Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meerdere LED's voor HDD activity

Pagina: 1
Acties:

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 10:36
Ik heb nogal een grote case, en daar zitten 6 HD ledjes in! Ik heb echter gewoon 2 hd's op IDE. En 1 LED aangesloten op me mobo zodat de HD activity te zien is.
Alleen nou zat ik eraan te denken om al die 6 LED's aan te sluiten (misschien blauwe erin).
Alleen vraag ik me af of er dan niet teveel stroom gaat lopen omdat ik er 6 aanhang. Blaas ik dan me halve mobo op of kan dat makkelijk?

Lijkt me wel lachen op zich, 6 ledjes die tegelijk beginnen te knipperen :+

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:14
Je bedoelt tegelijk op dezelfde aansluiting? Je zal je mobo er niet mee opblazen, als je dat bedoelt. Meest elegante oplossing is het niet. Leuker is het om een vu-meter schakeling er tussen te hangen en het aantal leds 1 voor 1 oploopt met de aktiviteit.

Heb hier zo'n schakeling, kan het schema helaas niet voor je scannen. (geen scanner) Mocht je er interesse in hebben, kan ik wel aan iemand vragen dit te doen. Schema is voor 10 leds btw :)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Mr.Wizzard
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Mr.Wizzard

Brullen met die spullen

direct kan je niet 6 leds aansluiten, je bord geeft niet genoeg stroom daarvoor. 2 leds gaat nog maar ook al zwak.

Als je meerdere leds wilt aansluiten moet je met een optocoupler gebruiken en dan een extern stroompje gebruiken voor de led-aansturing, dan kan je er zoveel gebruiken als de voeding kan trekken.

• Patser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-11 15:30

Patser

this.Close();

Check of je schijf ook nog eigen LED aansluitingen heeft. Kun je activiteit per HD zien.

• KillerB
Op maandag 11 februari 2002 16:37 schreef Terror het volgende:
Je bedoelt tegelijk op dezelfde aansluiting? Je zal je mobo er niet mee opblazen, als je dat bedoelt. Meest elegante oplossing is het niet. Leuker is het om een vu-meter schakeling er tussen te hangen en het aantal leds 1 voor 1 oploopt met de aktiviteit.

Heb hier zo'n schakeling, kan het schema helaas niet voor je scannen. (geen scanner) Mocht je er interesse in hebben, kan ik wel aan iemand vragen dit te doen. Schema is voor 10 leds btw :)
10 LED's? Nou dat is vast wel aan te passen. Als je het zou willen posten, graag! :)
Op maandag 11 februari 2002 16:48 schreef Mr.Wizzard het volgende:
direct kan je niet 6 leds aansluiten, je bord geeft niet genoeg stroom daarvoor. 2 leds gaat nog maar ook al zwak.

Als je meerdere leds wilt aansluiten moet je met een optocoupler gebruiken en dan een extern stroompje gebruiken voor de led-aansturing, dan kan je er zoveel gebruiken als de voeding kan trekken.
Ja daar was ik dus ook bang voor, maar dat zou ik dus oplossen met de schakeling die Terror aangeeft.
Op maandag 11 februari 2002 17:00 schreef Mihoen het volgende:
Check of je schijf ook nog eigen LED aansluitingen heeft. Kun je activiteit per HD zien.
Volgens mij niet. "vroeger" zaten er altijd op de HD's zelf ook nog een aansluiting, dat zie je steeds minder, wel jammer, anders kon ik ze idd onafhankelijk laten flipperen.

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 10:52
Met behulp van een 2 transistor's is het mogelijk om er 6 LED's aan te hangen. Zie [topic=404174/4/25]
voor uitvoerige technische beschrijvingen.

