[PS] Instellen snap hoek

Pagina: 1
Acties:

• Dryw.Filtiarn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-03 12:10
Is het mogelijk om de snaphoel van photoshop die standaard per 45 graden gaat in te stellen? Ik zou het namelijk wel praktisch vinden om hem op 10 graden in te kunnen stellen...

Ik heb gezocht, maar kon niets vinden :(

=( Protected by witchcraft )=

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Ik heb ook gezocht, vele fora afgegaan en de handleidingen erop nagespit maar ik ben nog niks tegengekomen dat de snaphoek kan aanpassen.

Wat ik altijd doe is een lijn zetten in een zwart/wit gebied, deze numeric rotaten voor bijvoorbeeld 10 graden en daar dan een mask van maken, dan kom je op dezelfde selectie uit, je kan ook een beetje creatief met zwarte vlakken te werk gaan en daarmee selecties met "aparte" hoeken maken.

Succes

• Dryw.Filtiarn
Op maandag 11 februari 2002 18:15 schreef Spiney het volgende:
Ik heb ook gezocht, vele fora afgegaan en de handleidingen erop nagespit maar ik ben nog niks tegengekomen dat de snaphoek kan aanpassen.

Wat ik altijd doe is een lijn zetten in een zwart/wit gebied, deze numeric rotaten voor bijvoorbeeld 10 graden en daar dan een mask van maken, dan kom je op dezelfde selectie uit, je kan ook een beetje creatief met zwarte vlakken te werk gaan en daarmee selecties met "aparte" hoeken maken.

Succes
Hier raak ik je even kwijt...

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Volgens mij kan dat niet, waarom dacht je dat die hoeken van 45 graden zo enorm hot waren (voor sommigen zijn). :) Maar ik check meestal het info panel terwijl ik roteer en anders moet je het doen met vrije transformatie en met de hand een hoek intikken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Dryw.Filtiarn
:( Das jammer... Laat ik de vraag dan even omvormen... Het idee is dus om een pentagram te tekenen, heeft iemand een voorstel hoe je dit fatsoenlijk voor elkaar kunt krijgen?

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:11

Tim Schuhmacher

abasios

grid en dan pythagoras!
code:
1
a^2+b^2 = c^2

• Dryw.Filtiarn
Op maandag 11 februari 2002 20:04 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
grid en dan pythagoras!
code:
1
a^2+b^2 = c^2
Maar ook aan een grid heb je volgens mij niet echt super veel, aangezien alleen de basis op de grid uit te lijnen is, de rest zal nooit exact op het grid uit komen, waardoor je nooit een "perfect" pentagram krijgt, en dat is nou juist wel de bedoeling...

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:11

Tim Schuhmacher

abasios

dan moet je je grid heel fijn maken. Maar ik geef toe dat het niet lekker werkt.

• Dryw.Filtiarn
Heeft er nog iemand een idee hoe het wel zou kunnen dan? Desnoods in een ander programma. Maar bij voorkeur dan wel iets met vectortekeningen (uiteraard wel te importeren in PS).

Verwijderd

ff denken...pentagram heeft meen ik 5 punten...dus deel 360 door 5 = 72 en trek dan lijnen tussen de 5 punten. Oh, pentagram wel met de punt naar boven tekenen, natuurlijk >:)

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Op dinsdag 12 februari 2002 14:18 schreef Dryw.Filtiarn het volgende:
Heeft er nog iemand een idee hoe het wel zou kunnen dan? Desnoods in een ander programma. Maar bij voorkeur dan wel iets met vectortekeningen (uiteraard wel te importeren in PS).
ja, damn, zeg dat dan eerder!
Illustrator is ontworpen om pentagrammen te maken!

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Anders gebruik je de polygon tool, en maak je een regelmatige vijfhoek. Vervolgens kun je 'snappen' naar de hoekpunten.

• Verwijderd
Oh... Doe nu wat ik zeg, ik maak al tijden pentagrammen. Stap voor stap nu.

Pak een rechthoek, de lange zijde (boven naar benee) stelt de lengte van een punt voor.

Selecteer de laag met de rechthoek

roteer de rechthoek over... even PS erbij pakken. 36 graden naar rechts (+36)

Snij de rechterkant eraf (tot en met de bovenste punt)

Snij de onderkant eraf.

Roteer deze 18 graden terug (-18). Nu heb je de bovenste punt

Bepaal een roteringspunt in het midden van de punt en plaats deze ergens onderin.

dupliceer de laag en roteer deze 72 graden naar rechts. vanuit hetzelfde draaipunt doe je dat 4 keer, elke keer 72 graden extra vanuit de laatste stand.

Afbeeldingslocatie: http://www.geenkaas.nl/penta.gif

Zie je wel dat het kan? in een minuutje gepiept. Meel me als je de PSD echt nodig hebt en het zelf nie kan :)

Laagjes mergen en eventueele gaatjes bijkleuren en hoppa.

Verwijderd

Je kunt ook nog uit gaan rekenen waar alle "hoeken" en punten horen te staan, en daar een stip neer zetten. Dan met je Pencil stip voor stip aanklikken terwijl je Shift vast houd, maar dan moet je wel meten. Guidelines gebruiken scheelt. :P

Verwijderd

Volgens mij is een pentagram niet hetzelfde als een 5-hoekige ster.
In PS6 zit bij de shapes een pentagram, waarom gebruik je die niet gewoon.

• Dryw.Filtiarn
Thanx spiney, ik zal het even proberen. Ik heb inmiddels ook illustrator tot mijn beschikking dus ik zal daar ook eens wat in proberen...

Waar ik alleen nog niet achter ben is hoe ik in illustrator lijnen kan welden op de uiteinden van de lijnen.

• Verwijderd
Illustrator is natuurlijk perfect, zeker als je de helke boel in vectoren opbouwd, PS is niet echt het beste ervoor omdat je zo'n shape vaker wilt gebruiken.

En een Penta(vijf)gram is wel precies hetzelfde als een vijf(penta) puntige ster... je kan ook outlines gebruiken maar de mathematische vorm is gelijk.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Op woensdag 13 februari 2002 11:09 schreef Dryw.Filtiarn het volgende:

Waar ik alleen nog niet achter ben is hoe ik in illustrator lijnen kan welden op de uiteinden van de lijnen.
ehm, welden zeg je?
wat moet ik daar bij voorstellen?

Je kunt in Ill gewoon punt naar punt naar punt ankerpunten plaatsen waartussen zich de lijnen bevinden.
Wil je een ankerpunt verbinden met een ander dan kun je dat op een aantal manieren doen:
-met pentool op punt A kliken en daarna op punt B
-het ene ankerpunt oppakken en slepen naar de andere, meestal 'snaped' hij dan.
Zo niet: dan kun je in het menu Object->Path iets vinden dat heet 'join'.
Selecteer de beide uiteinden en toets CTRL-ALT-J om te middle'en en daarna CTRL-J om te joinen.

www.jurgroessen.nl

Pagina: 1