Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
DNS = Domain Name Server
zet namen om in IP-nummers
dus tweakers.net --> 212.189.235.11
U blij?¿
zet namen om in IP-nummers
dus tweakers.net --> 212.189.235.11
U blij?¿
ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]
En waar staan die severs, zijn er veel van?
Russian Blue Neji
Kate Bush
Verwijderd
Het sterft van de DNS servers.
Over DNS:
Elke keer als jij een pagina opvraagt in je browser worden de DNS servers gevraagd op welke bewuste server die pagina staat. Dat gebeurt op ip-adres.
Nu is het zo dat niet elke DNS server het complete World Wide Web in zijn database heeft staan. Elke DNS Server heeft maar een gedeelte. Hoe werkt het dan?
Jij typt in: www.iklulmaarwat.net . Nu wordt er een query gestuurd naar de DNS server van jouw provider ("waar kan ik www.iklulmaarwat.net vinden").
Die weet het ook niet, dus die vraagt het aan de root servers (die servers staan echt eenzaam aan de top).
De root servers gaan graven, hebben ook geen gevens over www.iklulmaarwat.net , maar wel hebben ze de gegevens van de DNS servers van het .net domein. Die sturen ze dus door aan jouw DNS server.
Nu spreekt jouw DNS servers die van .net aan en vraag weer dezelfde vraag.
De .net servers kijken in hun database en geven jou de locatie door van de DNS servers van iklulmaarwat.net.
Tenslotte vraagt jouw DNS server aan de DNS servers van iklulmaarwat.net waar www.iklulmaarwat.net uithangt. Die DNS servers gaan in hun database spitten om te zien of zij een host genaamd "www" geregistreerd hebben staan.
Uiteindelijk ontvangt jouw DNS server het ip-adres van www.iklulmaarwat.net en die stuurt het door naar jouw browser.
Internic verwacht van ELK domein dat zij minimaal 2 DNS servers aanstellen. Nu worden veel DNS services opgevangen door webhosting companies. Desondanks, er zijn miljenen domeinen geregistreerd. Kortom, het aantal DNS servers is niet te tellen.
Duidelijk (ongeveer?)?
Over DNS:
Elke keer als jij een pagina opvraagt in je browser worden de DNS servers gevraagd op welke bewuste server die pagina staat. Dat gebeurt op ip-adres.
Nu is het zo dat niet elke DNS server het complete World Wide Web in zijn database heeft staan. Elke DNS Server heeft maar een gedeelte. Hoe werkt het dan?
Jij typt in: www.iklulmaarwat.net . Nu wordt er een query gestuurd naar de DNS server van jouw provider ("waar kan ik www.iklulmaarwat.net vinden").
Die weet het ook niet, dus die vraagt het aan de root servers (die servers staan echt eenzaam aan de top).
De root servers gaan graven, hebben ook geen gevens over www.iklulmaarwat.net , maar wel hebben ze de gegevens van de DNS servers van het .net domein. Die sturen ze dus door aan jouw DNS server.
Nu spreekt jouw DNS servers die van .net aan en vraag weer dezelfde vraag.
De .net servers kijken in hun database en geven jou de locatie door van de DNS servers van iklulmaarwat.net.
Tenslotte vraagt jouw DNS server aan de DNS servers van iklulmaarwat.net waar www.iklulmaarwat.net uithangt. Die DNS servers gaan in hun database spitten om te zien of zij een host genaamd "www" geregistreerd hebben staan.
Uiteindelijk ontvangt jouw DNS server het ip-adres van www.iklulmaarwat.net en die stuurt het door naar jouw browser.
Internic verwacht van ELK domein dat zij minimaal 2 DNS servers aanstellen. Nu worden veel DNS services opgevangen door webhosting companies. Desondanks, er zijn miljenen domeinen geregistreerd. Kortom, het aantal DNS servers is niet te tellen.
Duidelijk (ongeveer?)?
