bas opnemen op computer

Pagina: 1
Acties:
  • 418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
ik wil dus bas gaan nemen op mijn computer.. het gaat er puur om dat het ff opgenomen is en dat er meegespeeld kan worden zodat de rest van de partijen uitgewerkt kunnen worden.. kwaliteit maakt dus neit zoveel uit. maar.. ik heb geen goeie geluidskaart verder ofzo en bij mijn eerste probeersels clipte het signaal al heel snel .. (bas is overigens een aktieve bas..en gaat nu dus rechtstreeks de geluidskaart in) .. iemand ideen hoe ik dit het beste kan gaan doen?.. (en ja.. ik koop binnenkort een goeie geluidskaart + mengpaneel..dus kom aub niet met die oplossing aanzetten ;) )

geluidskaart is overigens een AWE32.. (ja..die oude enorme kaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-04 19:19

dominic

will code for food

Heb je een effectenbox of direct injection box? Sluit je bas via een van die twee aan dan. Nooit direct op je geluidskaart aansluiten, klinkt niet.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
heb de effectenbox hier niet bij de hand..maar zal het later via dat ding proberen ..bedankt voor de tip..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Aktieve bas kan best op geluidskaart, maar probeer dan de line-input eens. Dan via de volumeregeling in Windows gewoon het opnameniveau van de line-in regelen, zodat 'ie niet gaat clippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:47

Beurlap

Kak!

Dat nou het gros van de mensen hier dat woord verneukt en het op zn nederlands uitspreekt..ok dat kan ik nog enigzins snappen. Maar dat je het dan met 1 "s" gaat schrijven...das toch wel heel erg diep triest.

Heeft verder geen drol met de vraag te maken, maar ik moest het gewoon ff kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Op maandag 11 februari 2002 17:39 schreef Beurlap het volgende:
Dat nou het gros van de mensen hier dat woord verneukt en het op zn nederlands uitspreekt..ok dat kan ik nog enigzins snappen. Maar dat je het dan met 1 "s" gaat schrijven...das toch wel heel erg diep triest.

Heeft verder geen drol met de vraag te maken, maar ik moest het gewoon ff kwijt.
Wel eens van Van Dale gehoord? :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37358

?? :?
jij zegt ook bassklarinet? contrabass? bassfagot? (ik voel de flauwe grappen alweer aankomen :))

maar leg ons uit....wat is er mis met basgitaar en de verkorte versie: bas?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:01

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Niks mis mee, laat maar lekker zeiken. Maar goed, weer ontopic:

Om je bas goed op te nemen zijn een aantal zaken belangrijk:

• Een goede bas (goed klinkend, goede electronica, goede afstelling, goede snaren).
• Fatsoenlijke kabels, die van een tientje kun je beter opzij leggen.
• Een goede preamp met een goede DI, of gewoon een goede DI.
• Na die DI een goede preamp om het signaal op lijnniveau te krijgen.

Dat is allemaal nodig voor een echt goede sound. Heb je dat niet allemaal tot je beschikking? Probeer maar raak voor een knaak. Als je her en der wat aanklooit krijg je vanzelf een acceptabel resultaat.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
ik ben nu beetje aan het klooien en klinkt mijns insziens wel acceptabel.. mijn geluidskaart is gewoon zodanig bout dat je hoedanook een aardige bak ruis meekrijgt.. maar zoals ik al zei..gaat nu nog maar puur om het id.. als dat maar duidelijk naar voren komt..(zeg maar een soort van ghost track).. als we het later strax echt goed willen opnemen heb ik wel wat andere apparatuur hier staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
is een compressor/limiter trouwens echt zon beetje noodzakelijk als ik strax echt goed wil opnemen?.. of is het wel te doen zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32
Een compressor zou zeker mooi zijn, maar dat kan ook prima softwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Op maandag 11 februari 2002 23:17 schreef Charango het volgende:
Een compressor zou zeker mooi zijn, maar dat kan ook prima softwarematig.
namen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Compressor is best wel nodig als je de bas in een mix constant wil houden, zonder alleen de punches te horen.
Ik weet niet welk programma je gebruikt om op te nemen, maar de meeste progs hebben wel compressor plugins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-04 19:19

dominic

will code for food

Je kunt het beste een realtime compressor gebruiken, dan hoor je tenminste wat je speelt en hoe het straks gaat klinken, daar kun je meteen je spel op aanpassen.

