Toon posts:

Wrom is dremelen makkelijker dan decouperen

Pagina: 1
Acties:
  • 449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zagen, met een decoupeerzaag bedoel je ?
Decouperen is nl iets anders, ik wil jou wel ff decouperen hoor... >:)

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-08 10:27
Een dremel kan je als pen gebruiken, daarom kun je preciezer werken. En decoupeerzagen willen nog wel eens van die lelijke strepen trekken (met die voet) en dat zuigt (nee, niet aan de goede kant).

Verwijderd

Topicstarter
ja dat is waar maar ik hoor hier dat je met zo'n dremel ding echt een halve dag aan het slijpen bent, hoe netjes het ook is

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 11:31
Op maandag 11 februari 2002 14:59 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
Een dremel kan je als pen gebruiken, daarom kun je preciezer werken. En decoupeerzagen willen nog wel eens van die lelijke strepen trekken (met die voet) en dat zuigt (nee, niet aan de goede kant).
Ja strepen krijg je.
Maar als je het afplakt met afplakband is er niets aan het handje :)

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 22:47

JTW

ik heb het ook gewoon met een decoupeerzaag gedaan hoor, en dat ziet er toch wel phat uit, kijk hier maar: [topic=408392/1]

gewoon niet met het onderste van de decoupeerzaag over buitenkant van de zijkant maar over de binnenkant van de zijkant snappie?
:D

• YKW
  • Laatst online: 19-07 21:37

YKW

mobiliteit ten top

Je kunt het beste eerst decoupeerzagen, en dan dremelen. Met een dremel krijg je het veel precieser en ook mooi glad.
Wel is het zo dat de schijfjes van een dremel slijten (heel snel zelfs), dus daarom is het handiger om eerst grof te decouperen en daarna mooi te dremelen.

Automatiseren kan je leren!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 15:04 schreef YKW het volgende:
Je kunt het beste eerst decoupeerzagen, en dan dremelen. Met een dremel krijg je het veel precieser en ook mooi glad.
Wel is het zo dat de schijfjes van een dremel slijten (heel snel zelfs), dus daarom is het handiger om eerst grof te decouperen en daarna mooi te dremelen.
maar voor een paar blowholes niet echt nodig

• JTW

JTW

Op maandag 11 februari 2002 15:05 schreef MasterXP het volgende:

[..]

maar voor een paar blowholes niet echt nodig
je moet wel erg goed kunnen omgaan met een decoupeerzaag als je precies rond wilt dremelen

Verwijderd

Topicstarter
ehmmz, dat is toch niet zo'n probleem? ja ik heb weinig ervaring met zo'n ding, al 2 jaar niet gebruikt ofzow :P
maar je markeert toch gewoon cirkel goed, dan boor je ff een gaatje en van daaruit zet je die decoupeerzaag in ?en dan lijntje volgen toch nit zo'n probleem?

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:51

Marc H

- - Is wakker - -

Maar met een dremel kan je veel gemakkelijker moeilijke figuren eruithalen:

Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/hheida/casemod/casemod.jpg

en dat hebben we zo gedaan

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar is het voor een paar blowholes niet wat overdreven om een dremel te kopen?

ik houdt helemaal niet van ramen enzow in me kast :P

Verwijderd

Met een decoupeerzaag kun je maar heel moeilijk rondjes uitzagen, en als je dat al lukt, met een diameter van maximaal 10cm. Kleinere gaatjes wil echt niet goed..
(hangt natuurlijk ook van je zaagje af)

Met een dremel kun je wel prima kleine rondjes maken..

Verwijderd

Topicstarter
ow das nieuw voor me, breekt zaagje dan ofzow bij metaal? Ik wil trouwens 120mm fans plaatsen dus op zich niet zo'n probleem, hoe groot moet gat eigenk zijn dan.. 115mm?

Verwijderd

Topicstarter
zijn er trouwens nog andere manieren om ff gauw 2 blowholes te maken?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Op maandag 11 februari 2002 15:12 schreef DynamiX het volgende:
Met een decoupeerzaag kun je maar heel moeilijk rondjes uitzagen, en als je dat al lukt, met een diameter van maximaal 10cm. Kleinere gaatjes wil echt niet goed..
(hangt natuurlijk ook van je zaagje af)

Met een dremel kun je wel prima kleine rondjes maken..
Er zijn speciale zaagjes voor het maken van circels met de decoupeerzaag. Mijn ervaring is dat de decoupeerzaag echt heel snel en makkelijk werkt bij grote gaten (blowholes > 8CM).

