Toon posts:

socket 7 "elpina" moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een socket7 mobo gekregen van een vriend
en ik zoek er de manual of een site of wat dan ook voor
heb al overal gezocht, maar het enigste dat ik vind zijn mensen die in precies dezelfde situatie zitten zoals ik :)
specs:
4x pci
3x isa
AMI 586 1985-1995
Soundpro HT1869 onboard sound (i guess? , er is niet eens een sound out connectie ofzo)
2X sdram
4X edo ram

modelnr mobo is -> DENK <- ik elpina 9808
maar het kan evengoed een andere elpina zijn :)
wie o wie kan me helpen?

Verwijderd

als je al heel goed hebt gezocht en je kan het niet vinden misschien kunnen we hier helpen waarom je die manual nodig hebt

Verwijderd

Topicstarter
wel, mijn probleem is dus dat het hoogste dat op het moederbord staat van multiplier is 3
en mhz is 75
en de cpu is een 233, die ik wil laten werken op MINSTENS 266, dus ik zoek de jumper settings

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Probeer is sisoft sandra :). Daar bij kon hij mijn tx97e uit 97, nog zien. Soms staat tussen de pci/isa sloten wat informatie zoals : Serie, merk, type, revision ;).

Verwijderd

Topicstarter
hij is nog niet ingebouwd
verder wil ik ook wel weten op welke volt ik het moet zetten? 2.8 denk ik?
tis dus een socket 7 233mhz p1

ook wil ik weten wat die onboard sound erop doet als hij niet eens een sound output heeft :?

• Termi
Kijk eff op een asus site voor een socket 7 plank :), daar staan de voltages in het boekje. En de uitleg over jumpers staan meestal op het board.

Over die sound - gedoe :), misschien zit het wel op de southbridge van de chipset...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 19:39 schreef Termin8or het volgende:
Kijk eff op een asus site voor een socket 7 plank :), daar staan de voltages in het boekje. En de uitleg over jumpers staan meestal op het board.

Over die sound - gedoe :), misschien zit het wel op de southbridge van de chipset...
yup ik zeg het toch, het staat op de mobo
maar, het hoogste dat er staat is 3x en 75
ik wil 4x66 of zelf 4x75 >:)

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:29

LopeZ

Too much is never enough

Op maandag 11 februari 2002 19:51 schreef iman het volgende:

[..]

yup ik zeg het toch, het staat op de mobo
maar, het hoogste dat er staat is 3x en 75
ik wil 4x66 of zelf 4x75 >:)
4x zal niet gaan, hoogste is 3,5x en dat is een geremapte 1,5x (zet um dus op 1,5 en je krijgt 3,5) Je voltage moet op 2,8 of 2,9 als je een Intel mmx cpu hebt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:38
Dat mobo wat je hebt, is dat een TX-ProII bord (aldus de heatsink op je chipset)?

Waarschijnlijk heb je de PC CHIPS M571 in je handen.

Verwijderd

Heb ff gezocht, stukje gelezen. De elpina is gemaakt door pcchips (http://www.pcchips.com). Daarna is het overgenomen door ability (http://ability.com.tw).

De schrijver van het stukje zei ook dat de site van ability erg traag was. Heb het zelf geprobeerd, maar kwam er niet op. Pcchips was ook erg traag, kon daar zo gauw niets vinden.

Misschien heb je er wat aan.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 20:11 schreef _JGC_ het volgende:
Dat mobo wat je hebt, is dat een TX-ProII bord (aldus de heatsink op je chipset)?

Waarschijnlijk heb je de PC CHIPS M571 in je handen.
het is niet de M571, maar deze heeft namelijk maar 2 isa's
maar heeft inderdaad ook heatsink op de chipset

aan Dominique: thx voor je zoekwerk *D

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook nog een Lucky star 5I-TX1
heeft alle zelfde dingen als die elpina
ik was zeker dat ik die elpina ging installeren die ziet er namelijk cooler uit 8-) maar nu begin ik toch te twijfelen
het is voor in een router/firewall systeempje

beide kunnen kunnen dus sdram en edo
ik ben 99,999% zeker van niet maar ik vraag het TOCH maar eens... is het eigenlijk mogelijk om sdram EN edo ram tegelijk te installeren? ;)

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:29

LopeZ

Too much is never enough

Nope niet tegelijker tijd, alleen los :)

• _JGC_
Wat staat er op die chipset?
Ben je overigens al eens in de PC CHIPS loterij gaan zoeken?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 20:36 schreef _JGC_ het volgende:
Wat staat er op die chipset?
Ben je overigens al eens in de PC CHIPS loterij gaan zoeken?
wel er zit een heatsink op, dus ik kan het niet zien
en op die pc chips site staat er maar 1 socket7 model, en die is het dus niet

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Start het ding gewoon eens een keer op met wat behoudende settings (3 * 66 :? ) en kijk wat de BIOS-string is (tijdens opstarten op Pause drukken en linksonder lezen)
Kijk dan op www.wimsbios.com.

