Verwijderd

Topicstarter
Bij deze wil ik een sort van topic openen die hopelijk de mogelijkheid tot het leveren van energie door de partikulier mogelijk maakt.

Wat ik hiermee bedoel is het volgende:

Een partikulier woont naast een snelstromend beekje. In hoeverre is het technisch gezich mogelijk om een soort van turbine in het beekje te hangen om vervolgens via het STOPCONTACT aan te sluiten zodat je je eigen energie kan fabriceren?

Dit is maar een enkel voorbeeld, maar het gaat me even om het idee dat het simpelweg via een stopcontact te doen is.

De mogelijkheden hiervan zouden natuurlijk weinig opleveren voor de energiemaatschappijen, die wellicht haar mond hierover min of meer dichthouden. Het zou zelfs kunnen zijn dat dit concept de mogelijkheid tot internet via de electriciteitsleidingen kan blokkeren.

Wat ik me ook afvraag hoe het mogelijk zou kunnen zijn om de overgebleven energie naar je energievoorziening te sturen, door alleen maar apparaat aan te sluiten op je eigen lichtnet.

Kortom, weet iemand (misschien meerderen) of het mogelijk zou kunnen zijn? Zo ja, wat zouden de kosten/baten zijn?

Is het (nog) niet mogelijk om dit te doen, wat zou de energiebedrijven kosten om wel zo'n voorziening te bouwen?

Verwijderd

Je kan waarschijnlijk wel ergens een of andere standaardturbine kopen, maar goedkoper is het niet. Het is goedkoper om gedurende de levensduur van het apparaat stroom te kopen, dan zo'n apparaat te kopen. Bovendien is het maar zeer de vraag of een turbine in een beekje voldoende vermogen levert om stroom voor 1 huishouden uit op te wekken.

Als je de turbine zelf wilt bouwen, wordt het lastiger. Huishoudelijke apparaten zijn gebouwd voor een 50 hz wisselspanning van 220-230 volt. Je zult dus die turbine ook dit vermogen moeten laten leveren op het juiste aantal herz, anders branden je apparaten door. Bovendien wil je wel dat hij een behoorlijke stroom levert, het is een beetje vervelend als alle lampen uitvallen als je je wasmachine aanzet... Denk niet dat het je lukt.

edit:

Maar als je dat eenmaal hebt, is het heel simpel: knip de stroomkabel van de nutsbedrijven door en hang er je eigen turbine aan :)

Verwijderd

Volgens mij wordt het principe van teveel geproduceerde stroom terugleveren aan het energie-bedrijf al toegepast. Wat je je natuurlijk wel kan afvragen is of het energiebedrijf daar een redelijke prijs voor betaalt. Toevallig weet ik dat er bedrijven zijn die hun stroom zelf opwekken, en het surplus verkopen aan omliggende bedrijven, kennelijk ben je dus helemaal niet verplicht om electriciteit van het energiebedrijf af te nemen. Waarschijnlijk gaat trouwens wel een gemeente dwarsliggen met het verstrekken van de benodigde vergunningen. Dus effe een windmolen in je tuin zetten kun je waarschijnlijk gewoon vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 19:17 schreef Captain Proton het volgende:
Maar als je dat eenmaal hebt, is het heel simpel: knip de stroomkabel van de nutsbedrijven door en hang er je eigen turbine aan :)
Daar ben ik het wel mee eens, maar als je bijvoorbeeld 's nachts nog steeds een windmolen hebt draaien en jezelf nouwelijks stroom verbruikt, kom je wel tot een overvloed aan energie die jezelf op zou kunnen slaan, maar zou dit via het gewonde lichtent teruggestuurt kunnen worden naar je leverancier?

Zou überhoupt zo'n apparaat via het lichtnet energie naar je energie leverancier teruggestuurt kunnen worden via je normale stopcontact, of anders via een aparte aansluiting (lees een soort van internet aansluiting via het lichtent)

Zo'n mogelijkheid biedt volgens mij nogal wat improvisatie-mogelijkheden bij de massa vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 19:19 schreef aad123 het volgende:
Dus effe een windmolen in je tuin zetten kun je waarschijnlijk gewoon vergeten.
Dat kan ik me wel voorstellen, maar wat zouden je kosten/baten zijn als je bijvoorbeeld een turbine in een beekje achter je huis aan zou leggen en 'm gewoon in je stopcontact kan steken om energie te leveren?

Zo'n turbine lijkt me niet zo duur in aanschaf, en voor diegene die het zien zitten om veel stroom te leveren zou dan niet zo duur zijn.

Is dit technisch haalbaar vcia het lichtnet wat er nu is aangesloten op elk huis? Zo ja. waarom? Zo nee waarom niet?

Ik hoop dat iemand het me technisch simpel uit kan leggen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

====== Laat maar ========

Nog maals sorry. Dit was een post die ik verwijderd heb, omdat bij nadere doorlezing, mijn verhaal niet klopte met de topic. Vandaar verwijderd en vervangen door de tekst laat maar. Zal de volgende keer duidelijk zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 19:57 schreef Cyberpope het volgende:
====== Laat maar ========
Jammer dat er zo gereageert wordt ipv een duidelijke onderbouwing waarom je doet alsof het onbelangrijk zou zijn.

Zo'n reactie voegt weinig waarde aan een discussie die voor sommigen welleicht intteressant is om van te leren. Het kan er zelfs voor zorgen dat er niet meer op gereageert wordt.

Jammer.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Iemand hier ooit in de Flevo-Polder geweest? Daar heeft inmiddels praktisch elke boer een eigen windmolen in de tuin. Voor de eigen energievoorziening, de rest verkopen ze terug aan het elektriciteitsbedrijf.

