Modelboot besturen via laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:16

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nu een heel raar idee maar ik hoop dat iemand het weet.

Ik ben zelf een modelboot aan het bouwen (Speedboot) en die gaat dus echt varen. Radiografisch dus.

Voor op de punt van de boot zet ik een cameratje en dat signaal laat ik dan verstuurd worden naar mijn Laptop.

Nu wil ik dat ik dus dat signaal van mijn camera op de Laptop op het beeld zie en dan dat ik als ik de joystick van heen en weer haal dat dan het roer van de boot gaat bewegen en als ik de gashendel heen en weer haal dat de boot gaat varen.

De AB van de boot werkt simpel met twee potmeters die dus meer of minder stroom doorlaten.

Kan het nu zo dat ik IPV de potmeters de seriële/paralelle poort er op aansluit en dan dus zo mijn boot bestuur?

Kan ik dan gewoon in Visual Basic een programmma schrijven om de boot te besturen?

TNX

BTW als ie klaar is komen er pics+movie!

Verwijderd

Nee, niet mogelijk! Als je een omleiding gebruikt!

• marijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 11:59
Kan wel maar een de lpt/seriele poort heeft alleen maar digitale aansluitingen (aan/uit). Dus dan moet je er 1 of ander printplaatje tussen stoppen. Zie Conrad

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Wat vinden jullie van het idee?

• marijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 11:59
Goed idee :9~

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 20:38 schreef marijn het volgende:
Kan wel maar een de lpt/seriele poort heeft alleen maar digitale aansluitingen (aan/uit). Dus dan moet je er 1 of ander printplaatje tussen stoppen. Zie Conrad
Wat voor een printplaatje denk je aan?

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 20:40 schreef Snow_King het volgende:
Wat voor een printplaatje denk je aan?
FF simpel zoeken zo moeilijk is dat niet.. 1 of ander variabele spannings ding...

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Dat "printplaatje" heet D/A converter en is vrij eenvoudig zelf te bouwen :)

Powered bij meergranenbrood.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

P&W -> OCM

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

He dit wil ik ook :p

kan ik mijn boot ook besturen.Maar dan heb ik er ook nog wat functies extra op mijn boot zitten dit is door middel van multi prop(Robbe),dus als mensen hier voor printjes gaan maken hou er rekening mee dat er mensen zijn die graag 8 kanaals gestuurd willen van af de laptop en ook hun multi functies willen gebruiken.succes er mee. :)

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 19:30

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Hier heb ik ook over nagedacht maar het is er nooit van gekomen wegens gebrek aan knaken en omdat ik weinig verstand van modelbouw heb. maar ik ben benieuwd naar het resultaat !

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Verwijderd

Je kunt de PWM of PPM signalen voor de servo's in je boot rechtstreeks digitaal genereren via de parallelle poort en een stukje assembler of C.

Hoe zo'n servo ook al weer exact werkt weet ik niet meer, maar het was iets met: pulsen van 1ms breed is neutraalstand, >1ms is naar rechts, <1ms is naar links.

Verwijderd

moet kunnen dan neem je een apparaatje dat videobeeld draadloos kan overbrengen en gewoon een radiografische zender DAN HEB JE NIET EENS EEN LAPTOP NODIG :z Veel succes B-)

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-04 09:45
ik wou zoiets doen met een zeplin :D zeplin bouwen met camera erop.. en dan met pc besturen..

maja heb geen verstand van modelbouy, programmeren, en alles wat er nog bij moet komen :D

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:57

Epsilon

Op maandag 11 februari 2002 20:42 schreef TimD het volgende:

[..]

FF simpel zoeken zo moeilijk is dat niet.. 1 of ander variabele spannings ding...
yup, een speedcontroller op de servo aansluitingen zetten van ontvanger. Je moet de zender aansluiten op de seriele poort dmv van printplaatje (gewoon doorverbinden) en dan zal je met een klein beetje proggen wel verder komen. vraag mij niks over het proggen en electronica, dat krijg ik pas op mijn vervolgopleiding (nu nog havo..)

Verwijderd

Ik heb dit ook wel eens gedaan, het is niet zo simpel als de meesten hier voorstellen.

