Toon posts:

domeinnaam -> regeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag en ik hoop dat er tussen jullie mensen zitten die hier verstand van hebben. Zal wel. Ik ben een merknaam aan het registreren (nog niet gebeurd, dus daarover ff geen info) van een groot bedrijf. Dus www.merknaam.nl . Dat merk is in Nederland totaal geflopt. Ik weet dat het in andere landen wel goed draait. Kan iemand mij vertellen hoe het precies zit, mag dit nou of niet? Kortom, kan ik straks dikke schadeclaims verwachten of niet? Het is wel een cool idee, maar het zou allemaal nog cooler kunnen worden. Ik zal later deze week het hele idee wel ff posten, als de registratie voor mekaar is.
Alvast bedankt tot zo ver.

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 08:15
schade claims hoef je denk ik niet bang voor te zijn.

ze kunnen hem hoogstens op eisen.

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 17:57
kijk er maar mee uit.......Er zijn zoveel rechtzaken tegenwoordig......trouwens, ik vind het persoonlijk ZEER zwak om domeinnamen te jatten....... :( :( :(

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Schadeclaims zal niet snel gebeuren, maar je kunt ze wel terugeisen.

Trouwens; tegenwoordig kun je ook .com/.net/.org domeinen terug 'eisen'...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ff over dat terug eisen. Is dat ook echt zo? Mogen ze dat. Dat vraag ik me dus af. Dan zit ik vrij lastig als ze dat echt mogen. En dan nog een vraag, als ze dat nu mogen, mogen ze dat dan bijvoorbeeld ook over een jaar. Ik bedoel, stel het is een klapper, een onwijs succesnummer (weet ik niet hoor) en nu boeit het ze niet, maar dan gaan ze hem om mij te stangen nog ff terugeisen, mag dat dan?
En voor alle duidelijkheid, want ik proef hier van dhr. xxxMaverick alweer behoorlijk wat afgunst. Dit is niet het zogenaamde domeintje kapen hoor. Het is een heel leuk idee, maar nogmaals de naam is nog niet gereggd. Het is niet de bedoeling dat ik deze merknaam later door verkoop of zo. Ik hoop dat het bedrijf er totaal geen interesse in heeft, alleen ik wil dus even weten wat ze precies kunnen. Ik vind dat hier weinig duidelijkheid over is. Nog meer reacties zijn van harte welkom.

• xxxMaverick
Als het een succes word garandeer ik je dat ze er achter aan gaan. En ja, daar hebben ze alle recht toe.
Ze moeten alleen kunnen aantonen dat er verwaring kan onstaan bij consument, of dat het domein met kwade bedoelingen is geregistreerd. en die grote bedrijven sturen heus wel dure advocaten.

En geen afgunst, wel haat tegen mensen die domeinnamen kapen. De site waar ik voor werk gaat binnenkort ook een rechtzaak aan. Een concurrent speelt gewoon een smerig spelletje......

Verwijderd

Het bederijf waar m'n pa werkt wilde ok een domeinnaam laten registreren: www.dolderman.nl .
Maar dat fokking Namezero heeft hem al gejat. Weet iemand wat het kost om hem bij namezero te claimen en waar ik moet zijn om hem te claimen, ik kon namelijk hun website niet vinden.

Verwijderd

Topicstarter
xxxMaverick, weet je dit zeker? Hou er ff rekening mee dat het een merk is dat totaal in Nederland geflopt is en hier ook niet meer verkocht wordt. Misschien is het in Nederland wel niet eens meer door dat bedrijf geregistreerd (denk het wel). Het domein kan dan ook weinig verwarring opleveren (omdat het een .nl domein is en het merk in nl niet verkocht wordt) en het is niet met kwade bedoelingen gereggd. Als je het idee hoort vind je het vast leuk. Ik weet ook 100% zeker dat dat bedrijf dat domein niet zou willen kopen als ik het niet doe.
Maar wat ik dus wil doen, is hun mailen en vragen of ze willen sponseren, maar ik heb geen idee hoe het gevoel voor humor bij hun ligt.
En voor Thomas B. ik weet hier wel 100% zeker dat je pa's bedrijf die naam terug kunnen krijgen, gewoon via de rechter. Weet je hoeveel rechtzaken er tegen namezero lopen? Heel veel.

• xxxMaverick
Goldfish> Domein namen vallen nog onder het merkenrecht. Als er verwarring ontstaat bij de consument moet je hem afstaan ( in principe dan)

Hangt er dus van af wat de naam is, en wat je met de site gaat doen. Kijk maar eens naar de nog lopende rechtzaken tegen namespace..........

