)na het rebooten krijg ik een al-iets-meer-op-de-windows-interface-lijkend scherm met een klein balkje dat enkele keren wordt doorlopen.

6) hierna krijg ik een scherm waar staat dat her + - 39 min. zou moeten duren (het finishen vd install), en met links een beetje om de 60 sec verversende uitleg over winXP en daaronder weer zo'n balkje van 2cm, dat beweegt. Dit heb ik echter 1 u laten draaien, en hij was nog bezig, dus heb ik hem gereset en sinsdien krijg ik veel foutmeldingen : IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en daarna nen uitleg waarvan ik geen reet snap, NTLDR not found, press CTRL-ALT-DEL to reset, ....

Dit begint nu serieus op m'n zenuwen te werken, aangezien ik alles waar ik maar kon aan denken geprobeerd heb, van opnieuw installeren tot HDD formatteren, en ik aan dit dingetje zowat al mijn zakgeld vd voorbije 13j heb gegeven (en ik ben er 13,5).

Wat kan ik doen??? KAN ik iets doen??? PLZ ppl, help me, i am desperados :'(

Verwijderd

zo te zien aan de foutmelding een irq conflict bij het toewijzen ervan.. win xp doet dat zelf.

Probeer je kaarten eens in andere pci sloten...
zover mogelijk van je AGP slot af, die heeft namelijk een shared irq met je bovenste pci slot

Verwijderd

Probeer t eens zonder alle onnodige hardware erin, dus alleen videokaart, cd-rom HD en floppy. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL zegt dat je een hardwareconflict hebt. Dus mischien ook ff je USB etc in de bios uitzetten. Wil dat nog niet zou ik ff een andere CD-Rom proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 17:41 schreef ionize het volgende:
zo te zien aan de foutmelding een irq conflict bij het toewijzen ervan.. win xp doet dat zelf.

Probeer je kaarten eens in andere pci sloten...
zover mogelijk van je AGP slot af, die heeft namelijk een shared irq met je bovenste pci slot
Ik heb al geprobeerd met enkel m'n GF3 erin, ging nog niet........

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 17:42 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Probeer t eens zonder alle onnodige hardware erin, dus alleen videokaart, cd-rom HD en floppy. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL zegt dat je een hardwareconflict hebt. Dus mischien ook ff je USB etc in de bios uitzetten. Wil dat nog niet zou ik ff een andere CD-Rom proberen.
Andere cd-r??? t'is een originele :Y)

Ik ga dat vd USB ff probere, alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
En wat is dat van die NT loaders dan???(NTLDR = NTloaders , zelf achtergekomen :Y) )

Verwijderd

yep bekend probleem (voor mij althans)

ik had dat dus ook alleen met een 1500xp en een MSI board

installen bestandjes copieeren *hangen* reboot zelfde verhaal nu kwam hij iets verder en weer hangen, klinkt mischien onzinnig in de oren voor de meeste mensen hier , maar ik heb toen mijn bios reset en hem terug op 100 fsb gezet (proc op 1000Mhz) en toen viola gaan met die banaan de install liep zo door zonder 1 enkele fout, na de installatie fsb weer terug gezet naar 144 en toen was er niets meer aan de hand

bas

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 17:46 schreef Sebastiebasje het volgende:
yep bekend probleem (voor mij althans)

ik had dat dus ook alleen met een 1500xp en een MSI board

installen bestandjes copieeren *hangen* reboot zelfde verhaal nu kwam hij iets verder en weer hangen, klinkt mischien onzinnig in de oren voor de meeste mensen hier , maar ik heb toen mijn bios reset en hem terug op 100 fsb gezet (proc op 1000Mhz) en toen viola gaan met die banaan de install liep zo door zonder 1 enkele fout, na de installatie fsb weer terug gezet naar 144 en toen was er niets meer aan de hand

bas
Daarvoor dient het een XP van €200 te kopen, om er een Duron van €75 van te maken ;) , nee t'is nie gelukt, hij is ietske verder gekomen, maar bij 53% blokkeerde het weer, toch bedankt, nog iemand misschien???

