Toon posts:

Linux loopt super vaak vast!

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat linux een heel stabiel en goed besturingssysteem was! Maar bij mij loopt linux vaker vast dan windows. Ben nog compleet newbee maar ik vind linux nog niet echt zo bijzonder. Zou dat komen omdat ik de goede video drivers niet kan vinden! Volgens mij zijn die Ati Radeon 8500 drivers er niet eens.

edit:
Jah heb het er ook redelijk vaag neergezet maar bij mij lopen verschillende proggies vast. Netscape of traceroute en gabber... Alleen de programma's zelf lopen dan vast en die blijven dan ook vast zitten voor de rest kan ik dan wel nieuwe programma's starten

Maar wie weet waar ik die drivers kan halen want heb al heel erg lang gezocht

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 22:03

Arjan A

Cenosillicafoob

Lekker vaag ben jij zeg, als je wil dat we je helpen mag je wel wat technische details posten, of ben je soms ook newbie met computers :?
Ga dan maar weer gauw terug naar de Windows Speeltuin

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Wat houdt 'vastlopen' precies in? Voordat echt het hele systeem vastloopt moet er echt heel veel gebeuren. Niet gewoon last van een buggy progje of idd zoals je zelf al opmerkt verkeerde drivers voor je XFree?

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 16:30 schreef NickName het volgende:
Ik dacht dat linux een heel stabiel en goed besturingssysteem was! Maar bij mij loopt linux vaker vast dan windows. Ben nog compleet newbee maar ik vind linux nog niet echt zo bijzonder. Zou dat komen omdat ik de goede video drivers niet kan vinden! Volgens mij zijn die Ati Radeon 8500 drivers er niet eens.
Onzin... Linux loopt echt niet vaker vast dan Windows... Het spijt me je uit die droom te moeten helpen. Als jij problemen hebt of als het bij jou wel vastloopt dan is dat omdat je geen goede instellingen gebruikt...

Als je overigens problemen hebt dan willen we je hier graag vooruit helpen... Maar doe dan iets minder vaag en post wat zinnigs hier...

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Volgens mij zijn die Ati Radeon 8500 drivers er niet eens.
Er zijn idd geen officiele driver, maar aan wie ligt dat? juist..aan ati zelf (mail ze maar als je het er niet mee eens bent)

Gelukkig zijn er wel mensen aan het werk die ati's gemis goed maken (wat betreft 3d): zoek maar es op dri en radeon

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 16:39 schreef blouweKip het volgende:

[..]

Er zijn idd geen officiele driver, maar aan wie ligt dat? juist..aan ati zelf (mail ze maar als je het er niet mee eens bent)

Gelukkig zijn er wel mensen aan het werk die ati's gemis goed maken (wat betreft 3d): zoek maar es op dri en radeon
Heb ik al veel op gezocht maar niks nuttigs gevonden

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 23:25
Wat bedoel je met vastlopen? Freezed je XFree86? of loopt echt je complete systeem incl. kernel vast?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 16:43 schreef Tu-Tone het volgende:
Wat bedoel je met vastlopen? Freezed je XFree86? of loopt echt je complete systeem incl. kernel vast?
Het proggramma zelf.. Voor de rest kan ik alles nog doen maar hij blijft vast zitten en kan hem dan ook niet sluiten

• warp
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 16:45 schreef NickName het volgende:

Het proggramma zelf.. Voor de rest kan ik alles nog doen maar hij blijft vast zitten en kan hem dan ook niet sluiten
Waarom zeg je dan "Maar bij mij loopt linux vaker vast dan windows." :?

• Skeiron462
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-10-2022
Vastlopen in Linux kan ik me alleen voorstellen als je niet de hoeveelheid hardware hebt maar wel alles hebt draaien..

B.v. als ik op mijn 486DX2 100MHz samba, sql en apache heb draaien en ik gebruik de GUI op een resolutie van 800x600 dan nokt ie er ook mee. Maar ik kom dan terug in de shell. Waarschijnlijk zo'n foutje gemaakt:???¿¿:? Ik had met 32MB ook te weinig geheugen om netscape te starten in de GUI. De specs van deze computer waren AMD 900, TNT2, 32MB SDRAM en wat standaard dingen.

