Toon posts:

overschrijding maximale uitslag van speaker

Pagina: 1
Acties:
  • 555 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat gebeurt er precies als je de maximale uitslag van je speaker overschrijdt? Is je speaker dan in één keer 'dood' of beschadig je hem waardoor hij slechter klinkt? Hoe weet je trouwens wanneer de speaker tegen z'n maximale uitslag aan zit?
BTW: Hoe laag gaat vrij heftige trance-muziek? Is dit zeer gevaarlijk voor je speaker als je een keertje erg hard draait (zeg maar volumeknop op 1/2, bass helemaal open gedraaid)?
Het gaat hier trouwens om 2x B&W 602S3 op een Marantz PM8200 à 2x60W @ 8 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Als je versterker niet clipt is er meestal nog geen blijvende schade :)
De spreekspoel vindt het echter niet fijn omdat hij bij teveel uitslag niet meer optimaal gekoeld wordt.

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die B&W's waren die niet heel duur, was een keer een post met de prijzen, maar kan ikme niet meer zo goed herinneren!!
Maar tsja, de driver's zijn er niet op berekend dus het is nooit goed voor je speakers nee, maar ze kunnen er ook niet helemaal stuk van gaan, dat kan eigenlijk alleen maar met clippen ( en een versterker van 2x500 watt met vette bassen en speakers van een sony-boomblastertje, hoewel ik dat ook niet zeker weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Liever te veel als te weinig vermogen als reserve, maar ik denk dat je ze maar beter kunt terugdraaien als ze beginnen te vervalsen. En je Bass en Middle overleven het meestal wel maar de tweeters denk het niet :( Maar als het goed is springt de zekering er bij de vertserker eruit, bij mij tenminste wel "heb het nog niet geprobeerd wil ik ook niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Op dinsdag 12 februari 2002 16:14 schreef picobyte het volgende:
Als je versterker niet clipt is er meestal nog geen blijvende schade :)
De spreekspoel vindt het echter niet fijn omdat hij bij teveel uitslag niet meer optimaal gekoeld wordt.
Snap je er uberhaupt wel wat van ?

Als je speaker te ver uitslaat kan je spreekspoel uit de "sleuf" in je magneet schieten en er scheef in terug komen. Dan kan je dus je spreekspoel mollen, en als die eenmaal stuk of krom of uisteekt of wat dan ook. Dan kan je je speaker weg gooien.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Op dinsdag 12 februari 2002 16:25 schreef mark_dabomb het volgende:
Die B&W's waren die niet heel duur, was een keer een post met de prijzen, maar kan ikme niet meer zo goed herinneren!!
Maar tsja, de driver's zijn er niet op berekend dus het is nooit goed voor je speakers nee, maar ze kunnen er ook niet helemaal stuk van gaan, dat kan eigenlijk alleen maar met clippen ( en een versterker van 2x500 watt met vette bassen en speakers van een sony-boomblastertje, hoewel ik dat ook niet zeker weet)
Heel duur, 1100 gulden voor een set.
En natuurlijk kan een luidspreker wel kapot gaan van te veel vermogen krijgen, hoeft het signaal echt niet voor vervomd te zijn, het gaat wel veel sneller kapot met een vervormd signaal dat wel.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Tegen de tijd dat je speaker max. uitslaat heb je allang geen goed geluid meer, dus het is ten eerste al onzin.

Maar als je hem toch zo hard doet, je spreekspoel komt dan zover naar buiten dat hij buiten de magneet komt, en meestal tegen de achterkant aan klappert. Die is dus niet echt goed, en dat hoor je ook wel. Die spreekspoel is redelijk dun en fragiel dus hij kan niet echt veel hebben, wat kan resulteren in een kapotte spoel, krom oid..

Dus gewoon niet doen..

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

die eikel is me weer voor... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Op dinsdag 12 februari 2002 17:15 schreef Esger het volgende:
Tegen de tijd dat je speaker max. uitslaat heb je allang geen goed geluid meer, dus het is ten eerste al onzin.

Maar als je hem toch zo hard doet, je spreekspoel komt dan zover naar buiten dat hij buiten de magneet komt, en meestal tegen de achterkant aan klappert. Die is dus niet echt goed, en dat hoor je ook wel. Die spreekspoel is redelijk dun en fragiel dus hij kan niet echt veel hebben, wat kan resulteren in een kapotte spoel, krom oid..