• JTW

JTW

je hebt ook zo`n ronde zaag voor op een boor, maar die heb je denk ik niet voor 120mm casefans :D

Verwijderd

yep, met zo'n gatenzaag, die zet je op je boor en dan boren maar. Moet je wel opletten dat ie voor metaal is, want die voor hout smelten weg als ijs voor de zon. Misschien als je het heel rustig doet niet, verder geen ervaring mee. Maar als je er eentje thuis heb liggen, misschien het proberen waard!?!

edit:

damn net te laat

Verwijderd

blowholes hebben we daar geen gatenboor voor :?

en eerst met de decoupeer en dan met de dremel aan de gang geeft toch het wenselijkste resultaat en in zo min mogelijk tijd.

dus beide

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-01 11:03

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Op maandag 11 februari 2002 15:04 schreef YKW het volgende:
Dat ligt er maar net aan... als je niet te veel haast hebt, dan kun je er ook voor kiezen om niet te drukken op je schijfje, en het apparaat het werk te laten doen... duurt wat langer, maar voor een beetje hobby maakt dat natuurlijk niet uit. En voor 10 Euro voor 5 van die slijpschijfjes (ja glasvezel enforced) vindt ik het de moeite wel waard om het rustig aan te doen.

In times of war the law falls silent

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 15:21 schreef Fritzz het volgende:
blowholes hebben we daar geen gatenboor voor :?

en eerst met de decoupeer en dan met de dremel aan de gang geeft toch het wenselijkste resultaat en in zo min mogelijk tijd.

dus beide
hoe duur is een gatenboor :)

• YKW
  • Laatst online: 19-07 21:37

YKW

mobiliteit ten top

Zo'n gatenboor heb ik alleen nog maar gezien voor hout, en dat ding wordt bloed heet (ook de boormachine), zodat je rustig aan moet doen (haha, boormachine opgeblazen !, wat wil je met zo'n ding van de Hema). Ik wist niet dat ze voor metaal bestaan, maar mijn opzet-stukje koste 5 euro.

Automatiseren kan je leren!

• Koffievlek.nl
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 10:39
Op maandag 11 februari 2002 15:12 schreef MasterXP het volgende:
ja maar is het voor een paar blowholes niet wat overdreven om een dremel te kopen?

ik houdt helemaal niet van ramen enzow in me kast :P
Ik geloof dat ze die dingen nu ff bij de Lidl hebben voor weinig...

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

LIDL rulez !

Ik heb het gedecoupeerd en daar na gedremeld *D

and again pics soon :z

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:25

Cheezus

Luiaard

Op maandag 11 februari 2002 15:24 schreef MasterXP het volgende:

[..]

Een € of 40 (voor 1 maat). Je hebt ook setjes met meerdere maten (ik weet niet of ze tot 115mm gaan eigenlijk, ik denk het niet) die zijn nog wat duurder :P .

Verwijderd

Topicstarter
sjit man voor dat geld doe ik het nog met een ijzerzaagje, lukt ook prima volgens mij weet ik ook nog wel wat trucjes voor :P

Verwijderd

ik werk bij een ijzerwarenzaak, en wij hebben ze niet voor metaal...
Voor een goed setje ben je idd al snel €40 kwijt (da's dus voor hout). Voor metaal zijn ze misschien wel te krijgen... de prijs wil je dan echt niet weten.
Dremel ze. :)

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Op maandag 11 februari 2002 15:24 schreef MasterXP het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl//online/images/catalog/KS38338g.gif
6,79 euro bij de kijkshop

Deze heb ik gebruikt, voor 3 gaten en hij is nog net zo goed als nieuw, gewoon een goede boormachine en geduld.
Hier maak je echt perfecte gaten mee !

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op maandag 11 februari 2002 18:07 schreef CyCLoNe het volgende:

[..]

[afbeelding]

Deze heb ik gebruikt, voor 3 gaten en hij is nog net zo goed als nieuw, gewoon een goede boormachine en geduld.
Welke maten heeft hij allemaal?

