[Slackware 8.0] Kernel update + route

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• reminder
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 07:58
ok probleem 1 :

Als ik de kernel update (naar 2.5.4 omdat de kernel die ik nu heb geen NTFS support) dan lukt dat niet echt. Het update zelf gaat wel goed (teminste hij geeft geen errors) maar als ik reboot heb ik nog steeds de oude kernel. Ik had uit een oude topic gevist hoe het moest daar stond dit :
cd /usr/src/linux
make clean
make menuconfig (of 'xconfig' als je onder X zit)
make dep
make bzImage
make modules
make lilo (bij deze regel geeft hij de melding : make : *** No rule to make target 'lilo'. Stop)
Wat doe ik verkeerd ?

vraag 2 :
ik heb een getweakte ADSL modem die dient als gateway. nou wil ik dus de 4 netwerk kaarten door routen zodat alle andere computers ook op inet kunnen komen. Als ik dat doe moet ik dus een gate way aanmaken alleen hoe zit dat dan met die andere gateway ? zie linux automatich dat ie het via de 'modem-gateway' moet sturen ?

Each year, the Rainforest is responsible for over 3000 deaths from accidents, attacks or illnesses. There are over 700 things in the rainforest that cause cancer. Join the fight now and help stop the Rainforest before it's too late

• mmax91
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-08-2020

mmax91

alles is moeilijk

cd /usr/src/linux
make clean
make menuconfig (of 'xconfig' als je onder X zit)
make dep
make bzImage
make modules
make modules install
cp /usr/scr/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot/

ga dan naar je /etc/lilo.conf

daar staat ergens onderaan:
image = /vmlinuz

verander dit in /boot/bzImage

ga naar je terminal en typ in lilo, om je bootfloppy te maken

veel plezier

Als het niet moeilijk is, dan zal het wel makkelijk zijn

• mmax91
  • Laatst online: 11-08-2020

mmax91

alles is moeilijk

het is trouwens:

make xconfig
make dep
make clean
make bzImage
make modules
make modules_install

Als het niet moeilijk is, dan zal het wel makkelijk zijn

• reminder
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 07:58
uhm nu is het loading image.........

REBOOT :'(

Probleem opgelost. alleen nu weet ik nog niks....

Each year, the Rainforest is responsible for over 3000 deaths from accidents, attacks or illnesses. There are over 700 things in the rainforest that cause cancer. Join the fight now and help stop the Rainforest before it's too late

Verwijderd

Routing. Je kunt op verschillende criteria pakketjes markeren op je gateway via iptables. Vervolgens kun je dan met iproute2 gemarkeerde pakketjes op basis van de markering laten routen en dus via een andere gateway laten lopen.
code:
1
iptables -A PREROUTING -i eth0 -t mangle -m mac --mac-source 00:01:02:03:04:05 -j MARK --set-mark 1

Dit is een voorbeeld van zo'n markering op basis van mac adres. Er zijn meer mogelijkheden, zoals netwerk en poorten. Eenmaal gemarkeerd kun je een dergelijke constructie bedenken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
activeren filteren op de fw markering:
ip rule add fwmark 1 table janjanjansen.out (deze table moet bestaan in /etc/iproute2/rt_tables)
default route zetten:
ip route add default via 212.204.x.1 dev eth2 table janjanjansen.out
Alle gateways activeren als default op je systeem:
ip route add default nexthop via 1.2.3.1 dev eth1 nexthop via 2.3.4.1 dev eth2 etc.....
Waarbij je de devices en de gateways zelf mag verzinnen

Op deze wijze wordt alle verkeer afkomstig van mac 00:01:02:03:04:05 gerouteerd via eth2. Zo heb ik dit thuis gedaan met 3 externe ip-adressen, zodat elke pc die naar buiten gaat zijn eigen ip heeft en toch een centrale firewall/router. Je hebt dus wel iproute2 nodig, het beste kun je die halen van ftp://ftp.inr.ac.ru/ip-routing/ aangezien de versie van linuxpackages.net een multipath routing bug bevat waar je last van gaat krijgen anders. De versie uit januari heeft deze bug niet meer.
/edit: Je zult wel een aantal kernelopties aan moeten zetten vermoed ik, tenminste die kans loop je.

• steejvan
  • Laatst online: 26-05 22:10
Op maandag 11 februari 2002 19:16 schreef _DPC_Null2k het volgende:
uhm nu is het loading image.........

REBOOT :'(

Probleem opgelost. alleen nu weet ik nog niks....
doordat je niet meer make lilo gebruikte (die hij dus niet kon maken omdat het eigenlijk zlilo is) maar je kernel bakte met make bzImage compilede hij dus wel gewoond oor..

make bzImage maakt in de dir usr/src/linux/arch/i386/boot/ een kernel aan die je daarna naar je /boot partitie moet copyeren om hem door lilo te laten laden..

deze uitleg gaat ff heel snel waarschijnlijk..
maar lees de howtot op deze pagina maar ff.. dan wordthet een stuk duidelijkerderder

http://ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/Kernel-HOWTO

Raar is zo gek nog niet

Verwijderd

> make dep
> make menuconfig
> make install
> make modules
> make modules_install

Hiermee past die zelf lilo al aan en boot die automatisch van je nieuwe kernel.

Verwijderd

ehm... andersom bedoel ik.... :?
eerst menuconfig dan dep

> make menuconfig
> make dep
> make install
> make modules
> make modules_install

Verwijderd

Denk niet dat ie daar een week of 6 op gaat zitten wachten :)

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

make menuconfig

make dep clean modules modules_install bzimage

das um ;)

enne vergeet niet je /vmlinuz te kopieren naar vmlinuz.old en /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzimage naar je / te kopieren als vmlinuz en dan (als je hem gebruikt) ff lilo uitvoeren.

zo doe ik het en dan werkt het perfect ;)
Op deze manier zorg ik ervoor dat ik me ouwe kernel nog behoud just in case

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Pagina: 1