Toon posts:

[rh6.2] bash probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
RH 6.2 Kernel 2.2.14-5.0 user= root

Ik heb een probleem met de volgende commando's (bash)

1) als ik 'reboot' of 'shutdown -h now' doe dan voert ie het niet uit (ik ben root)

2) als ik met VI een bestand open en iets wil aanpassen (met de i) dan kan dat, maar wanneer ik met mijn cursor verplaats dan ben ik direct uit de 'edit' functie, ik kan dus alleen in het begin van een file iets aanpassen, ik kan niet verplaatsen en daarna de i intoetsen om een aanpassing te maken.

3) als ik vi open blijft daarachter nog het een en ander aan info op het scherm staan (ll commando's etc.)

4) ll, ls, dir enz. zijn de kleurtjes kwijt.

5) 'clear' doet nix, geeft ook geen foutmelding ofzo.

Heeft iemand enig idee, ik heb al ff gezocht via google, op het forum ook al (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/195727/1?limit=200) leek in de buurt te komen maar was het niet.

Ik zou het nu echt niet meer weten (of ik ben gecracked?!)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 11 februari 2002 16:27 schreef KieK2002 het volgende:
RH 6.2 Kernel 2.2.14-5.0 user= root

Ik heb een probleem met de volgende commando's (bash)

1) als ik 'reboot' of 'shutdown -h now' doe dan voert ie het niet uit (ik ben root)
Wat geeft 'ls -l /sbin/reboot'? Doet 'init 0' het nog wel?
2) als ik met VI een bestand open en iets wil aanpassen (met de i) dan kan dat, maar wanneer ik met mijn cursor verplaats dan ben ik direct uit de 'edit' functie, ik kan dus alleen in het begin van een file iets aanpassen, ik kan niet verplaatsen en daarna de i intoetsen om een aanpassing te maken.
Werkt het wel als je toetsen als 'j' en 'k' gebruikt om te navigeren?
3) als ik vi open blijft daarachter nog het een en ander aan info op het scherm staan (ll commando's etc.)
Waar open je vi precies? Gewoon in tty1 of iets dergelijks? Of in een grafische terminal-emulator?
4) ll, ls, dir enz. zijn de kleurtjes kwijt.
Kijk eens in je bashrc. Daar staat vaak een alias (ll is er een voorbeeld van). Maak bijvoorbeeld 'ls' een alias voor 'ls --color=auto'. Je kunt dit ook doen voor ll, la en andere aliases.
5) 'clear' doet nix, geeft ook geen foutmelding ofzo.
Ik denk dat dat samenhangt met je probleem nummer 3, dus dezelfde vragen komen op...
Heeft iemand enig idee, ik heb al ff gezocht via google, op het forum ook al (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/195727/1?limit=200) leek in de buurt te komen maar was het niet.

Ik zou het nu echt niet meer weten (of ik ben gecracked?!)
Ik verwacht niet dat je gecracked bent, al weet je het natuurlijk nooit. Je zou eens een programma als 'chkrootkit' kunnen draaien om te kijken of er iets mis is. Daarnaast is 'lsof -P -i -n' meestal vrij verhelderend. 'netstat -antp' kan ook, maar wordt door crackers vaak geinfecteerd. Maar ik verwacht niet dat je gecracked bent...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor je reply!
Op maandag 11 februari 2002 16:48 schreef odysseus het volgende:

[..]

Wat geeft 'ls -l /sbin/reboot'? Doet 'init 0' het nog wel?
[..]
/sbin/reboot -> halt

Deze werkt op dit moment wel weer, eerst met ctrl - alt - del herstart en daarna een reboot en shutdown geprobeerd, werken beide wel, misschien morgen niet meer?
Werkt het wel als je toetsen als 'j' en 'k' gebruikt om te navigeren?
[..]
yes, die werken wel.
Waar open je vi precies? Gewoon in tty1 of iets dergelijks? Of in een grafische terminal-emulator?
[..]
tty1, ik heb (nog) geen grafische schilletjes op dit systeem
Kijk eens in je bashrc. Daar staat vaak een alias (ll is er een voorbeeld van). Maak bijvoorbeeld 'ls' een alias voor 'ls --color=auto'. Je kunt dit ook doen voor ll, la en andere aliases.
[..]
heb ik geprobeerd, de kleuren blijven helaas weg.
Ik denk dat dat samenhangt met je probleem nummer 3, dus dezelfde vragen komen op...
[..]

Ik verwacht niet dat je gecracked bent, al weet je het natuurlijk nooit. Je zou eens een programma als 'chkrootkit' kunnen draaien om te kijken of er iets mis is. Daarnaast is 'lsof -P -i -n' meestal vrij verhelderend. 'netstat -antp' kan ook, maar wordt door crackers vaak geinfecteerd. Maar ik verwacht niet dat je gecracked bent...
Ik heb nog geen idee waar het mee samen kan hangen, ik heb ook geprobeerd wat een gewone user ziet, maar zelfde resultaat, zelfde vreemde dingen (geen clear, vi doet vreemd, kleuren weg) en vanuit een gewonde user naar su levert ook niets verassends op.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt eens met het programma 'tack' je tty herconfigureren, je hebt kans dat dat helpt. Gebruik je framebuffer of iets dergelijks? Een aparte 'vga=' regel in je lilo.conf?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het wel gaat lukken, ziet er goed 'straight to the point' uit.

Mocht ik nog problemen tegenkomen dan zoek ik ff op internet, maar het gaat nu wel in orde komen.

Bedankt!