Ascension - Server : Bladefist - lvl 60 Mage - lvl 55 paladin - lvl 53 rogue

Verwijderd

Als het alleen applications is wat vast loopt kan het wel zijn dat je niet genoeg systeem geheugen hebt om je versie van Linux te ondersteunen.

Maar ja, moet wel details hebben??

Welke Distro?
Welke Kernel?
Wat voor systeem heb je??

En dat is alleen het begin,

Linux is heel veel leren in het begin (Ik gebruik het al bijna een half jaar en ik weet dat ik nog heel veel hebt om te leren)... maar dat is juist het leukste voor mij. Ik vind het een super toffe systeem en mijn PC draait 24/7 en loopt nooit vast.

En als laatste, probeer niet Linux met Windoze te vergelijken. Ze zijn twee heel verschillend systemen. Om hun te vergelijken is een beetje zoals appels met gebak te vergelijken. Als je wil dat je OS voor jou denkt, blijf maar bij Windows.... als je jou eigen systeem zelf wil beheeren, dan is Linux wel iets voor jou. The choice is yours.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik dacht dat linux een heel stabiel en goed besturingssysteem was! Maar bij mij loopt linux vaker vast dan windows.
Koop fatsoenlijke hardware.

• warp
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 16:56 schreef igmar het volgende:
Koop fatsoenlijke hardware.
Of doe niet alles als root (wat 9 van de 10 n00bs wel doen) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 16:54 schreef MissJo het volgende:
Als het alleen applications is wat vast loopt kan het wel zijn dat je niet genoeg systeem geheugen hebt om je versie van Linux te ondersteunen.

Maar ja, moet wel details hebben??

Welke Distro?
Welke Kernel?
Wat voor systeem heb je??

En dat is alleen het begin,

Mijn distro is Linux Mandrake 7.2
Kernel (weet ik echt niet)
Mijn systeem is wel goed genoeg
AMD XP 1600+
512MB pc2100 geheugen Crucial
MSI K7t pro2
40 gig HD 7200 rpm MAxtor
Terratec DMX Xfire1024 geluidskaart
Ati Radeon 8500 (retail)
Kan iemand mij helpen om mijn videokaart te installeren!
Dan ga ik het ook iets leuker vinden om te experimenteren en de commando's te leren

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

Vastlopen heb ik ook gehad maar dat kwam om dat ik kde 2.0 op een p75 draaide en dat kan hij niet echt aan.

Als je meerder apps starten dan kappte hij er gewoon mee.

mischien hem jij ook zo'n probleem.

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Verwijderd

Nou dan volgens mij moet het wel lukken. Mischien is er iets fout gegaan in het installeren. Is toch een goed idee dan om weer te gaan installeren en als je drivers moet kiezen, kies maar autodetect voor ze. Linux heeft bijna altijd een standaard driver voor hardware wat mischien een beetje onbekend is en nog geen specifieke driver heeft op Linux.

Is ook een idee om bij newsgroups en mailing lists te gaan vragen of der wel drivers voor jou kaarten zijn en waar ze te vinden bent.

Probeer maar dat eerst en success daarmee :)

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Voor zo'n gloednieuw systeem als jij hebt kun je ook veel beter een wat nieuwere distro installeren dan Mandrake 7.2. Probeer eens de niewste Mandrake te installeren.

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op maandag 11 februari 2002 17:04 schreef MissJo het volgende:
Linux heeft bijna altijd een standaard driver voor hardware
Jah, standaard vga/console driver.

Zit je dan met je Radeon 8500 Retail :D

Verwijderd

was'r niet een patch voor de amd ivm een bug in de mobo/cpu?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 17:09 schreef Phantom het volgende:

[..]

Jah, standaard vga/console driver.