Het gros van de geluidsprogs doen dat niet realtime tijdens het inspelen. Als het goed is zit er in je effectenbox (Of preamp) wel een goede compressor.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-04 13:33

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Ik heb een Dean Edge Q5 en een Digitech BP-8 Valve, en ik heb ook moeite met het opnemen van basgitaar op mijn PC. De hele dynamiek gaat verloren. Ik snap dat trouwens ook niet, want als ik gitaar opneem (Ibanez RG550-EX op een Digitech RP-6) dan werkt het wel gewoon goed.

Volgens mij kun je nog beter een microfoon voor je bascombo zetten en dat opnemen, heb je geen stereo(effecten). Maar ja, dat nog liever dan brak geluid.

En bas is inderdaad gewoon met één s in het nederlands, uitgesproken als báh-s. In tegenstelling tot het engelse bass (spreek uit bees). Het is dus ook basgitaar en bassguitar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Die lui die hun bas nu opnemen zonder redelijk resultaat, je vergeet nog steeds iets belangrijks: een goede DI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apestaartje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

ZO is dat! (8>

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Op dinsdag 12 februari 2002 12:55 schreef Ozzy het volgende:
En bas is inderdaad gewoon met één s in het nederlands, uitgesproken als báh-s. In tegenstelling tot het engelse bass (spreek uit bees). Het is dus ook basgitaar en bassguitar.
inderdaad :) .. als ik bass zeg heb ik het over de basdrum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-04 13:33

Ozzy

Op dinsdag 12 februari 2002 13:26 schreef Hillie het volgende:
Die lui die hun bas nu opnemen zonder redelijk resultaat, je vergeet nog steeds iets belangrijks: een goede DI.
Blijkbaar inderdaad, wat is DI dan? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Direct Injection box, zet je extreem zwakke signaal van je elementen om in in line-level gebalanceerd signaal om direct in de mengtafel te kunnen steken. Mijn ervaring is dat de pre-amp out op een basversterker ook prima werkt, hoewek een mic voor je speaker bijna altijd het mooist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
met bas ook?..verschillende meningen nogal over geloof ik..
wij hebben tot nu toe eigenlijk altijd de gebalanceerde uitgang van de versterker gebruikt (xlr) dat klinkt prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Het hangt er vanaf van wat voor geluid je houdt. Uitgang van je versterker klinkt vaak wat cleaner, maar ook wat matter, is misschien mooi voor poppy ballads ofzo, waar de bas niet echt een uitgesproken rol moet hebben. Met een microfoon voor je speaker krijg je dus ook de vervorming van de speaker mee, waardoor het geluid meer een eigen karakter krijgt, vaak ook ietsje meer mid in het geluid.

Meestal in studio setup wordt zowel met een microfoon als met een DI opgenomen (kan je nog kiezen om hem direct uit de bas of uit de versterker te laten komen, maar goed), zodat later kan worden gekozen of eventueel een mix van deze twee geluiden. Let bij een gemixt signaal wel op dat het opgevangen speakergeluid wel eens uit fase kan zijn met je directe geluid.

Door mij aanbevolen microfoons: Shure SM57, EV.. ben het nummer kwijt, ik dacht 12 ofzo, in ieder geval dat grote "scheerapparaat" dat je altijd bij radiostudio's ziet voor de dj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:33

Illusion

(the art of)

Iedereen raad je aan om een DI te gebruiken, maar op dit moment heb je daar dus helemaal niets aan!!
Alles wat een DI doet is de Impedantie van het signaal naar 600 Ohm veranderen, en het signaal balanceren. Maar!! Als je geen mengpaneel hebt, heb je ook geen gebalanceerde ingangen, waardoor je dus al 40%-50% van het signaal kwijt bent. En die impedantie van 600 Ohm is helemaal niet geschikt voor de lijn-ingang van je Geluidskaart, misschien voor de microfoon-ingang, maar die is waarschijnlijk zo brak dat je er geen goed signaal uit kan krijgen.
Oplossing: kijk of je basversterker een line-out uitgang heeft (wordt gebruikt om bijv. een slave-basversterker aan te sturen) en gebruik die.

