* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
Verwijderd
heb het nooit ergens tegen gekomen
alleen zo'n kleine TFT uit auto's enzo werken bij sommigen, maar das nie zo moeilijk
Verwijderd
Verwijderd
is denk ik nog goedkoper ook...
en je krijgt 50 euro terug bij aanschaf van een tft
en niet bij een schoothondje
Verwijderd
niet om flauw te doen, maar het is toch bekend dat de schermen van oude laptops van inferieure kwaliteit zijn...Op maandag 11 februari 2002 21:21 schreef j_iscool het volgende:
Jawel, maar het gaat ook om het bouwen, en als je aan een paar oude laptops kunt komen...
niet echt fijn om naar te kijken lijkt me...
kun je die laptops niet inzetten als netwerkserver? oid
Dat was een tft-mod, gewoon een die als stand-alone bedoeld was al.Op maandag 11 februari 2002 20:38 schreef MasterXP het volgende:
yup even zoeken op TNet frontpage stond er ooit 1
Het gaat je niet lukken, VGA signaal gebruiken is al helemaal niet te doen, en DVI zou nog kunnen, maar is ook erg lastig.
Wel heb ik een keer een ander idee gehad, wat volgens mij te doen moet zijn...
zie: [topic=309886/1/30]
It sounds like it could be either bad hardware or software
Verwijderd
Verder komt er een heleboel software bij kijken. Omdat bijna alle gebruikte componenten programmeerbaar zijn, gaat er veel tijd inzitten qua ontwikkeling. Daar komt nog eens bij dat je te maken hebt met meerdere niet standaard programmeertalen (assembler en VHDL).
Verwijderd
Doe mij die van 3 dan maarOp maandag 11 februari 2002 20:53 schreef Cornholio2001 het volgende:
Nee, en dit is ook heel moeilijk omdat je er een kaart voornodig hebt die dan die digitale signalen stuurt. Die zijn best wel duur. Reken op zo'n 3-400 dollar. Staat ook in de faq btw
Verwijderd
Hahaha, doe mij er dan ook maar een paarOp maandag 11 februari 2002 22:58 schreef Achilles het volgende:
[..]
Doe mij die van 3 dan maar
Verwijderd
Er was er laatst eentje die t al gelukt is... zie topic ieniemini servertje ofzo iets...Op maandag 11 februari 2002 20:32 schreef j_iscool het volgende:
Hoi,
Ik wil nu dus een laptop scherm als standalone gaan maken, ik ben hier al veel topics over tegengekomen, maar er staat nergens een goed eind in, is dit iemand al gelukt?
Maar heb de omschrijving van die persoon gemist...
Ik ben dr bijna... alleen nog een kabeltje...
(voedinkje en backplane voor de rest van de compu)
Verwijderd
PFFFFFFFFF pessimist...Op maandag 11 februari 2002 21:49 schreef smokalot het volgende:
[..]
Dat was een tft-mod, gewoon een die als stand-alone bedoeld was al.
Het gaat je niet lukken, VGA signaal gebruiken is al helemaal niet te doen, en DVI zou nog kunnen, maar is ook erg lastig.
Wel heb ik een keer een ander idee gehad, wat volgens mij te doen moet zijn...
zie: [topic=309886/1/30]
Het is alleen heel moeilijk en duur... maar HET kan wel!!!
Verwijderd
Vertel vertel !!Op dinsdag 12 februari 2002 12:24 schreef RCy2k het volgende:
Verwijderd
Nu dus nog t kabeltje wat die twee mag verbinden...
En een backplanetje om t moederbordje van voeding te voorzien... en uiteraard een leuk voedinkje... Bij voorkeur van 12V= tot en met 230V~ Die dingen bestaan hoor!!!
Alleen waar vind ik zoiets...
Het kabeltje dus... en de backplane... Voor de rest kan ik t spul draaiend krijgen...
