Duron 1200Mhz + FSB133 was dit schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Topicstarter
Ik was een beetje (beetje :?) aan het klooien met mijn nieuwe Mobo en CPU. (K7S5A + Duron (morgan)1200Mhz) Toen ik in de bios 133/133 instelde (de laatste is voor geheugen) had ik em gesaved. (eik best wel stomme aktie |:( :)) De Proc FSB liep dus nu op 2x 133 = 266 Mhz!!! Hij wilde dus niet meer opstarten. Dus ik snel PC uit, kast open. Hmm zo warm is ie nou ook weer niet, maar hij wil nog steeds niet booten. Voeding stekkers eruit en CMOS Clear gedaan. Hij doet et nu weer (zoals je leest :+) Maar die Duron is dus gemaakt voor 200Mhz.

1)Was/is dit schadelijk voor mijn proc?
2)Die 133 Mhz aktie, viel dat onder overclocken? :?

Bij wie, met een ECS K7S5A geeft hij je Proc temperatuur 10 graden celcius hoger dan bij Sisoft Sandra en Motherboard Monitor?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
jij hebt waarschijnlijk niet je multiplier unlocked en dus niet de multiplier verlaagt.

Amd Morgan: 12x100 = 1200mhz
wat jij hebt gedaan is van 100, 133 gemaakt dan krijg je dit:
Amd Morgan: 12x133= 1596 mhz

daarom deed ie het niet meer denk ik.

Verwijderd

Schadelijk? Nee. Aangezien hij niet meer bootte kon hij het gewoon niet aan en dan doet hij niets...
Ja dit was overclocken, je zette immers je proc op 15~~ ipv 1200

• ND863

ND863

Topicstarter
ah niet schadelijk dus, gelukkig maar. Maar hoe kan het dat je geheugen wel op 133Mhz kan lopen en je proc op 100? loopt het geheugen dan wel op 133mhz? (hoezo newbie vragen? :+)

• Acidfire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

Acidfire

Burning Universe

Check mijn sig, alles stabiel en deviders op /3 :P
Ik heb alleen wel me multiplier wat lager gezet...

[EDIT: oops moet eerst me sig nog veranderen... [/EDIT]

[EDIT2] done :) [/EDIT2]

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 13:34 schreef ND het volgende:
ah niet schadelijk dus, gelukkig maar. Maar hoe kan het dat je geheugen wel op 133Mhz kan lopen en je proc op 100? loopt het geheugen dan wel op 133mhz? (hoezo newbie vragen? :+)
Dan moet je in de BIOS
"DRAM clock" op Hostclk + pciclk zetten, dan doet hij 100 (hostclock/FSB) + 33 (PCI clock) =133

• ND863

ND863

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 13:47 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dan moet je in de BIOS
"DRAM clock" op Hostclk + pciclk zetten, dan doet hij 100 (hostclock/FSB) + 33 (PCI clock) =133
Ah, ga ik ff proberen :)

Verwijderd

Geheugen snelheid kun je ook apart zetten op 100mhz of 133mhz.

Verwijderd

Ja, dit was dus een overclock van bijna 33% :D daarom bootte die ook niet meer. Je kan em unlocken en dan bijv 11*120 proberen, en als ie dan boot, is je systeem ook een hoop sneller. Probeer dus je MP terug te zetten en FSB omhoog :)

• ND863

ND863

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 15:50 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Ja, dit was dus een overclock van bijna 33% :D daarom bootte die ook niet meer. Je kan em unlocken en dan bijv 11*120 proberen, en als ie dan boot, is je systeem ook een hoop sneller. Probeer dus je MP terug te zetten en FSB omhoog :)
Jah moet ik em eerst unlocken. Weet je hoe miniscuul micro klein die L1 bruggen zijn!?!?!?!?!? Je weet het niet nogeens, of je hebt al kortsluiting gemaakt. :7

Mijn Duron 1200Mhz word volgens Bios 40 graden, en volgens SiSoft Sandra en MBM "maar" 30 graden. Welke moet ik nu geloven? En 30 graden (34 full load), dat kan nog mooie overclock resultaten geven ofnie? :?
Hoe warm (gemmiddeld) word een duron 1200Mhz?

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

rofl check mijn sig dan ik heb em ook unlocked.... werkt perfect op 133 (266) mhz! :D

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 17:36 schreef ND het volgende:

[..]

Jah moet ik em eerst unlocken. Weet je hoe miniscuul micro klein die L1 bruggen zijn!?!?!?!?!? Je weet het niet nogeens, of je hebt al kortsluiting gemaakt. :7

Mijn Duron 1200 Mhz word volgens Bios 40 graden, en volgens SiSoft Sandra en MBM "maar" 30 graden. Welke moet ik nu geloven? En 30 graden (34 full load), dat kan nog mooie overclock resultaten geven ofnie? :?
Mijn oude Duron werd op 1133 Mhz veel, heel erg veel warmer, want dat was een 600 Mhz cpu.. :D

Maar serieus, die 30 en 34 is wel wat laag. Normaal zit de temp in de BIOS tussen idle en full load in, omdat de CPU weliswaar niet belast wordt in de BIOS, echter onder Windows gaat normaal het Power Management aan om de CPU een beetje extra koel te maken.