Zit je dan met je Radeon 8500 Retail :D
Jah idd... Een hele mooie kaart maar zo gauw je in linux zit :(

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op maandag 11 februari 2002 17:10 schreef NickName het volgende:

[..]

Jah idd... Een hele mooie kaart maar zo gauw je in linux zit :(
Nou, het ligt toch echt aan ATI dat er geen (goede) drivers zijn.

nVidia heeft wel Linux drivers voor zijn/haar producten, en die zijn nog sneller dan in windows ook.

Verwijderd

Dat Netscape (versie 4) vak vastloopt dat weet iedereen.
Waarom traceroute en jabber vastlopen weet ik niet. Misschien dat jabber nog wat nieuw of beta is?
En met traceroute, bedoel je dan de traceroute voor console, of de grafische traceroute?

In ieder geval, Mandrake 7.2 is niet echt nieuw meer.
Ik zou Mandrake 8.1 gebruiken. Hierin zitten goede browsers als konqueror en mozilla/galeon, waardoor je niet meer omkijkt naar netscape 4.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz jammer dan moet ik maar met linux verder gaan wanneer er een driver is voor linux

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 16:59 schreef NickName het volgende:

[..]

Kan iemand mij helpen om mijn videokaart te installeren!
Dan ga ik het ook iets leuker vinden om te experimenteren en de commando's te leren
Ik heb in de korte tijd dat ik hier actief ben genoeg mensen gezien met een vraag van 'hoe installeer ik mijn Radeon 8500 onder XF86 ?'. Pas nog geleden had iemand zelf radeon drivers gecompiled volgens mij en die kon diegene gewoon gebruiken onder XF86 met de Radeon 7500 (weet 't niet zeker), volgens mij werkten deze ook gewoon voor de 8500. Je mag trouwens wel iets minder vaag zijn want aan commando's heb je niet zo super veel als je alleenmaar met X werkt en iets van Nautilus erbij hebt.

• Passenger
  • Laatst online: 06-08 23:25
Op maandag 11 februari 2002 17:13 schreef NickName het volgende:
Hmmz jammer dan moet ik maar met linux verder gaan wanneer er een driver is voor linux
je geeft wel erg snel op zeg

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je een AMD processor? Die lopen nl vaak vast bij het spelen van spelletjes (maar ik geloof niet dat je dat al kon :+ )

(oplossing: append = mem=nopentium in lilo.conf zetten)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 23:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

zelfs zonder die append= loopt mijn AMD als een trein met games. Nog geen vastlopers gehad.. (en ook dus NVIDIA drivers geinstalleerd..)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Kun je iets duidelijker de symptomen omschrijven?
Hoe crashen programma's? Doen ze *plop* weg, of reageren ze gewoon niet meer? Als ze niet meer reageren, worden de vensters dan nog wel of niet meer hertekent (bijvoorbeeld als je een venster gedeeltelijk van het scherm afsleept en dan weer terug het scherm op)?

Hoe vaak/wanneer crashen programma's? Altijd bij dezelfde handeling of op random momenten?

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Heb op mijn workstation met Linux ook wel eens die problemen gehad... niets deed het meer |:(

Het was echter gemakkelijk in te loggen met ssh op het werkstation en bepaalde daemons ff een trap onder hun gat te geven door ze te restarten!

Bij mij lag de oorzaak ik in de configfilez... :( en dat is mijn probleem... dat heb ik liever dan dat het iets "vaags" is in het register van bv Windows ;)

My weblog

Verwijderd

Ik maak ook gebruik van Nvidia drivers... mischien is dat wel jou probleem... Maar je, moet niet zo snel opgeven man... In mijn mening is Linux wel de moeite waard om een beetje verder to vechten... en in mijn ervaring, als newbie krijg je een installatie van Linux nooit perfekt met de eerste poging.

Daar zijn altijd projects aan het lopen, neem een blikje effe
naar

http://sourceforge.net/projects/radeontweaker/

Dit is volgens de site een tweak voor raedon grpahics kaarten om hun werkend onder Linux te krijgen.