Ten eerste heb je nix aan alle ideeen om servo signalen zelf te genereren op je PC, simpelweg omdat je dan dus een verlengkabel naar je boot moet leggen :P

Of je de potmeters kunt vervangen door iets wat je PC bestuurd.... JA dat kan zeker. Alleen sommige zenders (vooral 2 kanaals) hebben een lastige afhankelijkheid van beide potmeters (soort serieschakeling, errug vaag).

Maar WAAROM een PC? Zonder PC kun je het ook af zoals een eerdere poster al aangaf. Wel spannend natuurlijk om via beeldherkenning op je laptop je boot te sturen :9~

Het eenvoudigst is denk ik om een printje te maken met D/A converters, en deze analoge uitgangen te gebruiken ter vervanging van de lopers van je potmeters. Deze D/A converters kun je wel interfacen via de printerpoort lijkt me. Wil je veel "soldeergemak" dan kun je denken aan serieel D/A converters, deze moet je serieel van data voorzien (1 touwtje data 1 touwtje clock).

Kijk eerst maar eens wat je wil! Daarna praten we wel verder 8-)

* --EasY-- is al jaren bezig zijn modelvliegtuig door een computer te laten sturen

edit:

Ik denk trouwens dat je beter in HA had kunnen posten.... Misschien een moddereter die um ff verplaatst?

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:03
Zoiets wou ik doen met een 1:8 Brandstof auto :) aan gezien hier niet echt water in de buurt is en een auto net iets stoerder is. Het enigste probleem is dat als je een video signaal wil zenden vlakbij de ontvanger van de boot dat dat gaat storen, OOK AL IS HET EEN ANDERE FREQUENTIE!! houd daar dus goed rekening mee en test het eerst voordat je boot er vandoor gaat :) Heb ik al eens gehad toen ik audio ging zenden uit mijn auto en zo'n projectiel van 3,5 Kg met 80 KM/u onbestuurd over de weg en door de tuin is niet fijn :'(

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 11:37

virus.elektro

profesionele monitor sloper

het lijkt mij een gaaf idee:9~
volgens mij kan je als je het goed doet met een paralelle poort heel je bootje besturen. bijvoorbeeld kloktik 1 motor 1, kloktik 2 motor 2, en ga zo maar door. dit is volgens mij te doen met een chip(volgensmij 4017) en wat wat transtorretjes.
dat camaraatje kan je waarschijn lijk op een usb poort doen.
hoe het verder moet weet ik nog niet, kan niet zo snel denken.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Tadango
Oja, over het technisch oplossen, dat heb ik al eens gedaan. Een robotje die ook bestuurd werd met servo's had ik al eens bestuurd via de comp. De zender had ik gemold en ik had 2 weerstandschakelingen gegouwd die via de PC konden worden ingesteld, werkte erg goed, weerstand varieerde van 0 tot 100K Ohm dacht ik. Doe dat 2 keer met een leuk schakelingetje ertussen en je kan aan de slag :) PS, wat gebruik je om de video signaal de ether in te helpen? Conrad heeft van die kits maar dan kom je op 400 euro ofzo en dat is een beetje veel :(

Verwijderd

Jaa!! dat projectje wou ik ook doen alleen dan met een bestuurbare robot (een robotwars robot :)) Ik heb al een frame gemaakt van 2mm dikke vierkante buizen en heb verder alles al afstands besturing en 12v ruitewisser motor maar toen liep ik helaas tegen te veel problemen op en ben ik er mee gestopt :( vooral dat iedee met een camera is relaxt!

kijk ff bij conrad daar heb je (wel een stevige prijs!) een cdd-camera z/w maar ook kleur met een zendertje die niet veel stroom trekt op je bootje want dat is denk ik ook wel een probleem je moet meestal 12v hebben en met al die accus ga je bootje echt niet harder van lopen :(

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 10:01 schreef Tadango het volgende:
Oja, over het technisch oplossen, dat heb ik al eens gedaan. Een robotje die ook bestuurd werd met servo's had ik al eens bestuurd via de comp. De zender had ik gemold en ik had 2 weerstandschakelingen gegouwd die via de PC konden worden ingesteld, werkte erg goed, weerstand varieerde van 0 tot 100K Ohm dacht ik. Doe dat 2 keer met een leuk schakelingetje ertussen en je kan aan de slag :) PS, wat gebruik je om de video signaal de ether in te helpen? Conrad heeft van die kits maar dan kom je op 400 euro ofzo en dat is een beetje veel :(
hehe net te laat :)

• Tadango
Camera op usb? Snoertje naar een RC boot? mmh, lijkt me niet de bedoeling. het gaat hier om radio grafisch bestuurbare bootjes an auto's.

