Toon posts:

Netwerk driver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij de Vobis een makkelijk PCI netwerk kaartje gekocht met als doel dat deze Linux drivers heeft. Nou kaartje drin, Floppy drin douwen mounten. enz. enz.
Nu gebruik ik Redhat 6.0 met kernel 2.2.? omdat deze computer niet al te snel is. Ik moet op een gegeven moment een bestand compilen. Maar deze moet ik in een speciale dir doen waar hij alle includes kan krijgen (ff gechecked een dir met linux/PCI.h). Dus compilen lukt niet.
Dan staat er in de readme:

3. insert the driver as module,

#insmod fealnx.o

Ik doe dat dus. maar linux geeft weer dat deze file alleen geschikt is voor kernel 2.0.? |:(.
2 dingen die niet lukken.
Ik bekijk even de source-code:
vind ik een URL
Support information and updates available at
http://www.scyld.com/network/pci-skeleton.html
Ik die hele site afgezocht maar nergens kan ik iets vinden voor mijn kaart (ff bij vermelden: een saveway LANCARD, ook bij saveway gekeken maar die leveren alleen drivers voor windhoos :r ). Ik heb wel (even gespieked bij de URL) een bestand gevonden PCI-SKELETON.C wat een nieuwere versie was van het bestand wat op de floppy stond (het bestand op de floppy heet fealnx.c)
Ik kan het wel uitproberen maar ik moet die ene module wel hebben anders is het nutteloos :(

iemand een Idee of een tip? Zijn er meer gebruikers met deze kaart??

Ow ff vermelden Als ik hem verkeerd heb geplaatst move hem dan maar.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

move [forum=24] >[forum=23]

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
K bedankt 8-)

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:24
Lancard safeway Heeft realteck chippies. Redhat heeft zelf standaard modules voor.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 15:27 schreef Terror het volgende:
Lancard safeway Heeft realteck chippies. Redhat heeft zelf standaard modules voor.
Welke module moet ik nemen?

Verwijderd

Topicstarter
Humzzz er is iets vreemds aan de hand :(
als ik reboot zegtie:
Initializing eth0
[FAILED]

weird |:( :?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op maandag 11 februari 2002 15:05 schreef leosite het volgende:
3. insert the driver as module,

#insmod fealnx.o
insmod fealnx , zonder de .o zou moeten werken.
Verder zit, zoals Terror al opmerkt, de driver standaard in de kernel die RedHat gebruikt, tis trouwens maf dat RH die niet standaard gedetecteerd heeft :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 20:11 schreef moto-moi het volgende:

[..]

insmod fealnx , zonder de .o zou moeten werken.
Verder zit, zoals Terror al opmerkt, de driver standaard in de kernel die RedHat gebruikt, tis trouwens maf dat RH die niet standaard gedetecteerd heeft :?
kernel mismatch this file was compiled for 2.0.34

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 11 februari 2002 20:20 schreef leosite het volgende:
kernel mismatch this file was compiled for 2.0.34
Hmm, heb je die fealnx.o die je in die gz-file had zitten ergens heengecompileerd ? Toevallig naar /etc/modules/2.2.X.. In dat geval heb je de originele overschreven, en heb je nu dus een verkeerde module geinstalleerd, waar je niets aan hebt :+ Om dit recht te zetten, moet je even je redhat cdrom pakken, mounten, en dan op zoek gaan naar de file waar je kernel inzit, waarschijnlijk kernel-2.2.16-i386.rpm (Waarbij ik niet zeker ben over die 16 ;) ).. Deze even installeren : rpm -i kernel-2.2.16-i386.rpm (eventueel met een '--force' tussen de -i <bestandsnaam>, en dan zou het bovenstaande commando goed moeten werken ..

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 20:38 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Hmm, heb je die fealnx.o die je in die gz-file had zitten ergens heengecompileerd ? Toevallig naar /etc/modules/2.2.X.. In dat geval heb je de originele overschreven, en heb je nu dus een verkeerde module geinstalleerd, waar je niets aan hebt :+ Om dit recht te zetten, moet je even je redhat cdrom pakken, mounten, en dan op zoek gaan naar de file waar je kernel inzit, waarschijnlijk kernel-2.2.16-i386.rpm (Waarbij ik niet zeker ben over die 16 ;) ).. Deze even installeren : rpm -i kernel-2.2.16-i386.rpm (eventueel met een '--force' tussen de -i <bestandsnaam>, en dan zou het bovenstaande commando goed moeten werken ..
AAAAAh bijna het was 15 en nee ik moest hem niet uit een .gz halen de file Hij stond gewoon zo op de floppy..
Alvast bedankt voor je hulp :):D

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben verder gekomen ;)

insmod -f fealnx lukt:
maar ik moet nog een .c bestand compilen want anders vind hij bep functies niet
ik moet de .c in een dir plaatsen waar hij linux/kernel.h en nog veel andere header bestanden moet krijgen waar is dat |:(

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 11 februari 2002 20:52 schreef leosite het volgende:
Ok ik ben verder gekomen ;)

insmod -f fealnx lukt:
Da;s niet de manier, nu laad je een module voor een kernel die je niet hebt, en de module die je nodig hebt, _zit_ al in de kernel die je hebt.. Gewoon die diskette in een hoek smijten, die heb je niet meer nodig. En dan bovenstaande even uitvoeren, dan doet 'ie het in een keer.. Tis ff wat omslachtiger, maar dat krijg je, als je niet goed op de kernel-versie let he ;)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 21:37

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat bestand staat in /usr/include/linux (en ook nog in /usr/src/linux/include/linux als je zelf kernelsources hebt gedownload). Overigens: waarom RH6.0? Die is al een paar jaar oud...heb je niet toevallig een kabelverbinding of zo, zodat je een recente versie kunt installeren?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 21:16 schreef odysseus het volgende:
Dat bestand staat in /usr/include/linux (en ook nog in /usr/src/linux/include/linux als je zelf kernelsources hebt gedownload). Overigens: waarom RH6.0? Die is al een paar jaar oud...heb je niet toevallig een kabelverbinding of zo, zodat je een recente versie kunt installeren?
Heb ik xpress gedaan omdat de computer dan niet al te traag ging lopen. Ik had deze nog op CD staan en de computer waar hij op moet is niet zo snel :)

/usr/src/ heeft daarna nog een dir met subdirs waar helemaal nix instaat :r nog een id |:( ?

