Fantasieën worden (bijna) werkelijkheid.
Iedereen droomt wel ergens van. Iedereen ziet wel eens een film of een sportwedstrijd en fantaseert hoe hij of zij het zou doen.
Kinderen spelen bijvoorbeeld heel vaak een film na die ze net gezien hebben. Als ik vroeger een spannende thriller had gezien, liep ik ook twee dagen lang te sluipen door het huis, op jacht naar niet bestaande maar toch zeer gevaarlijke tegenstanders. En na een western vlogen de zakdoeken ook steeds uit m'n zakken, omdat ik de hele dag razendsnel virtuele pistooltjes tevoorschijn trok.
En dat is nu precies wat men doet als men een computerspelletje speelt. Je wordt in feite weer kind. Niet negatief bedoeld! Het is juist goed!
Iedereen, of 'ie 't wilt of niet, heeft nog iets van dat kinderlijke in zich: vluchten van de werkelijkheid, afreageren van stress, gewoon lol trappen, noem het hoe je wilt, allemaal gaat het toch terug naar datgene dat je als kind vanzelf doet, maar wat je naarmate je ouder wordt weleens vergeet: je dromen realiseren en je fantasie de vrije loop laten gaan. En met computer games worden die dromen zelfs zichtbaar, haast tastbaar, zowat echt... Klein voordeel is ook dat het ongezien kan, stiekum op zolder, anoniem op het internet... Veel volwassenen durven niet voor hun hobby uit te komen! Want ze willen niet kinderachtig gevonden worden. En alleen dát is nou precies kinderachtig...
Als ik nu een F1 wedstrijd zie, is er niets leuker om daarna ook ff achter het stuur van zo'n bolide te kruipen.
Vliegen? Dat zal er in het echt nooit van komen: te duur en zo. En ik draag een bril... Etc. etc. Maar met MS FS 2002 kan ik in meer vliegtuigen vliegen dan een echte piloot ooit kan.
Sluipgevechten? Ik denk niet dan mijn vrouw en kinderen (en ikzelf...

) het leuk zouden vinden als ik mij in een vuurgevecht zou wagen. Maar met Mohaa kan ik zonder echt gevaar tóch héél wat van de spanning ervaren.
Ik ben 40 (zo, dan weet iedereen dat ook meteen) en hoop nog heel lang computerspelletjesgek te blijven! Ik kan eerlijk gezegd niet meer zonder mijn virtuele, haast net echte, fantastische fantasie-wereld!