[CM] Natriumlamp

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Topicstarter
Ik was eigenlijk op zoek naar een oranje CCFL, maar ik bedacht me later pas onder de les natuurkunde die over gassen en kleuren en rendement ging, dat een natriumlamp ook bijna niet warm wordt en ook gewoon oranje licht geeft. Ik weet alleen niet hoe groot/duur deze dingen zijn en waar ik ze zou kunnen kopen.
Ik wil dus gewoon een oranje lamp achter m'n Biohazard logo (wat er nog uitgezaagd moet worden deze vakantie). Het is gewoon DE kleur van de band dus dan moet ik het ook goed doen ook.

P.S. Voor mensen die niet weten wat natriumlampen zijn, dat zijn dezelfde lampen als die in een lantaarnpaal zitten. En zo'n lamp uit een lantaarnpaal jatten is een optie, maar behoort niet tot een van de mogelijkheden :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 11:31
Deze lampen zijn duur en groot. En gebruiken volgens mij een hoog voltage. Deze lampen zijn niet echt in en lantaarnpalen te vinden langs het fietspad ofzo, maar je kunt ze bijna altijd wel vinden langs de snelweg:D Success

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Hier in de straat staan nog genoeg van die lampen :)

Bedenk wel dat je daar een onsteker voor nodig hebt (soort van inverter) en dat die behoorlijk kunnen storen op je apparatuur m.b.t. EMC... Dat zijn de nadelen. Oh ja, en eentje die niet gejat en niet tweedehands is, kost je al gauw rond de 125 Euro. Doe wat je wil, maar een oranje gloeilamp is stukken goedkoper :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Beetje aparte site >:) maar dit was vrijwel de enige die ik zo snel tegenkwam, even bij verlichting kijken.

http://www.botanic-art.com/growmedium.htm

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 10:10 schreef Atmosferic het volgende:

Bedenk wel dat je daar een onsteker voor nodig hebt (soort van inverter) en dat die behoorlijk kunnen storen op je apparatuur m.b.t. EMC... Dat zijn de nadelen. Oh ja, en eentje die niet gejat en niet tweedehands is, kost je al gauw rond de 125 Euro. Doe wat je wil, maar een oranje gloeilamp is stukken goedkoper :D
Een gloeilamp wordt zo verdomde warm, dus dat schiet niet echt op. Anders kan ik net zo goed zo'n oranje zwaailicht erin zetten :) Geeft nog eens een leuk effect ook op LANs :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-03-2020

Valith

As the rush comes..

Op dinsdag 12 februari 2002 10:00 schreef BananeKoning het volgende:
P.S. Voor mensen die niet weten wat natriumlampen zijn, dat zijn dezelfde lampen als die in een lantaarnpaal zitten. En zo'n lamp uit een lantaarnpaal jatten is een optie, maar behoort niet tot een van de mogelijkheden :+.
Je kunt hem ook laten jatten, is dat een optie :P
Ik denk niet dat dit soort lampen bij Conrad te bestellen zijn en gebruiken naar het idee (niet mijn idees dus ;)) dat hierboven al genoemd is een hoog voltage.

Synology DS415+ (3x6TB) | Synology DS216j | Canon EOS 5DIII | 580 EX II | 430 EX | Canon 17-40 f/4L USM | Canon 24-70 f/2.8L II USM | Sigma 35 f/1.4 ART | Canon 85 f/1.8 USM | Canon EF 70-200 f/4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44808

Op dinsdag 12 februari 2002 10:10 schreef Atmosferic het volgende:

gloeilamp produceert meer warmte
hij moet gewoon een CCFL nemen, ook veel koeler licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je kunt ook eens gaan kijken in professionele foto-zaken, want sommige doka-lampen gebruiken natrium. Zo ook een van mijne, en die gaat gewoon het stopcontact in.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 10:17 schreef MasterXP het volgende:

[..]

