120 gig MAxtor HDD Formatteren

Pagina: 1
Acties:

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:17
Ha mensen,

Ik heb net m 'n 120 gig maxtor schijfje binnen gehad, alleen wil ik hier 1 grote 120 gig Fat32 schijf van maken.

Is dit mogelijk?

Als ik Fdisk gebruik zie ik maar een schijf van 52 gig, welk programma kan ik gebruiken?

Ik heb Partition magic al geprobeerd, maar die kan ik niet installeren onder win2k Server.

Iemand enig idee hoe ik hier 1 grote fat32 schijf van krijg.

Verwijderd

format c: /s /q

dat doe ik altijd

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 20:27
gebruik pqmagic gewoon onder DOS, heel simpel

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:15
De grootte van een partitie bepaal je met fdisk, niet met format.
Volgens mij kan je alleen met NTFS zulke grote partities maken... W2K of XP dus ... gewoon vanuit de disk admin

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 16:37 schreef D_S_S het volgende:
format c: /s /q

dat doe ik altijd
Wat heeft dit er nou mee te maken :? Met /s zet je de systeembestanden op de HD, en /q betekent quick.

They made me do it.

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

even op een bak met xp oid formatten

je kan best 1 par met fat32 makuh, iig tot 100g

waar zit desk admin?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 16:35 schreef Cue het volgende:
Ha mensen,

Ik heb net m 'n 120 gig maxtor schijfje binnen gehad, alleen wil ik hier 1 grote 120 gig Fat32 schijf van maken.

Is dit mogelijk?

Als ik Fdisk gebruik zie ik maar een schijf van 52 gig, welk programma kan ik gebruiken?

Ik heb Partition magic al geprobeerd, maar die kan ik niet installeren onder win2k Server.

Iemand enig idee hoe ik hier 1 grote fat32 schijf van krijg.
52 GIG maar :? :?

En je hebt em wel laten detecteren in de Bios??

Ik heb thuis 20 Gig schijffie maar die herkent ie gewoon op 20 gig in FISK.

Verwijderd

er zit een limit aan de grootte van een FAT32 partitie...
Zal zo te zien wel ergens rond de 52 gig liggen.

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien een tikkie offtopic maar ik ben toch benieuwd waarom je Fat32 partitie wilt. Draai je op een andere HD een dual boot systeempje met een Win9x versie ofzo?

Neem aan dat je bios wel up to date is. W2K server draait nou niet bepaald op trage machientjes. Uh, misschien dat de Maxtor site uitkomst biedt.. maxblast ofzo

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je moet ook niet van die oude troep als FDisk daarvoor gebruiken.
Gewoon de Disk-administrator uit Win2K gebruiken inderdaad.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

Kan het niet zijn dat je bios niet over de juiste versie beschikt zodat je geen grotere hds dan 53gb kan detecteren. of te wel effe je bios flashen met laatste version !!

greetz mr bugs *D

Verwijderd

TIP: maak meer patities, als iets crashed moet je alles formateren enzo

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:01
wel ata 66/100 kabel :?
Welk mobo :?

Verwijderd

Als je 120GB moet formateren ben je 3 weken bezig... :Z

Verwijderd

Je kunt gewoon met fdisk een partitie maken van 120gb, echter ziet fdisk niet meer dan 52gb.
Wanneer je een partitie maakt wijs je gewoon 100% van de totale ruimte aan de partitie toe, dan zal fdisk wel zeggen dat het 52gb is maar wanneer je gaat formatteren is het gewoon 120gb.
Het formatteren duurd trouwens c.a. 15/20 min.

• Waterlelie

Waterlelie

CHTH

waar zit "desk admin"?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Disk Management zit onder Control Panel/Administrative Tools/Computer Management.

Daar kun je partities mee maken tot 16 Exabyte. :) Moet je natuurlijk wel NTFS voor gebruiken, FAT32 gaat niet zo lekker met grote partities. Fat 32 kan waarschijnlijk wel 120GB aan hoewel het niet aan te bevelen is.

• cue
Ik heb het nu me Diskmanagement gedaan, en dat gaat prima, bedankt in ieder geval :)

Ik wou een Fat32 partitite omdat ik eventueel de disk ook later in een win98 michiene wil kunnen hangen.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
Ok dan, dit is een probleem van fdisk die werd geleverd met Win98se en eerder, dat ie maar (ikdacht) hd tot 65 gig prettig herkend. Ik heb de goeie fdisk wel voorje ,maar als je winme hebt, hebje die zelf ook. Anders zoek je ff in Ms Knowledgebase, staat een link in naar de fdisk.exe.
Succes B-)

• cue
is er wel een goede fdisk die tot 120+ gig gata? zoja? zou iemand hier een linkje kunnen posten of 'm me ff e-mailen :)

bedankt alvast.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Op maandag 11 februari 2002 16:51 schreef KIP het volgende:
Als je 120GB moet formateren ben je 3 weken bezig... :Z
Ik wed dat mijn pc onder linux het binnen de 15 sec doet, en 2000 zal het onder de minuut liggen.
Windows gebruikers hebben een verkeerd beeld van wat formatteren is.