Of makkelijker, ga naar www.heise.de/ct/ftp/ en download ctbios.

Dan moet je wat meer weten.

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 20:39 schreef koekum het volgende:
Start het ding gewoon eens een keer op met wat behoudende settings (3 * 66 :? ) en kijk wat de BIOS-string is (tijdens opstarten op Pause drukken en linksonder lezen)
Kijk dan op www.wimsbios.com.

Of makkelijker, ga naar www.heise.de/ct/ftp/ en download ctbios.

Dan moet je wat meer weten.
yup idd, ik zal het straks eens installeren en kijken
ik zal laten weten wat het uiteindelijk was :)

• _JGC_
Op maandag 11 februari 2002 20:39 schreef iman het volgende:

[..]

wel er zit een heatsink op, dus ik kan het niet zien
en op die pc chips site staat er maar 1 socket7 model, en die is het dus niet
Heeft die heatsink niet een mooie fancy kloonchip naam? Elpina heeft bij mij altijd al bordjes met "VXPro, TXPro, TXPro-II, AGPro, BXCel200, etc gebracht.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 20:45 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

Heeft die heatsink niet een mooie fancy kloonchip naam? Elpina heeft bij mij altijd al bordjes met "VXPro, TXPro, TXPro-II, AGPro, BXCel200, etc gebracht.
nop, er staat NIETS op de heatsink

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Elpina = PcChips

ga ff naar de PcChips lottery op http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/pccjs.html

vul daar alle details van je mobo in en met een beetje geluk komt het goede pcchips typenr. eruit rollen!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 20:47 schreef limoentje het volgende:
Elpina = PcChips

ga ff naar de PcChips lottery op http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/pccjs.html

vul daar alle details van je mobo in en met een beetje geluk komt het goede pcchips typenr. eruit rollen!
lol, hij staat zelfs daar niet in
de bios chip staat ACHTER de laatste isa, en op geen enkele van die foto's is het zo

Verwijderd

Topicstarter
gevonden toch :)
het is blijkbaar TOCH de de 571 :)
http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/pccpics/m571.gif

toen ik daarjuist zei dat het niet de 571 is, was omdat die foto van de 571MLR ofzo was :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ach ja die gasten hebben van elk typenummer weer 18359 variaties met L, M, R, T en weet ik niet wat... gewoon erg slecht opgezette zooi :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
voor toekomstige lezers 8-)
http://home.directlink.net/~timmy/M571/jumpers.htm
hij kan zelfs op 5.5*83 draaien blijkbaar (niet dat het zal werken) :)

• Termi
Als het een TX chipset is :), heb je geluk ;). Zet de multipleier op 5.5 en fsb op 66. Voltage -> 2.2 v. Koop een amd k6-2 400 EN gaan met die banaan >:). Soms kan je inplaats van 5.5 ook 6 doen heb je precies 400 :).

Verwijderd

Topicstarter
zou hij booten als ik 5*66 doe? B-)
(pentium 233mmx dus)
en vcore desnoods op 3

• Termi
doe is 1,5 x 66 = 233 ;).

• _JGC_
75MHz trekt dat bordje met gemak, alhoewel dat buiten specs van die SiS chipset is. Ik denk niet dat je 83Mhz zal halen.

Verwijderd

Topicstarter
heb weer een probleempje... het wil niet booten met sdram :(
met edo geen probleem
(ik verander de voltage wel, edo 5v, sd 3.3v)
het is heel heel oud sd,zou het kunnen dat die ook 5v is? Ik zeg maar wat.. :D
wie weet wat ik nog kan proberen

• _JGC_
Zou gewoon moeten werken, eerst met 2x16MB non-PC100 RAM gedraaid, toen dat op 75MHz was opgefikt (wou alleen nog maar op 60MHz :( ), heb ik er 32MB PC100 van NEC ingedrukt, werkte goed.