Wat ik zou doen is:
parrallel aan je hddLED hang je de basis van een NPN transistor. De HDD-LED laat je zitten want deze zorgt nu voor een spanning van ongeveer 2.2V op de basis van de transistor.
Aan de emittor hang je een weerstand (RE) die verbonden is met GND (0 V)
Over deze weerstand staat nu ongeveer 1.6 V. Stel je wilt een stroom van 10 ma hebben dan zal deze weerstand dus 1.6/0.010 = 160 Ohm moeten zijn.
Tussen de collector en de 12V hang je nu je LED's. Het is mogelijk om daar 3 blauwe LED's in serie tussen te stoppen of 4 rode.
Het maakt voor de intensiteit niet uit of je er 1 of 3 tussen hangt aangezien de stroom is ingesteld met de emittorweerstand.
Wanneer je er nu 6 blauwe LED's wilt hebben dan neem je gewoon 2 transistortakken met de basis verbonden en elk hun eigen emittorweerstand (RE).

• stekkel
OK voor de duidelijkheid ff een schema
Afbeeldingslocatie: http://www.its-projects.nl/marc/stroombron.jpg

• KillerB
Op dinsdag 12 februari 2002 11:58 schreef stekkel het volgende:
Met behulp van een 2 transistor's is het mogelijk om er 6 LED's aan te hangen. Zie [topic=404174/4/25]
voor uitvoerige technische beschrijvingen.

Wat ik zou doen is:
parrallel aan je hddLED hang je de basis van een NPN transistor. De HDD-LED laat je zitten want deze zorgt nu voor een spanning van ongeveer 2.2V op de basis van de transistor.
Aan de emittor hang je een weerstand die verbonden is met GND (0 V)
Over deze weerstand staat nu ongeveer 1.6 V. Stel je wilt een stroom van 10 ma hebben dan zal deze weerstand dus 1.6/0.010 = 160 Ohm moeten zijn.
Tussen de collector en de 12V hang je nu je LED's. Het is mogelijk om daar 3 blauwe LED's in serie tussen te stoppen of 4 rode.
Het maakt voor de intensiteit niet uit of je er 1 of 3 tussen hangt aangezien de stroom is ingesteld met de emittorweerstand.
Wanneer je er nu 6 blauwe LED's wilt hebben dan neem je gewoon 2 transistortakken met de basis verbonden en elk hun eigen emittorweerstand.
thanx! :)

• Terror
Deze is toch veel mooier :P :

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~tris/Images/VU-meter.gif

Effe de onderdelen:

R1 = 1,2 k Ohm
R2 = 3,9 k Ohm
P1 = 10 k Ohm
P2 = 25 k Ohm
C1 = 4,7 mF
D1-D10 = LED
IC1 = CNY 17 <= Das nu die optocoupler
IC2 = LM 3914

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 20:03 schreef Terror het volgende:

[afbeelding]

Effe de onderdelen:

R1 = 1,2 k Ohm
R2 = 3,9 k Ohm
P1 = 10 k Ohm
P2 = 25 k Ohm
C1 = 4,7 mF
D1-D10 = LED
IC2 = LM 3914
is deze voor 12v ledjes?

• Terror
Nope, is bedoelt voor de standaard ledjes.

• stekkel

[afbeelding]
Tuurlijk is die mooier, maar ook veel duurder :)

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

Crazy-

Best life ever

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Terror
Jup, boekie waar ik hem uit heb heeft hem daar denk ik ook vanaf geript. Lijkt wel verdacht veel op elkaar nl. Dus had hun plaatje maar effe gebruikt.
Tuurlijk is die mooier, maar ook veel duurder
Moet er toch wat voor over hebben :)

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Kan iemand mij vertellen wat een LM3914 is en wat een CNY17 is? wat de meeste symbooltjes betekenen weet ik nog wel maar die dingen dus echt niet!

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 16:48 schreef Mr.Wizzard het volgende:
Ik heb op mun compaq NIC de link, en activiteiten led doorgesoldeerd naar een extra ledje wat aan de voorkant van mun kast zit. Nou branden die idd niet echt fel. Zeker bij het flikkerende activiteiten lampje, is dit vrij vervelend.

