Ik heb sinds kort een server maar die maakt zoveel herrie. Hoe kan ik de herrie zo goed mogelijk minder maken en zo goedkoop mogelijk. Dat laatste is het belangrijkste
heb ie misschien meer specificaties van dat ding?
Als het écht goedkoop moet kan je misschien proberen om de server in een andere kamer te zetten.
Amateurcoureur en fervent banktukker
Uitzetten. 
Stiller kan niet en goedkoper ook niet (hij verbruikt helemaal niets)
of speelt performance toch ook mee?
Stiller kan niet en goedkoper ook niet (hij verbruikt helemaal niets)
of speelt performance toch ook mee?
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Volbouwen met geluiddempend schuim (nee, niet volpurren
).
Wanbeleid is ook beleid.
Ja, dat geeft even wat meer kabaal, maar daarna issie rete stil!Op dinsdag 12 februari 2002 14:01 schreef RolfLobker het volgende:
Schakelaar achterop je voeding van 220volt naar 110volt zetten
Koop al mijn ads!
Als het enkel een fileserver is en hij heeft een 500+ processor (of een 10mit netwerkkaart) dan kun je de processor onderklokken, dan kun je volstaan met veel minder koeling. De processor kan waarschijnlijk met minder MHz-en ook nog wel voldoende bandbreedte leveren.
Alle fans naar 7 volt, grote (8cm) fans gebruiken (dus een 8cm fan op je processor) Let er bij de fans op dat ze geen scherpe hoeken hebben, dus ronde en gebogen bladen, geen platte bladen.
Beter nog: maak je fans temperatuurgestuurd
Meer dan alleen processor en PSU-fan heb je niet nodig, zorg voor een goede airflow in de kast en sloop dan de fans van videokaart en chipset af (liefst dan ook het koelblok vervangen door een iets groter exemplaar)
Voor een goede airflow maak je een gat in de voorkant van de kast, normaal gesproken staat een voedingsfan nl de kast vacuum te zuigen en moet de lucht maar door de kieren de kast binnen stromen
(goh, waarom verstoffen diskdrives toch altijd zo?) Een standaard kast heeft zelden een (fatsoenlijke) intake.
Heb je maxtor drives? zoek dan even naar een tooltje voor acoustic management, de kans is groot dat je de drives in "quiet" mode kunt zetten.
Alle fans naar 7 volt, grote (8cm) fans gebruiken (dus een 8cm fan op je processor) Let er bij de fans op dat ze geen scherpe hoeken hebben, dus ronde en gebogen bladen, geen platte bladen.
Meer dan alleen processor en PSU-fan heb je niet nodig, zorg voor een goede airflow in de kast en sloop dan de fans van videokaart en chipset af (liefst dan ook het koelblok vervangen door een iets groter exemplaar)
Voor een goede airflow maak je een gat in de voorkant van de kast, normaal gesproken staat een voedingsfan nl de kast vacuum te zuigen en moet de lucht maar door de kieren de kast binnen stromen
Heb je maxtor drives? zoek dan even naar een tooltje voor acoustic management, de kans is groot dat je de drives in "quiet" mode kunt zetten.
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Verwijderd
LOL!Op dinsdag 12 februari 2002 14:01 schreef RolfLobker het volgende:
Schakelaar achterop je voeding van 220volt naar 110volt zetten
Verwijderd
Ehm, volgens mij is een kast echt niet helemaal luchtdicht, zodat fans 'vacuum' kunne zuigen... Langs alle kanten zitten gaten en spleten waar lucht doorheen kan...Op dinsdag 12 februari 2002 14:09 schreef RolandWitvoet het volgende:
Als het enkel een fileserver is en hij heeft een 500+ processor (of een 10mit netwerkkaart) dan kun je de processor onderklokken, dan kun je volstaan met veel minder koeling. De processor kan waarschijnlijk met minder MHz-en ook nog wel voldoende bandbreedte leveren.
Voor een goede airflow maak je een gat in de voorkant van de kast, normaal gesproken staat een voedingsfan nl de kast vacuum te zuigen en moet de lucht maar door de kieren de kast binnen stromen(goh, waarom verstoffen diskdrives toch altijd zo?) Een standaard kast heeft zelden een (fatsoenlijke) intake.