Verwijderd

Topicstarter
na veel prutsen werkt het...
en geloof het of niet, er zit dus 2*32mb EDO RAM
en 1x 64mb SD, en 1X 32mb SD
en het werkt!
het staat btw ook in het boekje dat je sd+edo kan combineren

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 11 februari 2002 22:40 schreef Termin8or het volgende:
Als het een TX chipset is :), heb je geluk ;). Zet de multipleier op 5.5 en fsb op 66. Voltage -> 2.2 v. Koop een amd k6-2 400 EN gaan met die banaan >:). Soms kan je inplaats van 5.5 ook 6 doen heb je precies 400 :).
Nope, TX-ProII is geen TX |:(

Het is een SiS 5597/8 :7

Heb zelf vorige week met een van deze krengen lopen kloten (resultaat: vervangen voor een ASUS P55P2T4 :9 ).
zou hij booten als ik 5*66 doe?
(pentium 233mmx dus)
en vcore desnoods op 3
Booten, ja, maar niet op 5x- de P55C reeks heeft 2 pinnen voor de multiplier, dus 2^2=4 mogelijkheden, met de 1.5 naar 3.5 geremapped. Dus: 2.0, 2.5, 3.0, 1.5(=3.5). Bovendien hebben zeker de helft van de MMX CPUs een multiplier lock. Dus zet multiplier op 1.5 (=dus 3.5) en hij zit zo hoog als het gaat.
Maar met de FSB kun je wel kloten- oftewel naar 83MHz verhogen (als je EDO dat trekt), dan heb je 83x3.5=266MHz :9

Verder zeer relevant voor performance: de onboard VGA vreet mem bandbreedte. Met onboard VGA aan is dit zo ongeveer de sloomste chipset voor een P55C. Maar neem een PCI kaart (4MB ATi ofzo doet het prima, maar zelfs een SiS6326 is al een vooruitgang) en de volledige bandbreedte komt vrij voor de CPU. Dan kan deze zich met een TX meten.

Tenslotte nog voor toekomstige upgrades relevant:
Bovenin rechts op de PCB zit een revisie nr. Als die 3.2A of hoger is, ondersteunt het K6-2/3 CPU's en kan het VCore van 2.2V leveren. Die kun je draaien op 2x(remapped naar 6x) 83MHz=498MHz. Rev. 3.2 zonder A of lager en het kan als laagste 2.5V leveren.
na veel prutsen werkt het...
en geloof het of niet, er zit dus 2*32mb EDO RAM
en 1x 64mb SD, en 1X 32mb SD
en het werkt!
het staat btw ook in het boekje dat je sd+edo kan combineren
Yup. Mensen die alleen maar de i430xx kennen blaten er vaak op los dat EDO en SDRAM nooit gemixed kunnen worden, maar bij SiS kan dat bijna altijd en bij VIA best vaak door losse EDO en SDRAM controllers in de northbridge (itt één enkele synchrone controller bij Intel chipsets).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
de cpu is inderdaad locked denk ik..
ik zet hem op 4x 66 en hij boot op 133... :?
en nog van die rare toestanden: 5.5*66=166 ofzo :?
op 3.5 * 75 boot hij, maar na het tellen van de ram doorlopende BEEP, en daar stopt hij, dus ik denk dat hij het niet trekt? heb al geprobeerd vcore 2.9 en ook al geprobeerd met de SDram alleen, dan mar op 233 laten ;( ;(
heb al spijt dat ik moederbord vervangen heb, op mijn oude epox ging ie perfect op 266 ;( ;(

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 12 februari 2002 17:15 schreef iman het volgende:
de cpu is inderdaad locked denk ik..
ik zet hem op 4x 66 en hij boot op 133... :?
en nog van die rare toestanden: 5.5*66=166 ofzo :?
op 3.5 * 75 boot hij, maar na het tellen van de ram doorlopende BEEP, en daar stopt hij, dus ik denk dat hij het niet trekt? heb al geprobeerd vcore 2.9 en ook al geprobeerd met de SDram alleen, dan mar op 233 laten ;( ;(
heb al spijt dat ik moederbord vervangen heb, op mijn oude epox ging ie perfect op 266 ;( ;(
Wat je daar omschrijft is NIET een gelockte CPU- de CPU draait op 2.0x, dus is het niet op 3.5x gelocked. Het mist alleen de derde multiplier pin die Cyrix en AMD CPU's hebben. Dat schreef ik al vorige keer |:(

Mbt dat hij op 3.5x75MHz niet wil... dat klinkt niet goed. Vlak na de mem count... wat voor SDRAM heb je erin? Probeer het eens met alleen maar EDO. Het kan aan de CPU liggen, maar ik heb werkelijk nog geen enkel P55C gezien die niet op 75MHz wou draaien, dus lijkt dat me sterk. Mobo kan tot 83, dus daar ligt het ook niet aan...

