UTP kabel splitsen, gaat dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.067 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik één kabel trekken naar de bovenverdieping van dit huis en daar de kabel splitsen voor 2 puters? (ipv daar een hub/switch neerpleuren). Een switch van 30 euro is een beetje zonde als je maar 2 poorten gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
dat kan, er worden maar 4 van de 8 draden gebruikt. Dus je kan 1 draad gebruiken voor 2 computers. Ik zou het zelf echter niet doen, en gewoon 2 kabels trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mEdnass
  • Laatst online: 04-12-2021
hmm, volgens mij niet. Krijg je veel colissions => verlaagde snelheid. (Ben geen xprert, kan het helemaal fout hebben hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07 21:17
Ja dat kan gewoon (eigen ervaring). Neem alleen wel de goede pairs en haal er zo min mogelijk twist uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 21:34 schreef mEdnass het volgende:
hmm, volgens mij niet. Krijg je veel colissions => verlaagde snelheid. (Ben geen xprert, kan het helemaal fout hebben hoor)
er zijn genoeg mensen die dit doen, maar ik kies persoonlijk voor zekerheid, dus gewoon 1 kabel per computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jawel, dat kan, alleen idd wel meer kans op storingen van colissions. Mijn ervaring is echter wel dat dat opzich nog al meevalt. Maar als je 2 kabels kan trekken, zou ik die extra moeite wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:35
Kan wel. ze gebruiken dat geloof ik ook vaak in de proffesionele sfeer om twee porten te trunken met 1 kabel. die radio actieve velden waar mEdnass
het over heeft zijn niet zo erg bij twee verbindingen. het kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 13:51
Werkt prima
heb het hier zelf liggen nl

Metertje of 10
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
puter 1 

1     2     3     4     5     6     7     8
wi/or  or   wi/grn nix   nix   grn   nix   nix 

Puter 2

wi/brn brn  wi/blw nix   nix   blw   nix   nix

2 100mbit lijntjes
nog geen rare collisions of vertraging gezien

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat prima

heb het ook gedaan en werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 13:58
ff een vraagje .
je wilt geen hub/switch, maar wel ga je met 2 verbindingen naar beneden.......
waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt dus 3 compies.
twee boven en ene beneden.
en dat wil je zonder hub/switch met elkaar laten praten.
suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 21:45 schreef makkie het volgende:
ff een vraagje .
je wilt geen hub/switch, maar wel ga je met 2 verbindingen naar beneden.......
waarom?
Kabels door het huis trekken, hoe?

Daarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 13:58
Ik zou als het niet te veel lawaai geeft de proxyserver in kamer 1 plaatsen met de hub/switch.
Je modem komt in de meterkast, dus moet je 1 kabel naar boven trekken , en die gaat in de proxy.
En vanaf de proxy 1 patchkabel naar de hub/switch.
En de rest aansluiten op de hub/switch

oja en de utp-kabel niet te strak vastspijkeren/nietten,en geen scherpe knikken in de kabel buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij op school gebruiken ze dubbele utp kabels, het zijn er eigenlijk gewoon 2 losse die aanelkaar vast zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:12

WouterG

Dit is geen ondertitel

Het gaat perfect, ook ik spreek uit ervaring. Aan de ene kant zitten ze beiden in de router, en aan de andere kant heb ik ongeveer 2 meter omhulsel losgesneden om ze elk bij een computer te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:37
Verwacht niet dat je met zo'n kabel nog aan de specs van Cat5 ethernet voldoet.
Probeer met deze manier van aanleggen maar eens 100 meter te bereiken met die kabels, kan je bijna met zekerheid zeggen dat je storingen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 21:31 schreef Spaceknarf het volgende:
Kan ik één kabel trekken naar de bovenverdieping van dit huis en daar de kabel splitsen voor 2 puters? (ipv daar een hub/switch neerpleuren). Een switch van 30 euro is een beetje zonde als je maar 2 poorten gebruikt...
- heb je al een hub/switch? Trek dan 2 kabels naast elkaar, bezuinig niet op bekabeling, kan je een boel gevloek schelen.
- heb je geen hub/switch en wil je 3 computers met elkaar laten praten? Dan kun je 2 netwerkkkaarten per PC gebruiken en met subnets goed afschermen. Of anders het gewoon vergeten.