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 11 februari 2002 21:32 schreef leosite het volgende:
Heb ik xpress gedaan omdat de computer dan niet al te traag ging lopen. Ik had deze nog op CD staan en de computer waar hij op moet is niet zo snel :)
Je kunt de nieuwste redhat nog prima draaien hoor, het is niet zo extreem snelheidsverschil zoals bij Windows het geval is ;)
/usr/src/ heeft daarna nog een dir met subdirs waar helemaal nix instaat :r nog een id |:( ?
Kernel-sources installeren misschien ? :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 11 februari 2002 15:27 schreef Terror het volgende:
Waarom luister niemand hiernaar? Het lijkt wel zo te zijn namelijk.

'modprobe rtl8139' zou dan voldoende moeten zijn. Hier heb je die diskette verder ook niet meer voor nodig.

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 11 februari 2002 22:19 schreef deadinspace het volgende:
Waarom luister niemand hiernaar? Het lijkt wel zo te zijn namelijk.
Klopt, ik heb exact dezelfde vraag al eerder langs zien komen zelfs..
'modprobe rtl8139' zou dan voldoende moeten zijn. Hier heb je die diskette verder ook niet meer voor nodig.
niet 'modprobe fealnx' ,aangezien die file ook gewoon bestaat :?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 11 februari 2002 22:46 schreef moto-moi het volgende:
niet 'modprobe fealnx' ,aangezien die file ook gewoon bestaat :?
Van mijn korte google zoektocht (die maar verdomd weinig results gaf) maakte ik op dat het ding een rtl8139 chipset zou hebben... Dan lijkt de rtl8139 driver mij een goede keuze. Verder heb ik de fealnx module nog nooit in levende lijve gezien... Waar ben jij die module dan tegengekomen?

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 12 februari 2002 01:20 schreef deadinspace het volgende:
Dan lijkt de rtl8139 driver mij een goede keuze. Verder heb ik de fealnx module nog nooit in levende lijve gezien... Waar ben jij die module dan tegengekomen?
/usr/src/linux/drivers/net/, dus ging ik er eigenlijk gelijk vanuit dat dat de driver was die leosite bedoelde..

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 22:19 schreef deadinspace het volgende:

/lib/modules/2.2.5-15/net/rtl8139.o:init module: Device or Resource busy |:(

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het andere bestand ook niet compilen ik weet echt geen raad meer :'(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Wat geeft 'lspci' ?

• moto-moi

moto-moi

Op donderdag 14 februari 2002 12:16 schreef leosite het volgende:
Ik kan het andere bestand ook niet compilen ik weet echt geen raad meer :'(
Wat zegt lsmod :?

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Is al een wat ouder topic maar ik zit zelf nu ook weer met die kaart te klooien.
Voor zover ik weet hoef je in Mandrake 8.1 (kernel 2.4.8) alleen de alias in te stellen.
De driver zit er standaard bijgeleverd.

Bij debian is dit helaas niet zo.
Ik ben nu bezig met woody (als het goed is 2.2.20) aan de praat te krijgen maar dat wil me niet echt lukken.

Die safeway nic heeft geen rtl chipset.
Die verkopen ze ook wel maar daarmee heb je dus veel minder gezeik :P

http://lhd.zdnet.com/db/dispdriver.php3?DISP?1142

Zoals daar ook wordt bevestigd is de fealnx driver voor nics met een MYSON Technology Inc chipset.
Op die site staan al twee nics aangegeven waar die drivers voor nodig zijn.
Om dit soort topics in de toekomst te voorkomen zal ik de derde er hier ook maar bij plakken ;)

Safeway SW-10/100-PCI
http://www.safeway.to/pagesiene/produkten/sw10100pci.html

Die netwerkkaart is alleen met de fealnx drivers aan de praat te krijgen.

En nu maar hopen dat debian die er ook standaard in bakt
als dat al niet zo is

Nu ook zonder stropdas

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik maar alleen uit je stukje niet op of je nu wel of niet hulp nodig hebt met dat kaartje in Debian :P

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Op zaterdag 06 juli 2002 04:39 schreef deadinspace het volgende:
Ik maar alleen uit je stukje niet op of je nu wel of niet hulp nodig hebt met dat kaartje in Debian :P
Niet, onder debian(woody) gebruiken ze de naam van de chipset ipv fealnx :+
Dus ik hoefde alleen de Myson803 module maar te laden. :D

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 15:05 schreef leosite het volgende:
Gebruik een nieuwe kernel, daar zit de support voor die safeway-lancard standaard in (vanaf 2.4.15 ofzo).

Lukt dat niet, zoek dan op groups.google.com, iets van een jaar geleden had ik hetzelfde probleem, op google staat de precieze oplossing (driver van scyld.com + wat compileeropties, die weet ik zo niet meer).

//edit//
Gebruik trouwens ook de zoekoptie van GoT, dit is al vaker aan de orde geweest, de precieze URL voor google staat hier ook ergens tussen.
//edit//
Pagina: 1