En zelf als was hij luchtdicht, een fan is absoluut geen vacuumpompOp dinsdag 12 februari 2002 14:13 schreef daNpy het volgende:
Ehm, volgens mij is een kast echt niet helemaal luchtdicht, zodat fans 'vacuum' kunne zuigen... Langs alle kanten zitten gaten en spleten waar lucht doorheen kan...
Ik zeg toch zelf al dat de lucht door de kieren moet binnenstromen (en een favoriete 'kier' is de floppydrive).
Er heerst in een standaard kast een onderdruk (nee, nog lang geen vacuum nee) omdat de airflow niet echt lekker loopt door het ontbreken van een fatsoenlijke intake, en die onderdruk zorgt er voor dat de PSU-fan erg zijn best moet doen om nog meer lucht uit de kast te zuigen waardoor die meer lawaai gaat maken.
P.S. moest je voor die ene opmerking echt het hele stuk quoten?
Verwijderd
[topic=404221/2/25]
Ben overigens zelf ook nog steeds bezig. Kast geisoleerd met deels noppenschuim, deels ondertapijt (geluid doffer). Voedingsfan op 5 volt (succes), silverado op 6 volt (stil) Intakefan roosters verwijderd, hd geisoleerd. Toch hoor ik hem nog. Op het mobo zit bv een ball-bearing fannetje, heb al wel een sleeve-b. maar geen passende schroeven. Al met al nog steeds niet gelukt maar we gaan rustig verder....suc6!
Ben overigens zelf ook nog steeds bezig. Kast geisoleerd met deels noppenschuim, deels ondertapijt (geluid doffer). Voedingsfan op 5 volt (succes), silverado op 6 volt (stil) Intakefan roosters verwijderd, hd geisoleerd. Toch hoor ik hem nog. Op het mobo zit bv een ball-bearing fannetje, heb al wel een sleeve-b. maar geen passende schroeven. Al met al nog steeds niet gelukt maar we gaan rustig verder....suc6!
Verwijderd
Ja ei'k welOp dinsdag 12 februari 2002 14:18 schreef RolandWitvoet het volgende:
[..]
P.S. moest je voor die ene opmerking echt het hele stuk quoten?
Verwijderd
duhOp dinsdag 12 februari 2002 14:46 schreef roelandstoter het volgende:
ball-bearing is anders wel beter dan sleeve-bearing....
Verwijderd
Hoe bedoel je beter? Qua duurzaamheid schijnt het wel zo te zijn ja....(stofgevoeligheid enz) maar goed wil je je pc stil of niet. Denk dat een voedingsfan op 12 volt ook beter is dan op 5.Op dinsdag 12 februari 2002 14:46 schreef roelandstoter het volgende:
ball-bearing is anders wel beter dan sleeve-bearing....
Verwijderd
Nu we toch bezig zijn; welke draadjes sluit ik waar op aan voor 7 volt? Had er wel iets over gelezen maar ben (nog geen) stroomtechnicus)....en anders is vijf volt te weinig of hoor je het verschil tussen vijf of zeven volt niet?Op dinsdag 12 februari 2002 14:52 schreef MasterXP het volgende:
Extra Intake en Outtake fan en verder alle fans op 7V en de harddrive stil maken
Verwijderd
oke even over dat vacuum zuigen. ten eerste is onderdruk goed voor de temp (niet extreem natuurlijk) en dat vacuum mag ik aannemen dat je onderdruk bedoelt en die stof komt anders wel via de voorkant binnen. als je geen stof wilt moet je de intake hoog boven de grond maarja daar is de lucht weer warmerblaat
en wat de meeste herrie maakt is de cpu fan denk ik probeer maar op 7 volt te laten draaien probeer dat ook maar met de voeding
Verwijderd
Een mug maakt meer laawaai dan een bromvlieg. (irritanter dan...
) een grote fan is veel stiller dan een kleine
Maar waarom zijn die HP pc's dan zo fokking stil?
Daar zitten 2 fannen in 1 outtake en een cpu fan. Voeding heeft er natuurlijk ook 1.
Daar zitten 2 fannen in 1 outtake en een cpu fan. Voeding heeft er natuurlijk ook 1.
Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend
Verwijderd
rood op geel en zwart op rood dacht ikOp dinsdag 12 februari 2002 14:55 schreef Dollardrules het volgende:
[..]