Is er een manier, om de 2 leds die standaard op de nic zitten, uit te zetten. Kapot maken maakt nie uit, als de leds aan de voorkant maar blijven werken.
Iemand een idee? Ik neem aan dat ik er nie zomaar een schroevendraaier in kan zetten, om de led te slopen. Misschien door laten slaan door middel van overkill met stroom ofzo?

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Die LM3914 is een IC, dat kan van alles zijn.

Die CNY17 is een opto-coupler (of hoe je dat ook moge schrijven) dat is een componentje waarmee je kunt schakelen zonder dat er een electrische verbinding is tussen de 2 delen. 'Opto' zegt het al, er wordt hier licht gebruikt om te schakelen. Het grote voordeel is dat mocht je een foutje maken in de schakeling je niet 12V op je hdd-led aansluiting van je mobo zet. Je ziet het in het plaatje al, er is gewoon geen electrische verbinding :)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Op woensdag 13 februari 2002 08:48 schreef RolandWitvoet het volgende:
Die LM3914 is een IC, dat kan van alles zijn.

Die CNY17 is een opto-coupler (of hoe je dat ook moge schrijven) dat is een componentje waarmee je kunt schakelen zonder dat er een electrische verbinding is tussen de 2 delen. 'Opto' zegt het al, er wordt hier licht gebruikt om te schakelen. Het grote voordeel is dat mocht je een foutje maken in de schakeling je niet 12V op je hdd-led aansluiting van je mobo zet. Je ziet het in het plaatje al, er is gewoon geen electrische verbinding :)
okay en wat is dan een IC ? n00bquestion

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 09:05 schreef GuuZ14 het volgende:

[..]

okay en wat is dan een IC ? n00bquestion
n00bantwoord: Een IC is een zwart doosje van (in dit geval) ongeveer 10x4x2mm met allemaal pootjes eraan :P

Echt antwoord: IC = Integrated Circuit. Is dus een onderdeel waar een siliconenplakje inzit met daarop een minuscule electronische schakeling. Dit kan varieren van een logisch poortje (NOT, AND OR etc) tot een AMD XP :P

Zoek maar eens op google naar "lm3914 datasheet" ! Dan zie je dus dat dit IC een dot/bar display driver is. Een hap uit de intro:

"The LM3914 is a monolithic integrated circuit that senses analog voltage levels and drives 10 LEDs, providing a linear analog display. A single pin changes the display from a moving dot to a bar graph. Current drive to the LEDs is regulated and programmable, eliminating the need for resistors. This feature is one that allows operation of the whole system from less than 3V."

• KillerB
Damn thanx allemaal. Ik weet gelukkig nog een beetje wat het e.e.a. betekent aangezien ik een MTS elektro diploma heb :)

Ik denk dat ik maar voor de makkelijkste ga :P
IC's is zo'n gepruts. En ik ga 1 van de LED's voor LAN-activity gebruiken, ook wel kewl id.
Op woensdag 13 februari 2002 08:28 schreef No1Uno het volgende:

[..]

Ik heb op mun compaq NIC de link, en activiteiten led doorgesoldeerd naar een extra ledje wat aan de voorkant van mun kast zit. Nou branden die idd niet echt fel. Zeker bij het flikkerende activiteiten lampje, is dit vrij vervelend.

Is er een manier, om de 2 leds die standaard op de nic zitten, uit te zetten. Kapot maken maakt nie uit, als de leds aan de voorkant maar blijven werken.
Iemand een idee? Ik neem aan dat ik er nie zomaar een schroevendraaier in kan zetten, om de led te slopen. Misschien door laten slaan door middel van overkill met stroom ofzo?
Ik pak er even een compaq NIC bij, kijken hoe dat vastzit :) is vast wel los te krijgen, desnoods solderen.