Bij het gebruik van een compressor voor opname is een ratio van 2:1 t/m 4:1 een leuke beginwaarde overigens.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 510

meneer van dale zegt:
bas (de ~)

1 laagste van de vier hoofdstemmen in een muziekstuk
2 laagste mannenstem
3 baszanger, basspeler
4 contrabas
5 de lagere partij in een pianostuk voor twee personen
:) volgens mij ben jij de verbasterende nederlander hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
ik heb hier geen basversterker staan :).. ik speel zelf geen bas..maar de bassist van mijn band komt bij mij opnemen.. zijn bas is dus aktief..dus het lukt allemaal wel..maar niet echt geweldig..maar ja..zoals eerder al gezegd.. tgaat echt nog om het id.. duzzz:)... maar deze discussie is wel interessant voor strax :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 21:30

Jag

Op dinsdag 12 februari 2002 18:35 schreef Illusion het volgende:
Iedereen raad je aan om een DI te gebruiken, maar op dit moment heb je daar dus helemaal niets aan!!
Alles wat een DI doet is de Impedantie van het signaal naar 600 Ohm veranderen, en het signaal balanceren. Maar!! Als je geen mengpaneel hebt, heb je ook geen gebalanceerde ingangen, waardoor je dus al 40%-50% van het signaal kwijt bent. En die impedantie van 600 Ohm is helemaal niet geschikt voor de lijn-ingang van je Geluidskaart, misschien voor de microfoon-ingang, maar die is waarschijnlijk zo brak dat je er geen goed signaal uit kan krijgen.
Oplossing: kijk of je basversterker een line-out uitgang heeft (wordt gebruikt om bijv. een slave-basversterker aan te sturen) en gebruik die.

Bij het gebruik van een compressor voor opname is een ratio van 2:1 t/m 4:1 een leuke beginwaarde overigens.
Je hebt het niet alleen niet nodig, je kan hem niet eens gebruiken. Een DI heeft namelijk geen losse power supply, maar gebruikt daarvoor de phantom uit de mixer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Op woensdag 13 februari 2002 03:41 schreef Jag het volgende:
Je hebt het niet alleen niet nodig, je kan hem niet eens gebruiken. Een DI heeft namelijk geen losse power supply, maar gebruikt daarvoor de phantom uit de mixer.
Foei Jag ;), er zijn zowel passieve (die totaal geen vermogen gebruiken) als actieve DI's. De actieve kunnen dan of op een voeding/batterijen werken, of inderdaad via de phantom uit een mic preamp.

Maar goed, die mensen die zeggen dat je zo'n ongelooflijk fantastisch resultaat zult krijgen door je bas rechtstreeks in je geluidskaart te pluggen, jammer. Je verliest gewoon een hoop levendigheid in het signaal. Het begint allemaal wat dood enzo te klinken. Pak gewoon een DI en een redelijke mic preamp. Voor rond de 300 piek ben je klaar, dan haal je gewoon zo'n el-cheapo Behringer DI en de Behringer Ultragain Pro (2 kanaals mic preamp).

Die Ultragain is best leuk, zeker voor het geld. Twee kanalen, schakelbare phantom per kanaal, afstelbare low-cut en equalizer. Hoewel ik zelf moet zeggen dat ik die EQ-achtige dingen niet gebruik bij opnemen, dat komt later wel. :)

Je kunt ook, in plaats van deze combo, een duurdere mic preamp aanschaffen die ook een instrument-ingang heeft (Joemeek, Focusrite, etc. hebben oplossingen rond de duizend piek).

Pak anders, als je bassist het in z'n versterker heeft zitten, de DI uit de versterker. Even door je mixer (naar lijnniveau halen) en dan richting de PC. Werkt overigens ook best leuk.

Moraal van het verhaal: Je kunt gewoon niet voor een dubbeltje op de 1e rang zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13380

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening van de bas POD van Line6. Is dit niet de ideale oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
hmm.. die effecten bak geeft alleen maar een enorme bak ruis..:( ..dus dat was niet zon erg lekker idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Op woensdag 13 februari 2002 11:28 schreef dvdlei het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening van de bas POD van Line6. Is dit niet de ideale oplossing?
Hangt er helemaal vanaf wat je wilt bereiken. Wil je een goede cleane vette bas-sound? Dan niet. Wil je een sound waarbij je de processing duidelijk hoort? Dan wel. Dan zou ik er nog voor kiezen om het zaakje eerst goed clean op te nemen, want dan kun je tijdens het mixen nog kiezen wat je wilt doen (qua effecten, en dan meteen zien hoe het in de mix valt).

Pagina: 1