Verwijderd

Topicstarter
PLZ somebody, PLEEEZE, ik kan niet meer :'( :'(

Verwijderd

Systeem strippen, alleen video, flop, HD, en cdrom

Opstarten met win98 flop
Cd kopieren naar een map op je HD (alleen de inhoud van de I386 map is van belang)

PC uit
cdrom los
pc aan,
opstarten met flop,
naar hd gaan, naar aangemaakt map gaan.
winnt opstarten

hopelijk meer geluk.

oh ja zet je geheugen timings ook even op het minst agresief.
Alle apparaten die niet nodig zijn in je bios uitzetten, eventueel zelfs op failsafe (afhankelijk van kennis over bios die aanwezig is, wel aanwezig zorg dam dat je bios zo simpel en kaal mogelijk instelt. lpt en usb poorten uit, alle usb uit, alle shadowing uit etc

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 18:22 schreef Rismo het volgende:
Systeem strippen, alleen video, flop en cdrom

Opstarten met win98 flop
Cd kopieren naar een map op je HD (alleen de inhoud van de I386 map is van belang)

PC uit
cdrom los
pc aan,
opstarten met flop,
winnt opstarten

hopelijk meer geluk.

oh ja zet je geheugen timings ook even op het minst agresief
Maarreuh, die heb ik niet, de cd van win 98 ...

Verwijderd

Topicstarter
Maar, het schijnt dat dat NTLDR dingese iets is dat de MBR van m'n HDD kapot is, zit daar garantie op???

Verwijderd

win 98 flop --> image downloaden van www.bootdisk.com

je moet uiteraard niet je win98 cd copieren naar je hd |:( , je xp cd bedoelde ik daarmee. Om je pc op te starten zul je even een floppy moeten maken met opstart bestanden, te downloaden van bovenstaande site....

inderdaad kan ntldr errors geven als je HD kapot is, net als nog enkele tientallen andere redenen :) bv een halve installatie waarbij ntldr nog niet gecopieerd is, en je hd wel gaat zoeken naar dit bestandje...

Probeer eerst even de manier zoals boven beschreven

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 18:39 schreef Rismo het volgende:

je moet uiteraard niet je win98 cd copieren naar je hd |:( , je xp cd bedoelde ik daarmee. Om je pc op te starten zul je even een floppy moeten maken met opstart bestanden, te downloaden van bovenstaande site....

inderdaad kan ntldr errors geven als je HD kapot is, net als nog enkele tientallen andere redenen :) bv een halve installatie waarbij ntldr nog niet gecopieerd is, en je hd wel gaat zoeken naar dit bestandje...

eerst systeem strippen, maar in je beschrijving laat je ook de HD weg, moet dat zo???

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 18:39 schreef Rismo het volgende:

Ohja, wat zijn de minst agressieve timings voor m'n mem???

Verwijderd

oeps, uiteraard hd wel aansluiten, sry.....

je kan in je mem settings kiesen uit: turbo, fast, normal, etc de bijbehorende timings zullen verspringen lager in beeld, zet deze op normal....(is voorzorg, bij zulke problemen alijd zoveel mogelijk probleem factoren uitschakelen) deze settings kun je later altijd weer gaan tweaken uiteraard :) zonder risico bijna....

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:59
Ik heb gisteren ook hetzelfde probleem gehad, hierbij betrof het een Celeron 1200 op een Asus TUSL2-C plankje. Vanalles proberen, niets werkt, bestanden kopieren op hd doet al helemaal niets, en mijn oplossing was eerst win98 te installeren, en dan vanuit windows 98 een nieuwe installatie aan te roepen, en die alle bestanden naar de hd laten kopieren. En toen deed ie et. :)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 19:22 schreef DustMan4u het volgende:
Ik heb gisteren ook hetzelfde probleem gehad, hierbij betrof het een Celeron 1200 op een Asus TUSL2-C plankje. Vanalles proberen, niets werkt, bestanden kopieren op hd doet al helemaal niets, en mijn oplossing was eerst win98 te installeren, en dan vanuit windows 98 een nieuwe installatie aan te roepen, en die alle bestanden naar de hd laten kopieren. En toen deed ie et. :)
En met welke HDD??? Misschien is het een bepaalde "bug" met winXP versie xxx en Maxtor 40 gig ofzo???

