Wanneer betaalbaar gigabit?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008

• _janlugt_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 09:50
Wanneer verwachten jullie dat gigabit een beetje betaalbaar (en standaard) wordt? volgens mij is 100Mbit nu redelijk standaard voor een nieuw netwerk (verbeter me als ik ongelijk heb). Het probleem is dat ik moet kiezen voor 1 8-aderige utp-kabel voor isdn en netwerk, of 2 aparte 8-aderige kabels.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35

Klippy

Still Game

Laatst bij een bedrijf geweest en die wilden volgend jaar het hele 100mbit netwerk omzet naar gigabit.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ik gebruik nog steeds 10mbit, waarom zou je een sneller netwerk willen, voor filesharing?? gewooon hd swappen, en voor spelletjes is 10 ook nog genoeg (behalve op grote lan's natuurlijk)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op een lanparty is 100mbit al wel heel relaxed, dat is toch wel 10x zo snel theoretisch, en in de praktijk minstens 7x zo snel, maar voor thuis: 10mbit hubjes kosten echt nix.

edit:

Wat kost een gygabit kaart eigenlijk?

• _janlugt_
ik gebruik nog steeds 10mbit, waarom zou je een sneller netwerk willen, voor filesharing??
Ik wil een sneller dan 10Mbit, omdat het dan voorlopig weer even snel genoeg is. Ook is het prijsverschil tussen 10 en 100 Mbit niet echt heel erg groot, dus het loont de moeite om 100Mbit aan te schaffen (is mijn mening dan).

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Gigabit is al standaard als backbone bij menig bedrijf, voor thuisgebruik is het zware overkill, (omdat de pcibussen zoals die in mainboard zitten de snelheid simpelweg niet aankunnen)

10ge is reeds gecertificeerd, en begin volgend jaar zijn daar ook de eerste producten van te verwachten

(10ge=10gigabit ethernet)

A wise man's life is based around fuck you

• _janlugt_
Ok, ok, ik snap dat het nu nog allemaal zware overkill is, ik heb hele fora gelezen over gigabit, maar dat was eigenlijk mijn vraag niet. Die vraag was meer van: wanneer verwachten jullie dat het geen overkill meer is, dus dat de pc's het wel aankunnen.

• Zwelgje
Op maandag 11 februari 2002 19:39 schreef _janlugt_ het volgende:
Ok, ok, ik snap dat het nu nog allemaal zware overkill is, ik heb hele fora gelezen over gigabit, maar dat was eigenlijk mijn vraag niet. Die vraag was meer van: wanneer verwachten jullie dat het geen overkill meer is, dus dat de pc's het wel aankunnen.
over een jaar of 2 (mijn vermoedens, dan zul je al veel gigabit chipset tegenkomen op huis/tuin/keuken kaartjes,

die dingen kunnen natuurlijk ook op 10/100 draaien (althans de koper varianten, de glasvezel niet)

• _janlugt_
Ok bedankt, maar denk je dat het slim is om nu al twee kabels aan te leggen, alvast voor gigabit, of is dit totale onzin?

• Zwelgje
Op maandag 11 februari 2002 19:45 schreef _janlugt_ het volgende:
Ok bedankt, maar denk je dat het slim is om nu al twee kabels aan te leggen, alvast voor gigabit, of is dit totale onzin?
Gigabit over koper draait gewoon over bestaande (van GOEDE kwaliteit zijnde CAT5 kabels) hoor, dat zijn echt geen speciale kabels,

neem maar 2 aparte 8 aderige kabels, is net zo makkelijk (scheelt je weer trekken over een aantal jaartjes)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 16:03

Predator

Suffers from split brain

Er was toch een producent die gigabit ethernet kaartjes aanbood voor iets meer dan 100 USD :?
Maar ik weet niet meer wie...
Dat vind ik al aardig betaalbaar. Maar dan moet je ze wel in een 64bit PCI slot duwen...
1000mbit -> 125mb/s is niet nix, dat trek je niet volledig op een gewone PCI.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

CAT 5E, kan officieel Gigabit aan

ondertussen is CAT 7 bekabeling verkrijgbaar,
zit alleen nog te wachten wanneer de HUBS/SWITCHES het gaan ondersteunen, zoals op de 'normale' RJ-45 poorten

Verwijderd

Waarom maken ze geen 32bit PCI Gigabit NIC's ?
Die 125 MB/sec haalt een harddisk tegewoordig toch nog niet of zit ik nou heel erg dom te lullen ? :?

• _janlugt_
Die netwerkkaarten voor 99 USD kwamen van LinkSys (heb ik gelezen)
[topic=293637/1/100]

kijk voor meer info op
http://www.linksys.com/Products/group.asp?grid=26

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:13
Op maandag 11 februari 2002 19:55 schreef ThugLifeGangstah het volgende:
Die 125 MB/sec haalt een harddisk tegewoordig toch nog niet of zit ik nou heel erg dom te lullen ? :?
In raid array wel :). Maar ik denk dat 1 gig bit Nic's momenteel veel meer voor bedrijven zijn :(...