• cue
hij geeft aan aan het einde "volume size is too big"

Het gaat dus blijkbaar toch niet met management control :(

iemand een ander idee?

• cue
Als ik 'm formattee r in NTFS gaat het wel goed, maar het meot toch ook mogelijk zijn om n'm in fat32 te formatteren :?

• Waterlelie

Waterlelie

CHTH

Zoek FF op internet met google of op M$!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Mischien gaat Fat32 niet zo ver.
Ik weet het eigenlijk niet, ik gebruik zelf alleen nog maar NTFS.

• Waterlelie

Waterlelie

CHTH

Op maandag 11 februari 2002 18:34 schreef MauritsvanBaerle het volgende:
Mischien gaat Fat32 niet zo ver.
Ik weet het eigenlijk niet, ik gebruik zelf alleen nog maar NTFS.
Juist! en daarom moet die muts even gaan zoeken op inet
en het ons even mededelen als ze het weet

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

kwoot van Tech Talk:

In theory, this new file allocation table system can address a hard drive that is 2 terabytes (2,199,023,255,552) in size. The FAT32 table does not scale well in that as its size increases, it takes more time for Windows to find information in it. It also takes more time to calculate free space at boot-up. The maximum size of the FAT32 table is about 128 megabytes. The maximum size of any one file on a FAT32 drive is 4 gigabytes.

Als je een grote schijf speciaal voor videobewerking wilt gebruiken ontkom je dus niet aan NTFS of je maakt meerdere files.

Ik zou het toch bij minimaal 2x60 houden. Als je er ook een OS op wil zetten moet je je al helemaal beperken tot iets van 4 GB + De_Rest, ivm ghosten en terugzetten na een crash.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• DUTCHSPiRiT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2025
wat is nou eigenlijk het grote voordeel van NTSF boven FAT32?

• cue
Hij staat nu als NTFS in disk management, alleen staat hij er met zo'n bruinige kleur, dat staat voor " simple Volume" zou iemand me kunnen vertellen wat daar de functie van is en hoe ik 'm dan naar logical drive krijg?

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
http://people.a2000.nl/jjzwart/FDISK.EXE

Hier is je fdisk.Laat me ff weten of dat de oplossing blijkt.

Niet luisteren naar diegenenen die ntfs aanraden. Dat is langzamer vanwege de grote overhead. En die voordelen voor grote schijven gaan pas spelen als we op 600 Gig zitten ofzo.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

Exirion

Gadgetfetisjist

->[OM]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• cue
Het ziet er naar uit dat de nieuwe versie van Fdisk goed werkt :)
Hij heeft de partitie goed gemaakt, in win2k geeft hij 'm nu ook goed weer, hij is nu aan het formatteren, ik laat het weten als het niet heeft gewerkt, maar alles ziet er nu goed uit, maarja formateren van 120 gig duurd nou eenmaal ff :)

• cue
Het enige probleem wat ik nog had is dat ik niet in windows kon formatteren, en als je het in dos doet geeft hij aan dat het maar 52 gig is maar hij formatteerd dan wel vervolgens de hele 120 gig het is nu volgens mij goed :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 10:14
Het probleem met die oude versie van FDisk is gewoon dat 'ie inderdaad niet meer ziet dan 64 GB. Alles daarboven wordt gezien als modulo 64 GB (dus 80 GB schijf wordt gezien als 16 GB etc.)
Een nieuwe FDisk is in dit geval inderdaad de oplossing.
Ik zou die schijf wel opdelen in meerdere pertities wanneer je een hoop kleine files erop gaat zetten.
Ik heb zelf gemerkt dat wanneer je een FAT32 partitie >32 GB hebt en je haalt in een keer een dir met bijv. >8000 files weg, het wel tot een paar minuten kan duren voordat je systeem weer lekker reageert.
Wanneer je de schijf verdeelt in meerdere partities van <32 GB zul je daar dus minder last van hebben, maar het probleem is dan wel (met een 120GB schijf) dat je vrij veel stations krijgt die de boel niet overzichtelijker maken.

Het grote nadeel van NTFS vind ik zelf dat je vanuit vrijwel geen ander OS (anders dan NT/2000/XP) bij de data op die schijf kunt.
Verder is het een prima file-systeem en een stuk minder foutgevoelig dan Fat(32)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op dinsdag 12 februari 2002 00:00 schreef TD-er het volgende:

Het grote nadeel van NTFS vind ik zelf dat je vanuit vrijwel geen ander OS (anders dan NT/2000/XP) bij de data op die schijf kunt.
Je kunt er vanuit bijna elk OS bij. Alleen vanuit Windows 9x niet standaard maar wie gebruikt dat speelgoed nou nog? Overigens kun je zelfs voor Windows 9x nog NTFS drivers krijgen.