gloeilamp produceert meer warmte
hij moet gewoon een CCFL nemen, ook veel koeler licht :)
Als jij een site/winkel weet waar ze oranje CCFL's hebben vind ik het ook prima, maar overal waar ik naar mail, of waar ik kom hebben ze niet de oranje variant.
Op dinsdag 12 februari 2002 10:22 schreef mvdejong het volgende:
Je kunt ook eens gaan kijken in professionele foto-zaken, want sommige doka-lampen gebruiken natrium. Zo ook een van mijne, en die gaat gewoon het stopcontact in.
Dat zou ik eens kunnen doen inderdaad. Weet je ook zo ongeveer de afmetingen of prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-03 09:43
Koop een tiental superheldere oranje LEDs. Dan heb je ook koel-oranje licht

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet iemand het verschil tussen een hoge druk natriumlamp en een lage druk natriumlamp?
Ik heb een beetje sites doorgebladerd enzo en toen las ik dit bij een lage druk natriumlamp:
De ontsteek spanning hangt af van het vermogen van de buis en varieert van 350 tot 600 V.
Maar hoe zit dat dan bij een hoge druk?
Ik heb zo'n vaag voorgevoel dat een natriumlamp in mn kast niet helemaal een succes gaat worden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

mag ik me plantjes in je kast zetten ? of heb je je kast zelf al volgeplant.......

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 10:34 schreef Gompy58 het volgende:
mag ik me plantjes in je kast zetten ? of heb je je kast zelf al volgeplant.......
Dat is wel een mooie bijkomstigheid :D
Denk niet dat je cops in je pc gaan zoeken naar een kwekerij en het scheelt weer geld >:)
Ik denk alleen wel dat die lamp een beetje teveel stroom trekt en mn moeder nou al klaagt over de energierekening, denk ik dat ik beter maar niet met een natriumlamp aan de slag kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34380

Heb nog een natrium lamp + voeding thuis.
Gebruikte hem in een ver verleden voor het kweken van hollands gras...
voeding weegt kilotje of 10 en de lamp is als zonnebank te gebruiken..
Had hem in de badkamer staan...
Ging met een zonnebril op douchen....

Lijkt me dus geen goed idee voor in je kast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34380

Lage druk natrium lamp zie je langs de weg.
Hoge druk is plantenlamp...

verschil zit hem in de lichtintensiteit en kleur...

dacht ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 22:14
LOL, kastwiet -> case-wiet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 19:52 schreef Gilgamesh_sit het volgende:
Lage druk natrium lamp zie je langs de weg.
Hoge druk is plantenlamp...

verschil zit hem in de lichtintensiteit en kleur...

dacht ik..
Ah owkee, dank u voor de info. Dan maar geen natriumlamp.... Toch maar verder zoeken naar een andere soort lamp die oranje licht geeft en iets minder stroom vreet en dan maar geen plantjes in de kast ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44997

koop in een campeerwinkel zoŽn mini zaklamp met tl-buis erin (wit licht). die werken op 4 penlights, dus ook wel op 5 of 7 volt uit je pc. oranje filter ervoor: klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 21:59 schreef adfundum het volgende:
koop in een campeerwinkel zoŽn mini zaklamp met tl-buis erin (wit licht). die werken op 4 penlights, dus ook wel op 5 of 7 volt uit je pc. oranje filter ervoor: klaar
Die heb ik hier een liggen, maar je wil niet weten hoe snel die lampjes warm worden. Binnen een minuut kan je ze nog maar amper aanraken of je verbrandt je vingers. Dus dat is niet echt een optie denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:06
Op dinsdag 12 februari 2002 21:46 schreef BananeKoning het volgende:

[..]

Ah owkee, dank u voor de info. Dan maar geen natriumlamp....
Goed id ...