=== edit ===
Helaas geen plaatjes... geen webcamdinges
Verwijderd
Er zijn speciale PCI en ISA-controller kaarten voor laptopschermpies... Meestal inclusief scherm verkocht...
Daarnaast bestaan er zogeheten in-monitor kaarten, die van je laptopscherm een VGA-monitor maken... Brrrr... moet alleen niet aan de prijzen denken... daar kun je bijna 2 TFT monitoren van kopen...
En natuurlijk ook de TV-in optie... aansluiten op TV-out van video-kaart en kijken maar... *grinz*
Daarmee maak je van je laptop dus een video-monitor (aansluitbaar via composiet-video)
En natuurlijk voor de echte die-hards... meer die dan hard... het zelf in elkaar knutselen en programmeren van zo'n controller... Een ramp om aan de datasheets te komen van de laptop-vga-controller-chips!!!
Verwijderd
Verwijderd
http://users.skynet.be/kristofnys/lcd/1.jpg
http://users.skynet.be/kristofnys/lcd/2.jpg
http://users.skynet.be/kristofnys/lcd/3.jpg
http://users.skynet.be/kristofnys/lcd/4.jpg
http://users.skynet.be/kristofnys/lcd/5.jpg
http://users.skynet.be/kristofnys/lcd/6.jpg
http://users.skynet.be/kristofnys/lcd/7.jpg
Verwijderd
Wij zijn natuurlijk allemaal erg benieuwd waar je die kaartjes kunt kopen
Verwijderd
Gaaf gedaanOp dinsdag 12 februari 2002 19:08 schreef stofke het volgende:
de foto's staan op : (let op, BIG pics)
welke aansluitigen/signalen heb je gebruikt. Of kun je iets meer technische details geven over wat voor videokaart het precies is (DVI?)?
Verwijderd
De link naar dat ieniemini ding is [topic=398523/1/25]Op dinsdag 12 februari 2002 12:24 schreef RCy2k het volgende:
[..]
Er was er laatst eentje die t al gelukt is... zie topic ieniemini servertje ofzo iets...
Maar heb de omschrijving van die persoon gemist...
(voedinkje en backplane voor de rest van de compu)
Verwijderd
fabrikant : http://www.dr-berghaus.de/
datasheet van de kaart staat niet op het web, wel die van een iets betere versie, de 550 :
http://www.dr-berghaus.de/prod_vamp550_v101.html
de aansluiting van de LCD's gebeurt niet via LVDS (enkel van toepassing op moderne LCD's) maar met een hele tros dunne draadjes (minstens 24 draadjes : 18 draadjes voor de kleuren (6bitR 6bitG 6bitB) + nog wat synclijnen etc.)
Kan n.l. geen prijzen vinden:(
Verwijderd
Dus in principie zou je er elk 6-bit RGB stripe display op kunnen aansluiten zo te lezen. Dat is wel handigOp dinsdag 12 februari 2002 20:05 schreef stofke het volgende:
de aansluiting van de LCD's gebeurt niet via LVDS (enkel van toepassing op moderne LCD's) maar met een hele tros dunne draadjes (minstens 24 draadjes : 18 draadjes voor de kleuren (6bitR 6bitG 6bitB) + nog wat synclijnen etc.)
M'n Oma is een site aan het haken.
Verwijderd
Het was gewoon RGB
Bij de 386 laptop zat de controller gewoon als insteek kaart
in de laptop case.
Misschien heb je daar wat aan?
Mijn Advies is dus ook, zoek een scherm met Rood Groen Blauw aansluiting/sturing.
Verwijderd
Ja... is t wel, maar helaas werkt dat dus niet ZO simpel!Op woensdag 13 februari 2002 01:06 schreef NelisNL het volgende:
Ik zit nu ff al de berichten door te lezen, en denk bij mezelf: "Wat is het nut hiervan??" Is het niet veel handiger om gewoon een tft schermpje op een gewone VGA kaart aan te sluiten? Of heeft dit echt vette voordelen die ik niet zie?
