"Vreemde" oude hardware

Pagina: 1
Acties:

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Via via heb ik een aantal oude pc's gekregen. Er zaten heel wat interessante dingen bij zoals een 386 met co-processor. Ook trof ik een aantal aparte zaken aan, zoals een 486 met hele vreemde uitbreidingssloten. Naast een 8 bits ISA en 3 16 bits ISA sloten zitten er namwlijk ook een tweetal zwarte sloten met daarachter nog eens een wit en daarachter nog eens een bruin slot. Hier ziten de videokaart en de i/o controller in. Het voorste slot ziet er uit als een 8 bits ISA slot, het middelste slot herken ik niet en het achterste slot lijkt als twee druppels water op een AGP slot. Mijn vraag is dan ook, wat is dit? Ik dacht zelf aan een VLB of EISA slot.

In een andere computer, een Pentium 90, zaten naast een tweetal PCI sloten geen normale zwarte ISA sloten maar witte ISA sloten waar mijn ISA kaarten trouwens prima in werken. Is dit een kleurfoutje van de fabrikant of ook weer een afwijkend slot?

Ik kan helaas geen foto's posten want ik heb geen digitale camera. |:(

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ja, ik ken dat, van die vage hardware

Die AGP look-a-like is waarschijnlijk een slot waar je van dat speciale mem instopt. Hoe heet dat ook alweer, base mem? Op mijn moederbord zit er ook een, alleen verticaal geplaatst, dus echte kaarten kunnen er niet in.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Dat is denk ik een EISA slot (ik zie het niet dus weet 't
niet zeker)

Bruin is EISA
Wit is VLB

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:21

Cheezus

Luiaard

Op maandag 11 februari 2002 17:11 schreef silentsnow het volgende:

Die AGP look-a-like is waarschijnlijk een slot waar je van dat speciale mem instopt. Hoe heet dat ook alweer, base mem? Op mijn moederbord zit er ook een, alleen verticaal geplaatst, dus echte kaarten kunnen er niet in.
Cache geheugen bedoel je denk ik.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 11 februari 2002 17:16 schreef Rudoli het volgende:
niet zeker)

Bruin is EISA
Wit is VLB
VLB is er in allerlei kleuren. Hier op 2 mobo's bruin, dus kleur zegt niets. Kijk ff op die kaart- als de pinnen op het laatste gedeelte op PCI lijken, is het VLB. Lijken ze op AGP... tja, dat klinkt dan als EISA, maar dat is altijd uit één stuk.

Trouwens zouden 3/486 systemen ook MCA danwel MCA2 kunnen hebben- dat lijkt weer op een stel misvormde PCI sloten.

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zo'n bruin slot is waarschijnlijk een Cache upgrade voor het systeem.

Verwijderd

als je een soort "pci" sloten achter de isa sloten zitten zijn dat eisa sloten.

En er zit ook wel s in de buurt van de cpu een cache slot (heb hier 3 pc's met die dingen en 1 pc waar er ook echt cache in dat slot zit)

• Sailorman
Even voor de duidelijkheid. De sloten staan in lijn met elkaar en zijn dus ook bedoeld voor één uitbreidingskaart. Die kaart is echt abnormaal lang en past maar net in de kast. Het is een beetje moeilijk om over te brengen wat ik zie. Grafisch ziet het er ongeveer zo uit

[---------] [--------] [---------- --]

[---------] [--------] [---------- --]

het zijn dus 2x een serie van drie sloten naast elkaar. Daaronder zitten weer gewone 16 bits isa sloten en een 8 bits isa slot. De bijbehorende kaarten passen trouwens alleen met veel geweld in de sloten. Ik snap waarom dit systeem het nooit gehaald heeft in consumenten pc's.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:08
Is een VLB slot. De Vesa Local Bus was een extensie op de ISA 16 bits sloten. Was er eerder dan het PCI slot, maar PCI heeft uiteindelijk gewonnen :z

-

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 19:15 schreef Juicy het volgende:
Is een VLB slot. De Vesa Local Bus was een extensie op de ISA 16 bits sloten. Was er eerder dan het PCI slot, maar PCI heeft uiteindelijk gewonnen :z
Ik had een super1337e vesa local bus video kaart! :P