Verwijderd

Topicstarter
He xxxMaverick,
kan ik ergens wat info te zien krijgen over die zaken tegen namespace (en andere). Alleen bij hun is natuurlijk wel duidelijk dat ze het uit commercieel opzicht doen. Dat is bij mij absoluut niet het geval. En ja, als er verwarring kan ontstaan, dat is een lastig puntje. Nogmaals het hele merk bestaat in nl niet meer. Maar goed, ik wil er best meer info over.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Wat je kan doen is onderzoeken of zij een naam hebben gedeponeerd bij het merken bureau en/of KVK.

Als ze het niet hebben gedaan, dan sta je heel sterk als ze later het domein willen hebben. Als ze het wel hebben gedeponeerd dan neem je een risico. Dat ze hem komen op eisen.

Merken: http://www.markgraaf.nl/zoek_op_merk/default.asp
Kamer van Koophandel: http://www.kvk.nl/kvk/kvk-online.html?type=h

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Sidekick
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:58
Je kan proberen de merknaam te registreren. Je moet hiervoor bij het Benelux merkenbureau zijn. Ben nu al een jaar bezig met het zakelijk registreren van een merknaam. De gasten daar zijn heeeeeel traag. Je moet flink dokken voor een registratie, voor dat bedrag je een hele mooie puter kopen (voorbeeld: aan vooronderzoeken waren wij al rond de ƒ 1700,- kwijt, en dan controleren ze alleen of het misschien nut heeft om het te registreren.) En als dat bedrijf in Nederland geflopt is, wil niet zeggen dat men in het buitenland de naam niet geregistreerd heeft. Dan hang je ook al, want je MAG wel registreren, maar als HUN erop tegen zijn, dan....helaas.

Kortom.. Ga je gang! Het is jouw geld. Ik zou er iets leux voor doen. Tenzij je voor 80% weet dat je gaat scoren (startpagina.nl) dan is die 3 ruggen het wel waard.

Sidekick out..

Die urrel zocht ik..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het al anders aan het aanpakken en heb voorzichtig het bedrijf gemaild. Ik weet zeker dat het merk internationaal geregistreerd staat (we hebben het niet over een klein bedrijfje hier, maar een grote international). Gelukkig ben ik student en zijn zij volgens mij meestal heel er soepel tegenover studenten. Ik hou jullie op de hoogte.

• Jorma
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Jorma

@ internet

Als zij die naam nog niet gedeponeerd hebben en ze doen dat alsnog nádat jij de domeinnaam hebt geregistreerd, dan kunnen ze die domeinnaam alsnog terugeisen. Zij voeren die naam namelijk al langer dan dat jij 'm gebruikt..

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Jorma: Eens, maar ze hebben nu al problemen al willen ze een merknaam terug-claimen. Ik denk dat de rechtbank helemaal moeilijk gaat doen al kan je aantonen dat jouw aanvraag voor hun merknaam aanvraag is geweest.

Goldfish: Hou ons op de hoogte ben wel benieuwd...

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mensen die interesse hebben in domeinen van namespace en nog geen rechtzaak tegen namespace begonnen zijn moeten even wachten, die domeinen zijn dan namelijk op dit moment niet meer van namespace, wat er precies mee gaat gebeuren is nog niet duidelijk: http://www.domain-registry.nl/nieuws/nieuws12.html

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-08 07:38

BitByter

Prutst dit forum

hmmz

Verwijderd

Topicstarter
LuCarD ik kom morgen wel ff met meer info over wat het plan precies is. Dan kan er niemand meer tussen mij en het domein komen (tenminste, niet zonder rechter :-) ). Ik heb een leuk plannetje. Ik hou jullie wel op de hoogte. Tot morgen.

Verwijderd

Domein jatten is lame. Als je mijn domein zou jatten sleepte ik je voor de rechter tot het hooggerechtshof aan toe. Wat het me ook zou kosten.

Verwijderd

Topicstarter
He Diddel, ik ben het met je eens hoor. Als je echt een domein reggt puur om die rede dan ben je laag bezig. Maar nogmaals dat is absoluut niet het geval. En daarna ga je wel een beetje los hoor:
Als je mijn domein zou jatten sleepte ik je voor de rechter tot het hooggerechtshof aan toe. Wat het me ook zou kosten.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Wat is jouw domein dan wel. Het is natuurlijk ook weer niet zo, dat je met een bedrijfsnaam ook automatisch recht hebt op dat domein, oftewel dat dat meteen JOUW domein is. Zo werkt het natuurlijk ook weer niet. Maar goed, dit is gewoon een hele leuke actie, geloof me nou maar en als bepaalde mensen een beetje humor hebben, dan kan het heel leuk worden (zal ook wel niet iedereen vinden, maar veel mensen wel).