Een hele tijd geleden had ik dit probleem:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/278393/
Nu heb ik dus een Lcd beeldscherm van een Compac laptopje (merk Sharp). Hij heeft volgens mij ongeveer 26 draadjes. Ze lopen door een platte kabel, dus met het blote oog niet echt makkelijk te tellen. Van die draadjes gaan er ook nog een paar af, want die gaan naar een aansluiting voor een muisballetje.
Het is een beelscherm van effectief 17 bij 13 cm.
Is er dus toch nog hoop voor dit eenzame beeldscherpje
Het is lastig om je specs up to date te houden
Verwijderd
In dat geval zou je dus de benodigde signalen kunnen genereren uit de 12, 16 of 24-bit brede bus die uit elke VGA chip komt die een TV encoder aan kan sturen. Tap de signalen af van de Chrontel CH0007, Conexant Bt868 of Philips SAA7103, leid deze om naar een FPGA, en laat deze de benodigde signalen genereren. Heel misschien kan het zelfs rechtstreeks, zolang je de aanwezige video-encoder blijft gebruiken om de syncs en de pixelklok te genereren.Op dinsdag 12 februari 2002 20:05 schreef stofke het volgende:
Verwijderd
De meeste TFT-schermpjes moeten digitaal aangestuurd worden.Op woensdag 13 februari 2002 20:40 schreef DaBit het volgende:
[..]
In dat geval zou je dus de benodigde signalen kunnen genereren uit de 12, 16 of 24-bit brede bus die uit elke VGA chip komt die een TV encoder aan kan sturen. Tap de signalen af van de Chrontel CH0007, Conexant Bt868 of Philips SAA7103, leid deze om naar een FPGA, en laat deze de benodigde signalen genereren. Heel misschien kan het zelfs rechtstreeks, zolang je de aanwezige video-encoder blijft gebruiken om de syncs en de pixelklok te genereren.
Ik dacht dat zo'n TV-kaart dat niet deed. Composiet is toch analoog? Of zie ik hier iets verkeerd???
Verwijderd
Je hebt dus in principe je TV-out signaal ook als digitaal signaal beschikbaar.
Weet iemand al wat de prijs van die leuke kaartjes is? Ik heb nog op wat sites gezocht naar prijzen en ook naar verkooppunten in NL, maar daar werd ik niet veel wijzer uit. Alleen wat grote bedrijven die niets nuttigs op hun site hebben staan.
Het scherm dat ik hier heb liggen is een SHARP LQ9D01C. Het is dus mogelijk om zo'n kaart te gebruiken voor dit scherm?
Van de draden gaan er 5 eerst naar een printplaat en 6+15=21 gaan er direct naar het scherm. Het scherm komt van een 486 laptop van Compaq.
Het is lastig om je specs up to date te houden
Verwijderd
nou ?? wie heeft er nog eentje op de plank liggen??Op vrijdag 15 februari 2002 08:12 schreef stofke het volgende:
Ik durf met 95 % zekerheid zeggen dat je LCD scherm aangestuurd kan worden met zo'n kaart (de mijne kwamen ook uit compaq laptops). Helaas zal zo'n PCI LCD kaart nieuw wel ongeveer 300 à 400 euro kosten. Voor dat geld heb je tegenwoordig al bijna een 15" LCD met standaard VGA aansluiting. Die kan je dan op je Geforce aansluiten i.p.v. een kaartje met 1MB zielige Ram. Als je ook zo'n kaartje voor een prikje op de kop kan tikken, dan is het het geld en de moeite waard, anders zou ik er niet aan beginnen als ik jou was.
Beetje jammer dat je nou zo'n oud topic kicked
Anyway, er zijn oude laptops (zoals mijn 486) die gewoon RGB ingang hebben
Dit topic is gesloten.
![]()