Videokaart met goede 2d, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn matrox G400 16mb, die is RIP, althans, in mijn pc, maargoed daar gaat het nu niet over.

Absolute vereiste is een goeie/zeer goeie 2d weergave, 3d maakt me niet veel uit, games speel ik echt bijna nooit.
Nieuw/2e hands, dat mag allebei. Omdat ik net 2 weken geleden een upgrade heb gedaan is m'n geld een beetje op, 75 euro is dan ook max.

Ik heb tot nu toe het volgende gevonden (nieuw)

- ATI Xpert 2000, 32mb AGP
- ATI Xpert 98, 8mb AGP
- Club3D ATI Radeon (beetje b-merk lijkt me, is die wel goed, zo ja, welke versie moet ik dan hebben???)
- ATI Radeon 7000 info

Welk van deze kaarten kan ik nou het beste kiezen, ik heb het liefst een nieuwe kaart (ivm garantie enzo), vandaar dat matrox er ook niet tussen staat, die zijn >100 euro.

Thanx in advance :)

• Timmert
  • Niet online
Hmmmz, nog niemand :?

Verwijderd

Wat voor een resolutie @ wat voor refreshrate moet je voor je monitor hebben?

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:08
radeon 7000

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Matrox G450 / 16 MB is volgens Pricewatch € 101.
Is dat wat?

Verwijderd

in het algemeen hebben matrox en Ati de beste 2d filters.
heb je aan 32mb genoeg, zou ik een matrox g550 nemen.
wil je af en toe ook gamen, zou ik een radeon 7500 of 8500 nemen, wel een ati original,omdat ati zelf de beste 2d filters gebruikt!

bij de geforce 3 en 4 heb je zoveel verschillende fabrikanten van kaarten dat de kwaliteit erg uiteen loopt!

wil je op save spelen, zou ik een matrox of ati original nemen.

succes.

ohhh, ik zie dat je bijna niet gaat gamen.
dan is een matrox 16mb kaart al voldoende.

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 20:22 schreef Kazzemazzdoun het volgende:
Wat voor een resolutie @ wat voor refreshrate moet je voor je monitor hebben?
M'n LG 563LE moet erop, die draait 1024*768, 32bits, en dan is 75hz genoeg bij een TFT heb ik me laten vertellen. :)

Ik neig zelf idd ook naar de radeon 7000, maar is de beeldkwaliteit daarvan een beetje goed :?

Die matrox is echt te duur, 75 euro is echt het maximum wat ik eraan uit wil geven, niet dat ik geen goeie vgakaart wil, maar het geld is er simpelweg niet... :(

Radeon 7000 dan maar :?

Verwijderd

Radeon 7500 & 8500, en GeForce 3's zijn leuk, alleen stopt zijn budget bij 70 euro. Een 7500 is al 150 euro ofzo...

/edit

Te laat...

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met die Club3D kaarten, maar feit is wel dat je bij deze kaarten slechts 70 euro betaalt en bij 'merk' kaarten al gauw rond de 100 euro. Daar komen dan ook nog verzendkosten bij. Reken op 10 euro ofzow...

Verwijderd

je hebt in principe maar 16mb nodig om hoge resoluties te kunnen draaien. dat extra geheugen is alleen maar voor grote textures laden etc.

ati originals zijn per definitie beter dan gemiddelde geforce kaarten.
zou dus geen probleem moeten zijn.

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 20:49 schreef toermalijn het volgende:
je hebt in principe maar 16mb nodig om hoge resoluties te kunnen draaien. dat extra geheugen is alleen maar voor grote textures laden etc.

ati originals zijn per definitie beter dan gemiddelde geforce kaarten.
zou dus geen probleem moeten zijn.
Zoals ik eerder zei speel ik weinig spellen, maar midtown madness (1 en 2) en F1-2000 speel ik soms, dan is wat meer mem dus wel handig...

Ik denk dat ik die radeon 7000 ga bestellen, de club3d is weliswaar vrij goedkoop, maar ik heb toch me twijfels...
Ik zal ff searchen op die 7000, maar heeft iemand er ervaring mee :?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Op maandag 11 februari 2002 21:06 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Zoals ik eerder zei speel ik weinig spellen, maar midtown madness (1 en 2) en F1-2000 speel ik soms, dan is wat meer mem dus wel handig...

