Toon posts:

LAN wil niet werken, wie dit vind is een leek!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uren-, dagenlang informatie doorgelezen, alle faq's en tientallen websites en toch...niks |:(

Twee pc's met win98se aangesloten op een hub, tcp/ip en utp kabels.

*ik gebruik geen router of programma als winroute,wingate of sygate, ik neem aan dat een LAN in principe zo ook kan werken
*er werkt maar 1 pc tegelijk, met winipcfg en vernieuwen gaat de connectie over op de andere pc en sterft de ene af
*met ip's toewijzen 192.168.0.1 werkt er geen één pc meer!
*connectie sharen via windows setup lukt ook niet, totaal geen herkenning
**de hub is ok, de lichten branden en de connectie gaat dus om beurten
*de hub ontkoppeld en gewerkt met twee netwerkkaarten in de serverpc ----> utp-kabels en internet sharen gestart, diskette werkt nu wel aangemaakt, ingevoert bij de client----> geen connectie!!
*hier wederom ook, bij invoer van manuele ip's, valt de connectie helemaal weg!

na 3 weken zoeken ben ik doodop, ik weet het echt niet meer *D

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
stop je nou de HUB rechtstreeks in je kabel/adsl modem of eerst in een pc?
if "ja" dan is het logisch want je ISP geeft maar 1 ip weg.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Begrijp ik goed dat je beide PC's het IP-adres 192.168.0.1 toewijst? Probeer het eens met 192.168.0.2 op de ene en 192.168.0.3 op de andere.

En, nee dankjewel, je hoeft me geen leek te noemen; worriknieblijvan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
De Kabelmodem gaat naar de hub en in de hub komen de twee pc's!
Voor de server gebruik ik 192.168.0.1 en voor de client xxx.xxx.x.2 bij gateway van client stel ik de ip xxx.xxx.x.1 van de server in, allemaal rien en voor niks! Moet ik nou de modem in de server en dan pas de hub en vanuit hub naar client toepassen????????Met een hub heb ik toch genoeg aan elke pc één netwerkkaartje?

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-07 08:13
Op maandag 11 februari 2002 17:41 schreef elChe het volgende:
Ik heb uren-, dagenlang informatie doorgelezen, alle faq's en tientallen websites en toch...niks |:(
Goedzo.
Ik dacht dat je faq's e.d. had doorgelezen? :?

IP adressen zijn uniek. Net zoals hierboven wordt aangegeven. Als je ze nu eens de waarde geeft zoals hierboven. Hoe check je trouwens de connectie? Met ping of kijk je in je netwerkomgeving? Als je dat laatste doet moet client voor ms wel geinstalleerd zijn en file*print sharing aanstaan. Ook moet je daadwerkelijk iets sharen.
En dan nog kunnen lachen.. knap :P

Verwijderd

lijkt me logisch dat het niet werkt omdat je waarschijnlijk maar 1 ip van je provider krijgt en je hangt er 2 pc's aan

je moet het zo doen

inet -> server -> hub -> client

dus in je server moeten 2 netwerk kaarten.

1 vor internet en 1 voor je eigen netwerk
je kun ook bij je provider een 2e ip adres aanvragen en dan kan het wel zo als je het nu hebt.
alleen dan zal je het wel op dhcp moeten instellen ipv statisch (dus vast op 192.168.0.x)

Verwijderd

Topicstarter
het sharen van de harddisks lukt gemakkelijk, de ip's toewijzen zijn netjes opgebouwd 192.168.0.1 en client 192.168.0.2, bij gateway van client ip van server, dns ook allemaal volgens het boekje, en ja ik lach omdat ik hoop dat er ergens hier iemand me echt zal doen lachen!!

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 13:13
klopt

maar bij mij is het zo dat 192.168.0.1 gereserveerd is
(Bij anderen vaak ook hoor ;) )

Verwijderd

ik heb internet op server zitten en dat dan via hub geshared, das het beste en het makkelijkste. Het enige wat je nodig hebt is een extra nic in je server maar dat boeit niet, die dingen zijn tegenwoordig zo goedkoop. :)

Verwijderd

Topicstarter
:?dus kabelmodem naar hub en vanuit hub twee utp-kabels naar twee pc's zal als LAN nooit werken, begrijp ik dit goed?????:?

Verwijderd

nooit dat zeg ik niet maar dan moet je wel 2 ip's van je provider krijgen en bij @home kost dat iets van 5€

Verwijderd

Topicstarter
dat is raar!!!!
Werkt modem--->hub---->2pc's ook niet met sygate e.d.???
Nee he?
Maar wel met ene router neem ik aan?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Op maandag 11 februari 2002 18:25 schreef elChe het volgende:
:?dus kabelmodem naar hub en vanuit hub twee utp-kabels naar twee pc's zal als LAN nooit werken, begrijp ik dit goed?????:?
als je dat wil moet je een router hebben =)

Tweakers Discord

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-07 08:13
Ik snapte al geen hol van je verhaal maar als ik het goed begrijp zet je je kabel van je kabelmodem in je hub??

Verwijderd

Dus ff samenvatting zoals het wel moet in jouw geval:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[ MODEM ]
    |
____|_________      |-------[ PC: 192.168.0.2 ]
|   SERVER   |      |
|192.168.0.1 | ----- [ HUB ]
--------------      |
                |-------[ PC: 192.168.0.3 ]

:)

Verwijderd

Topicstarter
nee
kabelmodem recht IN de hub en de twee pc's komen ook toe in de hub, één daarvan stelde ik in als server en de andere als client maar dat werkt dus van geen kanten!