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 09:52 schreef Tadango het volgende:
Zoiets wou ik doen met een 1:8 Brandstof auto :) aan gezien hier niet echt water in de buurt is en een auto net iets stoerder is. Het enigste probleem is dat als je een video signaal wil zenden vlakbij de ontvanger van de boot dat dat gaat storen, OOK AL IS HET EEN ANDERE FREQUENTIE!! houd daar dus goed rekening mee en test het eerst voordat je boot er vandoor gaat :) Heb ik al eens gehad toen ik audio ging zenden uit mijn auto en zo'n projectiel van 3,5 Kg met 80 KM/u onbestuurd over de weg en door de tuin is niet fijn :'(
Ja wat dacht je van een vliegtuig :9~

150 km/uur en 2 kilo uit de lucht met 350 gram gegoten aluminium met een 15000rpm prop voorop :P

Oftewel: rangetest voordat je echt gaat... Helaas als de lucht rondom de zendantenne verzadigd raakt (met "zendvermogen") ben je gewoon klaar |:(

Tips:

* Zorg voor getuned zendvermogen; niet meer vermogen zenden dan nodig vanuit je model. Aan de bestuurderskant is dat minder van belang, daar kun je de antennes meters uit elkaar zetten, in je model (meestal) niet
* Zet de antennes zo ver mogelijk uit elkaar op het model(boeg/steven, vleugeltip/vleugeltip enz)
* Plaats de antennes haaks op elkaar indien mogelijk
* Als je ECHT technisch aan de slag wil: Ga packet zenden waarbij je niet zend en ontvangt tegelijk maar om-en-om dus half-duplex (moet je wel "ff" zelf je transceivers ontwerpen). Bij een camerabeeld wordt dat moeilijk, tenzij je "linescan TV" gaat doen, maar dan is elk frame wel een paar minuten onderweg :O
* Probeer de ene zender FM en de ander AM te moduleren
* Hogere zendfrequenties kunnen uit met minder uitgestraald vermogen! vergelijk 35MHz@100mW en 433MHz@10mW heeft ongeveer gelijke range (in open veld)
* Probeer de zenders qua frequentie ver uit elkaar te houden, b.v. zend 35 of 40Mhz naar het model toe, en ontvang op 433MHz of hoger (in geval van een camera zit je sowieso > 800Mhz)

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 10:11 schreef --EasY-- het volgende:

Ja wat dacht je van een vliegtuig :9~

150 km/uur en 2 kilo uit de lucht met 350 gram gegoten aluminium met een 15000rpm prop voorop :P

Oftewel: rangetest voordat je echt gaat... Helaas als de lucht rondom de zendantenne verzadigd raakt (met "zendvermogen") ben je gewoon klaar |:(

Tips:

* Zorg voor getuned zendvermogen; niet meer vermogen zenden dan nodig vanuit je model. Aan de bestuurderskant is dat minder van belang, daar kun je de antennes meters uit elkaar zetten, in je model (meestal) niet
* Zet de antennes zo ver mogelijk uit elkaar op het model(boeg/steven, vleugeltip/vleugeltip enz)
* Plaats de antennes haaks op elkaar indien mogelijk
* Als je ECHT technisch aan de slag wil: Ga packet zenden waarbij je niet zend en ontvangt tegelijk maar om-en-om dus half-duplex (moet je wel "ff" zelf je transceivers ontwerpen). Bij een camerabeeld wordt dat moeilijk, tenzij je "linescan TV" gaat doen, maar dan is elk frame wel een paar minuten onderweg :O
* Probeer de ene zender FM en de ander AM te moduleren
* Hogere zendfrequenties kunnen uit met minder uitgestraald vermogen! vergelijk 35MHz@100mW en 433MHz@10mW heeft ongeveer gelijke range (in open veld)
* Probeer de zenders qua frequentie ver uit elkaar te houden, b.v. zend 35 of 40Mhz naar het model toe, en ontvang op 433MHz of hoger (in geval van een camera zit je sowieso > 800Mhz)
Vliegen doe je gelukkig niet in een woonwijk >:) dus dat scheelt weer wat dakramen!