Mhh dussehh ja, hij geeft een pietsje laag aan. 8-) Lekker koel wel dus !

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
effe een cpu met 133 mhz fsb er in en bios trug zetten

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

Verwijderd

Multiplier veranderen is echt niet zo moeilijk als je denkt. Als je wil post ik hier wel hoe ik het gedaan heb (vraag het ff), mail anders (r.weerts@gmx.net).

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:26

Gallus

Cheesy

Sandra geeft volgens mij niet de juiste cpu temperatuur aan. Je bios doet dit wel.
Als je bij Sandra mainbord info kijkt, dan zie je waarschijnlijk 3 temperaturen.
De hoogste temp.(volgens sandra van power/aux temperature) komt het meeste overeen met de cpu temp. in je bios.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Verwijderd

Die L1 bruggutjes zijn niet minuscuul klein, je potlood punt is dan te dik. dan moet je ff schuin met je punt over een stuk papaier raggen zodat je een scherp puntje krijgt. Dan moet het lukken. Zo heb ik het ook gedaan. en vervolgens in het licht houden en met een vergrootglas kijken of je geen verbinding hebt gemaakt tussen de bruggen..
succes

Verwijderd

met een K7S5a is bruggetjes verbinden niet echt een optie, je kunt nml. de multiplier niet instellen.. :)

Wat wel een optie is is eerst alle bruggetjes vernietigen (met 12V adapter)

Verwijderd

en dan de goeie inkleuren voor multiplier

• Skaah
  • Niet online
Op dinsdag 12 februari 2002 17:36 schreef ND het volgende:

[..]

Mijn Duron 1200Mhz word volgens Bios 40 graden, en volgens SiSoft Sandra en MBM "maar" 30 graden. Welke moet ik nu geloven? En 30 graden (34 full load), dat kan nog mooie overclock resultaten geven ofnie? :?
Je bios is ontworpen voor je mobo, sisoft niet!

• ND863

ND863

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 20:14 schreef MasterXP het volgende:
met een K7S5a is bruggetjes verbinden niet echt een optie, je kunt nml. de multiplier niet instellen.. :)

Wat wel een optie is is eerst alle bruggetjes vernietigen (met 12V adapter)
Lees ik daar vernietigen!?!????? :? :? Vertel ens meer, ik kan net zo goed dat ding op het gasfornuis leggen. (Dat valt ook onder vernietigen :+)

ff serieus
Dit is voor mij een nieuwe manier, dus ik ken hem niet. (Doh :))
Kan je wel deze met potlood streepjes unlocken, en niet met die bison geleid spul (net als bij de XP :?)

Verwijderd

Hoe krijg ik mn duron 1ghz wat hoger, hij is geunlocked en hij was over te klokken op een Aopen mini atx van een kennis maar ik heb zelf een MSI 6330 en twil me nie lukken :(

• ND863

ND863

Topicstarter
Hoe kan ik mijn Proc FSB per kleine stapjes omhoog doen, zonder dat ik mijn bios moet flashen?

http://www.inet.hr/~mpapec/performancefiles/stuff/chfsb.zip

Kan dat met dit? Iemand ervaring?

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

hmm dit was vrijwel het laatste waar ik nog niets veranderd heb dat 100/133 of 133/133 ze mijn sig ik heb m nu op 100/133 staan geloof ik.

Dus ik naai mezelf met performance al heel lang ??

• ND863

ND863

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 12:11 schreef 001Michael het volgende:
hmm dit was vrijwel het laatste waar ik nog niets veranderd heb dat 100/133 of 133/133 ze mijn sig ik heb m nu op 100/133 staan geloof ik.

Dus ik naai mezelf met performance al heel lang ??
Kan die Athlon 266 Mhz FSB aan? Ja --> dan moet je hem op 133/133 zetten.

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 18:03 schreef cold het volgende:
effe een cpu met 133 mhz fsb er in en bios trug zetten
Waarom niet gewoon ff bios resetten :?

• ND863

ND863

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 13:56 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon ff bios resetten :?
Ja, dat heb ik ook gedaan. Clear CMOS jumpertje voor 10 sec, en toen deed ie het weer. :)

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 21:54 schreef ND het volgende:

[..]