Verwijderd

Ik had precies het zelfde toen formateerde ik mn hd en probeerde inplaats van winXP windows 98 erop te zetten die installatie lukte toen win98 geupgrade naar XP en hij deed het :)

Verwijderd

Ja dat zou ik dus ook ff proberen als ik jou was.
Eerst ff een andere OS en dan WinXP erop zetten dan doet ie het meestal wel goed.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
het ken ook zijn dat je je flatcable verkeerd om hebt zitten van je floppy
heel vaag maar ik heb wel eens gezien dat je het nokje eraf moet breken en dan andersom moet doen
en dan doet die het
raar maar waar
dus probeer dat eens
en kaal installeren
en een andere cd-rom speler misschien leest die wel brak

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 20:29 schreef tweakduke het volgende:
het ken ook zijn dat je je flatcable verkeerd om hebt zitten van je floppy
heel vaag maar ik heb wel eens gezien dat je het nokje eraf moet breken en dan andersom moet doen
en dan doet die het
raar maar waar
dus probeer dat eens
en kaal installeren
en een andere cd-rom speler misschien leest die wel brak
Bednakt, klopte idd , toch al iets, want voordien kreeg ik bij het 1e scherm dit te zien : floppy fail (40)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 18:22 schreef Rismo het volgende:
Systeem strippen, alleen video, flop, HD, en cdrom

Opstarten met win98 flop

PC uit
cdrom los
pc aan,
opstarten met flop,
winnt opstarten

hopelijk meer geluk.

oh ja zet je geheugen timings ook even op het minst agresief.
Alle apparaten die niet nodig zijn in je bios uitzetten, eventueel zelfs op failsafe (afhankelijk van kennis over bios die aanwezig is, wel aanwezig zorg dam dat je bios zo simpel en kaal mogelijk instelt. lpt en usb poorten uit, alle usb uit, alle shadowing uit etc
Ik zou wel willen proberen, maar de win98 bootdisk kan ik niet terugvinden op die site, en ok nergens anders...zou je misschien een directe link kunnen geven aub??? Merci

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:34

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

De meldingen van het kopieren lijken me een foutieve cd te zijn. Er KUNNEN persprobleempjes op zitten, dus je zou met de cd terug naar de winkel kunnen, daar laten testen en eventueel een nieuwe meenemen.
Voor de rest raad ik je aan om je systeem met 9x in te richten (je hebt vasdt een kennis die een cd'tje effe te leen heeft), en daar dan XP over heen installeren -> GEEN upgrade, nieuwe installatie en aangeven dat je in de pre-install fase zelf de partitie kiest (advanced install optie)

Ingeprikte hardware heeft geen invloed op de kopieerfase.

En andere foutmeldingen bij hardware-detectie kan komen door het ontbreken van de bestanden.

Succes!

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 16:08 schreef Nitroglycerine het volgende:
De meldingen van het kopieren lijken me een foutieve cd te zijn. Er KUNNEN persprobleempjes op zitten, dus je zou met de cd terug naar de winkel kunnen, daar laten testen en eventueel een nieuwe meenemen.
Voor de rest raad ik je aan om je systeem met 9x in te richten (je hebt vasdt een kennis die een cd'tje effe te leen heeft), en daar dan XP over heen installeren -> GEEN upgrade, nieuwe installatie en aangeven dat je in de pre-install fase zelf de partitie kiest (advanced install optie)

Ingeprikte hardware heeft geen invloed op de kopieerfase.