[oftopic]
Ik lees dat je redelijk wat aan modelbouw doet!
Wat voor een zender heb je? en modellen?
[oftopic]

• Tadango
Ik zat te denken aan een 2.4 Ghz Zend moduul voor video met 4m watt. Dit komt later ook in een vliegtuig maar dan moet het wel goed getest zijn.

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 10:18 schreef twakker het volgende:

[..]

Vliegen doe je gelukkig niet in een woonwijk >:) dus dat scheelt weer wat dakramen!

[oftopic]
Ik lees dat je redelijk wat aan modelbouw doet!
Wat voor een zender heb je? en modellen?
[oftopic]
Heb je wel eens gezien wat een kasruitje kost >:)

uhm ja, nogal een waslijst... Nu heb ik niet veel meer, ook wel bootjes en een stockcar gehad, maar vliegtuigen is mijn ECHTE hobby... Ik heb zoal gehad (oei ff opdiepen):

- trainers: Iets van 3 Westerleys, 1 charter en divers eigenbouwspul
- Delta's: vooral Barracuda's, Mirage IIIc van 50cm spanwijdte, SR-71 blackbird van 72cm spanwijdte en 150cm lengte
-Canards: Wat eigenbouw spul, X-29 die nooit echt van de grond gekomen is maar owww zo gaaf om te zien >:)
-klein venijn: verschilledne Fuzy's met 92cm spanwijdte 2,5ccm en >250 km/uur in een steile duik >:), ook wel eens een pylonracer van 70cm spanwijdte met 0.8ccm cox, 2 minuten vliegtijd en 225km/uur in strekvlucht
- Kunstvliegen: Curare20, en eigenbouw spul
- dubbeldekkers: Bucker Jungmeister 150cm/6.5cc 4T, een paar Twinny's met 3,5ccm en 1 meter spanwijdte

Nu heb ik alleen nog maar een 120cm schouderdekker rolroertrainertje en een schaalbouw P51d Mustang van 160cm spanwijdte.... Maar ik wil weer gaan herstarten, verder met de CPU's aan boord.... :P

Als zenders: een 2 kanaals Robbe Compact, een 8 kanaals multiplex quasi-computerzender, en een 30MHz robbe Supra-zender die nu verbouwd is tot RealFlight joystick, en natuurlijk een experimentele 433Mhz (300-500Mhz ofzo >:) )bidirectionele tranceiver die 2400-9600 bps seriele data pompt (nee met dat ding durf ik nog niet te vliegen :P ).

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 10:24 schreef Tadango het volgende:
Ik zat te denken aan een 2.4 Ghz Zend moduul voor video met 4m watt. Dit komt later ook in een vliegtuig maar dan moet het wel goed getest zijn.
Dat klinkt ERG goed; 4mW zal niet snel je ontvanger storen, op 2.4GHz al helemaaaaaal niet, een normale 30-40MHz ontvanger "snapt" nix van 2,4 GHz :)

Bovendien is de antenne ERG klein, dus makkelijk ergens in een vleugeltip te stoppen denk ik, ALS dat al nodig is.

• Tadango
Leuk medevliegers te treffen hier :) Inderdaad vlieg je normaal gesproken niet in de tuin maar met die slowflyers van tegenwordig maakt dat ook niet veel meer uit. Zelf heb ik een Corsair van piepschuim waarmee ik thuis regelmatig vlieg, die lantarenpalen ontwijken is een erg goede oefening :) Met brandstof modelen of snelle toestellen moet je inderdaad niet thuis gaan vliegen, het risico is te groot. Daarom zit ik ook bij de Modelvliegclub Avio-eelde :

http://avio-eelde.sytes.net

Pagina is traag want ik host hem hier zelf en @home is niet snel :( Er staan wat foto's van mijn kisten en ook die van mijn Corsair :) Dat donkere oorlogs vliegtuigje op tafel waar er 5 of 6 foto's van zijn.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 14:21

Corn

Raar jongetje

Ik heb het al eens geprobeerd, toen ik nog een klein jongetje was met een XT-laptop en een bestuurbaar auto'tje. Ging goed, omdat ik een relaisje precies op de paralelle poort kon aansluiten, die dingen gaven toen nog gewoon genoeg stroom... En zo kon ik mijn bestuurbare auto'tje rijden. Heb het ook wel eens geprobeerd met m'n 5 kanaals Sanwa, maar die is proportioneel, dus Puls-breedte gestuurd ofzo. Is heel moeilijk omdat dus te doen... En ik ga persoonlijk mijn mooie vliegtuig er niet aan wagen :'( (Laser Colibri)

• rstegers
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 15:37
Op maandag 11 februari 2002 20:38 schreef marijn het volgende:
Bij Conrad hebben ze ook digitaal instelbare Potmeters. Een klein IC-tje. Wellicht dat dat helpt...