Dus gewoon niet doen..
Ehh dat zeg ik toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ligt eraan.. spreekspoel kan erg warm worden..maar die overleeft et wel..

als je uitslag te groot is kan je speaker beschadigd worden en dan vervorming of zelfs helemaal eruit knallen..
dat gebeurd snel bij karton. Ook bij rubber als et wat ouder en poreuser is.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, ik ga denk ik eerst eens wat info zoeken over hoe een driver in elkaar zit en werkt. Is dit voor een woofer en een tweeter erg verschillend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op dinsdag 12 februari 2002 17:42 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Ehh dat zeg ik toch ;)
Daarom zeg ik : die eikel is me weer voor... :P

Bij oude speakers heb je inderdaad ook wel eens dat je conus het begeeft, mijn 25 jaar oude Jamo's lieten de stukken rubber door de kamer vliegen (staan ze bekend om zo'n beetje), zijn inmiddels weer vervangen(niet door jamo's), klankkast is nog altijd goed, alleen is er weer een twieter geneuveld..:(

Motto van het verhaal, gewoon niet zover laten komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 12:44

Jag

Volumeknop op de helft met de bass opgekrikt is trouwens erg lomp hard, dan loop je zeker kans om je speakers te mollen. En het verneukratieve is dat de speaker de dodelijkste tonen niet hoorbaar kan produceren. Als je een track hebt met veel 10Hz erin, hoor je daar niets van (hooguit port noise), maar sloopt het wel je speakers. De belastbaarheid van speakers loopt namelijk ernstig terug bij subsonische frequenties, tot enkele watts (daarboven gaan ze over hun max excursie heen met de in deze draad beschreven gevolgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 17:14 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Heel duur, 1100 gulden voor een set.
En natuurlijk kan een luidspreker wel kapot gaan van te veel vermogen krijgen, hoeft het signaal echt niet voor vervomd te zijn, het gaat wel veel sneller kapot met een vervormd signaal dat wel.
Was het niet zo dat daar een typefout voorkwam en dat ze 11000 kostten??? Nah goed, ik zal het wel weer is verkeerd hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar is je speaker nu in een keer dood als je de maximale uitslag overschrijdt of niet?

PS die set kostte me dus inderdaad f 1100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op woensdag 13 februari 2002 10:54 schreef Demonseed het volgende:
Maar is je speaker nu in een keer dood als je de maximale uitslag overschrijdt of niet?

PS die set kostte me dus inderdaad f 1100,-
Je speaker is waarschijnlijk niet in 1 keer dood hoor, ze kunnen wel iets hebben, maar gezond is het niet echt.
Maar wat is je probleem? Heb je te hard gespeeld op de speakers van je pa ofzo :?
Tegen de tijd dat je speakers hun maximale uitslag bereikt hebben is je geluid allang niet meer aan te horen door én het volume én de vervorming, vooral met opgedirkte bass.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

gvd weer van die audiofielen :(
Er zijn in de praktijk nl heel veel PA en @home setjes waarbij de spreekspoelen regelmatig "doorschieten" gelukkig hebben fabrikanten dan ook het spoellichaam (kokertje waar de spoel omheen zit) wat langer gemaakt.
Waardoor onderstaande quote dus duidelijk weer een snelle blaat lijkt van een kudde schaap :)
Als je speaker te ver uitslaat kan je spreekspoel uit de "sleuf" in je magneet schieten en er scheef in terug komen. Dan kan je dus je spreekspoel mollen, en als die eenmaal stuk of krom of uisteekt of wat dan ook. Dan kan je je speaker weg gooien
Aan de Topicstarter:
Zoals ik reeds zeg aan het begin al, bij jou set is het blijkbaar al eens gebeurt (lang kokertje waarschijnlijk) het kan heel lang goed gaan maar één Dbtje meer en het is RIP met je speakers!
Gekraak is zowiezo fout.