En andere foutmeldingen bij hardware-detectie kan komen door het ontbreken van de bestanden.

Succes!
Maar ik heb de CD gekregen van iemand, die hem zelf heeft gekregen van M$ voor z'n werk...

Verwijderd

Topicstarter
m'n papa is de HDD gaan wisselen, onder garantie, hij komt thuis, ik installeer de schijf, begin XP te installeren, hij vraagt : "WARNING! blablabla boot record has been changed, press Y to accept", dat lijkt mij dus goed, de andere deed dat niet, ik ga verder met de install, en weer is er 1 file die niet correct gecopierd wordt, ik druk op retry, gaat ie wel, maar dan (had ik al gehad , met vorige schijf) : Big blue screen met opgeschreven IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en dan nog nen helen uitleg, van watta ik moet doe, maar daar snap ik geen reet van.

Wat moet ik nù doen??????
Kan het zijn dat het iets is met de jumper achteraan mijn schijf: ik kan kiezen tussen Slave, slave or ****(ships, ben het ff kwijt |:( ), en **** (hetzelfde as daarnet)

Da begint mij hier serieus te enerveren, de 3/4 van me vakantie is al voorbij (alé, 1/4 ;) ) !!!

Verwijderd

Topicstarter
PLEEEEEEEZE somebody????!!!!!

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 20:33 schreef qmo007 het volgende:
m'n papa is de HDD gaan wisselen, onder garantie, hij komt thuis, ik installeer de schijf, begin XP te installeren, hij vraagt : "WARNING! blablabla boot record has been changed, press Y to accept", dat lijkt mij dus goed, de andere deed dat niet, ik ga verder met de install, en weer is er 1 file die niet correct gecopierd wordt, ik druk op retry, gaat ie wel, maar dan (had ik al gehad , met vorige schijf) : Big blue screen met opgeschreven IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en dan nog nen helen uitleg, van watta ik moet doe, maar daar snap ik geen reet van.

Wat moet ik nù doen??????
Kan het zijn dat het iets is met de jumper achteraan mijn schijf: ik kan kiezen tussen Slave, slave or ****(ships, ben het ff kwijt |:( ), en **** (hetzelfde as daarnet)

Da begint mij hier serieus te enerveren, de 3/4 van me vakantie is al voorbij (alé, 1/4 ;) ) !!!
Rustig aan komt allemaal wel goed, tenminste als je alles officieel onder garantie heb gekocht :).

In je hdd kan je kiezen voor master, slave en cable select.
Zet deze op master.
Zoals al eerder gezegt, gooi alles behalve je mobo, cpu, geheugen, hdd, flop en cd rom eruit.
Load in de bios load default settings, en detecteer de hdd en doe save settings oid.
Nu maar installeren, werkt dit niet dan ff een win98 bootflop erin. Fdisken en formateren, dat doet xp ook wel maar je weet maar nooit.
Weer opnieuw proberen te installeren, werkt dit niet is er iets mis met je winxp cd, en moet je ff een andere of een ander besturingssysteem regelen.
sux6

Verwijderd

als er maar 1 schijf in zit moet ie op MASTER staan....

mmm, vaker op refresh duwen voortaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 20:54 schreef Basz het volgende:

[..]

Rustig aan komt allemaal wel goed, tenminste als je alles officieel onder garantie heb gekocht :).

In je hdd kan je kiezen voor master, slave en cable select.
Zet deze op master.
Zoals al eerder gezegt, gooi alles behalve je mobo, cpu, geheugen, hdd, flop en cd rom eruit.
Load in de bios load default settings, en detecteer de hdd en doe save settings oid.
Nu maar installeren, werkt dit niet dan ff een win98 bootflop erin. Fdisken en formateren, dat doet xp ook wel maar je weet maar nooit.
Weer opnieuw proberen te installeren, werkt dit niet is er iets mis met je winxp cd, en moet je ff een andere of een ander besturingssysteem regelen.
sux6
Wat is Fdisken?

