Vaak helpt het ook om in het BIOS PCI Latency op een hoger getal te zetten. 0 is bij de meesten standaard, soms is 32 standaard. Probeer eens 32 (of als dat de standaard is, 64).
De Live! en Audigy zijn niet 100% PCI busmastering compliant; zij bezetten de bus langer dan nodig. De 686b southbridge bezet om de een of andere reden de bus ook langer dan nodig. Dit veroorzaakt de problemen. De genoemde Latency Patch (
www.viahardware.com) en het verhogen van de PCI Latency kan helpen. Soms wil het ook eens helpen om Delayed Transaction en/of PCI Read Caching (de benaming van die laatste optie kan fout zijn) uit/aan te zetten. Mijn eigen instellingen:
PCI Latency: 0
Delayed Transaction: Disabled
PCI Read Caching: Disabled
Bij deze instellingen kraakt/ruist de SBLive! een beetje; normaal hoor ik dat niet, maar het is een beetje vervelend als de boxen wat harder staan. Dan zit er een zachte 'zoem' in het geluid. PCI Latency verhogen helpt niks. Enabled zetten van een van de andere twee opties crasht het systeem onvoorspelbaar. Maar: als ik, icm met bovengenoemde instellingen (pc stabiel) de Latency Patch van
www.viahardware.com gebruik, dan is mijn geluid perfect. De PC is 100% stabiel.