In beide gevallen win je niets als je in plaats van 2 kabels 1 kabel trekt, behalve die 10 euro die de extra kabel kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 07:20
Er bestaan zelfs speciale stukjes voor, je kan die onder andere krijgen bij blackbox !

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 16:55 schreef G8KeePeR het volgende:
Er bestaan zelfs speciale stukjes voor, je kan die onder andere krijgen bij blackbox !
Ik hoop niet dat jij RJ45 splitters bedoelt??? Die kun je namelijk alleen gebruiken voor digitale telefonie, en ook voor ISDN geloof ik, maar niet voor ethernet. Tenzij je van collisions houdt natuurlijk...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
is een houtje-touwtje oplossing, maar het werkt.. meestal niet perfect, maar goed, het is een keuze die je maakt..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
Zolang je de paren in stand houdt is er absoluut niets fout aan het splitsen van utp kabel. Je zal er absoluut niet meer paketjes op verloren zien gaan ofzo.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sine schreef op 11 februari 2002 @ 21:40:
Werkt prima
heb het hier zelf liggen nl

Metertje of 10
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
puter 1 

wi/or  or   wi/grn nix   nix   grn   nix   nix 

Puter 2

wi/brn brn  wi/blw nix   nix   blw   nix   nix

2 100mbit lijntjes
nog geen rare collisions of vertraging gezien
sorry voor het omhoogkicken van oude }:O
maar is dit het bovenaanzicht, of het vooraanzicht
maw wat versta jij onder pin 1 ?

moet hier zon kabel maken, maar heb nog maar 6 stekkers en een brakke tang
dus niet veel ruimte voor speling :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:59
Mja, het kan wel, maar persoonlijk zou ik t nooit doen.. Vind het nogal slordig en erg onprofessioneel staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 20:29
Als je straks over wil gaan op 1 gigabit netwerk heb je wel een probleem, want dan werkt het namelijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

_Hades_ schreef op 25 oktober 2002 @ 16:39:
Mja, het kan wel, maar persoonlijk zou ik t nooit doen.. Vind het nogal slordig en erg onprofessioneel staan..
zolang het maar werkt (tis een noodoplossing) vind ik het prima
voodoo202 schreef op 25 oktober 2002 @ 16:46:
Als je straks over wil gaan op 1 gigabit netwerk heb je wel een probleem, want dan werkt het namelijk niet meer.
niet van toepassing :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uhm,
zover ik weet werken die wand kontakt dozen met 2 plugjes die je overal ziet ook gewoon met een kabel die gesplitst wordt...

wtf moet je anders met een utp kabel met 8 draaden waar je er maar 4 gebruikt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Omdat die draden ook voor andere dingen dan data worden gebruikt
bijv in een andere combinatie voor telefonie ..... 4+5 doorgaans
of één of ander serieel protocol
het is aan degene die de kables patch welke aders gebruikt worden en voor wat voor toepassing

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 20:29
Ik zou gewoon 2 kabels leggen, Want nu zeg je dat je later nooit overgaat op 1 gigabit netwerk. Maar over 3 jaar als alles goedkoper is, en de bestanden groter zijn, wil je misschien toch nog overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 29-07 11:23
Soms ligt er 1 ingemetselde kabel, dan kan het erg handig zijn om die extra 4 aders toch te gebruiken. Bij blackbox kun je inderdaad 2 blokjes kopen die dat voor je regelen, dat heet geloof ik "cable economisers".

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:13

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Is gelukkig niet al een stuk of 10 keer voorbijgekomen deze week ...

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.