ZX81 als terminal voor Linux/WinXP systeem

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Nostalgie tijd. Heb laatst voor €2.50 een ZX81 op de kop getikt. Was destijds m'n eerste computer, nu een archaisch wrak.

Maar het leuke is dat het eentje is met een echte keyboard eromheen gebouwd (degenen die de ZX81 kennen weten waarom dit relevant is). Dus zat ik te denken of ik iets nuttigers kon verzinnen om ermee te doen dan in 's werelds sloomste BASIC te programmeren.

Denkt iemand dat ik hem als een text-only terminal zou kunnen inzetten bij een van m'n 'serieuze' systemen?

Voor wie'm niet kent, het heeft een Z80A CPU en standaard niet meer dan een TV-Out, tape in/out en een proprietary 8-bit expansion bus.
Maar deze is blijkbaar een beetje gemod:
- 16KB danwel 32KB RAM ipv 1KB :)
- 4 DIN I/O poorten met een X'07' etiket

Ik denk dat er iets met die IO poorten zou moeten kunnen, maar ik kan er weinig over vinden (schijnen van een oude Canon computer te komen).

Iemand anders zoiets geprobeerd? Of ideeen waar ik meer info erover kan krijgen (toegegeven, is diametrisch tegenovergestelde van die 2210 van m'n ander post, maar ik wil iets zinnigs met m'n Sinclair. En nee, hij is NIET te koop :+ )

Oslik blyat! Oslik!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Probeer het eens bij de HCC Sinclair gebruikersgroep ;)

Ik weet (heb ook zo'n oud barrel gehad, mijn eerste homecomputer) dat er van DK'Tronics RS232 interfaces waren die je op de expansion port kon aansluiten.

Of dat ook op de ZX81 kon :?

suc6 8-)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 19:03 schreef Riemer Reinalda het volgende:
Probeer het eens bij de HCC Sinclair gebruikersgroep ;)

Ik weet (heb ook zo'n oud barrel gehad, mijn eerste homecomputer) dat er van DK'Tronics RS232 interfaces waren die je op de expansion port kon aansluiten.

Of dat ook op de ZX81 kon :?

suc6 8-)
Oh, ja, vergeten erbij te posten: keyboard is inderdaad een DK'tronics, dus misschien dat die mysterieuze X07 gevallen gewoon serieel zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

half off topic maar als je het werkend krijgt, wil je dan een fotootje maken en posten? t lijkt me een erg suf gezicht, een ouwe pre-commodore als moderne terminal :D

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 21:29 schreef KnetterGek het volgende:
half off topic maar als je het werkend krijgt, wil je dan een fotootje maken en posten? t lijkt me een erg suf gezicht, een ouwe pre-commodore als moderne terminal :D
Niet vloeken in de kerk >:)

Destijds was Sinclair vs. Commodore net zoals AMD vs. Intel nu onder minder genuanceerde pubers :+

En toen was ik nog geeneens een puber. Pre-Speccy dan ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Destijds was Sinclair vs. Commodore net zoals AMD vs. Intel nu onder minder genuanceerde pubers
<OT>
Niet toen de ZX-81 zo populair was.
Volgens mij kwam de commodore een tijdje later.
De ZX-80 en ZX-81 waren de voorlopers van een lange reeks betaalbare 'computers'. Sinclair was al een tijdje bezig met de ZX-81 toen Commodore net met de VIC-20 kwam.
De opvolger van de VIC-20 was de beroemde C64.
Volgens mij waren de Sinclair Spectrum (die met die spons toetsjes) en de C64 aan het concureren met elkaar.
Toen de C64 zo goed scoorde kwamen er ook nog allerlei merken met de MSX standaard aanzetten.

Ik heb zo'n beetje alles gehad. Met weemoed heb ik een tijd geleden alle zooi weggegeven. Inclusief TRS-80 en bakken vol met van die 8-inch floppen. :'(
</OT>

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 00:44 schreef MarcoTC het volgende:

[..]

<OT>
Niet toen de ZX-81 zo populair was.
Volgens mij kwam de commodore een tijdje later.
De ZX-80 en ZX-81 waren de voorlopers van een lange reeks betaalbare 'computers'. Sinclair was al een tijdje bezig met de ZX-81 toen Commodore net met de VIC-20 kwam.
De opvolger van de VIC-20 was de beroemde C64.
Volgens mij waren de Sinclair Spectrum (die met die spons toetsjes) en de C64 aan het concureren met elkaar.
Toen de C64 zo goed scoorde kwamen er ook nog allerlei merken met de MSX standaard aanzetten.
Die tijd bedoelde ik dan ook (rubber keys and proud of it >:) ) - vandaar niet pre-commie maar pre-speccy ;)
Ik heb zo'n beetje alles gehad. Met weemoed heb ik een tijd geleden alle zooi weggegeven. Inclusief TRS-80 en bakken vol met van die 8-inch floppen. :'(
</OT>
Ach, ik ZX81, 16K RAMpack, 48K Speccy, Speccy +2, en dan een IBM PS/2 386 - je wordt ouder en wijzer.. :? :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1