Want volgens mij hoef je dan geen raampje meer in je kast te maken ... hij schijnt er dan zo al doorheen

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47853

als je nou een witte ccfl lamp erin zet en daar nou oranje folie omheen wikkeld???

voor het folie kun je in elke knutsel zaak wel vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik heb ook nog een natriumlamp liggen. is 4 cm groot. kan op 220 volgens de monteur. gewoon uit een icp gesloopt *D
soms heeft werken op een lab z'n voordelen :)

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 22:59 schreef Jiver het volgende:
als je nou een witte ccfl lamp erin zet en daar nou oranje folie omheen wikkeld???

voor het folie kun je in elke knutsel zaak wel vinden
Dat is misschien wel een goed idee. Eerst eens van die folie gaan zoeken dan. Zo'n CCFL is zo binnen als ik alles moet geloven wat ik lees hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 10:37

ReseTTim

Chocolate addicted

Op dinsdag 12 februari 2002 10:00 schreef BananeKoning het volgende:
Ik was eigenlijk op zoek naar een oranje CCFL, maar ik bedacht me later pas onder de les natuurkunde die over gassen en kleuren en rendement ging, dat een natriumlamp ook bijna niet warm wordt en ook gewoon oranje licht geeft. Ik weet alleen niet hoe groot/duur deze dingen zijn en waar ik ze zou kunnen kopen.
Ik wil dus gewoon een oranje lamp achter m'n Biohazard logo (wat er nog uitgezaagd moet worden deze vakantie). Het is gewoon DE kleur van de band dus dan moet ik het ook goed doen ook.

:D :D :P >:) >:)

kheb hiero een lantaarnpaal lamp staan :) :)
hoe vind je die.. buurjongen kwam er mee aanzettuh :D (M3ga-man) had hem uit een liggende/kapotte lataarnpaal gehaald...

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 00:35 schreef ReseTTim het volgende:

[..]

:D :D :P >:) >:)

kheb hiero een lantaarnpaal lamp staan :) :)
hoe vind je die.. buurjongen kwam er mee aanzettuh :D (M3ga-man) had hem uit een liggende/kapotte lataarnpaal gehaald...
ROFL, Ge-wel-dig man ! B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FleshY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06-2023
bij oc-shop.nl hadden ze die volgens mij ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 12:06 schreef FleshY het volgende:
bij oc-shop.nl hadden ze die volgens mij ook wel.
Jammer maar helaas :(
Kleuren: Red (volgens mij rose, maar goed), Blue, Green, UV (Blacklight afaik), Yellow.
Oftewel, geen oranje..... Echt geen een shop kan er ook aankomen ofzo. De lokale elktroboer kon ze ookal niet bestellen. Best wel bagger man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 23:18
Op dinsdag 12 februari 2002 10:34 schreef BananeKoning het volgende:
Maar hoe zit dat dan bij een hoge druk?
Ik heb zo'n vaag voorgevoel dat een natriumlamp in mn kast niet helemaal een succes gaat worden ;(
Hogedruk lamp heeft ook een hogere ontsteekspanning nodig.. (Paar kV!)

Verder heb je niet alleen de lamp nodig, maar ook een ballast (soort spoel die je moet voorschakelen), en inderdaad een ontsteekmodule..

En er komt inderdaad een behoorlijke hoeveelheid licht vanaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Wel toffe kleur dat oranje.

Ik heb even zitten nadenken wat nog meer oranje licht afgeeft en zie hier net een auto de hoek omslaan......
Je raadt het al, plastic van een knipperlicht. Paar fietslampjes erachter gaat wel op 5 volt en dan hoef je niet moeilijk te doen met inverters en shit en die worden niet eens warm. B-)

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op zich is het idee geinig, je doet je pc aan en langzamerhand wordt het licht feller :D
Ik zou toch ff amanuensis vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 00:05
hoe krijg je zo'n lataarnlamp te pakken dan?

- wachten tot ie omvalt ? lol kan je lang wachten

- erin klimmen met magneten aan je armen en benen :)
mission impossible style! :P

- met een groepje omduwen of met ze alle eraan hangen ?

kies maar? of is er een betere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik heb wel eens gehoord dat door het pissen van honden tegen een lantaarnpaal het aluminium vergaat. ze pikken meestal de zelfde paal omdat hun 'lucht' eraan zit :r daardoor vallen ze soms spontaan om :)