• Solarsparc
  • Laatst online: 00:44
Ja, READ ONLY |:(

En anders moet je dokken.
Overigens kon ik met format.com geen 80GB formatteren, maar PQ Partition Magic deed het zonder klagen.

Verwijderd

Effe ter info hiero:

Fat32 kan maximaal partities/volumes van 2 terrabytes aan. Windows XP daarentegen kan zelf maar tot max. 32 GB formatten. Partities die groter zijn dan 32 GB en FAT 32 hebben die met Windows 98 of Windows 2000 zijn gemaakt, kunnen door XP wel gelzen en beschreven worden (maar dus niet geformateerd).

M$ wil ons duidelijk op NTFS.

Ik hoop dat het nuttig is voor jullie.

ps: Simple Volume is een Logical Drive, maar dan op een dynamic disk. Onthoudt dat dynamic disks alleen door Windows 200 en XP kunnen worden gebruikt.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op dinsdag 12 februari 2002 00:35 schreef Solarsparc het volgende:
Ja, READ ONLY |:(

En anders moet je dokken.
En? Je moet voor zoveel betalen, voor je hele OS bijvoorbeeld. Ik zie dat probleem niet zo. Als je persé nog Win98 wilt draaien en toch NTFS wilt kunnen lezen mag je daar best iets voor over hebben.
Overigens kon ik met format.com geen 80GB formatteren, maar PQ Partition Magic deed het zonder klagen.
Klopt, die oude tools zijn nooit gemaakt om met die moderne schijfgroottes om te gaan. Partition Magic is een modern programma en die heeft daar dan ook geen moeite mee.

• Solarsparc
  • Laatst online: 00:44
Van die "oude" tools zou je verwachten dat die met een Windows-XP release wel geupdate zouden zijn.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op dinsdag 12 februari 2002 00:49 schreef Solarsparc het volgende:
Van die "oude" tools zou je verwachten dat die met een Windows-XP release wel geupdate zouden zijn.
Daar zijn al jaren andere tools voor. Dat mensen persé oude programma's willen gebruiken moeten ze zelf weten.

Ik klaag ook niet dat er voor Win3.11 geen fatsoenlijke 3D drivers zijn.

• cue
Ik zal ff uitleggen waarom ik 1 grote schijf van 120 gig wou hebben, de 120 gig schijf zit namelijk in m 'n server en word gebruikt voor m 'n ftp server, aangezien ik daar zowel films als mp3 en weet ik wat nog meer d'r allemaal op zet, en dat allemaal netjes wil onderbrengen, heb ik geen zin dat ik straxs de partitite van Mp3 vol heb staan en dat ik bij divx nog ik weet niet hoeveel over heb, ik wil gewoon 1 x 120 gig dan kan ik die gewoon volgooien

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:17

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op dinsdag 12 februari 2002 14:08 schreef Cue het volgende:
Ik zal ff uitleggen waarom ik 1 grote schijf van 120 gig wou hebben, de 120 gig schijf zit namelijk in m 'n server en word gebruikt voor m 'n ftp server, aangezien ik daar zowel films als mp3 en weet ik wat nog meer d'r allemaal op zet, en dat allemaal netjes wil onderbrengen, heb ik geen zin dat ik straxs de partitite van Mp3 vol heb staan en dat ik bij divx nog ik weet niet hoeveel over heb, ik wil gewoon 1 x 120 gig dan kan ik die gewoon volgooien
offtopic:
120GB FTP server :P . Ik neem aan dat tie aan het internet hangt.... BlaTieBla wil een leech accountje :)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Waterlelie

Waterlelie

CHTH

ik wil ook wel een account, maar weet er nog niet veel van, wil(als iik het snap) ook zelf zoŽn server gaan draaien
alvast bedankt voor de uitleg :)

Verwijderd

Leuk die grote harddisks als fat32:

*PQmagic ondersteunt officieel maar tot 80GB (waarom?)
*Fdisk heeft een "X mod 64" weergave bug.
*2000/XP formatteren maar naar FAT32 tot 32GB per partitie, by design.
*Dos 7.10 + aangepaste fdisk + format.com nodig, op een win98 bootflop.

• cue
Op woensdag 13 februari 2002 00:43 schreef BBL the 2nd het volgende:
Leuk die grote harddisks als fat32:

*PQmagic ondersteunt officieel maar tot 80GB (waarom?)
*Fdisk heeft een "X mod 64" weergave bug.
*2000/XP formatteren maar naar FAT32 tot 32GB per partitie, by design.
*Dos 7.10 + aangepaste fdisk + format.com nodig, op een win98 bootflop.
Wat wil je hiermee zeggen>?

• Sogree
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-04 23:57

Sogree

..::te huur::..

Is dit ook gewoon niet goed (en heeeeeeeel snel) te doen met die MAXblast software van Maxtor zelf???

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 01:12 schreef Cue het volgende:

[..]

Wat wil je hiermee zeggen>?
Dat mensen gewoon NTFS moeten gebruiken?

Pagina: 1