• Tadango
Vliegtuigen krijgen dit ook echt niet inzich tenzij het gewoon maanden achter elkaar goed werkt. Ik ben nu bezig met die PIC16F84 chips die een belangrijke rol kunnen gaan spelen. Het signaal wat je zender genereert is een puls breedte signaal waarvan er 8 gemuduleert zitten. Ik zat te denken om een seriele verbinding te maken met zo'n PIC die dan dat puls signaal namaakt welke word verzonden die je HF module van de zender, dus gewoon kijken waar het signaal loopt, baan door krassen en eigen signaal erop zetten. Ald dat werkt kun je heel makkelijk een model besturen dmv, eigengemaakte software, bv schakelaars. Dan lees je nog even de joystick uit zodat je daarmee de assen kan besturen en klaar ben je.

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 23:05 schreef mast3r het volgende:
moet kunnen dan neem je een apparaatje dat videobeeld draadloos kan overbrengen en gewoon een radiografische zender DAN HEB JE NIET EENS EEN LAPTOP NODIG :z Veel succes B-)
Dat radiografische heet Bluetooth, ID? dat zit toch ook op heel veel niewe laptops?

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
gewoon twee cb-1000 bakkies van de conrad en twee baycom-modems(of duur: president lincolns met TNC's), packetprogje erop, embedded systeempje in boot, hoeft niet meer als xt/286 oid te zijn, gewoon via hamcom op boot en wincom op laptop, kun je alles doen met je boot, mag zelfs op 4 watt zenden zonder enige licentie op 27mhz, dus dat is natuurlijk oplossing, als je van bovenstaande niets snapt, moet je ff op 27mhz, packet-radio, radioamateur zoeken bij googel

• Tadango
Erg grappig maar als je 4 watt op 27 Mhz uitzend in de buurt van een ontvanger dan heb je 0,0 ontvangst meer en die zooi is veeeeeeeeeeeeel te groot om in een bootje te krijgen. Dat bleutooth is wel grappig maar daar schiet je ook niks mee op, max 6 meter bereik dus forget is.

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
Op dinsdag 12 februari 2002 11:51 schreef Tadango het volgende:
Erg grappig maar als je 4 watt op 27 Mhz uitzend in de buurt van een ontvanger dan heb je 0,0 ontvangst meer en die zooi is veeeeeeeeeeeeel te groot om in een bootje te krijgen. Dat bleutooth is wel grappig maar daar schiet je ook niks mee op, max 6 meter bereik dus forget is.
te grot?, haal eens alle knoppen, de behuizing, de mike, de speaker en onnodige aansluitingen/trafo etc eraf, houd je zender over formaatje 2xcreditcard oppervlak, 1-1,5 cm hoog, dan heb ik het ove rcheapass cb-1000

leer mij wat over 27mc, pa heeft b-licentie, en heeft geen zin om voor a te gaan..., zelf gaat ik voor d, binnenkort, dan doe ik denk ik direct daarna de c(zo snel als mogelijk), ik weet er echt wel wat van hoor..., vooral praktijk, theorie iets minder

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 10:50 schreef Tadango het volgende:
*KNIP*
Pagina is traag want ik host hem hier zelf en @home is niet snel :( Er staan wat foto's van mijn kisten en ook die van mijn Corsair :) Dat donkere oorlogs vliegtuigje op tafel waar er 5 of 6 foto's van zijn.
Leuke kist, een "echte" corsair-I duikbommenwerper >:)

Helaas ben ik niet zo'n electro-man.... Ik heb altijd brandstof gevlogen. Er gaat toch nix boven een kist van 150cm spanwijdte en 1,5 kilo die na 1 meter rijden over gras loskomt, recht omhoog gaat en langzaam kleiner wordt tot stipje :9 >:)

idd leuk om mede vliegers te zien jaah :)

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 11:11 schreef rstegers het volgende:

[..]

