[freesco]telnet onveilig?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb sinds kort een servertje met freesco, en die kun je helemaal beheren dmv telnet. In de setup kun je kiezen of je de telnet-service lokaal of via het hele internet bereikbaar wil hebben. Bij die optie bereikbaar via internet staat echter dat het onveilig is.. waarom is dat precies onveilig? Ik heb uiteraard wel een wachtwoord er op staan.

Het leek mij nl. wel handig om vanaf waar dan ook op mn server in te kunnen loggen. Maar als het onveilig is zet ik het natuurlijk maar uit..

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
telnet verstuurd wachtwoorden zeg maar als plain text over je verbinding, SSH is veilig (Secure SHell) en die verstuurt het encrypted, that's all :)

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:17
telnet is redelijk makkelijk te hacken. vrijwel iedere gevorderde linux-gebruiker maakt gebruik van SSH om remote in te loggen :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• CBA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 21:10

CBA

een vat, een vat, een vat !

Je installeert het best openssh op je freesco bak en zet indd telnet uit voor het te beheren.

En met putty kan je evengemakkelijk ssh'en als telnetten.

Diablo 3 Profiel - WoW Warrior

Verwijderd

Telnet is een groot beveiligingslek. Info gaat niet encrypted over de lijn, dus is door mensen met weinig moeite te lezen. Je kunt beter openSSH of SSH gebruiken en zorgen dat je die up to date houdt. Kan hetzelfde dan telnet maar is door enctyptie van de info een boel moeilijker te kraken.
/edit sneller leren typen >:)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:47

Kettrick

Rantmeister!

Telnet is eenvoudig te "sniffen", dat is het probleem.

het is niet eenvoudig te hacken ofzo en bruteforce kan met SSH ook.

Er zijn zo nu en dan wel eens wat telnetd sploits, maar die zijn er voor SSH ook.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
aha, zoiets dacht ik al.. maar hoe kan iemand die plain-text gegevens van mij dan onderscheppen? Dat kan toch alleen bij de provider?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:47

Kettrick

Rantmeister!

idd, je moest eens weten wat voor bofh's daar zitten :P

Ook je buurman kan op een slecht kabelnetwerk je verkeer sniffen.
Pagina: 1