Ik denk dat ik die radeon 7000 ga bestellen, de club3d is weliswaar vrij goedkoop, maar ik heb toch me twijfels...
Ik zal ff searchen op die 7000, maar heeft iemand er ervaring mee :?
Stop geen goedkope radeon!!
ATI Xpert 98, 8mb AGP is een uitstekende kaart ook in 2D, ik heb er zelf 2 en zijn ruim voldoende voor midtown madness. Die ATI Xpert 2000, 32mb AGP is (naar ik gelezen heb) ook goed op 2D, en wat sneller in 3D, een goede optie voor een stuk meer framerate.

Die 2 goedkope Radeons zou ik links laten liggen! Sneller op 3D, maar mijn ervaring is dat alles wat als "goedkoop" op de markt gedumpt is (GF2MX b.v.) inferieur is op 2D!

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

volgens mij kun je die ook al met een 16mb kaart spelen!

verder moet je zelf weten wat voor kaart je koopt.
een ding is zeker, ati en matrox hebben gewoon de beste 2d filters.

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 21:12 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

ATI Xpert 98, 8mb AGP is een uitstekende kaart ook in 2D, ik heb er zelf 2 en zijn ruim voldoende voor midtown madness. Die ATI Xpert 2000, 32mb AGP is (naar ik gelezen heb) ook goed op 2D, en wat sneller in 3D, een goede optie voor een stuk meer framerate.

Die 2 goedkope Radeons zou ik links laten liggen! Sneller op 3D, maar mijn ervaring is dat alles wat als "goedkoop" op de markt gedumpt is (GF2MX b.v.) inferieur is op 2D!
Hmm, oke, dat zou dan de Xpert 2000 worden. Ik kan me herinneren dat die radeon 7000 niet meer was dan een radeon 1 met sdram en wat meer geheugen, maar dan met een andere naam... Of is dat niet zo, want in dat geval heeft ie zeer behoorlijke 2d.
Graag ff opheldering hierover :)

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 21:15 schreef toermalijn het volgende:
volgens mij kun je die ook al met een 16mb kaart spelen!

verder moet je zelf weten wat voor kaart je koopt.
een ding is zeker, ati en matrox hebben gewoon de beste 2d filters.
Daarom wil ik ook niks anders dan die 2 :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 11 februari 2002 21:12 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Ik zag iemand voor €101 een Matrox G450 aanraden- dat zou ik voor dat bedrag ook absoluut nemen (gezien de Radeon 7000 (=VE) dat ook kost). Te high-end ATi kaarten hebben idd 2D om van te watertanden, maar zelfs de Radeon 64 VIVO (grote broertje van de VE) kon niet aan de G450 tippen.

Wat betreft die Xpert98- ik weet niet helemaal of het aan de kaart ligt, maar m'n 20"@1280x1024 ziet er een beetje wazig mee. Als €101 teveel is voor een Matrox, koop dan gewoon 2e hands (op m'n mobo, 1 HDD en RAM na heb ik NIETS nieuws in m'n PCs op dit moment, en het is niet alsof ik elke 3 weken dode onderdelen moet vervangen)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

GF3 ti serie, GF4 serie... allemaal zelfde 2d kwaliteit als een ATI...

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

Je hebt (had) een matrox, je was er zeer tevreden over. De halve werled roept al lange tijd ; 2D ??? MATROX !!!

Koop dan een vernieuwde versie !!!

G400 32mb of een G450 !!!

ik heb er nog wel eentje voor je :)

G400 AGP 32MB single head; kopen ? :)

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 21:28 schreef AleXtc het volgende:
Je hebt (had) een matrox, je was er zeer tevreden over. De halve werled roept al lange tijd ; 2D ??? MATROX !!!

Koop dan een vernieuwde versie !!!

