[Peltier]156W TEC: welk voltage meest efficïent?

Pagina: 1
Acties:

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 20:43
Ik heb hier een 156W TEC liggen die ik wil gebruiken in mijn water-setup. Het is de bedoeling dat ik de TEC op z'n max ga laten draaien, en volgens de specificaties kan hij max op 15,9V werken. Is dit ook het voltage waarbij hij op z'n maximale koelvermogen werkt? Ik heb nu een Enermax 550W voeding, waarin de TEC dus op 12V gaat draaien, maar ik denk dus dat hij het beter zal doen op een volt of 15.
Mijn vraag aan jullie (Dabit misschien??) is dus of ik hem beter op 15V kan laten draaien of niet, en zoja of ik misschien de 12V en -3V kan combineren van deze voeding.
Hopelijk heeft iemand een antwoord op deze vraag.

Workstation

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:04

mvds

Totally awesome!

Op een standaard voeding de lijnen gaan combineren voor een TEC is imo een slecht idee. Alleen de 5 volt lijn op een PSU is in staat een hoog aantal amps te leveren en juist die lijn gebruik je niet voor een TEC. Als je je negatieve lijnen gaat gebruiken gaat het alzo fout aangezien die bijna niets kunnen leveren. Een aparte voeding is dan denk ik de beste oplossing.

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 18:20
als je op de site van dabit had gelezen dan had je kunnen zien dat een TEC het beste werkt op zoon 80% van zijn vermogen.

alle energie die je er meer instopt staat niet in verhoudiong tot wat je terug krijgt.

en rekensommetje doet ons leren:

15v/100=0,15*80=12v

dit zou dus net gaan op je voeding.

echter controleer even of je amperage genoeg is..

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

De COP (Coefficient Of Performance) loopt terug bij hogere spanningen, het absolute koelvermogen stijgt.

Dus, als je maximaal koelvermogen wil, dan moet je 16V gebruiken. Je hebt dan iets meer koelvermogen dan op 12V, maar ook 2x zoveel warmte in je water. Als je systeem om warmte kwijt te raken krachtig genoeg is (grote rad, flinke bong, whatever), dan win je iets door het ding op 16V te zetten.

Is je waterafkoelsysteem maar matig (kleine rad, weinig airflow), dan raak je de 3-5 graden winst die je haalt door de TEC op 16V ipv 12V te draaien weer kwijt doordat je koelwater ook 3-5 graden warmer word.

Over het algemeen is het draaien van een TEC op ca. 80% van zijn Vmax een goed compromis tussen efficiency en performance.

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Het maximale te verplaatsen vermogen van een TEC is bij het maximale voltage. Het probleem is dat naarmate het voltage hoger word, (dus ook het te verplaatsen vermogen of de koel capaciteit) de TEC minder rendabel word. Die 156 watt TEC kan er op dat moment 156 verplaatsen, maar zelf produceert hij ook nog warmte, veel warmte, waardoor een TEC geen hoog rendement heeft. Die verhouding van zelf warmte produceren en warmte verplaatsen bepaald het rendement. Het rendement word steeds slechter naarmate het voltage hoger word.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Nutteloos antwoord op je vraag: bij 0,0000000001V is de verhouding tussen het gebruikte vermogen, en het verplaatste vermogen het gunstigst.

Nuttig antwoord op je vraag: afhankelijk van de capaciteit van je koelsysteem is een voltage tussen de 70-90% van Vmax aan te raden.

• roedie
Op maandag 11 februari 2002 13:36 schreef Hielko het volgende:
Nutteloos antwoord op je vraag: bij 0,0000000001V is de verhouding tussen het gebruikte vermogen, en het verplaatste vermogen het gunstigst.

Nuttig antwoord op je vraag: afhankelijk van de capaciteit van je koelsysteem is een voltage tussen de 70-90% van Vmax aan te raden.
Ik geef niet de conclusie alleen, maar wat meer informatie zodat ie zelf ook nog wat leerd en hij kan zelf heel duidelijk zijn antwoord concluderen. En met die post van DaBit erbij vind ik dit wel een heel erg duidelijk antwoord.

Voor jouw is het misschien nutteloos omdat je het al weet :)

Leraren vertellen toch ook niet welke antwoorden je op de toets uit je hoofd moet knallen ipv de informatie te toetsen die je moet kennen en beheersen ( zo moet het tenminste gaan :))

• BusMastah
Amperage van de voeding is 24, dus dat is wel voldoende lijkt me.
Is het zo dat als 'ie op 12V draait (75% Vmax) ook nog eens op 75% van Imax draait, of gebruikt hij dan alsnog een amperage dat hem zo dicht mogelijk in de buurt van de 156W brengt?

Workstation

Verwijderd

De Imax word pas getrokken als de dT over de peltier 0 graden is. In de praktijk ligt de getrokken stroom dus ook lager. Wel is het zo dat je kunt stellen dat bij 75% Vmax de stroom iets hoger ligt dan 75% van de stroom die getrokken zou worden bij 100% Vmax.

• roedie
Is dat een pc-voeding en heeft ie 24 amps op de 12 volt lijn. ennermax 550 ofzo :)

Dan is het geen probleem, hij gaat ook gewoon minder ampere gebruiken ja.

Maar een Peltier is een halfgeleider, dus dan is niet alles zo duidelijk als met een gewone weerstand. Maar echt veel zal het niet uitmaken. Ik schat dat de weerstand zich redelijk gedraagt. En een peltier geen hele rare karaktarestiek heeft. Maar voor de echt moeilijke technische vragen moet je toch bij DaBit zijn. (peltiers zijn echt dingen waarover je veel kunt vertellen).

Maar dan maar op hielko manier antwoord :): Het amperage gaat ook gewoon omlaag.

• BusMastah
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat die pelt dus gewoon op 12V gaat lopen. Scheelt weer een variable voeding ;).
En als die Tbird teveel warmte afgeeft ben ik *snif snif* bang dat ik dan toch maar een XP moet halen. :9~

Workstation

• Sinlath
  • Laatst online: 06-03 18:20
16.1A/100=0.16*80=12,8A

probeer die pelt dan op een aparte lijn te zetten (een aparte draadboom) zodattie niet andere dingen in de weg gaat zitten als ie wat prik nodig heeft.

Sinlath | Opinions may contain latency

• BusMastah
Op maandag 11 februari 2002 13:58 schreef Sinlath het volgende:
16.1A/100=0.16*80=12,8A

probeer die pelt dan op een aparte lijn te zetten (een aparte draadboom) zodattie niet andere dingen in de weg gaat zitten als ie wat prik nodig heeft.
Ik zal het onthouden, thx.

Workstation

• roedie
Op maandag 11 februari 2002 13:58 schreef Sinlath het volgende:
16.1A/100=0.16*80=12,8A

Al die draadbomen zitten gewoon aan elkaar in de voeding hoor. Trek er maar eens een open. Wil je zorgen dat de spanning niet variert door belasting van je peltier zul je een apparte voeding voor je peltier moeten hebben.

Maar ik denk dat dat onzin is omdat je pc-voeding is gebouwd voor een beetje schommelende belasting.
Pagina: 1