• Sailorman
Een zoektocht op internet heeft mij het volgende interessante verhaal ogeleverd:
In September 1992 they finalised the VESA Local Bus connector which connects devices directly to the local/host bus. There's also an 'Opti local bus connector'. This connector extends the EISA bus where the VLB connector extends the ISA bus. The local bus is one more directly suited to the CPU; it's next door (hence local), has the same bandwidth and runs at the same speed, so the bottleneck is less (ISA was local in the early days). Data is therefore moved along the bus at processor speeds. VL-BUS, a 32-bit bus which allows bus mastering, and uses two cycles to transfers a 32-bit word, peaking at 66 Mb/sec. It
Aangezien het opschrift Opti een paar maal voorkomt op het moederbord nabij de sloten denk ik n.a.v. dit verhaal dat ik een moedrbord met 2 Opti Local Bus Connectors heb.
Ik denk dat het in theorie een mooi systeem is/was, ik kreeg het echter niet aan de gang onder Freesco, Smoothwall, SuSE Linux en Windows 98. Ik denk dat dit iets te maken heeft met deze buitenmodel expansie sloten.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
das een VESA slot :P

de het eerste gedeelte is gewoon een isa slot (16-bit) en het stukje daarachter is het stukje dat het VESA maakt.

VESA werd gebruikt voor grafische kaarten en niks anders.

• Sailorman
Op maandag 11 februari 2002 20:07 schreef geforce5_guy het volgende:
De correcte betiteling zou dus zijn Vesa Local Bus, afgekort VLB. VESA was alleen maar het samenwerkingsverband dat de VLB standaard ontwierp.
Toch wel. Ik heb ook nog een controller kaart met 2x isa en 1x floppy liggen van hetzelfde model.

• Sine
  • Laatst online: 12:46
Ik denk ff die heeft het over echte rariteiten

Maar een vlb slot en een co processor zijn toch niet zo vreemd ?

k zal eens op de zolder op zoek gaan naar echte vreemde hardware :P

Repareren doe je zo.

• Sailorman
Op maandag 11 februari 2002 20:20 schreef Sine het volgende:
Ik denk ff die heeft het over echte rariteiten

Maar een vlb slot en een co processor zijn toch niet zo vreemd ?
Lezen is een kunst :)

Ik haalde de co-processor alleen aan als voorbeeld van wat er allemaal tussen zat. Het VLB slot zit me echter nog steedas niet helemaal lekker omdat ik een plaatje heb gevonden van een VLB slot maar dat lijkt dus niet op de sloten die ik op mijn mobo heb.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/n.hoogen/slot_vesa.jpg

Bij mij zit er tussen het eerste zwarte en het tweede bruine gedeelte dus nog een wit slot dat overigens alleen op de hdd controller gebruikt wordt en niet op de videokaart. Ik wil heel graag weten wat voor slot dit is. Gewoon omdat het me interesseert.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 11 februari 2002 18:45 schreef Fl3xx het volgende:
als je een soort "pci" sloten achter de isa sloten zitten zijn dat eisa sloten.
Ahum, jij weet niet waar je over blaat; zie hier:

VLB:
Afbeeldingslocatie: http://wired.hard.ru/data/images/conn_busvlbm.gif
Afbeeldingslocatie: http://wired.hard.ru/data/images/conn_busvlbf.gif

EISA:
Afbeeldingslocatie: http://www.atmarkit.co.jp/fpc/slotsocket/images/eisa_l.jpg
En er zit ook wel s in de buurt van de cpu een cache slot (heb hier 3 pc's met die dingen en 1 pc waar er ook echt cache in dat slot zit)
Zei terw_dan ook al: COAST of CELP (per fabrikant anders genoemd)

Oslik blyat! Oslik!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:08
Op maandag 11 februari 2002 20:07 schreef geforce5_guy het volgende:

de het eerste gedeelte is gewoon een isa slot (16-bit) en het stukje daarachter is het stukje dat het VESA maakt.

Bullshit, ik heb net als de vorige poster ook een promise IDE controller voor de VLB ! Echt een zware patser kaart toen ... >:)

-

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 11 februari 2002 20:35 schreef Sailorman het volgende:

[..]

Lezen is een kunst :)

Ik haalde de co-processor alleen aan als voorbeeld van wat er allemaal tussen zat. Het VLB slot zit me echter nog steedas niet helemaal lekker omdat ik een plaatje heb gevonden van een VLB slot maar dat lijkt dus niet op de sloten die ik op mijn mobo heb.

[afbeelding]

Bij mij zit er tussen het eerste zwarte en het tweede bruine gedeelte dus nog een wit slot dat overigens alleen op de hdd controller gebruikt wordt en niet op de videokaart. Ik wil heel graag weten wat voor slot dit is. Gewoon omdat het me interesseert.
Ik denk gewoon dat het een veelkleurige VLB is- zwart voor de eerste 8b, wit voor de 2e 8b en bruin voor het laatste gedeelte.