• Zwelgje
als je meerdere hdd's in een raid config drukt dan haal je dit wel (je komt dicht in de buurt (ook een server met meedere gigabytes aan geheugen kan makkelijk die 125 MB/sec aan)

• _janlugt_
Je kan ze ook op een 32bit PCI-slot zetten, het wordt alleen iets langzamer. Verder is het (op het moment) alleen voor backbones en servers met raid-arrays enzo.
Mijn vraag was, wanneer het standaard zou worden voor de consumentenmarkt.

Verwijderd

k , ik begrijp het maarre toch, zouden er dan geen 32bits Gigabit NIC komen? voor de "thuisgebruiker"

(telaat)

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Wie zegt dat die pc de data op zijn HDD moet zetten ;)
Bv een router is met 2 gigabit kaartjes die 2 zeer drukke segmenten netwerk segmenten verbind.
Op maandag 11 februari 2002 20:03 schreef _janlugt_ het volgende:

[..]

Je kan ze ook op een 32bit PCI-slot zetten, het wordt alleen iets langzamer. Verder is het (op het moment) alleen voor backbones en servers met raid-arrays enzo.
Mijn vraag was, wanneer het standaard zou worden voor de consumentenmarkt.
In de informatica mag je nooit vragen "wanneer" want je bent er altijd naast ;)
Het is altijd enorm moeilijk te voorspellen. Het zal nog wel ff duren. Die nic's mogen wel al betaalbaar zijn, andere apparatuur is het nog niet ( gigabit switchen o.a. ).

• Zwelgje
Op maandag 11 februari 2002 20:04 schreef ThugLifeGangstah het volgende:
k , ik begrijp het maarre toch, zouden er dan geen 32bits Gigabit NIC komen? voor de "thuisgebruiker"
waarom? dat kost alleen maar geld om dit dingen te marketen, en dannog heeft er niemand behoefte aan die snelheid (Tweakers daargelaten), + de apparatuur (hubs/switches) voor die kaartjes die zijn nog niet te betalen,

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 20:05 schreef Predator het volgende:

[..]

Wie zegt dat die pc de data op zijn HDD moet zetten ;)
Bv een router is met 2 gigabit kaartjes die 2 zeer drukke segmenten netwerk segmenten verbind.
Ja das waar, maarre als je veel aan filesharing doet heb ik denk ik ook wel een beetje gelijk :)

• _janlugt_
Allemaal bedankt, maar is het nou slim om alvast 2 cat5-kabels door het hele huis / bedrijf te gooien (huis / bedrijf zitten aan elkaar vast)? Dit kost namelijk heel wat extra (het zijn heel wat metertjes) en het is de vraag of het past. Misschien dat over een tijdje glasvezel wel goedkoper wordt, dat is lekker dun en dan ligt die 2e cat5-kabel er helemaal voor niets.

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 09:58

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

32bit PCI Gigabit NIC's die zijn er wel ik heb er 4. kost per stuk ook maar 67.50,- www.ledos.nl

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Maken ze wel ,
In de pricewatch staat een target 10/100/1000mb/s nic voor € 85 ,is 32 bit.
hier meer info.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op maandag 11 februari 2002 20:23 schreef UNICRONBOT het volgende:

[..]

32bit PCI Gigabit NIC's die zijn er wel ik heb er 4. kost per stuk ook maar 67.50,- www.ledos.nl
Cool ,nog goedkoper ,wou er misschien één halen :)

• _janlugt_
Op maandag 11 februari 2002 20:23 schreef UNICRONBOT het volgende:

[..]

Hoe heb je die computers dan aan elkaar verbonden? met een gigabit switch? wat kost dat dan?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 11 februari 2002 20:39 schreef _janlugt_ het volgende:

[..]

Hoe heb je die computers dan aan elkaar verbonden? met een gigabit switch? wat kost dat dan?
Volledige 6poorts gigabit switch 2249 USD
10/100 Switch met 1 1000mbit uplink poortje 229 USD
Zoals je ziet zijn die echte gigabit switchen errug duur :)

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 09:58

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Op maandag 11 februari 2002 20:39 schreef _janlugt_ het volgende:

[..]

Ik heb 3 PC. PC1 gamebakje heeft er een in. PC2 Backup server heeft er ook een in. PC3 mijn I-net server heeft er 2 in. plus een @Home kaart. als met CAT5E.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op maandag 11 februari 2002 21:20 schreef Predator het volgende:

[..]

Volledige 6poorts gigabit switch 2249 USD
10/100 Switch met 1 1000mbit uplink poortje 229 USD
Zoals je ziet zijn die echte gigabit switchen errug duur :)
Pas nog een Gigabit port op een Procurve 2524 en een 3com gigabit 64bits kaart geinstalleerd bij een klant met een zware DB-app. Hangt een snelle raid5 achter, dus dat zit ook wel goed :)

Kostte 3600 euro :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Oeps... (ik dacht dat dit onderwerk een maand oud was maar het is 3 jaar en een maand oud)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2005 10:59 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:25

PD2JK

ouwe meuk is leuk

We zijn alleen een aantal jaren later, dus Gbit is wat goedkoper geworden....

Misschien even de volgende keer naar de datum kijken van de laatste post... ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Hoeba hoeba
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.