G400 32mb of een G450 !!!

ik heb er nog wel eentje voor je :)

G400 AGP 32MB single head; kopen ? :)
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je ervoor wil hebben he ;).
Mail me ff (adres in me profile)

Verwijderd

De Ati radeon kaarten doen echt niet onder in 2D voor de matrox kaarten.En ze zijn een stuk veelzijdiger.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op maandag 11 februari 2002 21:19 schreef dion_b het volgende:

<knip>

Wat betreft die Xpert98- ik weet niet helemaal of het aan de kaart ligt, maar m'n 20"@1280x1024 ziet er een beetje wazig mee. Als €101 teveel is voor een Matrox, koop dan gewoon 2e hands (op m'n mobo, 1 HDD en RAM na heb ik NIETS nieuws in m'n PCs op dit moment, en het is niet alsof ik elke 3 weken dode onderdelen moet vervangen)
He, 20"...ik draai 1024 op een 15" :). Maar ik zag dat deze kaart met 1024 op een 15" stukken scherper was dan een cheap-ass GF2MX200. Radeon VE is volgens mij ook ontworpen als cheap-ass, je moet gewoon kijken hoe een kaart op de markt gezet is... De Rage128 (xpert2000) is gewoon als snelle goede videokaart op de markt gezet, dus dat is waarschijnlijk de beste mogelijkheid...(hij is alleen ietsje ouder)

Ik heb btw ook wel wat 2dehands in m'n pc...ff denken...soundkaart, beide videokaarten, netwerkkaart (wel gekocht in gewone winkel maar was wel al gebruikt, maar met garantie dus), 2 cd-rom spelers, floppy drive is al gebruikt... Monitor ook, maar die is nu zwaar gaar... Van 2de comp is bijna alles 2dehands. (alleen nieuwe videokaart)

edit:
Wat voor monitor heb je trouwens tborgdorff?

• Timmert
  • Niet online
Ik wacht ff het mailtje van AleXtc af. Als dat niks wordt ga ik denk ik maar een xpert 2000 32mb halen... Lekker cheap ook.

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 21:39 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

He, 20"...ik draai 1024 op een 15" :). Maar ik zag dat deze kaart met 1024 op een 15" stukken scherper was dan een cheap-ass GF2MX200. Radeon VE is volgens mij ook ontworpen als cheap-ass, je moet gewoon kijken hoe een kaart op de markt gezet is... De Rage128 (xpert2000) is gewoon als snelle goede videokaart op de markt gezet, dus dat is waarschijnlijk de beste mogelijkheid...(hij is alleen ietsje ouder)

Ik heb btw ook wel wat 2dehands in m'n pc...ff denken...soundkaart, beide videokaarten, netwerkkaart (wel gekocht in gewone winkel maar was wel al gebruikt, maar met garantie dus), 2 cd-rom spelers, floppy drive is al gebruikt... Monitor ook, maar die is nu zwaar gaar... Van 2de comp is bijna alles 2dehands. (alleen nieuwe videokaart)

edit:
Wat voor monitor heb je trouwens tborgdorff?
Heb een LG 563LE (TFT dus), stond ook eerder in dit topic volges mij ;)

Ik begin zo langzamerhand behoorlijk koppijn te krijgen van die wazige Speedstar A55 die er nu inzit... :(

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Ik heb je al een meel verstuurd, kiek maar in je meelbox.

Ik hoop dat ie een beetje gauw aankomt, die slowienera loopt weer very slooooooooow :(

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je moet je sig updaten :P

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Op maandag 11 februari 2002 21:52 schreef J0YR1D3R het volgende:
Je moet je sig updaten :P
wie zijn sig?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op maandag 11 februari 2002 21:46 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Heb een LG 563LE (TFT dus), stond ook eerder in dit topic volges mij ;)

Ik begin zo langzamerhand behoorlijk koppijn te krijgen van die wazige Speedstar A55 die er nu inzit... :(
Help de invasie van de SiS6326!!