Ik heb weleens berekeningen gezien, en als ik mij niet vergis verdient zo'n windmolen zichzelf terug in een jaar of 15-20.

Grootste nadeel van een windmolen is trouwens dat hij veel ruimte inneemt, en een heleboel herrie maakt.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Triple
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05-2025

Triple

SWOK!

Gelukkig hebben de gemeenten er ook nog wat over te zeggen, want wanneer wordt groene energie landschap vervuiling? (naar de reclame van de Volkskrant meen ik).
Het zou niet best zijn voor de aanblik van het land als iedereen maar energie opwekkende apparaten mag plaatsen.
Hoe zou het met de vis-stand gaan als een rivier / beek op tig plaatsen wordt versperd door dammetjes, versmallingen en dynamo's?
Wat zou er gebeuren als een van de particuliere apparaten niet meer correct functioneert en een verkeerde spanning of frequentie afgeeft?
Het makkelijkst om een lagere energie rekening te krijgen is minder energie verbruiken.
Ik hoef hopelijk niet uit te leggen hoe dat moet :7

There is no beast without cruelty, Friedrich Nietzsche

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bij nader inzien, gaat dit draadje toch de kant op van mijn eerdere verhaal, dus alsnog.

Het is tegenwoordig (bij nieuwbouw) tegen zeer geringe meerkosten mogelijk om een huis te bouwen die geen energie kost. Er is al een kantoorgebouw (gemaakt door een bureau dat expert is op dit gebied) dat energie oplevert.

Voorbeelden:
- In de winter warm en in de zomer koel door warmtepompen (opslaan van warmte in de aarde)
- De parkeerplaats (asfalt) gebruiken als grote zonnecollector (ruim genoeg warmte)
- Zonnepanel gebruiken in de ramen verwerkt zijn.

Bij oudbouw is het een heel stuk moeiljker om het te realiseren.

Mocht er iemand intresse hebben, kan ik wel kijken wat ik bij mijn collega van volkhuisvesting kan vinden aanstaande maandag.

O'ja en die reclame van landschapvervuiling is van het rijk voor nieuw personeel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 22:00 schreef Triple het volgende:
Het zou niet best zijn voor de aanblik van het land als iedereen maar energie opwekkende apparaten mag plaatsen.
Dat zijn welleens opvattingen die je hoort idd. Een vergunning aanvragen kan, ééntje krijgen is wat anders natuurlijk.
Hoe zou het met de vis-stand gaan als een rivier / beek op tig plaatsen wordt versperd door dammetjes, versmallingen en dynamo's?
Je hebt gelijk. Dat is ook geen manier van stroom opwekken.
Men zou anderzeids kunne proberen het dak te kunnen voorzien van zonnepanelen etc.
Wat zou er gebeuren als een van de particuliere apparaten niet meer correct functioneert en een verkeerde spanning of frequentie afgeeft?
ik weet dus eiegnlijk niet hoe die stroomvoorziening werkt. Als er zonder probelemen, of kleine aanpassingen er voor gezorgt kan worden dat er stroomvoorzienende aparaten op het lichtnet aangesloten kunnen worden, zou dat fantastisch zijn natuurlijk!

Om dan nog maar even niet te spreken over de overgebleven energie die bijvoorbeeld 's nachts wordt gewonnen.
Het makkelijkst om een lagere energie rekening te krijgen is minder energie verbruiken.
Ik hoef hopelijk niet uit te leggen hoe dat moet :7
Mijn pc overdag uitzetten bijvoorbeeld? :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 21:32 schreef Diadem het volgende:
Grootste nadeel van een windmolen is trouwens dat hij veel ruimte inneemt, en een heleboel herrie maakt.
Mijn buren zien het denk ik ook niet zitten als ik zo'n ding op mijn dakterrasje zet, maar zo begon het ook met computers enzo. Maar ik heb wel het gevoel dat het, net zoals met computers, steeds kleiner kan worden.

Zou het electriciteitsnet daar tegen bestand zijn, gezien de ontwikkelingen van internet via het lichtnet?

Verwijderd

Windmolens worden juist steeds groter. Hoe groter de windmolen, hoe meer wind hij vangt, en hoe groter het vermogen. Minituarisering betekent dat de hoeveelheid gevangen wind afneemt, en dus ook het vermogen. Windmolens kunnen dus, in tegenstelling tot computers, niet veel verkleind worden.

Hetzelfde geldt overigens voor zonnecellen: Hoe kleiner de cel, hoe kleiner de hoeveelheid opgevangen licht, wat dus inhoudt dat er minder stroom geproduceerd wordt.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Is inderdaad geen enkel probleem om energie terug te leveren. Op school heb ik dit wel gedaan met een 50 KW generator aangedreven door een elektromotor |:( needless to say dat dit geen energie oplevert. Gewoon een kwestie van de generator met gelijke frequentie en richting laten draaien als het net.
Op het moment dat jij extra vermogen in je aandrijving stopt wil de generator harder gaan draaien. Dit kan hij echter niet omdat het landelijke elektriciteits net vele malen sterker is en de frequentie op 50 Hz houdt. Als gevolg gaat de generator een stroom leveren aan het net en krijg jij (als je een afspraak hebt) centjes van de NUON.

Overigens schiet het totaal niet op om 's nachts energie te leveren 's Nachts heeft het NUON capaciteit genoeg en zitten ze niet te wachten op jouw stroom. Overdag wel maar dan heb jij het ook vaak nodig.

Overigens het verhaal op een schip is een stuk lastiger maar dat voor de volgende keer
Pagina: 1