Dus een tweede netwerkkaart in een pc en deze als server gebruiken voor ik naar de hub ga, dat is de conlusie dus!

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 17:41 schreef elChe het volgende:

*ik gebruik geen router of programma als winroute,wingate of sygate, ik neem aan dat een LAN in principe zo ook kan werken
*er werkt maar 1 pc tegelijk, met winipcfg en vernieuwen gaat de connectie over op de andere pc en sterft de ene af
*de hub ontkoppeld en gewerkt met twee netwerkkaarten in de serverpc ----> utp-kabels en internet sharen gestart, diskette werkt nu wel aangemaakt, ingevoert bij de client----> geen connectie!!

geef de eerste pc het ipnummer:xxx.xxx.xx.2 bijvoorbeeld en de tweede pc xxx.xxx.xx.4 ofzo, stel bij de server-pc in dat het een proxy/http/mail/ftp server is en start opnieuw op en voila, istoch niet moeilijk??

Verwijderd

Topicstarter
bedankt jongens!!

Verwijderd

Topicstarter
en hoe doe ik die instellingen tvvanham2002??? Alvast bedankthe!!!

Verwijderd

Ten eerste over WELKE provider hebben we het?

Hebben we het over CHELLO dan MOET het alsvolgt:

Kabelmodem ===> server ===>naar hub/switch ==> naar clients

Heb je een @home verbinding dan heb je 2 optie's

1. Je hebt maar 1 Ip aangevraagt en je wil toch sharen.
Dan zie aansluiting als Chello hierboven.
2. Je hebt 2 Ip adressen aangevraagt en je betaald hiervoor ook(aanvragen en niet betalen werkt natuurlijk niet) Dan doe je als volgt:

Kabelmodem ==> Hub/switch==> naar pc's

Op beide pc's stel je de gegevens in die je van @home hebt gekregen, alleen de pc naam is bij de ene pc anders als de bij de andere!!

Dit is de enigste juiste manier, anders werkt het gewoonweg NIET.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op maandag 11 februari 2002 18:51 schreef elChe het volgende:
bedankt jongens!!
Kun je wel chagerijnig naar ons gaan doen, maar je vraagstelling is uitermate wazig; ligt dus gewoon aan jou dat iedereen een end weg zwetst.
]Op maandag 11 februari 2002 17:41 schreef elChe het volgende:

Hier had je dus bij kunnen zetten dat je ook een kabelmodem op die hub heb
FOUT! jij krijg van je ISP maar 1 IP-adres, dus dat gaat niet werken.
Je bedoelt dus dat je op die PC niet meer het internet kunt gebruiken
Dat klopt; da's een private IP-range. Je had nog iets meer FAQ's moeten lezen
Neem aan dat je Windows Internet Connection Sharing bedoelt? Hoezo totaal geen herkenning, weet je niet hoe je floppy in de diskdrive moet?
Welke connectie? Hoezo "dus"? Branden de lampjes op de hub afwisselend?
Wat dan wel? Een foutmelding misschien?
Klopt; zie boven...
Tja, sommige mensen zijn er gewoon te stom voor....

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Als de provider dhcp gebruikt wordt deze meestal gekoppeld aan het mac adres van je netwerkkaart (is niet bij iedere provider hetzelfde). Maar is dit het geval dan kun je je kabeltje van je modem gewoon rechtstreeks in de hub doen. Zodra de pc met het geregistreerde mac adres aan gaat krijgt deze dan ook netjes het ip adres toegewezen. Als je dan op die pc een inet sharing progje installed kan de andere pc ook het inet op. Dit houdt dus in dat de eerste pc altijd aan moet staan als de tweede pc internetten wil.
Waar je wel op moet letten is het verschil tussen crossed en straight utp. Meestal heeft een hubje wel een uplink poortje die je dan kunt gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand wat die Brahiewahiewa mankeert?? Wat ik schreef was een welgemeende bedanking, je kan natuurlijk overal wat negatiefs in zien en mensen stom gaan noemen!?! Maakt niet uit, de anderen hebben me allemaal stuk voor stuk op weg geholpen want ik ben er zelfs nu mee bezig, hierbij nogmaals bedankt, ook brahiewahiewa!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Een intern thuisnetwerk moet je nooit en te nimmer rechtstreeks aan internet verbinden. Zet er altijd een router of een pc met 2 netwerkkaarten ertussen. Het is namelijk erg onveilig en onhanding.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op maandag 11 februari 2002 22:28 schreef elChe het volgende:
Weet iemand wat die Brahiewahiewa mankeert??
Kan er wel naar gokken :P
Wat ik schreef was een welgemeende bedanking, je kan natuurlijk overal wat negatiefs in zien en mensen stom gaan noemen!?! Maakt niet uit, de anderen hebben me allemaal stuk voor stuk op weg geholpen want ik ben er zelfs nu mee bezig, hierbij nogmaals bedankt, ook brahiewahiewa!
Ik denk dat-ie gewoon een beetje geirriteerd raakte omdat je je probleem niet duidelijk kon maken.
Dat gebeurt de laatste tijd heel erg veel hier, en dat kan nogal frustrerend werken..
Trek het je niet te persoonlijk aan ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen, het is eindelijk gelukt, het probleem was dus dat ik de kabelmodem rechtstreeks in de hub stopte en met maar één ip werkt dat dus niet. Maar zo onvolledig als mijn vragen waren zo onvolledig zijn vele websites en faq's. Niet iedereen is informaticus of toegewijde computerfan. Geef 'ons' de kans om te leren :+
*D THX *D

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gefeliciteerd :)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
dus we zijn nu allemaal leek ?