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ik ben dus ook opzoek naar oranje ccfl, maar je ziet het inderdaad nergens.. echt jammer.
Ik wil dus zo'n nuclear uitzagen en daar een oranje ccfl achter zetten, ivm oranje harddiskleds (dat vind ik best een coole kleur namelijk)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53
Wel eens een natrium-lamp gevoeld tijdens werking? Nou ik wel (ben TOA op een school) en ik kan je vertellen dat je zo'n ding niet in je kast wil hebben, een 100W gloeilamp is er niets bij. Zo'n ding is wel heel erg fel btw. Ik zou gewoon een rode en een gele ccfl combineren op een creatieve manier, geeft niet zoveel warmte af.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbaud
  • Laatst online: 01-04 21:15
Handig als waterkoker,als je al zo'n lamp zoekt bel de gemeente/nuon op of je spuit zo'n ccln :? in een oranje kleur *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbaud
  • Laatst online: 01-04 21:15
Sorry ccfl lamp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Dat is inderdaad wel een meesterlijk idee! mooi overlopend wordt het dan toch als je ze tegenover mekaar plaatst zoals hier:
code:
1
2
3
4
5
6
          [| |         | [|
          [| |_______________| [|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Liefst ccfl want dat geeft juist van dat toffe licht :D

Zijn er mensen die 2 kleuren ccfl tegenover mekaar hebben en ook pics daarvan hebben zodat ik het effect hiervan kan zien, lijkt me erg tof namelijk omdat ik het liefst rood erbij wil vanwege muis en lavalamp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:52
Op dinsdag 12 februari 2002 10:15 schreef Inge het volgende:
Beetje aparte site >:) maar dit was vrijwel de enige die ik zo snel tegenkwam, even bij verlichting kijken.

Die dingen gebruiken wel 400W!! Daar zal dus ook een hoop warmte vanaf komen. Stel (ik zeg stel) dat het rendement 90% is en de rest wordt omgezet in warmte, komt er al 40W aan warmte vanaf.
En knappe lamp als 'ie een rendement van 90% haalt!

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Ik meende dat een gewone lagedruk neon/natrium straatlamp 18W verbruikte. Dan valt het wel mee met de hitteproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 10:41

im_ik

dat ben ik dus

Op dinsdag 12 februari 2002 10:15 schreef Inge het volgende:

vet ze verkopen eindelijk in NL:

water gekoelde lampen :9~

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Mja.. ben je € 374,- verder, heb je de goedkoopste;) een echte twiekert bouwt het zelf 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 22:38 schreef DenniZ-X het volgende:
Dat is inderdaad wel een meesterlijk idee! mooi overlopend wordt het dan toch als je ze tegenover mekaar plaatst zoals hier:
code:
1
2
3
4
5
6
          [| |         | [|
          [| |_______________| [|
Zou in principe wel kunnen, maar ik denk niet dat het echt oranje wordt. Je krijgt alleen een overgang van rood naar geel (zie casemod met die rode en blauwe ccfl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53
Als je de rode en gele ccfl zo dicht mogelijk naast elkaar zit vlak om het hoekje, krijg je volgens mij gewoon oranje licht. Wat je ook kunt doen: zet ze naast elkaar en plaats er een difuus scherm voor zodat het licht vermengt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Tsja van rood naar geel is opzich ook mooi eigenlijk, en staat leuk bij m'n lavalamp (rode was in gele vloeistof), die gaat volgende keer toch zeker mee naar de LANparty! Dat het niet oranje wordt is niet zo heel erg in dat geval, een ccfl geeft zo mooi helder licht, en met oranje leek me dat er vet.. maar waarom zouden er geen oranje ccfls zijn eigenlijk.. te weinig vraag naar ofzo>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17989

kijk een uit naar een vlamboog lamp. Is ook oranje geel, niet warm, heel zuinig, en hij zit in oude wekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

Op woensdag 20 februari 2002 22:15 schreef olav het volgende:
kijk een uit naar een vlamboog lamp. Is ook oranje geel, niet warm, heel zuinig, en hij zit in oude wekkers.
Ik denk dat je een neon lamp bedoeld. Vlamboog lampen geven wit-blauw licht.
Pagina: 1