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Dat mooie linkje leid je naar de volgende info...
Workmaster 11-delige zaagset
Artikelnr. 38338
"11-Delig, bestaande uit: 7 Gatenzagen 2 1/2"", 2"", 1 3/4"", 1 1/2"", 1 1/4"", 1"", 7/8"". Inbussleutel. Gatenzaaghouder met boor. Gatenzaaghouder zonder boor. In cassette."
Adviesprijs: € 20,40
€ 6,79

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 07:33
Een gat voor een 120mm fan maken met de decoupeerzaag gaat zonder problemen. Zorg ervoor dat je het juiste zaagje hebt en een decoupeerzaag die je kunt instellen op het zagen in metaal.
Ik heb een decoupeerzaag bij gamma gehuurd en daar een ijzerzaagje voor 3 - 6 mm bij gekocht. Werkte perfect. Daar hebben we zeker 5 gaten mee gemaakt (in 2 kasten) zonder problemen. Het gaat erdoorheen als een warm mes door boter dus rustig aan.

Weet je zeker dat die gatenboor van de kijkshop in ijzer kan zagen? Die dingen hingen namelijk ook bij de Gamma en daar kostte een groote zaag (9cm) toch al meer dan dat hele pakket van de kijkshop.

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

[..]

[afbeelding]

Nou ik heb een keer bij de Gamma zo'n setje van 5 boren gekocht voor 25 gulden. Dat waren houtboren, nou ik kwam met mijn dure bosch-boor nog geen micrometer door mijn kast heen of alle tanden waren alweer kapot. En zo te zien zijn dit ook hout boren. Dus het lijkt mij geen goed idee om houtboren te kopen. Een dremel is dan wel ff duur (hoe duur eigenlijk weet iemand dat) maar die kan je altijd nog wel een keer voor iets anders gebruiken.

iRacing Profiel

• cyclone

cyclone

Op maandag 11 februari 2002 18:39 schreef StarTAC het volgende:

[..]

Nou ik heb een keer bij de Gamma zo'n setje van 5 boren gekocht voor 25 gulden. Dat waren houtboren, nou ik kwam met mijn dure bosch-boor nog geen micrometer door mijn kast heen of alle tanden waren alweer kapot. En zo te zien zijn dit ook hout boren. Dus het lijkt mij geen goed idee om houtboren te kopen. Een dremel is dan wel ff duur (hoe duur eigenlijk weet iemand dat) maar die kan je altijd nog wel een keer voor iets anders gebruiken.
Neej indeed bij de gamma hebben ze ook niet dit soort setjes .. van die gamma setjes, is van dat dunne "net ietsjes dikker dan blik" troep wat je alleen voor hout moet gebruiken.

Deze zagen zijn echt VET stevig ( ga anders maar eens kijken bij de "KIJK"shop -=grin=- dan snap je wel wat ik bedoel )

En als ik nou zeg dat ik mijn gaten 3 stuks met deze set geklust heb en dat dat wel goed ging zonder :

A: mijn kast te mollen
B: mijn boor te mollen

Maar met wat geduld (30 minuutjes dus 10 minuutjes per gat ) en beleid, 3 mooie gaten voor 80 mm fans heb gemaakt.
Dan moet je niet zeuren dat het hier niet mee zou werken want HET WERKT WEL @#*&^$*
Waarom zou ik mijn mede twiekerts hierom vervelen met een leugen .. TIS GEWOON EEN GOEIE TIP ..

-=zucht=- , sorry maar dit moest er ff uit ..

Verwijderd

Geen idee wrom het moelijker is, maar dremelen is wel gevaarlijk! Was net een plastic frontje aan het bewerken, knalt de slijpschijf uit elkaar :( Kreeg gvd een stuk vlak bij m'n oog...

Beetje offtopic, maar moet ff de schrik van me afschrijven..

Verwijderd

Ik heb een 80 cm blowhole, daarvoor ben ik naar de plaatselijke electricien gegaan en gevraagd of ik even een gaatje mocht boren van 80 mm door 1 mm staal voor een PVC buis. Dat mog natuurlijk.

Ik denk dat er ook wel 120 mm boren zijn omdat 120 mm PVC buis ook standaard is.

Valt altijd te proberen als je wat vriendjes of connecties hebt bij de electronicaboer.

• eagle
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-05 21:19

eagle

-beast

[..]

[afbeelding]

Tja dit soort speelgoed is niet zo duur maar voor de professionele plaatbewerker gaat er niets boven een echte gatzaag http://www.phantom.nl/ :9

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 19:22 schreef CyCLoNe het volgende:

[..]