Verwijderd
Heel interessant is het boek waarvan je op dit adres meer info kan vinden:
http://www.oreilly.com/catalog/dns3/
http://www.oreilly.com/catalog/dns3/
Verwijderd
Op de een of andere manier heb ik het idee dat deze vraag niet echt serieus moet worden genomen. Met meer dan 2500 posts moet je toch wel kunnen weten wat dns is (denk ik).
Hoezo, ik heb er ook 1000+ en vind dit ook interessant.
Misschien weet frank heel veel van hardware maar wil hij zich nu in dit verdiepen ofzo, ik noem maar wat, kan toch?
Misschien weet frank heel veel van hardware maar wil hij zich nu in dit verdiepen ofzo, ik noem maar wat, kan toch?
waarom zou iemand met veel posts veel van computers weten.. ik heb de indruk dat er hier erg veel mensen zijn alleen voor de general chat en het onzinforum en die verder niet bovengemiddeld veel van computers weten.. das ook wel te zien aan het aantal posts in die forums in vergelijking met de hardware ed. forums..
Als je bedenkt dat elk domain minstens 1 DNS server moet hebben... natuurlijk draaien er op een beetje DNS server meerdere domains, maar het geeft toch wel een beetje indicatie van het aantel DNS servers.
ik weet wel ongeveer wat een dns server is en wat ie doet, maar na deze thread weet ik het nog beter.. en ik zat es te denken:
als je nu www.eenpagina.com opvraagt wordt er eerst in allerlei DNS servers gezocht; dat kost tijd. Is een pagina dan niet sneller op te vragen als je het IP adres van die site al weet? Het lijkt mij dat je zo (in theorie) een pagina sneller kunt opvragen..
klopt dit of praat ik nu onzin? (de tijdswinst zal wel te verwaarlozen zijn, maar toch..
)
als je nu www.eenpagina.com opvraagt wordt er eerst in allerlei DNS servers gezocht; dat kost tijd. Is een pagina dan niet sneller op te vragen als je het IP adres van die site al weet? Het lijkt mij dat je zo (in theorie) een pagina sneller kunt opvragen..
klopt dit of praat ik nu onzin? (de tijdswinst zal wel te verwaarlozen zijn, maar toch..
In principe is een ip intikken sneller, maar niet iedere domein heeft een eigen ip. Met domeinnamen op een shared ip kan maar een van die verschillende pagina's getoond worden. Bij de andere domeinnamen op dat ip moet de webserver zien dat je naar dat domein wilt en dan toont hij die pagina. Bv
shadax1.com heeft ip 192.168.1.10
shadax2.com heeft ip 192.168.1.10
shadax3.com heeft ip 192.168.1.10
en we gaan er vanuit dat het 3 verschillende pagina's zijn, dan is er maar eentje te zien onder het io. (Welke is niet te zeggen, hangt van de webserverconfig af)
shadax1.com heeft ip 192.168.1.10
shadax2.com heeft ip 192.168.1.10
shadax3.com heeft ip 192.168.1.10
en we gaan er vanuit dat het 3 verschillende pagina's zijn, dan is er maar eentje te zien onder het io. (Welke is niet te zeggen, hangt van de webserverconfig af)
Verwijderd
Het tijdverlies is niet zo groot. De pakketjes die over en weer gestuurd worden zijn miniem.
Je kunt het proces echter versnellen door je computer van te voren al te vertellen welk ip-adres een bepaald domein heeft.
Dat kun je handmatig inkloppen, maar na 4 keer van URL gewisseld te hebben wordt je dat een beetje zat.
Er is een andere mogeljkheid, namelijk een "hosts" bestandje maken of aanpassen. Het kan zijn dat er al een staat in je windows directory - naam: hosts zonder extensie, of anders een voorbeeld bestan genaamd hosts.sam.
De opbouw van dit bestandje is simpel, namelijk:
ip-adress domeinnaam
Links staat het ip-adres van het domein dat er naast vermeld staat. Standaard staat er al in:
127.0.0.1 localhost
Voor windows gaat blerren over het web, controlleert hij altijd eerst het hosts bestandje of er niet al iets in staat. Als het domein er in staat gebruikt hij die entry in plaats van een DNS query doen.