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja, op www.mac-donalds.nl een pagina maken over de burgerking vind jij misschien leuk, maar bij de mac zijn ze daar niet zo heel erg blij mee.

Verwijderd

Topicstarter
Nee Shadax, dit is het dus niet. Maar neem dit ff als voorbeeld, dan heb ik dus en de mac en de bk gemeeld of ze het goed vinden. En als ze dan allebei een beetje humor zouden hebben, dan zou het dus gaan. Maar het ligt iets anders. Stel de big macs zijn totaal in Nederland geflopt en dat kom je hier niet meer tegen. Ik reg bigmac.nl en begin daar een site over de bk. Zoiets is het, alleen dan anders.

Verwijderd

Als jij een domeinnaam registreert wat duidelijk toebehoort aan een geregistreerde merknaam, dan kan jouw domeinnaam zo teruggecaimd worden door de eigenaars van de merknaam. Hierbij geldt ook dat in dit geval de merknaam eerder geregistreerd is dan dat jij de domeinnaam registreerd. Zolang je op die site geen activiteiten ontplooit die in verband kunnen worden gebracht met het (geflopte) merk, zul je geen last van schadeclaims krijgen. Anders weet ik het zo net nog niet.

Een merknaam dat in de benelux is geregistreerd, zal meestal ook recht hebben op de bijbehorende domeinnnaam. Dit ligt anders wanneer de naam een algemeen woord is of een gewoon voorkomende voor of achternaam.

Verwijderd

Wel Thomas B. Het lijkt me sterk dat namezero de naam http://www.dolderman.nl / geregd heeft, want namezero doet alleen in .com .net of .org .

Bovendien betreft het hier een gewoon voorkomende achternaam, en er zijn wel meer hondjes die Fikkie heten.

Bovendien geeft een firma naam of bedrijfsnaam GEEN enkel juridisch recht op de bijbehorende domeinnnaam. Dat geldt alleen voor merknamen.

Een rechtszaak hierover zul je op alle punten verliezen. Wie het eerst haalt, die het eerst maalt, zo gaat dat.

R@b.

Verwijderd

Het lijkt me een duidelijk verhaal.
Van alle door bedrijven aangespannen rechtzaken heeft Namespace nog niks gewonnen. Mocht je dus de naam van een bedrijf registreren die eigendom is van dit bedrijf dan kan je er zeker van zijn dat je niet sterk staat. Mocht het nou een algemeen woord zijn bijvoorbeel libelle.nl dan zou je het kunnen proberen. Maar ook hier geef ik je niet veel kans.

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:12

radial

Watch out

Goldfish gewoon doen joh, ik heb het ook gedaan(een - weggehaald) bij een groot duits bedrijf en tot nu toe (half jaar later) heb ik er nog niks van gehoord.

Als ze er iets aan willen doen vragen ze toch eerst of je hem niet wilt afstaan, wat je altijd kan doen tegen een vergoeding + de kosten.

Veel suces ermee en ik lees het vervolg wel.

20xSF170s - ozo

Verwijderd

Goldfish: Ik doelde meer op een situatie als deze:

Stel ik ben eigenaar van Philips en Philips heeft nooit goed gehandeld in Nederland en dus niet Philips.nl geregistreerd. In het buitenland is Philips wel erg populair en hebben we druk bezochte sites zoals: Philips.com .net .org .be .de .fr .co.uk etc
Als jij dan Philips.nl zou registreren zou ik je meteen voor de rechter slepen want dan probeer jij te profiteren van mijn goede naam (al is die in Nederland nooit echt aangeslagen)

Misschien reageerde ik wat te fel maar tegen domein jatten om er zelf beter van te worden ben ik tegen. Indien dit echt een goede grap is zal ik meelachen :)

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, ik heb het idee dat ik gewoon de medewerking van het betreffende bedrijf moet hebben en daar ben ik op aan het wachten. Verder heeft die registratie ook wat vertraging.
Maakt trouwens verder niet uit hoor Diddel en het is niet zoals jouw voorbeeld van philips. Het is een geflopt merk in Nederland en het .com domein is zelfs niet eens van dat bedrijf. Dat geeft sowieso al aan dat ze volgens mij absoluut geen interesse in dat domein hebben, want ik weet zeker dat ze het .com domein zo zouden krijgen, omdat dat merk in amerika echt een klapper is. Maar goed, nog eventjes wachten op het complete verhaal dus. Ik hou jullie op de hoogte.

Verwijderd

Topicstarter
R@b, Thomas B. bedoelt Name Space C.V. en niet Namezero.
Pagina: 1