Toon posts:

[LCD] Wireless

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een poosje terug heb ik een topic geopend over draadloos
LCD dus eigenlijk klinkt simpel "iets" dat parallel poort signalen door lucht zend,maar uitwerking bleek niet zo makkelijk,iemand die al iets verder is ?
Opzicht lijkt me echt super vooruitgang...

Verwijderd

Zo moeilijk is het niet ;)

Maak van de paralelle data een serieel signaal mbv een UART oid. Sluit dit aan op een FM zendertje dat een TTL ingang heeft. Op het LCD ga je precies omgekeerd te werk, dus een ontvanger met TTL uitgang en een UART om het weer parallel te krijgen.

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 19:23 schreef Zotty het volgende:
Zo moeilijk is het niet ;)

Maak van de paralelle data een serieel signaal mbv een UART oid. Sluit dit aan op een FM zendertje dat een TTL ingang heeft. Op het LCD ga je precies omgekeerd te werk, dus een ontvanger met TTL uitgang en een UART om het weer parallel te krijgen.
ja dat zij ik ook al maar hij geloofde mij niet :D

maar volgens mij kan het beter via infrarood want dat is meer storing vrij

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 19:26 schreef plasma_tv het volgende:

[..]

maar niet handig, dan mogen er helemaal geen opstakels tussen zitten.

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 19:26 schreef plasma_tv het volgende:

[..]

Storing zal wel meevallen. Omdat het signaal wat erin gaat van TTL niveau is, is het verschil tussen hoog en laag laten we zeggen 4V. Voordat de electronica achter de ontvanger niet meer weet wat hoog en laag is, moet er wel heeeeeeel veel storing optreden.

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Bluetooth :?

Je zou zoiets misschien kunnen gebruiken: http://www.mpitech.com/bpa/bluetooth_printer_adapter_data_sheet_english.pdf.

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 19:56 schreef lOdUde het volgende:
Bluetooth :?

Je zou zoiets misschien kunnen gebruiken: http://www.mpitech.com/bpa/bluetooth_printer_adapter_data_sheet_english.pdf.
Kan wel wel, maar is voor zoiets veel te duur en technologisch gezien zware overkill. En de moeilijkheidsgraad ligt een stuk hoger.

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 20:04 schreef Zotty het volgende:

[..]

Kan wel wel, maar is voor zoiets veel te duur en technologisch gezien zware overkill. En de moeilijkheidsgraad ligt een stuk hoger.
lijkt me wel cool
kweet niet wat het zou gaan kosten

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
koptelefoon freq. is zeker niet hoog genoeg heh voor beeld materiaal ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• ludo
  • Laatst online: 01-03 18:17
Op maandag 11 februari 2002 20:31 schreef ernst het volgende:
Er wordt geen beeldmateriaal verzonden, maar gewone 1-tjes en 0-etjes. Maar een koptelefoonkabel kan je niet aansluiten op een (parallel) LCD. Daar heb je toch wat meer kabeltjes voor nodig. Dus dat wordt ook niks.
Of je moet een stuk of 8 draadloze koptelefonen kopen :+, maar of dat nou zal gaan werken :?...

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 20:35 schreef lOdUde het volgende:

[..]

Er wordt geen beeldmateriaal verzonden, maar gewone 1-tjes en 0-etjes. Maar een koptelefoonkabel kan je niet aansluiten op een (parallel) LCD. Daar heb je toch wat meer kabeltjes voor nodig. Dus dat wordt ook niks.
Of je moet een stuk of 8 draadloze koptelefonen kopen :+, maar of dat nou zal gaan werken :?...
met allemaal de zelfde zendfrequentie :D

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 20:31 schreef ernst het volgende:
Dit kan, maar dan moet je waarschijnlijk het digitale signaal omzetten naar analoog. Of de audiodata moet digitaal verzonden worden en je weet waar je in de zender/ontvanger de signalen kan vinden.

• djexplo
  • Laatst online: 31-07 15:50
Op maandag 11 februari 2002 22:26 schreef Zotty het volgende:

[..]
Dit kan, maar dan moet je waarschijnlijk het digitale signaal omzetten naar analoog. Of de audiodata moet digitaal verzonden worden en je weet waar je in de zender/ontvanger de signalen kan vinden.
Waarvoor zou je het digitale signaal naar analoog om moeten zetten. Dat digitale signaal kan je zien als een fourierreeks dus als een signaal met heel veel verschillende frequenties (sinusen). En als je het output signaal van je lpt port in een registertje stopt. dan Kan je dat netjes serieel verzenden via b.v. een draadloze koptelefoon, en aan de andere kant weer in een registertje zetten en parallel uitlezen. Alleen je moet iets van een startbit toevoegen om aan de ander kant te kunnen detecteren waar het signaal begint(dus eerste bit binnen komt).