Wacht ff, heb je toevallig een 10/100Mbit NIC erin zitten. Die worden vaak helemaal niet blij van 37.5MHz PCI. Wat voor PCI hardware heb je erin?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 17:46 schreef dion_b het volgende:

[..]

Wat je daar omschrijft is NIET een gelockte CPU- de CPU draait op 2.0x, dus is het niet op 3.5x gelocked. Het mist alleen de derde multiplier pin die Cyrix en AMD CPU's hebben. Dat schreef ik al vorige keer |:(

Mbt dat hij op 3.5x75MHz niet wil... dat klinkt niet goed. Vlak na de mem count... wat voor SDRAM heb je erin? Probeer het eens met alleen maar EDO. Het kan aan de CPU liggen, maar ik heb werkelijk nog geen enkel P55C gezien die niet op 75MHz wou draaien, dus lijkt dat me sterk. Mobo kan tot 83, dus daar ligt het ook niet aan...

Wacht ff, heb je toevallig een 10/100Mbit NIC erin zitten. Die worden vaak helemaal niet blij van 37.5MHz PCI. Wat voor PCI hardware heb je erin?
op het moment dat het niet ging zat alleen maar een matrox mga200 videokaartje in, ik zal het later nog eens proberen, ik moet wel zeggen dat ik het gewoon 1x geprobeerd heb, het ging niet, en ik heb het gelaten, DIE VERDOMDE JUMPERS ZITTEN DAN OOK ZO SLECHT!!

Verwijderd

Topicstarter
hij is ondertussen al kapot \o/
heb bios geflashed, blijkbaar niet gelukt, en hij boot niet
op naar de volgende, Lucky star 5I-TX1 :D

wie o wie weet waar ik de manual kan vinden? heb al gegoogled, maar de meeste links werken niet (van de lucky star 5I-TX1 dus)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 12 februari 2002 22:38 schreef iman het volgende:
hij is ondertussen al kapot \o/
heb bios geflashed, blijkbaar niet gelukt, en hij boot niet
op naar de volgende, Lucky star 5I-TX1 :D

wie o wie weet waar ik de manual kan vinden? heb al gegoogled, maar de meeste links werken niet (van de lucky star 5I-TX1 dus)
Eh, waarom geflashed die PC-Chips :?

Blijf me verbazen hoe mensen schijnen te denken dat een BIOS flash een panacee is voor alle hardware kwalen. Afgelopen week voorbij zien komen aan onzin:

- Flashen om grote SDRAM DIMMs te laten accepteren op een i430VX |:(
- Flashen omdat een 40GB HDD niet gepakt werd door een mobo uit 1996 |:(
- (op m'n werk) Flashen omdat de onboard-VGA driver liep te kloten met DirectX 8.1 |:(
- Flashen om de VIA/SBlive bug te verhelpen :z

En nu :? Flashen om een P55C toch hogere multipliers te laten pakken :? Om instabiliteiten bij FSB boven de 66 weg te nemen :?

* dion_b flasht zelf wel, maar als er een KNOWN ISSUE is die duidelijk gedocumenteerd door de fabrikant is op de nieuwe BIOS - laatst m'n K7S5A om de Win2K/XP floppy bug te verhelpen voor WinXP te installeren. Maar 'duh, ik weet het niet meer- dan maar flashen' :( |:(

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 23:57 schreef dion_b het volgende:

[..]

Eh, waarom geflashed die PC-Chips :?

Blijf me verbazen hoe mensen schijnen te denken dat een BIOS flash een panacee is voor alle hardware kwalen. Afgelopen week voorbij zien komen aan onzin:

- Flashen om grote SDRAM DIMMs te laten accepteren op een i430VX |:(
- Flashen omdat een 40GB HDD niet gepakt werd door een mobo uit 1996 |:(
- (op m'n werk) Flashen omdat de onboard-VGA driver liep te kloten met DirectX 8.1 |:(
- Flashen om de VIA/SBlive bug te verhelpen :z

En nu :? Flashen om een P55C toch hogere multipliers te laten pakken :? Om instabiliteiten bij FSB boven de 66 weg te nemen :?