Neej indeed bij de gamma hebben ze ook niet dit soort setjes .. van die gamma setjes, is van dat dunne "net ietsjes dikker dan blik" troep wat je alleen voor hout moet gebruiken.

Deze zagen zijn echt VET stevig ( ga anders maar eens kijken bij de "KIJK"shop -=grin=- dan snap je wel wat ik bedoel )

En als ik nou zeg dat ik mijn gaten 3 stuks met deze set geklust heb en dat dat wel goed ging zonder :

A: mijn kast te mollen
B: mijn boor te mollen

Maar met wat geduld (30 minuutjes dus 10 minuutjes per gat ) en beleid, 3 mooie gaten voor 80 mm fans heb gemaakt.
Dan moet je niet zeuren dat het hier niet mee zou werken want HET WERKT WEL @#*&^$*
Waarom zou ik mijn mede twiekerts hierom vervelen met een leugen .. TIS GEWOON EEN GOEIE TIP ..

-=zucht=- , sorry maar dit moest er ff uit ..
ik gok het er maar op en ga ze morgen ff halen denk ik..
dan vertel ik de resultaten wel

Verwijderd

ik ben in het bezit van een gatenzaag van 78 mm en 115 mm en dit gaat beresnel en je zit niet zo moeilijk te doen als bij een dremel of decoupeerzaag. Die gatenzaag van 115mm heeft me wel iets meer gekost maar die is zijn geld meer dan waard.

Verwijderd

Topicstarter
hoeveel is een inch?

Verwijderd

[..]

Ik heb precies dezelfde, maar kom er niet mee door mn case (AOpen HQ08). Het staal is te hard >:)

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 15:01 schreef MasterXP het volgende:
ja dat is waar maar ik hoor hier dat je met zo'n dremel ding echt een halve dag aan het slijpen bent, hoe netjes het ook is
nou echt niet zo ik ben een 45 minuten a een uurtje bezig geweest (vind ik niet echt lang) maar je moet de goede soort slipsteentjes hebben ;) en dan gaat het super :9

Verwijderd

Een inch is 2.54 centimeter.

Wat betreft dremelen of zagen met een decoupeerzaag: het maakt geen ene jota uit. Ik kan met een decoupeerzaag net zo'n mooie gaten maken als met een dremel, ik vind het alleen onhandiger bij kleine gaten. De dremel is zo lekker handzaam.

Dat de dremel niet in de problemen komt bij kleine gaatjes is niet waar: je begint dan brede gleuven te slijpen omdat je slijpschijf nou eenmaal niet kleiner is.

En dat je veel schijfjes verslijt is ook al niet waar: ik heb aan 1 niet-glasvezelversterkt schijfje genoeg om een gat van 120mm te slijpen (de glasvezelversterkte heb ik ook, maar dat vind ik ondingen met plaatwerk).

• Scatman_II
  • Laatst online: 22:18

Scatman_II

R9500 Pro >:)

tjah...

Ik denk niet dat als ik een gat erin maak met een dremel het een erg mooi gat wordt :P
maargoed, ik ga binnenkort es wat proberen met wat gereedschap wat voorhanden is dan...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 18:28 schreef Glottis of Xanadu het volgende:
Dat mooie linkje leid je naar de volgende info...
Workmaster 11-delige zaagset
Artikelnr. 38338
"11-Delig, bestaande uit: 7 Gatenzagen 2 1/2"", 2"", 1 3/4"", 1 1/2"", 1 1/4"", 1"", 7/8"". Inbussleutel. Gatenzaaghouder met boor. Gatenzaaghouder zonder boor. In cassette."
Adviesprijs: € 20,40
€ 6,79
dat wordt toch hopenlijk wel in STRAAL opgegeven, want als dat de doorsnee is dan is dat ding 6,nogwat CM lekker handig :o

Verwijderd

Topicstarter
kick, sorriej wil ff van straal weten :)

• SinergyX
  • Laatst online: 20:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik kijk morguh ff in de pause van mn werk, is et wat, koop ik et meteen..

(jesus.. lekker taalgebruik)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je die gatenboren?

• cyclone

cyclone

Waarom gelooft nou niemand mij ?
Ik heb er gaten mee geklust voor 3 fans !