Zoals ik al zei, kleur maakt geen donder uit. Ik heb zowel ISA als EISA wit gezien, VLB allerlei rare kleurcombo's en tegenwoordig zelfs PCI paars...

Oslik blyat! Oslik!

• Sailorman
Op maandag 11 februari 2002 20:44 schreef dion_b het volgende:

[..]

Ik denk gewoon dat het een veelkleurige VLB is- zwart voor de eerste 8b, wit voor de 2e 8b en bruin voor het laatste gedeelte.

Zoals ik al zei, kleur maakt geen donder uit. Ik heb zowel ISA als EISA wit gezien, VLB allerlei rare kleurcombo's en tegenwoordig zelfs PCI paars...
Het grappige is dat ik op alle sites die ik gevonden heb alleen maar lees dat een VLB slot uit 2 gedeelten bestaat. Dit slot heeft er dus 3. Is het dan een E-VLB slot ofzo?
ik heb net als de vorige poster ook een promise IDE controller voor de VLB ! Echt een zware patser kaart toen ...
Alleen jammer dat ik deze "zware patser kaart" van het merk Winbond met geen mogelijkheid an de gang krijg in enig "modern" besturingssysteem.

• Sailorman
Voor wie het nog interesseert. Ik heb het slot in kwestie voor 99% zeker geidentificeert als een Opti-II slot. Dit is een door chipbakker Opti bedachte variatie op de Vesa Local Bus. Ik heb dus een zeldzaam moederbord met een nog zeldzamer insteekslot B-) Dit is dus echt vreemde hardware.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02
Ik heb nog een opti mobo (386) met 2 isa sloten tegen elkaar aan. 2de isa slot is omgekeerd (is extra mem :) )

Daarnaast nog een opti boardje met een Isa slot + vesa slot = 24 bit :). Heb daar zelfs een videokaart voor :).

Verwijderd

in zon vlb ding past net geen pci kaartje..:)
ik heb dr nog s een keer in domme tijden een v2 met alle macht in proberen te drukken ;)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 11 februari 2002 22:24 schreef Sailorman het volgende:
Voor wie het nog interesseert. Ik heb het slot in kwestie voor 99% zeker geidentificeert als een Opti-II slot. Dit is een door chipbakker Opti bedachte variatie op de Vesa Local Bus. Ik heb dus een zeldzaam moederbord met een nog zeldzamer insteekslot B-) Dit is dus echt vreemde hardware.
Hum, kom net uit de HK, dus blijf ik roepen: PICS :9

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

De goede oude tijd ... toen er nog weinig standaard was ... :)

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 22:24 schreef Sailorman het volgende:
Hmmmz... weet jij toevallig ook wat een PISA-slot is?
Schijnt toevallig nog een standaard te zijn ook! :+

• Sailorman
Met PISA bedoel je het Pragmatic EISA oftewel SuperISA slot. Weer zo'n buitenmodel slot dat het nooit gehaald heeft. Wat konden de fabrikanten toen toch mooie namen verzinnen... Weet iemand verder wat het is, wat het doet en hoe het er uit ziet?

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 12:18 schreef RCy2k het volgende:

[..]

Nee oen PIZZA slot bedoeld hij :+
Dat werdt gebruikt om Pizza`s te bakken voor onder het spelen van je spannende deathmach Doom

• Mad_Demon
  • Laatst online: 12-08 22:19

O dus dat heb ik aan m'n sleutelbos hangen. Ik heb ooit es een socket 3 (jaja) mobo geript en daar zat ook zo'n vaag slot op, met een printplaatje dat verdacht veel op RAM leek.
:) :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 11 februari 2002 17:16 schreef Rudoli het volgende:
niet zeker)

Bruin is EISA
Wit is VLB
kleuren staan niet vast. pci sloten zijn ook wel eens paars. grote kans dat het VLB is.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Xiphalon
  • Laatst online: 09:41
Op dinsdag 12 februari 2002 12:18 schreef RCy2k het volgende:

[..]

Wordt gebruikt in de industriele omgeving. leuke insteekkaarten met een compleet mobo (leuk voor koffermod!) op een backplane met alleen pci/isa en een pisa slot

binnen kort pics van mijn koffermod met die dingen! :7 :P :Y)

• Twynn
  • Nu online
Inderdaad niet zo'n vreemde hardware..

En wat een vlb-slot is zijn we inmiddels ook al achter.. (overigens heb je inderdaad ook multi-io controllers gehad voor vesa.. Heb zelf nog een promise controller gehad toendertijd.. En dat ding was behoorlijk rap.. Verder had je ook nog vlb-scsi controllers etc!).