Powered bij meergranenbrood.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:17
Waardoor onderstaande quote dus duidelijk weer een snelle blaat lijkt van een kudde schaap :)
Is wel degelijk correct. Net als de opmerking dat je spreekspoel tegen de achterkant van de magneet kan komen.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Op donderdag 14 februari 2002 01:09 schreef picobyte het volgende:
gvd weer van die audiofielen :(
Er zijn in de praktijk nl heel veel PA en @home setjes waarbij de spreekspoelen regelmatig "doorschieten" gelukkig hebben fabrikanten dan ook het spoellichaam (kokertje waar de spoel omheen zit) wat langer gemaakt.
Dude, als dat spreekspoellichaam lang genoeg is om er niet uit te vliegen dan schiet ie per definitie er niet uit lijkt me... Dan kan natuurlijk je spoel gedeeltelijk of zelfs geheel buiten de magneet raken, en daar zullen ze niet lekker van gaan klinken, maar dan gaat ie dus niet kapot. Als ie er wel uitschiet gaan ze er wel van kapot (kunnen).. simpel toch?

Dat is overigens iets waar woofers last van hebben -- een clippende versterker daaarentegen levert enorme harmonischen op in het hoog en is dus waarschijnlijker dat je tweeter het opgeeft.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 12:44

Jag

Ik kan ook bevestigen dat speakers ook echt kapot gaan van het overschrijden van de max excursie, ik heb het namelijk wel eens meegemaakt dat een woofer er de brui aangaf bij de eerste bass van Smack my bitch up (iemand gaf mij een demo :P).
En iemand anders heeft zijn net nieuw gekochte driver gesloopt door per ongeluk een toongenerator op 1 Hz aan te laten staan :P.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 19:32

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Op dinsdag 12 februari 2002 17:12 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Snap je er uberhaupt wel wat van ?

Als je speaker te ver uitslaat kan je spreekspoel uit de "sleuf" in je magneet schieten en er scheef in terug komen. Dan kan je dus je spreekspoel mollen, en als die eenmaal stuk of krom of uisteekt of wat dan ook. Dan kan je je speaker weg gooien.
dan moet je wel heel erg je best doen om de spreekspoel uit je magneet te laten blazen, de meeste goede speakers zijn daar tegen beveiligd, wat wel kan is dat ze te warm worden, dan smelt de isolatie om het koper van de spoel en sluit ie kort en heb je dus een lagere impedantie wat resulteerd in een nog hogere stroom en dus nog meer warmte en nog meer kortsluiting waarna je versterker, mits een goede, in de protectie gaat en jij naar de winkel kan. als je magnetisch gekoelde speakers hebt, speciaal voor pa kunnen ze wel wat hebben maar gewone speakers zijn meestal lucht gekoeld en vinden het dus niet echt fijn om de hele dag op vol vermogen te moeten draaien.

blabla

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 19:32

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Op woensdag 13 februari 2002 03:35 schreef Jag het volgende:
Volumeknop op de helft met de bass opgekrikt is trouwens erg lomp hard, dan loop je zeker kans om je speakers te mollen. En het verneukratieve is dat de speaker de dodelijkste tonen niet hoorbaar kan produceren. Als je een track hebt met veel 10Hz erin, hoor je daar niets van (hooguit port noise), maar sloopt het wel je speakers. De belastbaarheid van speakers loopt namelijk ernstig terug bij subsonische frequenties, tot enkele watts (daarboven gaan ze over hun max excursie heen met de in deze draad beschreven gevolgen).
dat is zeker lomp, zet daarom je lowpass filter aan op je versterker, of is dat tegenwoordig niet meer??? ik heb een versterker, klas a, van bijna 30 jaar oud.... zeer geil geluid.

blabla

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-10 11:02

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Op woensdag 13 februari 2002 03:35 schreef Jag het volgende:
tja zo hebben ze in het jc waar ik vrijwilliger ben speakers van anderhalve kilowatt gemold, de spoelen waren _vastgesmolten_ en niemand die iets doorhad behalve dat ze het op een gegeven moment niet meer deden :+

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spreekspoel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-02-2020
Ik heb een foto waar je ziet wat er gebeurt als de spreek spoel uit de magneet schiet alleen weet niet hoe deze te plaatsen.

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Welkom. Leuk dat je jezelf hebt geregistreerd op Tweakers. Het topic waar je op gereageerd hebt, is al meer dan 14 jaar oud. Het is dus niet bepaald relevant om daar nog op te reageren.

Misschien is het ook nog handig om Het algemeen beleid #groeten even door te nemen. Daar kun je o.a. lezen dat het doen van groeten niet gebruikelijk is maar ook over andere forum regels.

Nu gaat het topic op slot. Dit om te voorkomen dat we door blijven gaan op dit oude draadje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.