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:46
Op woensdag 13 februari 2002 22:15 schreef qmo007 het volgende:

[..]

Wat is Fdisken?
Als je niet weet wat fdisken is, hoe durf jij het dan aan om zelf een systeem te bouwen? Fdisk is het meest gebruikte, oudste, makkelijke DOS partitioneerproggie.
B.t.w.: Wanneer was die HCC-beurs van jou? Want volgens mij was die jaarlijkse beurs enkele maanden geleden al!!

Dat dan weer wel......

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 22:22 schreef Foxfire het volgende:

[..]

Als je niet weet wat fdisken is, hoe durf jij het dan aan om zelf een systeem te bouwen? Fdisk is het meest gebruikte, oudste, makkelijke DOS partitioneerproggie.
B.t.w.: Wanneer was die HCC-beurs van jou? Want volgens mij was die jaarlijkse beurs enkele maanden geleden al!!
Weet eigenlijk niet of het een HCC was,het was eentje georganiseerd door dipro.be

Maareuh MOET ik mijn disk in partities verdelen??? Ik heb nL; liever 1 gote c: schijf

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:46
Dan heb je 1 partitie nodig van je totale schijfgrootte... Maar Windows XP maakt deze zelf aan en formatteerd deze. Dus staat best los van jouw problemen. Desalniettemin is het misschien eens slim om het schijfje opnieuw te partitioneren (oude partities weggooien, nieuwe erop) en te kijken of good ol' win98 wel aan de gang te krijgen is. Dan wordt misschien iets duidelijker waar het probleem ligt. Lukt dit, ga dan weer naar WinXP. Desnoods met een andere install ceedee....

Dat dan weer wel......

Verwijderd

Het kan ook best wel eens zijn dat het probleem in je gehuegen banken zit. Ik had zelf ook zo'n probleem. Bij mij hielp het (even) om het geheugen erui te halen en er opnieuw in te prikken. Daarna in het bios (indien mogelijk) de instellingen voor de snelheid (cas, ras, ras 2 cas enz) van het geheugen zo hoog mogelijk te zetten, behalve bij cas precharge time. Deze moet zo laag mogelijk. Hiermee geef je aan hoeveel klokcyclussen (hertzen) het duurt totdat het geheugen bijvoorbeeld gelezen wordt. Als je dit trager zet kan het geheugen dus meer tijd krijgen om zijn werkt te doen. Hierna installeerde bij mij windows (2000) wel maar liep om de haverklap vast. Na het lenen van een membankje van mijn broertje (>:) >:) >:) ) en het omwisselen van de zijne met de mijne in mijn pc geen problemen meer........... Ik ben in de winkel een andere bank gaan halen en nu draait alles weer normaal. probeer toch eens de geheugen settings te "verslechten". Werkt dit, dan kan je eens een andere bank proberen. De settings van het geheugen kan je natuurlijk weer terug zetten als je er een andere bank in zet zodat de prestaties van het systeem ook een beetje normaal blijven.

sux6

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het omhog kicken hé ppl, maar het is gewoon om te zeggen dat ik de RAM heb vervangen omdat het bleek dat Apacer+EPoX=........nix, dus ff Micron ingesmeten en nu lopt ie als een Trein 8-)

Toch bedankt voor al jullie reacties hé!

Verwijderd

Al die problemen voor een brakke RAM :D
Maar uiteindelijk toch goed afgelopen :P

Verwijderd

En partitoneer je harde schijf met de windows xp cd rom. In het scherm waar je de partitie kan aangeven kan je ze ook aanmaken. Lijkt me verstadiger aangezien je niet met fdisk bekend bent.

Succes iig nog met je installatie ook al is het al goed gekomen :)

Verwijderd

Dacht het net te zeggen; rot latje ram, moet je vervangen, maar je hebt het prob al opgelost zie ik :)
Pagina: 1