Eisa ziet er inderdaad net iets anders uit dan een ISA slot, maar heeft dezelfde afmetingen.. Een isa kaartje werkt ook gewoon goed in een eisa slot..

Oh, en ik heb ook nog ooit met een IBM PS/2 (286) machine gewerkt die inderdaad de MCA sloten had.. En dat was dezelfde vorm als een pci-slot.. pci kaarten passen er zelfs gewoon in.. (Ik had alleen niet het lef om het ook daadwerkelijk te proberen.. Maar iets zegt me dat dat een knal zou hebben gegeven ;))

Verwijderd

Ik ken zo'n slot wel en dat was dan je (extra) Cache geheugen, bedoel je dat soms?

• Xiphalon
  • Laatst online: 09:41
Op woensdag 13 februari 2002 09:50 schreef Twynn het volgende:
Oh, en ik heb ook nog ooit met een IBM PS/2 (286) machine gewerkt die inderdaad de MCA sloten had.. En dat was dezelfde vorm als een pci-slot.. pci kaarten passen er zelfs gewoon in.. (Ik had alleen niet het lef om het ook daadwerkelijk te proberen.. Maar iets zegt me dat dat een knal zou hebben gegeven ;))
Tja, het werkt wel, alleen zit bij de MCA de printplaat aan de andere kant van de slotplaat vast (net als ISA), dus kon je zelfs MCA/PCI shared sloten krijgen... Heb ik nog nooit gezien, lijkt me wel leuk...

enneh, een mca kaart in pci geeft geen knal.. andersom wel >:)

• Twynn
  • Nu online
Op woensdag 13 februari 2002 13:06 schreef darkmage het volgende:
enneh, een mca kaart in pci geeft geen knal.. andersom wel >:)
Uit ervaring?

(ik weet uit ervaring wel dat een 8 bit isa kaart verkeerd om in het slot ook een knal geeft!)

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
vond nog een paar oude pics van wat oude mobotjs die ik nog heb liggen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.kroetsjov.nl/computer/images/oldcases/DSC00016.jpg
overzichtje

Afbeeldingslocatie: http://www.kroetsjov.nl/computer/images/oldcases/DSC00018.jpg
Op dit bord zit Vesa Local Bus .... (ik had er inderdaad ook een ide controller op zitten (en een videokaart)

Afbeeldingslocatie: http://www.kroetsjov.nl/computer/images/oldcases/DSC00014.jpg
yeah ... m'n eerste kast, merk = KLOON :o :o

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

Aah zoiets heb ik ook nog ergens liggen. Wil iemand nog iets kopen voor in het museum?

Nee even serieus, bij mij zitten er alleen maar contoller kaarten in. Misschien is het hiervoor wel bedoelt.

:7

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 22:28 schreef Sailorman het volgende:
Met PISA bedoel je het Pragmatic EISA oftewel SuperISA slot. Weer zo'n buitenmodel slot dat het nooit gehaald heeft. Wat konden de fabrikanten toen toch mooie namen verzinnen... Weet iemand verder wat het is, wat het doet en hoe het er uit ziet?
Zie uitleg van darkmage... Hierbij dus iets specifieker!

PISA is dus geen EISA, maar een gecombineerd slot wat de verbindingen van zowel PCI als ISA voorziet. Het backplane bevat dus zowel PCI als ISA sloten! (eventueel ook zonder PCI of zonder ISA)

En zoals DarkMage al formuleerde zeer geschikt voor een koffermod! Alhoewel ik in mijn koffer toch een full-size ATX mainboard heb liggen. Deze is dus voor een ander project.

Het formaat van een PISA-slot is vermoedelijk wel ongeveer gelijk aan een EISA... (geen idee eigenlijk) Maar tussen de fingers van de ISA-kaart zijn de fingers van de PCI-kaart ingezet. Wonderbaarlijk! :+

Alleen nu nog waar vind ik zo'n ding???

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.atmarkit.co.jp/fpc/slotsocket/images/eisa_l.jpg

En die zwarte sloten die daarnaast zitten?
Ik heb hier een p166 met 4 van die dingen onder de pci sloten (2)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 13 februari 2002 23:20 schreef Tr3nq het volgende:
[afbeelding]

En die zwarte sloten die daarnaast zitten?
Ik heb hier een p166 met 4 van die dingen onder de pci sloten (2)
Dat zijn... shock! :D horror!! :o ISA-sloten :+ :z

Wel oud, niet vreemd. Stammen uit de tijd dat 8MHz en 16bit cool was. Zaten tot afgelopen jaar op vrijwel elk mobo :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1