Door je meest gebruikte domeinnamen in het hosts bestandje te kwakken haal je dus iets meer snelheid.
Gelukkig zijn hier ook tools voor:
Fastnet, een makkelijk freeware tooltje:
http://www.geocities.com/TimesSquare/Stadium/1851/main.html
En IPexpress, een uitgebreidere, shareware tool:
http://speedconnect.webprovider.com/
Er zullen er wel meer zijn, maar goed.
Veel plezier...
Je kunt het proces echter versnellen door je computer van te voren al te vertellen welk ip-adres een bepaald domein heeft.
Dat kun je handmatig inkloppen, maar na 4 keer van URL gewisseld te hebben wordt je dat een beetje zat.
Er is een andere mogeljkheid, namelijk een "hosts" bestandje maken of aanpassen. Het kan zijn dat er al een staat in je windows directory - naam: hosts zonder extensie, of anders een voorbeeld bestan genaamd hosts.sam.
De opbouw van dit bestandje is simpel, namelijk:
ip-adress domeinnaam
Links staat het ip-adres van het domein dat er naast vermeld staat. Standaard staat er al in:
127.0.0.1 localhost
Voor windows gaat blerren over het web, controlleert hij altijd eerst het hosts bestandje of er niet al iets in staat. Als het domein er in staat gebruikt hij die entry in plaats van een DNS query doen.
Door je meest gebruikte domeinnamen in het hosts bestandje te kwakken haal je dus iets meer snelheid.
Gelukkig zijn hier ook tools voor:
Fastnet, een makkelijk freeware tooltje:
http://www.geocities.com/TimesSquare/Stadium/1851/main.html
En IPexpress, een uitgebreidere, shareware tool:
http://speedconnect.webprovider.com/
Er zullen er wel meer zijn, maar goed.
Veel plezier...
EEEHHMM M@tlok, ik post veel in het Hardware, Moederbord, Stuffis Generalis en TV forum. Ohw en in die laatste post ik erg veel 
Gebruik eens de search, en type bij doorzoek alle fora, mijn user name FrankGuthrie, dan zul je zien dat mijn favoriter hangplek, het TV, Sport en Nieuws forum is
Gebruik eens de search, en type bij doorzoek alle fora, mijn user name FrankGuthrie, dan zul je zien dat mijn favoriter hangplek, het TV, Sport en Nieuws forum is
Russian Blue Neji
Kate Bush
Verwijderd
Sorry, maar ik had echt het idee dat het niet erg serieus was. Mede omdat het met een zoekmachine erg makkelijk is om dit op te zoeken.
Om op Catman's post verder te gaan:
Als je een aparte computer als firewall hebt (486 oid) kun je er ook een dnsserver opzetten. Als je hier een caching dnsserver op zet, dat is een server die alleen maar opslaat, heb je het ook voor elkaar.
Als je het verder gaat instellen kun je het zo maken dat je www.tweakers.net kunt doen en http://compu1 maken zodat je het ipadres van je thuiscomputers niet hoeft te gebruiken..
Als je een aparte computer als firewall hebt (486 oid) kun je er ook een dnsserver opzetten. Als je hier een caching dnsserver op zet, dat is een server die alleen maar opslaat, heb je het ook voor elkaar.
Als je het verder gaat instellen kun je het zo maken dat je www.tweakers.net kunt doen en http://compu1 maken zodat je het ipadres van je thuiscomputers niet hoeft te gebruiken..
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
dat kan toch ook al met dat hosts filetje van windows ?
Daar kan je namen met ipadressen verbinden dacht ik.. toch of is het andersom ?
Daar kan je namen met ipadressen verbinden dacht ik.. toch of is het andersom ?
Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS
Klopt, maar dat is statisch... een site opeens een andere IP gekregen ? Jammer dan, dan kom je er dus niet op, als je HOSTS niet wijzigt....
Virussen? Scan ze hier!
Pagina: 1