Ik hoop dat het lukt

Verwijderd

Wat meer details zou wel mogen :(. Maar, toen ik 4 jaar geleden ook newbie was, crashte het ook _onwijs_ vaak. Dat is opgelost toen ik er achter kwam dat er verrotte hardware in die kast zat |:(. Toen was het probleem snel verholpen. Overigens, het was het geheugen, maar daar hoeft het niet per se aan te liggen.

Verwijderd

Ik zou zeggen, formatteren die HDD en herinstalleren, als linux vastloopt, ben je goed fout bezig, waar draai je het op? (pentium 1??).

Verwijderd

ik wandelde net door mijn kernel source heen linux-2.4.18-pre8 en daar staat gewoon een radeon driver in voor X4.1.0 en X4.0.x dus..............
use the source luke

Verwijderd

AGPGART???..... Zet die aan in de kernel.....

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Hey, als een programma crashed heeft dat niets met linux te maken hoor. Is gewoon een buggie progje, als zoiets gebeurd dan open je ff een console en doe je als root 'ps -ax', en zoek je het PID op van het proces dat vastgelopen is en doe je 'kill PID' en klaar is kees!

Rookworst zonder R is ook worst.

• noNamer
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Radeon 8500 drivers zitten vanaf XFree86 4.2 erin. Alleen ondersteunen deze nog geen DRI, en geen overlay (XVideo).
Mocht je dit ook willen, installeer dan eerst XFree86 4.2
Als je mandrake hebt:
urpmi XFree86-4.2

Ik heb daarvoor wel mandrake cooker in mijn urpmi list staan.

Ga dan naar gatos.sourceforge.net download de driver en de DRM-kernel module. (Lees de handleiding :) )

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 23:43 schreef BezurK het volgende:
Hey, als een programma crashed heeft dat niets met linux te maken hoor. Is gewoon een buggie progje, als zoiets gebeurd dan open je ff een console en doe je als root 'ps -ax', en zoek je het PID op van het proces dat vastgelopen is en doe je 'kill PID' en klaar is kees!
Linux is leuk en aardig enzo, maar je kan't ook TE gek maken. Enig idee hoeveel bugs er worden gefixed per update van de kernel? Ja? Dan kan je bovenstaande dus inslikken. Nee? Read the changelogs..
WAKE UP AND SMELL THE ROSES: linux is NIET perfect

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
offtopic:
Hehe, slimme opmerking om te zeggen dat linux niet perfect is. daar zijn we zelf ook nog niet achter gekomen.

De stabiliteit van Linux is al jaren verbazingwekkend goed. Dit houdt echter niet in dat het systeem niet kan crashen.

Meestal is het zo, dat als je een crash krijgt, het echt aan de configuratie ligt of aan de drivers (nvidia??) Crasht het systeem onder X, of ook in de console?

Vermeld ook even je distro, is wel handig om te weten.

* LollieStick heeft een uptime van anderhalf jaar gehaald, toen moest ik toch maar eens rebooten voor een kernelupdate.

• Creepy

Creepy

Op dinsdag 12 februari 2002 22:27 schreef Deleon het volgende:

[..]

Linux is leuk en aardig enzo, maar je kan't ook TE gek maken. Enig idee hoeveel bugs er worden gefixed per update van de kernel? Ja? Dan kan je bovenstaande dus inslikken. Nee? Read the changelogs..
Geen enkel OS is perfect.. dus dat scheelt :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Volgens mij is de topicstarter er tussen uit gepiept.
Zullen we dit topic dan maar als gesloten beschouwen?

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 11:00 schreef Creepy het volgende:

[..]

Geen enkel OS is perfect.. dus dat scheelt :)
niet???????
/me leeft gedesilusioneerd verder!
:'(

Verwijderd

De meeste bugs in de nieuwe 2.4 kernel serie worden veroorzaakt door nieuwe features. En er is een groot verschil tussen een stabiel OS en de applicaties die er op draaien.