* cyclone zal zo ff wat pic's laten zien van zijn case

en je moet geloof ik de op 1 na grootste hebben voor 80mm fans
Ik heb precies dezelfde, maar kom er niet mee door mn case (AOpen HQ08). Het staal is te hard
MMMmmm heb je ook wat smeermiddel gebruikt ? en RUSTIG gezaagd i.p.v. je boormachine op 10000 toeren erop los te laten ?
Je moet ff wel rekening houden dat staal zagen wel iets anders in dan een stukkie hout.

Kortom wat olie om de boel te smeren / koelen en rustig aan met je boormachine ..

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 13:26 schreef CyCLoNe het volgende:

* cyclone zal zo ff wat pic's laten zien van zijn case

en je moet geloof ik de op 1 na grootste hebben voor 80mm fans
[..]

MMMmmm heb je ook wat smeermiddel gebruikt ? en RUSTIG gezaagd i.p.v. je boormachine op 10000 toeren erop los te laten ?
Je moet ff wel rekening houden dat staal zagen wel iets anders in dan een stukkie hout.

Kortom wat olie om de boel te smeren / koelen en rustig aan met je boormachine ..
Dat wilde ik nou net gaan zeggen!!
Smeren, ff boren, smeren, ff boren!!
Anders gaat je kat naar de %&^% ik heb zelf ook met zo'n gatenzaag gaten uit mn kast gehaald (zie site) end atw erkt wel :9~

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Op maandag 11 februari 2002 15:01 schreef MasterXP het volgende:
Eerst decouperen *D dan dremelen (voor de details) en daarna de vijl (voor de final touch) en dan spuiten .. (voor de decoupeer strepen :)

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 13:26 schreef CyCLoNe het volgende:
[...]
Ik geloof je wel, hoor. :) Ik vind het met de HQ-08 veel makkelijker met de dremel. Ik heb ook gesmeerd met die boortjes, met olijfolie :), maar zelfs langzaam zagend werd het een zooitje (rood gloeiend staal en rookontwikkeling >:) ).

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik ben nu troste eigenaar van zo'n setje bij de kijkshop vandaan, die van 6.95 bleek inderdaad de diameter te zijn (HEEEEL klein dus). Voor 11,nogwat heb je een set die tot 12,4 cm gaat (diameter).

Dus deze jongen gaat over uurtje gaatjes boren. Pics komen eraan.

Setje ziet er aardig netjes/stevig uit.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• cold
  • Niet online
Op dinsdag 12 februari 2002 17:43 schreef Karreman het volgende:
Ik ben nu troste eigenaar van zo'n setje bij de kijkshop vandaan, die van 6.95 bleek inderdaad de diameter te zijn (HEEEEL klein dus). Voor 11,nogwat heb je een set die tot 12,4 cm gaat (diameter).

Dus deze jongen gaat over uurtje gaatjes boren. Pics komen eraan.

Setje ziet er aardig netjes/stevig uit.
stoer ga ik ook effe halen

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

• cyclone

cyclone

Ok ik moest ze ff resizen (al zijn ze nu nog aan de grote kant ) ;) maar hier zijn ze dan, mijn gaten geklust met de Gatenzaag set van de kijkshop

Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~cyclone/wc/2fans.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~cyclone/wc/achterkant.jpg

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Afbeeldingslocatie: http://www.team-ppm.com/modding/1.JPG
Van boven naar beneden: Het gereedschap, het setje en het slachtoffer..

Afbeeldingslocatie: http://www.team-ppm.com/modding/2.JPG
Van dicht bij.

Afbeeldingslocatie: http://www.team-ppm.com/modding/3.JPG
status na het springen van de zekering..

Afbeeldingslocatie: http://www.team-ppm.com/modding/5.JPG
en de achterkant..

Doordat het boortje steeds los liet (wordt vastgezet door klein imbusschroefje) was het vrij moeilijk dat ding er recht boven te houden..

Helaas trok de boormachine het niet echt, werd te warm en zekering sprong..

De tandjes blijven wel goed scherp, en zou in principe mogelijk zijn.

Binnenkort poging 2 van het "boor-een-gat-tot-12-cm-met-een-net-25-piek-setje-van-kijkshop-project".

Tip, zorg voor goede vlakke stevige ondergrond, eenmaal er door bij een stuk, is het moeilijk de rest nog weg te boren.

Verwijderd

Topicstarter
ok ik denk dat ik het er ook maar op waag 't kan weinig kwaad voor het geld :)

Verwijderd

Dus bij Kijkshop kun je voor weinig geld een 80 en 120 mm boor halen. Dat is nog beter dan lenen!
Pagina: 1