Trouwens die draait dus op 1024..mooi, die 2 Ati Xpert98's hier draaien beide ook 1024 :)

Uitstekend leesbaar :) De enige beperking in scherpte hier zijn de beeldbuizen ;(

Maar 1024 is scherp :D

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op maandag 11 februari 2002 21:54 schreef AleXtc het volgende:

[..]

wie zijn sig?
Die van de topicstarter denk ik, omdat ie nu met een A55 zit.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 21:54 schreef AleXtc het volgende:

[..]

wie zijn sig?
Die van tborgdorff, daar staat nog een g400 in. Btw, Tim hoe weet je zo zeker dat ie het niet meer doet?

Edit: W3ird_N3rd, ik moest meer typen en was langzamer :)

ADSL hier, moet toch ook wel snel gaan. Maar dat klote IE dat ik nu gebruik moeten ze ook afschaffen. Opera heerst 8-)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op maandag 11 februari 2002 21:56 schreef J0YR1D3R het volgende:

[..]

Die van tborgdorff, daar staat nog een g400 in. Btw, Tim hoe weet je zo zeker dat ie het niet meer doet?

Nee ik typ gewoon sneller ;)

Nou ja @home helpt ook wel een beetje >:)

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 21:56 schreef J0YR1D3R het volgende:

[..]

Ik ga die speedstar toch zeker niet in me sig zetten :P

Wat er mis mee is is dat ie allemaal vage strepen vertoont... ik heb andere drivers etc allemaal geprobeerd, maar niks helpt.

Andere kaart erin en de probs zijn over...
Lijkt me vrij duidelijk, ik heb de kaart trouwens ook ff uit het slot gehad en er opnieuw ingezet, ook dat helpt geen ene moer :(

'T werd ook wel een klein beetje tijd voor een ander videokaart, maar dit komt me toch een beetje ongelegen eik :(

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op maandag 11 februari 2002 22:03 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Ik ga die speedstar toch zeker niet in me sig zetten :P

Wat er mis mee is is dat ie allemaal vage strepen vertoont... ik heb andere drivers etc allemaal geprobeerd, maar niks helpt.

Andere kaart erin en de probs zijn over...
Lijkt me vrij duidelijk, ik heb de kaart trouwens ook ff uit het slot gehad en er opnieuw ingezet, ook dat helpt geen ene moer :(

'T werd ook wel een klein beetje tijd voor een ander videokaart, maar dit komt me toch een beetje ongelegen eik :(
Ik zou er in de eerste instantie aan denken dat je monitorkabel er dan niet goed in zit..maar dat was het dus niet...

Nee inderdaad klinkt best dood...deed de kaart in een andere pc hetzelfde?

Hoe erg zijn de strepen trouwens, en hoe dik...ik zit er over te denken je nog 1 euro + verzendkosten verpakt in envelop ervoor te geven ;) gewoon om met zo'n kaart te expirimenteren..

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Zelfs GF3's hebben een goede 3d kwaliteit. Let niet op filters. Zolang je RAMDAC een goed signaal creert heb je helemaal geen filters nodig.

Gewoon een kaartje scoren met een snelle RAMDAC chip. (300-400MHz) dan zit je voor 90% al goed.

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Ik zie je dat op een tftje aan gaat sluiten, kijk dan ook gelijk of er een DVI aansluiting opzit. Voor dat je eentje koopt (voordat je het vergeten bent).

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op maandag 11 februari 2002 22:11 schreef Yokozuna het volgende:
Zelfs GF3's hebben een goede 3d kwaliteit. Let niet op filters. Zolang je RAMDAC een goed signaal creert heb je helemaal geen filters nodig.

Gewoon een kaartje scoren met een snelle RAMDAC chip. (300-400MHz) dan zit je voor 90% al goed.
Hij had het toch over 2D :?

En filters overbodig? Dat klinkt me erg vreemd in de oren. En alleen een snelle ramdac zegt niets, dan kun je hoge refresh rates halen, maar de kwaliteit van het ramdac bepaald (mede) de 2D kwaliteit (want het dringt tot veel mensen nog niet door dat snelheid en kwaliteit 2 verschillende dingen zijn)
Ik zie je dat op een tftje aan gaat sluiten, kijk dan ook gelijk of er een DVI aansluiting opzit. Voor dat je eentje koopt (voordat je het vergeten bent).
Zijn budget was 75 Euro..! Bovendien moet hij dan wel een DVI aansluiting op zijn monitor hebben.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Op maandag 11 februari 2002 22:11 schreef Yokozuna het volgende:

Dat is dan zeker ook de reden waarom ik mijn GF3 weer uit mn computer heb gegooid en mn G400Max weer gebruik? ;)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 22:06 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Ik zou er in de eerste instantie aan denken dat je monitorkabel er dan niet goed in zit..maar dat was het dus niet...