Bij Conrad hebben ze ook digitaal instelbare Potmeters. Een klein IC-tje. Wellicht dat dat helpt...
Ja ik ken ze. Op zich zal het wel werken denk ik. Echter die zijn gemaakt voor volumeregelingen enzo, dus je moet ze "stapjes" voeren om te regelen. Vooral met het snellere stuurwerk denk ik niet dat ze het echt bijhouden.

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 11:15 schreef Tadango het volgende:
Vliegtuigen krijgen dit ook echt niet inzich tenzij het gewoon maanden achter elkaar goed werkt. Ik ben nu bezig met die PIC16F84 chips die een belangrijke rol kunnen gaan spelen. Het signaal wat je zender genereert is een puls breedte signaal waarvan er 8 gemuduleert zitten. Ik zat te denken om een seriele verbinding te maken met zo'n PIC die dan dat puls signaal namaakt welke word verzonden die je HF module van de zender, dus gewoon kijken waar het signaal loopt, baan door krassen en eigen signaal erop zetten. Ald dat werkt kun je heel makkelijk een model besturen dmv, eigengemaakte software, bv schakelaars. Dan lees je nog even de joystick uit zodat je daarmee de assen kan besturen en klaar ben je.
Aha een medefreaker :)

Ik heb een tijd lang rondgevlogen met Atmel 89C2051 micro's aan boord... Dus ik decodeer de servosignalen van de ontvanger, mix en regenereer ze....

ook al een tijdje bezig om zo'n link digitaal te maken, helaas is het met een conventionele zender erg moeilijk om daar netjes serieel over te sturen op een beetje hoge snelheid. Daarom ben ik bezig geweest een eigen setje tranceivers te bouwen op de 433MHz...

WAAROM een 16F84??? Die PICcies zijn echt superbagger. hardware timers zijn er niet, alles is software reloaded... Met moeite is er een flash-versie te vinden... De laatste tijd is het wel iets beter maar het blijft een rare serie... Elke PIC heeft weer sommige instructies wel of juist niet... BAH

Ik heb altijd met de 89C2051's gewerkt van Atmel, ik heb nu ook de AVR serie liggen (AT23S13 enzo)... DAT zijn pas monsters! 8 bit risc, geweldige hardware timers, snel, compleet... Programmeren in ECHT 'c'... de proc is geoptimized qua instructies voor C, en is niet accumulator based zoals alle intel-achtigen (8051, 80196...) maar register-based zoals de 68000 serie. Echt wowwwwwww.....!!

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 11:41 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Dat radiografische heet Bluetooth, ID? dat zit toch ook op heel veel niewe laptops?
Blauwtand is onbruikbaar... geen range, en probeer eens een chip te vinden die bluetooth implemneteerd onder de 150 pinnen |:(

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 11:48 schreef lama het volgende:
gewoon twee cb-1000 bakkies van de conrad en twee baycom-modems(of duur: president lincolns met TNC's), packetprogje erop, embedded systeempje in boot, hoeft niet meer als xt/286 oid te zijn, gewoon via hamcom op boot en wincom op laptop, kun je alles doen met je boot, mag zelfs op 4 watt zenden zonder enige licentie op 27mhz, dus dat is natuurlijk oplossing, als je van bovenstaande niets snapt, moet je ff op 27mhz, packet-radio, radioamateur zoeken bij googel
Jaaaaaa packet-radio op 27MHz :r

En dan knijpt de plaatselijke sjonnie zijn bakkie ff in met z'n 30watt lineair.... oeps...!!

Bovendien is packet-radio 1200 baud (misschien trek je 2400 baud) tenzij je echt in de zender (direct op de modulatie) gaat klooien. Dat is TE smalbandig om "lekker" te kunnen sturen. 4800 baud is fijn, 9600 baud is echt lekker voor dit soort applicaties. Daarnaast zijn ze lomp groot, enorm stroomlustend.

Als je dan toch solderen gaat maak dan gelijk een 433MHz@15mW link... Dat past ruim in een lucifersdoosje, en trekt niet meer dan iets van 60mA@5V !