/edit
die ik heb zijn 3com's, hehe, geen compaq.
/edit

Als het grote led's zijn kun je ze wel solderen, maar die kleintjes die op mijn 3com zitten lijkt me wat lastiger. Dat zijn SMD LED's :(

Verwijderd

Ik heb wel gewone leds. Zal zo ff pic maken, en uploaden naar endoria. Dan kan je zien wat ik bedoel.

Het zijn gewoon 2 ledjes, die allebei met 2 pootjes door de printplaat heen zijn gesoldeerd. Aan de achterkant van de printplaat heb ik de uiteinde van de pootjes doorgesoldeerd aan een draadje, wat door loopt naar de voorkant, en aangesloten zit op de leds.

Als ik de originele leds ga verwijderen, moet ik op een of andere manier wel een solide verbinding zien te solderen met mijn draadjes. Ik weet niet hoe ik dat moet doen dan. Het zit nu goed, alleen moeten eigenlijk de 2 originele leds nu kapot, zodat de stroom niet door die leds gaat.

/edit
Voor de voorkant.
http://www.geocities.com/marcoosmod/MVC-002F.JPG

Voor de achterkant.
http://www.geocities.com/marcoosmod/MVC-001F.JPG

Je moet de links ff kopieeren, want kan niet bij Endoria komen.

De foto is zonder de mod, want ik zit nu op mun werk, en heb hem hier niet liggen. Bij de foto van de achterkant zie je de 4 puntjes zitten. Daarop is de draad gesoldeerd.

/edit

Verwijderd

Hmmm, ik zit te denken;
ledjes in serie schakelen, kan dat? Ik kan me nog herinneren uit zo'n laf hobby-electro boekje dat je dat nooit mocht doen..

• Terror
Serie, geen probleem. Mits ze in dezelfde richting staan. Dingen werken in je schakeling dan eigenlijk als 2 weerstanden die in serie staan. Zet je er 1 of 2 in sper richting dan doet ie niet veel. (geeft iig geen licht)

Verwijderd

ne, da's logisch, daarvoor zijn het light emitting DIODE's

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[plaatje]

Effe de onderdelen:

R1 = 1,2 k Ohm
R2 = 3,9 k Ohm
P1 = 10 k Ohm
P2 = 25 k Ohm
C1 = 4,7 mF
D1-D10 = LED
IC2 = LM 3914
[n00bie]
Als ik naar de electroboer gaat, en vragen of ie dit wil bouwen, kan toch gewoon?
Verder, bij de aansluiting helemaal links (HD led) is dat de aansluiting op je mobo, of moet je de hd lampie eraf solderen?
Laatste, hoe werkt dit bij 2 hd's, moet ik beide dan met dit schema/systeem verbinden?
[/n00bie]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Terror
Waar HD led staat haal je de draad op je mobo van je case led eruit en sluit je deze schakeling aan. Waar +12 en - staat daar moet de 12 volt van je voeding op worden aangesloten.

Verder zal het je behoorlijk wat meer kosten als je wilt dat de elektroboer het klust. Als ie al zo gek is. BTW, is niet moeilijk om zelf te klussen. Moet alleen effe weten welke pin wat op het schema is. Maar daar kan je echt wel genoeg info over vinden.

Bij 2 HD's werkt het het zelfde. Tegenwoordig hem je meestal maar 1 HD led aansluiting op je mobo nl. Stel dat jij er 2 hebt of je hd heeft een led aansluiting dan kan je of 2 keer dit schema gebuiken (20 leds :9~ ), of je zal een schakeling moeten hebben om het te combineren.

Verwijderd

:P

• KillerB
Op vrijdag 15 februari 2002 08:39 schreef nasher het volgende:
:P
Nee, dat is een nuttige toevoeging aan het topic :{

Ik ga aan het knutselen binnenkort. Resultaten komen hier natuurlijk :)
Pagina: 1