*vindt Linux wel stabiel, maar ergert zich soms dood aan de daarop draaiende software*

Men denke aan core dumps en regelmatig voorkomende segmentation faults in Mozilla, KOffice en dergelijke :)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op woensdag 13 februari 2002 11:13 schreef MarcelP het volgende:
Volgens mij is de topicstarter er tussen uit gepiept.
Zullen we dit topic dan maar als gesloten beschouwen?
Neuh joh, het gaat allang offtopic (niet erg hoor :P ).

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• blouweKip
De meest vervelende crashes die ik krijg komen idd door mn nvidia drivers, ik kan dan nog wel via ssh op mn pc inloggen, maar niet meer naar bijvoorbeeld een andere tty gaan..

• Creepy

Creepy

Segfaults in Mozilla.. hmm..

Sinds ik Debian (Sid en Woody, Sid met 2.4.17 en Woody met 2.2.20 ) draai, heb ik eigenlijk geen enkele crash meer gehad, op X zelf na dan.. maar ja, dat krijg je als je je config file lichtelijk om zeep helpt hehe.. Mozilla gebruik ik dagelijks, en is tot nog toe niet gecrasth.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 13:18 schreef Creepy het volgende:

Mozilla gebruik ik dagelijks, en is tot nog toe niet gecrasth.
*hardcore Mozilla user*

Ik crash het bijna elke dag wel een keer, op zowel Windows 2000 SP 2 als Linux :)

Maar ja, ik zit ook bijna constant op internet :o

• blouweKip
Ik gebruik mozilla erg veel en met 0.9.8 (testing unstable debian) heb ik geen crashes meer gehad terwijl ik toch soms 20 tabs open heb staan...valt me reuze mee, ik zit te weinig in windows om een vergelijking te kunnen maken, maar ook daar lijkt ie me redelijks stabiel (0.9.7)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29
Ik gebruik Debian unstable (sid) en moet ook elke dag meerdere keren Opera TP3 afschieten (killall -1 opera). Vaak hoeft dat niet eens en nokt ie er zelf wel mee :)

Tis niet linux wat instabiel is, anders had ik geen uptime van maanden op een Pentium 75 ergens in een hoekje. Het zijn de slecht geprogrammeerde programma's die instabiel zijn.

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12

[..]

Hahahaha, ik ben het er wel mee eens dat linux niet perfect is en NATUURLIJK weet ik dat ook de linux kernel vol met bugs zit, maar als een programma crashed ligt dat aan het programma en niet aan de kernel. Het enige verschil is alleen dat bij windblows (vaak) de kernel meegetrokken word en bij linux zelden/nooit, daardoor word bij windows een bug vaak al snel op het OS afgeschoven terwijl het ook daar in 99% van de gevallen een fout is in de programmatuur en niet het OS.

Rookworst zonder R is ook worst.

• Papillon
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Heb jij een Radeon 8500 in huis gehaald voor Linux ?

Dat is niet bepaald een videokaart dat ondersteund wordt door Linux, misschien op termijn. De 3D functionaliteit is toegespitst op MS DirectX 8 (of hoger) en dat is iets wat MS niet open wil stellen voor andere systemen. (niet dat de linux wereld het direct zou overnemen omdat het superieur eraan verwante OpenGL bestaat).

Credo: Koop hardware met in achterhoofd wat je ermee wil doen. Net uitgekomen of vage fabrikanten met "eigen drivers" zijn meestal uit den boze met Linux. Je kunt het Linux verwijten, maar ook andersom.

Het is bekend dat Netscape niet zo geweldig is op Linux, het helpt al enorm als je de java (en javascript?) disabled. Alternatieven zijn er ook wel, mozilla, opera, galeon etc. Die zijn veelal ook stabieler.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Papillon
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

[..]

Dat klopt.. Dat is een continue proces die van het begin af aan al zo loopt. Ik ken ook een firma in Redmond die deze maand alle ontwikkelingen heeft stopgezet en een maand gewoonweg fixes gaan zitten programmaeren (ca. 10000 man). Kennelijk was de lijst "to be fixed" zel zo vreselijk lang geworden dat dit noodzakelijk is.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Pagina: 1