• Tadango
Ik kan redelijk uit de voeten met die PIC's. Ik heb al gevlogen met een elec. mixer met zo'n ding en met een regelaar ook met een PIC16F84. 10Mhz dus snel zat en 13 IO Poorten, geen andere hardware nodig en timing routines bouw ik gewoon zelf. 8Bit voor servo signalen is ook meer dan voldoende. En ze zijn zo super klein :) Mijn mixer wat ter grote van een kwartje en de dikte was ongeveer 3 kwartjes. gewoon 1 SMD PIC tussen 2 stekkertjes en dat was het.

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 12:50 schreef Tadango het volgende:
Ik kan redelijk uit de voeten met die PIC's. Ik heb al gevlogen met een elec. mixer met zo'n ding en met een regelaar ook met een PIC16F84. 10Mhz dus snel zat en 13 IO Poorten, geen andere hardware nodig en timing routines bouw ik gewoon zelf. 8Bit voor servo signalen is ook meer dan voldoende. En ze zijn zo super klein :) Mijn mixer wat ter grote van een kwartje en de dikte was ongeveer 3 kwartjes. gewoon 1 SMD PIC tussen 2 stekkertjes en dat was het.
Ja dit geld voor alle microcontrollers eigenlijk... Het wordt moeilijker als je 8 servo's gaat sturen, de seriele interface gebruikt en FET's gaat regelen. Het grootste nadeel van PIC's vind ik zelf de assembly programming. Een "echte" C compiler is er niet voor of maakt omslachtige code, de AVR is toegespitst op C en je moet een HEEL goede assemblyprogrammer zijn om de c compiler te verslaan... C code is gewoon makkelijker te overzien, beter te structuren enz enz. Ook de re-use is handig als je van proc A naar proc B verhuisd....

De PIC is idd wel erg populair; vanwege hun lage kosten etc. Maar tegenwoordig is de AVR vergelijkbaar qua prijs, met leukere specs. En ook zelfs gewoon te koop bij winkels als Conrad dacht ik.

Maar ja, het is net als met alle CPU's en MCU's: Het is maar net waar je ingegroeid bent...

Al met al krijg ik gelijk weer zin om te gaan solderen >:)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 00:07
>> [forum=6].

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

offtopic:
volgensmij is de topic starter zijn topic nu wel krijt na al die moves!!

[geenverstandvan]

begin idd eerst met de standaart afstands bediening en alleen de camera op de boot...

[/geenverstandvan]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Tadango
Ik vind het programmeren in ASM toch echt beter. je weet precies wat hij doet en je komt niet voor verrassingen te staan. Je moet natuurljk wel ASM kunnen programeren en creatief zijn maar dan kun je ook erg makkelijk for en while lussen maken hoor. C Compilers voor maar 52 instructies ofzo? Dan ben je toch wel een beetje lui. De hele uitdaging van die dingen vind ik juist het proggen in ASM en serieel en 8 Servo's tegelijk is geen probleem hoor. Als die servo's 10 ms later weer een signaal krijgen boeit dat echt niet. Ik wil daarom ook digi servo's maken. Die hoef je alleen maar een signaal te sturen als er iets veranderd is. Scheelt dataverkeerd en voorkomt storing. CRC erin en een foutloze verbinding.

• Tadango
Ik had al een paar leuke MultiThread progjes gemaakt, Datalijnen aftasten en uitvoer tegelijk. Ging bijna goed maar heel soms verliep de timing een heel klein beetje. Dat solderen heb ik gigteren net weer gedaan. even een TOPIC2 programmertje gebouwd.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik vertel ff wat ik allemaal heb van de boot.

-De romp is 60CM en gemaakt van 1,7MM dik triplex.
-De maximale belasting is 1875GR
-De aandrijving gaat via een Mabuchi 540 Motor op 7,2V
-De schroef is een 4CM drieblads kustsotf schroef.
-De zender is een Robbe Attack 2 Kanaals
-Ik gebruik een mechanische snelheids regelaar :( :'( geen geld voor een elektronische
-De accu is een 7,2V 2000Mah zelf gemaakt van een boormachine accu

verder heb ik zelf al een eauto gemaakt die ongeveer 30 a 40Km/h u gaat.

ik heb al eens een boot gemaakt maar de romp was niet helemaal goed dus ik bouw nu een nieuwe.

Ik heb nog geen digicam die moet ik ff ergens lenen dan kan ik wel ff pics maken van alles!

