rondje fietsen met wind of zonder wind

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik had laatst een discussie met mijn vriedin over de volgende stelling.
Ik ga een perfect rondje fietsen. De ene keer fiets ik zonder wind de andere keer is er wel wind.
Ik blijf in beide gevallen hetzelfde vermogen leveren. Wanneer ben ik sneller terug met of zonder wind.
Voor mijn gevoel zonder wind. Wanneer er wel wind is zal ik harder gaan met wind mee en langzamer met wind tegen. Ik zal echter (denk ik) meer tijd verliezen met wind tegen dan dat ik win met wind mee. Ik heb hier geen berekening aan gedaan maar ik vroeg het me gewoon af.
Iemand suggesties hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het is al eens uitgezocht. Wind blijkt altijd in je nadeel te werken. Je bent dus sneller terug zonder wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 08:11

Patser

this.Close();

Stel je maar eens voor dat te wind zo hard waait dat je stilstaat de ene kant op.
Denk je dan dat je dat met wind mee de andere kant op nog kunt goed maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Volgens mij gaat de luchtweerstand met het kwadraat van de windsnelheid (dat meen ik mij zo te herinneren, ik weet het niet zeker) - in dat geval is het zonder wind natuurlijk gemakkelijker.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
ligt er roch ook aan hoe hard je fietst?

Als ik van huis naar school fiets heb ik erg wind tegen, normaal fiets ik in 10min - 15min naar school met deze wind doe ik er 20min over

Als ik van school naar huis fiets is dat zonder wind 10min - 15min en met wind (nu dus de wind in mijn rug) 5 tot 10min.

Over het algemeen fiets ik dus even lang (+/- 30min)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41542

Op dinsdag 12 februari 2002 10:15 schreef Lord Daemon het volgende:
Volgens mij gaat de luchtweerstand met het kwadraat van de windsnelheid (dat meen ik mij zo te herinneren, ik weet het niet zeker) - in dat geval is het zonder wind natuurlijk gemakkelijker.
Dit klopt idd. Luchtweerstand D = CD*0.5*rho*V2*S

En uit onderzoek is idd gebleken dat je zonder wind altijd sneller bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Yup, inderdaad. Zonder wind is sneller

En dan verwaarloos je het effect nog van hele stukken de wind van opzij, wat ook niet prettig is.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46456

ik geloof dat het zo was dat je qua tijd langer tegen de wind in aan het fietsen bent, dus dat je vandaar langzamer bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Gewoon een rekenvoorbeeldje van maken:

zonder wind:
20 km heen, met 20 / uur = 1 uur
20 km terug, met 20 / uur = 1 uur

totaal: 40 km / 2 uur = 20 km/uur gemiddeld

met wind
20 km heen, met 10 / uur (wind tegen) = 2 uur
20 km terug, met 30 / uur (wind mee) = 40 minuten

totaal: 40 km / 2h40m = 15 km/h gemiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 13:40
Op dinsdag 12 februari 2002 09:46 schreef TrailBlazer het volgende:
Ik had laatst een discussie met mijn vriedin over de volgende stelling.
Ik ga een perfect rondje fietsen. De ene keer fiets ik zonder wind de andere keer is er wel wind.
Ik blijf in beide gevallen hetzelfde vermogen leveren. Wanneer ben ik sneller terug met of zonder wind.
Voor mijn gevoel zonder wind. Wanneer er wel wind is zal ik harder gaan met wind mee en langzamer met wind tegen. Ik zal echter (denk ik) meer tijd verliezen met wind tegen dan dat ik win met wind mee. Ik heb hier geen berekening aan gedaan maar ik vroeg het me gewoon af.
Iemand suggesties hiervoor
zonder wind! dan heb je namenlijk de minste weerstand!

Metal to the bone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:46

Wildfire

Joy to the world!

Vergeet natuurlijk niet dat als het windstil is en je gaat fietsen dat je dan alsnog wind tegen krijgt. Windstil is het pas voor de fietser als de wind met gelijke snelheid 'meewaait' in de fietsrichting.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1541

als je in een tornade zit dan heb je altijd wind-mee als je een rondje fiets (of altijd windtegen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37240

Deze vraag zat een paar jaar geleden ook in de nationale wetenschapsquiz. En de uitleg van het antwoord lijkt op de uitleg van Poohbear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00b | IA
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02-2003

n00b | IA

multislet

vraag het aan de fietsnerd die weet er alles van http://www.fietsnerd.tk

multisync is gebanned dat was hard nodig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 00:27 schreef jona het volgende:
als je in een tornade zit dan heb je altijd wind-mee als je een rondje fiets (of altijd windtegen :) )
:)

Anoniem: 5308

De tijd dat je wind tegen hebt is langer als dat je wind mee hebt (omdat je langzamer gaat), je hebt dus langer nadeel als voordeel.
Zelfde als je een berg op en af rijdt, of dezelfde afstand op een vlak parcours.

Anoniem: 3527

Wel eens gelezen dat wind mee van een bepaalde snelheid bij windtegen je snelheid met 21% doet afnemen en diezelfde wind maar dan in de rug slechts met 7% doet toenemen.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Stel: De kracht die je levert is constant en de kracht die de wind op jou uitoefent is ook constant. (Niet onredelijk in bijvoorbeeld een windtunnel, oppervlak en windsnelheid blijven dus gelijk)

Stel je moet 2 km. afleggen: 1 km heen, 1 km terug.

Zonder wind fiets je 20 km/u en doe je er 6 minuten over.

Stel: met wind mee fiets je 25 km/u en met wind tegen 15 km/u. Dan doe je over het stuk 'wind mee': 2m24s min en over het stuk 'wind tegen': 4 minuten. Samen is dat 6 minuut 24 sec en dus meer.

Het stuk 'wind mee' gaat in 144/180 = 80% van de tijd, terwijl het stuk 'wind tegen' in 133% van de tijd gaat. Gemiddeld 106.7% van de tijd zonder wind.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Anoniem: 48472

Ik raad een ieder aan om bij het fietsen van tevoren een doel te bepalen en daar via een zo kort mogelijke route heen te fietsen.

Het is wetenschappelijk bewezen, dat het fietsen van (perfecte) rondjes tot geen enkel doel leidt.
(behalve het bedenken van leuke stellingen dan)
:)

• Janoz
  • Laatst online: 17-06 17:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op woensdag 13 februari 2002 00:41 schreef borganism het volgende:
Deze vraag zat een paar jaar geleden ook in de nationale wetenschapsquiz. En de uitleg van het antwoord lijkt op de uitleg van Poohbear.
Nee, volgens mij was dat dat programma vroeger bij de tros. Dat hete 'O, zit dat zo'. Daar hadden ze allemaal wiskundig-achtige vraagstukken waar panels hun oplossing voor moesten geven en v ervolgens ging zo'n proffessor het met wat expirimentjes uitleggen. Daar was toen een vraag over een vliegtuig die van a naar b vloog met en zonder wind.

(IMHO zou deze vraag wat te makkelijk zijn voor de NWQ)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1