Toon posts:

natuurkunde som

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
aangezien niemand mij op het CB forum wil helpen hoop ik dat iemand dat hier wel wil :)

moet dit morgen inleveren voor een cijfer een aangezien optica mijn slechtste punt is voor natuurkunde en ik geen onvoldoende wil stel ik de vragen hiermaar....
persoonlijk snap ik alle 4 de vragen niet. dus een beetje utileg kan geen kwaad :)

En spionagesatelliet staat op 172 km boven het aardoppervlak bevat een telelens (f=240cm). Op de overgeseinde foto's zijn details die 0.35 boogminuut uit elkaar liggen nog juist te onderscheiden.
a) Zijn mensen nog op de foto te zien?

In het beeldvlak bevinden zich fotocellen om het beeld vast te leggen.
b) Bereken de afstand tussen deze cellen.

Een Tweede satelliet heeft een telelens met dezelfde diameter maar met f=120cm. Neem aan dat de belichtingstijd - net als bij een gewone foto- omgekeerd evenredig is met de verlichtingssterkte.
c) mmoet je korter of langer belichten?
d)Welke factor scheelt dat?

tia

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Een boogminuut is 1/60 graad. Een cirkel met een straal van 172 kilometer heeft een omtrek van 1081 kilometer, een boogminuut is dan 1/60 * 1/360 * 1081 = 0.050 kilometer = 50 meter.

0.35 boogminuut is dus 0.35 * 50 = 17.5 meter. Dit is het kleinste detail dat je kan onderscheiden, mensen zijn dus niet te zien.

<I>To be continued</B>

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het voorwerp staat op 172 kilometer = 172.000 meter afstand. De brandspuntafstand is 2.4 meter. We gebruiken de overbekende formule 1/f = 1/v + 1/b om de beeldafstand te berekenen. Dit is natuurlijk zo goed als gelijk aan de brandspuntafstand, omdat v heel groot is. Dus: b = 2.4 meter. Als ik me niet vergsi geldt nu dat de 'vergroting' gelijk is aan b/v = 2.4/172.000 = 1.4 * 10-5 meter (verkleining is hier dus een beter woord).

Dat betekent dat de kleinste details, die van 17.5 meter, die natuurlijk op 1 cel afgebeeld worden, verkleind worden tot een afstand van 2.4-4 meter, dus de cellen zitten op een afstand van 0.24 cm van elkaar.

To be continued

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

c) Vergroting b/v is ongeveer gelijk aan f/v wordt twee keer zo klein - oftewel, er wordt nog meer verkleind, dus nog meer ingezoomd. Er wordt dus naar een kleiner stuk van de hemel gekeken, oftewel: er wordt minder licht opgevangen op de fotografische plaat.

De belichtingstijd moet dus groter worden.

De bekeken opervlakte gaat natuurlijk met het kwadraat van de verkleining (oppervlaktes gaan eik altijd met het kwadraat van iets ;) ), dus de bekeken opervalkte wordt (240/120)2 = 4 keer zo klein. De belichtingstijd moet dus vier keer zo groot worden voor hetzelfde resultaat.

Nog vragen? :)

Verwijderd

Topicstarter
omg dank je :)
tis bestwel easy zoals jij het uitlegt

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op maandag 11 februari 2002 23:13 schreef 9marnix9 het volgende:
omg dank je :)
tis bestwel easy zoals jij het uitlegt
Graag gedaan. :)

Heb jij soms net zoals m'n zusje ook al zo'n leraar die niets uitlegt? Ik had haar in 20 minuten een heel hoofdstuk uitgelegd, toen snapte ze alles daarvoor niets - en die leraar had gewoon nog nooit iets uitgelegd over dat hoofdstuk in de klas. |:( Zal de tweede fase wel zijn of zo.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik doe 2 jaar in 1
5/6 VWO in 1 jaar
dus het tempo ligt vrij hoog das nogal irritant
de rest met natuurkunde lukt me wel, al moet ik meestal nadenken omdat die leraar me eigenlijk noooit heeft uitgelegd welke formule je wanneer moet gebruiken.
maarja het lukt me wel
heb vorig jaar de havo met een 7 voor natk gehaald. vond ik bestwel goed van me
en tot nu toe sta ik ook een 7 merk nog bar weinig verschil
iig thnx for the uitleg :)

Verwijderd

Marnix? Zit jij misschien op Marnix College ofzow :?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

vraag beantwoord..

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.