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 15:00 schreef Tadango het volgende:
Ik vind het programmeren in ASM toch echt beter. je weet precies wat hij doet en je komt niet voor verrassingen te staan. Je moet natuurljk wel ASM kunnen programeren en creatief zijn maar dan kun je ook erg makkelijk for en while lussen maken hoor. C Compilers voor maar 52 instructies ofzo? Dan ben je toch wel een beetje lui. De hele uitdaging van die dingen vind ik juist het proggen in ASM en serieel en 8 Servo's tegelijk is geen probleem hoor. Als die servo's 10 ms later weer een signaal krijgen boeit dat echt niet. Ik wil daarom ook digi servo's maken. Die hoef je alleen maar een signaal te sturen als er iets veranderd is. Scheelt dataverkeerd en voorkomt storing. CRC erin en een foutloze verbinding.
hahahaaha ja leuke opvatting... C compiler voor maar 52 instructies...?? Het aantal instrucites is onbelangrijk, het gaat erom wat je moet typen om een stuk functionaliteit te krijgen... Vergeet niet dat 3 regels C code 3 A4tjes ASM kunnen bevatten... Ga op een 8 bits CPU maar eens met INTs aan de slag, plus de kans dat je ergens iets fout doet. Dan sta je pas voor verassingen! Als je wat programmeerjaren verder bent kom je er wel achter, dit soort projectjes lukken nog wel, maar maak het iets complexer en je bent zo de draad kwijt. Neemt overigens niet weg dat ik ook wel een s een stukje inline assembly gebruik hoor, soms is het handig. Maar gelukkig is het niet zo als met de oudere PICs dat je instructies moet tellen om je timer precies op tijd te krijgen :r

En "Als die servo's 10 ms later weer een signaal krijgen boeit dat echt niet" is voor mij compleet onacceptabel... Dat is geen software maar spaghettiware :)

Ik heb ook jaren in assembly geprogrammeerd, maar toch erachter gekomen dat C altijd handiger is (al dacht ik vroeger ook van niet :P )

• Tadango
Tuurlijk is C handiger maar met die editor/compiler/simulator kan je toch erg goed zien of het goed of fout gaat.

Servo's krijgen 50 x per sec een signaal, dus om de 20ms. als nu 1 signaaltje wegvalt of 10ms later komt maakt dat dus geen bal uit. je merkt het pas als je om de 60 ms een signaal geeft, dan gaan ze iets schokkiger draaien. Daarom bou ik ze straks ook digitaal. Je geeft ze een positie en hij draait erheen.

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 15:29 schreef Tadango het volgende:
Tuurlijk is C handiger maar met die editor/compiler/simulator kan je toch erg goed zien of het goed of fout gaat.

Servo's krijgen 50 x per sec een signaal, dus om de 20ms. als nu 1 signaaltje wegvalt of 10ms later komt maakt dat dus geen bal uit. je merkt het pas als je om de 60 ms een signaal geeft, dan gaan ze iets schokkiger draaien. Daarom bou ik ze straks ook digitaal. Je geeft ze een positie en hij draait erheen.
Ja ik ken het principe. Ik dacht dat Simprop zelfs al dergelijke servo's verkoopt. Inderdaad via I2C of iets dergelijks addresseren, 4 FETjes voor de motor, potje uitlezen en je bent happy >:)

• Tadango
4 Fetjes? Ik zat meer te denken aan zo'n SMD driver IC, die kan tot 1 amp aan. meer dan genoeg. Anders neem je een schakeling van 2 NPN's en 2 PNP's

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 19:11 schreef Tadango het volgende:
4 Fetjes? Ik zat meer te denken aan zo'n SMD driver IC, die kan tot 1 amp aan. meer dan genoeg. Anders neem je een schakeling van 2 NPN's en 2 PNP's
Ja sorry, zit nog in gedachte bij 20A DC motoren :P

Inderdaad koop je tegenwoordig leuke motorbruggen als singlechip. die 2 NPN's en 2 PNP's snap ik niet helemaal; FETs schakelen veel "lekkerder" ??

Aansturen kun je doen door alle RXD lijnen van de seriele poort te verbinden. Nog leuker om ook de TXD's ermee te verbinden (indien OC output) want dan kunnen servo's ook nog "terugberichten" als iets niet lekker zit >:)

Verwijderd

ik wou een grasmaaier besturen via een laptop iemand sugesties over hoe je dat maakt
:O

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Loze kick.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.