Nee inderdaad klinkt best dood...deed de kaart in een andere pc hetzelfde?

Hoe erg zijn de strepen trouwens, en hoe dik...ik zit er over te denken je nog 1 euro + verzendkosten verpakt in envelop ervoor te geven ;) gewoon om met zo'n kaart te expirimenteren..
Ik moet hem nog ff testen in me 2e pc, maar die is niet aangesloten. Ik heb gewoon _snel_ een nieuwe videokaart nodig. Ik ga hem zowieso nog ff testen in die andere pc zodra ik daar tijd voor heb. Mocht ie het daar ook niet in doen, dan hoor je nog van me.

• Timmert
  • Niet online
Er zit dus idd geen DVI op m'n monitor.. Helaas...

Om nog ff terug te komen op die strepen, het lijkt gewoon of ie moeite heeft met de kleuren, de strepen zijn her en der verzaaid over het beeld, soms geeft ie ook gewoon icoontjes dubbel weer enzo.

Errug vaag allemaal :P

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op maandag 11 februari 2002 22:19 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Ik moet hem nog ff testen in me 2e pc, maar die is niet aangesloten. Ik heb gewoon _snel_ een nieuwe videokaart nodig. Ik ga hem zowieso nog ff testen in die andere pc zodra ik daar tijd voor heb. Mocht ie het daar ook niet in doen, dan hoor je nog van me.
In dat geval ICQ 98281926, staat ook in m'n profiel op tweakers..

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Zijn budget was 75 Euro..! Bovendien moet hij dan wel een DVI aansluiting op zijn monitor hebben.
:?
Er zit dus idd geen DVI op m'n monitor.. Helaas...
Ahumm... :P

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 22:31 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

In dat geval ICQ 98281926, staat ook in m'n profiel op tweakers..
Beetje jammer dat ik geen icq heb, kan ik je adden op msn? of mail me ff dan heb ik gewoon je mailadres, ook altijd makkelijk :)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
En alleen een snelle ramdac zegt niets, dan kun je hoge refresh rates halen, maar de kwaliteit van het ramdac bepaald (mede) de 2D kwaliteit
Klopt helemaal. Ik beweer ook niet dat een snellere RAMDAC GARANT staat voor een fatsoenlijke kwalitatieve 2D weergave. Ik zeg wel dat OVER HET ALGEMEEN een snelle ramdac ook een fatsoenlijke kwalitatief 2D beeld kan neerzetten.

Maar over filters. Die worden zelfs tegenwoordig nog minder toegepast omdat het origineel signaal al zo correct is dat er een verwaarloosbaar deel van hoeft gefilterd te worden. Dit maakt 2D filters steeds overbodig. Bij oudere kaarten zie je vaak wel dat ze met 2D filters een significant betere weergave neerzetten.
Beetje jammer dat ik geen icq heb, kan ik je adden op msn? of mail me ff dan heb ik gewoon je mailadres, ook altijd makkelijk
Een nieuwe persoon om trillian te nemen >:)

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 22:38 schreef O.D.Smolik het volgende:

[..]

:?
[..]

Ahumm... :P
Hij bedoelt dat kaarten met een DVI aansluiting over het algemeen duurder zijn dan normaal. :)

Ik heb trouwens net een G400 32mb SH gekocht van AleXtc :), toch wat beter als ati he...

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op maandag 11 februari 2002 22:38 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Beetje jammer dat ik geen icq heb, kan ik je adden op msn? of mail me ff dan heb ik gewoon je mailadres, ook altijd makkelijk :)
edit:
mailadres toch maar weer weg :P ik mail je wel!

[edit2]Ok ik heb je gemailt..[/edit2]

Pagina: 1