K'heb even snelheid lpt port op gezocht dat is ongeveer max 150 kbytes per seconde. 150*1024*8=1228800 bit/sec dus heb je voor max snelheid lpt een bereik tot 2457 khz nodig en draadlooze koptelefoon gaat tot 44khz.
44 khz is 2,7 kbytes per seconde. Dus bij lpt werkt het waarschijnlijk niet met draadloze koptelefoon.

Maar je hebt ook lcd's op comport en die is standaard in dos 9600bits is 0,125 kbytes dus als je lcd op seriele port heb gaat het waarschijnlijk super goed.
(Ik heb start/stop bit niet meegenomen in berekening) :7

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 11:34 schreef djexplo het volgende:
K'heb even snelheid lpt port op gezocht dat is ongeveer max 150 kbytes per seconde. 150*1024*8=1228800 bit/sec dus heb je voor max snelheid lpt een bereik tot 2457 khz nodig en draadlooze koptelefoon gaat tot 44khz.
44 khz is 2,7 kbytes per seconde. Dus bij lpt werkt het waarschijnlijk niet met draadloze koptelefoon.
Het is maar een simpel LCDtje hoor ;)

Ff rekenen, om een 4x20 LCD volledig te vullen heb je 80 byte aan data nodig. Laten we zeggen dat voor elke te versturen data byte 3 byte aan commando data nodig is, dan zou je komen op 3 x 80 + 80 = 320 byte. Update het hele scherm elke halve seconde en je komt op 640 byte per seconde aan data wat verstuurd moet worden. Dat is niet veel lijkt me zo :P

Verwijderd

Er bestaan 433MHz telemetrie zender- en ontvangermodules. Die accepteren gewoon TTL tot 9600bps, en ze zijn lekker klein. Kosten (geschat): ca. 25 euro voor de zender, 50 euro voor de ontvanger.

Ideaal voor seriele communicatie dus.

Vervolgens sluit je daar een serieel LCD op aan, of je knoopt een gewoon LCD op een microcontroller die je vervolgens aan de ontvanger hangt. Kun je nog wat error-correctie doen ook nog.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Op dinsdag 12 februari 2002 13:44 schreef DaBit het volgende:
Er bestaan 433MHz telemetrie zender- en ontvangermodules. Die accepteren gewoon TTL tot 9600bps, en ze zijn lekker klein. Kosten (geschat): ca. 25 euro voor de zender, 50 euro voor de ontvanger.

Ik had hier ook aan gedacht, maar ik vind het te duur om uit te voeren. Ik ben alleen bang dat er geen goedkope oplossing is, tenzij je zelf een zender/ontvanger gaat klussen. Da's niet echt makkelijk. Zal het nog wel eens een keertje proberen :)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 13:20 schreef bugs het volgende:

[..]

Ik had hier ook aan gedacht, maar ik vind het te duur om uit te voeren. Ik ben alleen bang dat er geen goedkope oplossing is, tenzij je zelf een zender/ontvanger gaat klussen. Da's niet echt makkelijk. Zal het nog wel eens een keertje proberen :)
27MHz en een lage baudrate kan nog wel. De 27MHz kristallen kun je krijgen als setje voor modelbouwzenders, en de IF is dan 455kHz, dus kun je goedkoop keramisch spul gebruiken. Een 27MHz AM zender is ook niet zo'n ramp (Colpitts kristalosc is al voldoende voor het korte bereik, eigenlijk).

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:45
Op dinsdag 12 februari 2002 13:44 schreef DaBit het volgende:

Vervolgens sluit je daar een serieel LCD op aan, of je knoopt een gewoon LCD op een microcontroller die je vervolgens aan de ontvanger hangt. Kun je nog wat error-correctie doen ook nog.
Errug leuk idd ... maar de prijs heb je goed mis

k zoek het ff op ...

[edit]

Blijkt dat ik het mis heb ...

zender kost 31 €
ontvanger 167 €

Repareren doe je zo.

Pagina: 1