Nu we toch bezig zijn; welke draadjes sluit ik waar op aan voor 7 volt? Had er wel iets over gelezen maar ben (nog geen) stroomtechnicus)....en anders is vijf volt te weinig of hoor je het verschil tussen vijf of zeven volt niet?
[topic=375157]
Gewoon HEEL VEEL schuim
Gewoon HEEL VEEL schuim
Verwijderd
Stel zwart = 0Op dinsdag 12 februari 2002 15:05 schreef MasterXP het volgende:
[..]
rood op geel en zwart op rood dacht ik
Rood is dan 5V tov zwart
Geel is dan 12V tov zwart
Als rood =5 en geel =12 het verschil tussen GEEL en ROOD = +7.
het verschil tussen ROOD en GEEL = -7V
snap je? Spanningen zijn ten opziche van. (potentialen)
Nog een:
stel rood = 0
zwart = -5 tov rood
geel = +7V tov rood.
Verwijderd
ja dan is rood op geel en zwart op rood toch "verschil tussen GEEL en ROOD" = +7 = goedOp dinsdag 12 februari 2002 15:12 schreef daNpy het volgende:
[..]
Stel zwart = 0
Rood is dan 5V tov zwart
Geel is dan 12V tov zwart
Als rood =5 en geel =12 het verschil tussen GEEL en ROOD = +7.
het verschil tussen ROOD en GEEL = -7V
snap je? Spanningen zijn ten opziche van. (potentialen)
Nog een:
stel rood = 0
zwart = -5 tov rood
geel = +7V tov rood.
Verwijderd
Zwart op rood = -5V of 5VOp dinsdag 12 februari 2002 15:19 schreef MasterXP het volgende:
[..]
ja dan is rood op geel en zwart op rood toch "verschil tussen GEEL en ROOD" = +7 = goed)
ff iets theoretisch over ball/sleave baring:
als je een ventilator langzamer laat draaien, dus minder rondjes per tijdseenheid, dan gaat-ie toch ook langer mee? dus dan vervalt toch het bezwaar dat sleepcontactventilatortjes eerder stuk gaan dan bijvoorbeeld hun op volle snelheid draaiende gelagerde familieleden?
als je een ventilator langzamer laat draaien, dus minder rondjes per tijdseenheid, dan gaat-ie toch ook langer mee? dus dan vervalt toch het bezwaar dat sleepcontactventilatortjes eerder stuk gaan dan bijvoorbeeld hun op volle snelheid draaiende gelagerde familieleden?
ach...in een volgend leven lach je er om!
Verwijderd
ja psies, maar je maakt dus het verschil dat de ball-bearings meer toeren maakt als de sleeve bearing, en dat is niet eerlijk.!Op dinsdag 12 februari 2002 15:26 schreef 0siris het volgende:
ff iets theoretisch over ball/sleave baring:
Verwijderd
we hebben het over 7V niet over 5VOp dinsdag 12 februari 2002 15:20 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zwart op rood = -5V of 5V
Verwijderd
Je zegt zelf dat geel op rood OF zwart op rood 7V is, dat is toch fout!!Op dinsdag 12 februari 2002 15:30 schreef MasterXP het volgende:
[..]
we hebben het over 7V niet over 5V
Zwart op rood is een verschil van 5V, en geen 7!!
Dat is idd rood tov geel....
Verwijderd
ff mega off topic..er staat daar dat er een p3 slot 1 in zit....sinds wanneer zitten die in een socket?...Op dinsdag 12 februari 2002 15:06 schreef AleXtc het volgende:
[topic=375157]
Gewoon HEEL VEEL schuim
Verwijderd
convertorOp dinsdag 12 februari 2002 15:45 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
ff mega off topic..er staat daar dat er een p3 slot 1 in zit....sinds wanneer zitten die in een socket?...
Verwijderd
Wat hier dus bedoelt wordt is: rode draad van de fan (+) op de gele draad vd voeding en de zwarte draad van de fan (-) op de rode draad vd voeding.ja dan is rood op geel en zwart op rood toch "verschil tussen GEEL en ROOD" = +7 = goed
We zijn het er allemaal over eens dat de spanning tussen geel en rood 7V is, de fan zal dan ook op 7V lopen.