Lees ik daar vernietigen!?!????? :? :? Vertel ens meer, ik kan net zo goed dat ding op het gasfornuis leggen. (Dat valt ook onder vernietigen :+)

ff serieus
Dit is voor mij een nieuwe manier, dus ik ken hem niet. (Doh :))
Kan je wel deze met potlood streepjes unlocken, en niet met die bison geleid spul (net als bij de XP :?)
als je niet in het bios de multiplier kan instellen (zoals met oem's en met bijv. ECS bordjes) dan heeft het geen zin om te unlocken (L1 bruggen verbinden) dan zal je door een goede combinatie van verbonde bruggen een multiplier op de proc moeten instellen, standaard heeft elke verbinding een bepaalde multiplier, net zoals met master/slave jumpers zeg maar alleen dan zijn er veel meer mogelijkheden. Alleen als je bijv. een combinatie AB moet hebben terwijl de combinatie nu BC is dan moet je om AB te maken de link BC wel vernietigen (om maar ff voor 't gemaakt met letters te praten). Anders verbind je bruggen die niet verbonden moeten zijn. Oftewel blaas eerst alle verbindingen op (door ze te electrocuteren, zoek maar op GoT voor topic waar het in staat) en verbind dan de juiste bruggen voor de multiplier die je wilt..

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:54

Malebolgia

Move, or be moved

heb zelf precies hetzelfde gedaan met me 1Ghz Duron, maar is volgens mij niet echt schadelijk (hij loopt weer als een zonnetje, na een time-out van een half uur).

Ik denk dat het mobo gewoon blokkeerde op deze settings, en dat je het niet echt onder OC-en kan laten vallen.
OC-en is met dit mobo namelijk niet echt mogelijk (misschien met bios-update, maar die werkt bij mij niet :()

"People should know when they're conquered..."

• Vulcan750
  • Laatst online: 17:42
Op woensdag 13 februari 2002 11:26 schreef ND het volgende:
Hoe kan ik mijn Proc FSB per kleine stapjes omhoog doen, zonder dat ik mijn bios moet flashen?

http://www.inet.hr/~mpapec/performancefiles/stuff/chfsb.zip

Kan dat met dit? Iemand ervaring?
Yep, dat kan heel prima! Onze 2de pc heeft een ECS K75SA moederbord met een Duron 950. Thanks to "chfsb" draait ie lustig op 1067MHz (112/112), en dat terwijl ik nog niets(!) aan het voltage heb zitten potloden... :)
Dat verhaal over het "vernietigen"(=doorbranden) van de bruggetjes heb ik ook ergens gelezen, wil ik ook eens gaan proberen (8.5x133 oid..) :9~ Ben hiervoor moed aan het verzamelen. Lijkt me iig een stuk realistischer dan wegkrabben of zo (wat heel vaak gewoonweg niet lukt!)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

Verwijderd

jah pzies als je pc 3 of 4 keer na booten niet post reset ie zichzelf wel dus no problem...

• C@SP
  • Laatst online: 03-08 17:02

C@SP

Biertje ??

Op dinsdag 12 februari 2002 13:44 schreef Acidfire het volgende:
Check mijn sig, alles stabiel en deviders op /3 :P
Ik heb alleen wel me multiplier wat lager gezet...

[EDIT: oops moet eerst me sig nog veranderen... [/EDIT]

[EDIT2] done :) [/EDIT2]
Wat jij hebt gedaan wil ik dus ook met mijn Duron, maar dat kutding wil niet booten op 133 Mhz FSB. Ook al verlaag ik m'n multiplier. Misschien ligt 't aan m'n mobo (MSI K7T Turbo). Hij loopt nu goed op 950 Mhz, 49 graadjes stressed met dezelfde CM. Zou een Aplha sink m'n proc beter overclockbaar maken ?

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 18:09 schreef Kazzemazzdoun het volgende:
Multiplier veranderen is echt niet zo moeilijk als je denkt. Als je wil post ik hier wel hoe ik het gedaan heb (vraag het ff), mail anders (r.weerts@gmx.net).
Hoe kan ik mijn Duron 950 unlocken :? ??? Het draait nu op 107 Mhz FSB..Als ik hoger gaat dan loopt het vast in Win xp maar niet in Win ME :( ...Help effe collega's :7

• C@SP
  • Laatst online: 03-08 17:02

C@SP

Biertje ??

Op donderdag 14 februari 2002 01:01 schreef Player_Francis het volgende:

[..]

Hoe kan ik mijn Duron 950 unlocken :? ??? Het draait nu op 107 Mhz FSB..Als ik hoger gaat dan loopt het vast in Win xp maar niet in Win ME :( ...Help effe collega's :7
Je moet 'm unlocken om je multiplier te kunnen veranderen volgens mij, niet om je FSB te kunnen verhogen. Lees de FAQ eens, daar staat in hoe je de bruggen moet inkleuren.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• Vulcan750
  • Laatst online: 17:42
Op donderdag 14 februari 2002 01:01 schreef Player_Francis het volgende:

[..]

Ligt eraan welk moederbord je hebt. Als je geluk hebt hoef je alleen de L1 bruggetjes maar in te kleuren met een potlood (type HB), daarna kan je in de bios een andere mp kiezen...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

Pagina: 1