* dion_b flasht zelf wel, maar als er een KNOWN ISSUE is die duidelijk gedocumenteerd door de fabrikant is op de nieuwe BIOS - laatst m'n K7S5A om de Win2K/XP floppy bug te verhelpen voor WinXP te installeren. Maar 'duh, ik weet het niet meer- dan maar flashen' :( |:(
je hebt wel gelijk, maar wat kan ik er nu aan doen?
er staat
If your PC doesn't boot anymore after flashing the BIOS, there might still be a way to flash
another BIOS file. Copy the BIOS file onto a bootable DOS boot disk (you'll ofcourse need
a second computer to do this) and rename the file to AMIBOOT.ROM. Next, boot with this disk
and during boot press Control-Home. This should activate the first 4K boot routine in the
BIOS (which is never overwritten by flashing) and flash the renamed BIOS file.
After your BIOS has been flashed proceed from step 7.

maar dit werkt dus ECHT niet :'(
ik houd dus ctrl+home vast en steek hem in gang... er gebeurt niets

• _JGC_
Pech dat je een AMI hebt, als je een Award had, zou ik em kunnen hotflashen in mijn 486 :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 11:34 schreef _JGC_ het volgende:
Pech dat je een AMI hebt, als je een Award had, zou ik em kunnen hotflashen in mijn 486 :)
dat hotflashen, hoe gaat dat juist?
en kan het als ik iemand anders vind met een ami bios?

• _JGC_
BIOS chip lospeuteren, puter starten, flasher starten, BIOS eruit, andere BIOS erin, flash uitvoeren, puter uit, chips weer op z'n plaats en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 12:32 schreef _JGC_ het volgende:
BIOS chip lospeuteren, puter starten, flasher starten, BIOS eruit, andere BIOS erin, flash uitvoeren, puter uit, chips weer op z'n plaats en klaar.
en dat zou gaan met EENDER welke AMI bios?
of precies dezelfde?

• _JGC_
Ik deed dat met een 486 bordje van Rectron en een Soyo SY-5EMM.
Enige wat die dingen gemeen hadden was het formaat van de ROM en dat het 486 bordje een Award BIOS had:
- Verschillende chipsets
- Verschillende Award versies (4.50 vs 4.51PG)
- 486 had geen flashrom alleen flashromsocket, Soyo BIOS wel

• Termi
83 MHZ kun je afschijven :), dat is 83/2 = 41,5 MHZ!! :+, dat trekken die kaarten uit die tijd nooit!

• Gabriel-LG
  • Laatst online: 16-08 21:41
Wie is er nou eigelijk verantwoordelijk voor die HXpro, VXpro, TXpro, BXpro (e.d.) chipsets en welke chipsets hebben ze hier nou eigelijk voor gerelabeled?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 13 februari 2002 13:54 schreef Termin8or het volgende:
83 MHZ kun je afschijven :), dat is 83/2 = 41,5 MHZ!! :+, dat trekken die kaarten uit die tijd nooit!
Hou jij je geblaat voor je- ik zat toen jij in luiers rondliep op dat soort bussnelheden te draaien (AMD386DX-40 ;), PCI op 486 mobo's met 40/80/120MHz CPU etc) :7

Af en toe kon je zelfs een 8MHz ISA geval in een VLB slot op 50MHz OCen. Vooral videokaarten wilden dat nogal eens gewoon trekken. 620% OC- dat waren nog eens tijden :z
Wie is er nou eigelijk verantwoordelijk voor die HXpro, VXpro, TXpro, BXpro (e.d.) chipsets en welke chipsets hebben ze hier nou eigelijk voor gerelabeled?
PC-Chips. De laatste 2 jaar hebben ze het eindelijk afgeleerd en komen ze openlijk uit voor a) wie hun mobo's maakt (nu nog maar 4 merken: PC-Chips zelf, ECS, Eagletec en nog eentje die vooral in de VS verkoopt) en b) wat erop zit.

Destijds relabelde ze van alles dat ze bij VIA en SiS opkochten (boze tongen beweerden dat dat dingen waren die niet door de interne controle heen gekomen waren, maar dat is nooit bewezen) met Intel-achitge namen.

* dion_b heeft ooit een M741LMR met BXCel (=SiS 620) gehad. Niet vooruit te branden en zeer komische IRQ conflicten tussen een SCSI adapter in de enige PCI slot en de PS/2 controller (you guessed it- muis bewegen was HDD klikken |:( ). Wel stabiel verder, al is de CMOS batterij verdacht snel leeg gegaan.

Wat ik weet aan chipsets 'van' PC-Chips:

BXCel: SiS 620
TXProII: SiS 5597/8
HXPro: VIA VP2
VXPro: VIA Apollo

Maar het waren er nog meer. Trouwens, andere leuke relabeling: AMD deed eraan mee- AMD640 chipset=gewoon VIA VP2 :+

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1