Duidelijk?
Verwijderd
Ah, op die viedz... ik denk al ?rood en zwart en geel en zwart?Op dinsdag 12 februari 2002 15:51 schreef Berran het volgende:
[..]
Wat hier dus bedoelt wordt is: rode draad van de fan (+) op de gele draad vd voeding en de zwarte draad van de fan (-) op de rode draad vd voeding.
We zijn het er allemaal over eens dat de spanning tussen geel en rood 7V is, de fan zal dan ook op 7V lopen.
Duidelijk?
- kast bekleden met noppenschuim van de gamma (20 piek voor 2 platen)
- alle fans op 5 of 7 volt en zoveel mogelijk passief koelen (gratis....enige kenis vereist
)
- harde schijf met laag toerental (prijs ligt aan het aantal megabytes)
- tussen fans of schijven en kast stukjes vilt als je ze vastschroeft (25 cent)
als je cpu toch te warm wordt.......probeer hem dan wat lager te clocken en/of gooi Vcore wat omlaag
als je de fans op 5 of 7 volt zet kun je de snoertjes het makkelijkst in een molex klemmen door middel van satéprikkers........
- alle fans op 5 of 7 volt en zoveel mogelijk passief koelen (gratis....enige kenis vereist
- harde schijf met laag toerental (prijs ligt aan het aantal megabytes)
- tussen fans of schijven en kast stukjes vilt als je ze vastschroeft (25 cent)
als je cpu toch te warm wordt.......probeer hem dan wat lager te clocken en/of gooi Vcore wat omlaag
als je de fans op 5 of 7 volt zet kun je de snoertjes het makkelijkst in een molex klemmen door middel van satéprikkers........
Verwijderd
Mijn oude P3 550 Mhz was ook slot 1 hoor.Op dinsdag 12 februari 2002 15:45 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
ff mega off topic..er staat daar dat er een p3 slot 1 in zit....sinds wanneer zitten die in een socket?...
met zo'n insteekkaart toch?
Verwijderd
Nee, zo'n vierkant wit ding, oftewel 'socket'Op dinsdag 12 februari 2002 16:05 schreef Tweak-Metallica het volgende:
met zo'n insteekkaart toch?![]()
![]()
Verwijderd
Zinloze reply = ook weg. *poef*Op dinsdag 12 februari 2002 16:13 schreef WSFN_FunBoy_NL het volgende:
Computer = Uit
Geluid = Weg
Verwijderd
en mijn nog zinlozere reply(s)??Op dinsdag 12 februari 2002 16:17 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Zinloze reply = ook weg. *poef*
Verwijderd
Sorry hoor, maar ben ik nou gek aan het doen??? Een slot (slot 1, P3, P2) is toch zo'n gleuf waar zo'n insteekkaart in moet. In die insteekkaart zit dan een soort socket. Een socket is idd een wit plastic ding op het mobo ja. Slot A heb je toch ook? Nou ja, ik heb mn dag nietOp dinsdag 12 februari 2002 16:07 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee, zo'n vierkant wit ding, oftewel 'socket'
edit:

Dit is toch een Slot 1/A, met een slotconvertor??
Het is trouwens een p100 dus onderklokken heeft weining zin
Het is toevallig een maxtor schijffie dus ik zal eens kijken of ik hem op quiet kan zetten aangezien deze het meeste lawaai maakt.
Voor de rest zit er alleen maar de fan in van de voeding die wel redelijk stil is (kan deze nog stiller?)
maar bedankt ik zal dat noppengedoe aan de binnenkant eens proberen.
Voor de rest zit er alleen maar de fan in van de voeding die wel redelijk stil is (kan deze nog stiller?)
maar bedankt ik zal dat noppengedoe aan de binnenkant eens proberen.
Wat is het topic?Op dinsdag 12 februari 2002 15:45 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
Verwijderd
Het stil maken van een PC, maar volgens mij hebben we dat al ver achter ons gelaten
Het gaat nu over Socket/Slot... 
edit:

Dit is een Slot CPU! Ckeck de naam van het plaatje maar: p3slot1.jpg
edit:

Dit is een Slot CPU! Ckeck de naam van het plaatje maar: p3slot1.jpg
Pagina: 1