Toon posts:

[VB] SQL in Visual Basic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik vanuit VB databases aanroepen met SQL. Iets met DAO/ADO/Jet heb ik ergens gehoord, maar dat is een omslachtige manier. Wat is de meest makkelijke?

Verwijderd

gebruik ADO om een connectie te maken naar je database..

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 11:11 schreef KtK het volgende:
Hoe moet ik vanuit VB databases aanroepen met SQL. Iets met DAO/ADO/Jet heb ik ergens gehoord, maar dat is een omslachtige manier. Wat is de meest makkelijke?
Je geeft veel te weinig info om ook maar één nuttig antwoord te geven. Toch even een aantal aanwijzingen:
1) DAO (Data Access Objects) - maakt gebruik van Jet-drivers om databases (MS Access) te benaderen.
2) ADO (ActiveX Data Objects/MS Data Access Components) - Maakt gebruik van o.a. OLEDB-drivers om verschillende databases te kunnen benaderen (denk aan SQL Server/MS Access/Paradox/dBase/Oracle).
3) SQL (Structured Query Language) - zoals hier al staat; een taaal. Dit is dus geen (R)DBMS. MSSQL Server is dit wel en maakt evenals vele andere (R)DBMS'en gebruik van SQL.

ADO is overigens meestal de manier om SQL-driven (R)DBMS-en (om het zo maar te zeggen dan) aan te spreken. Je dient je bij je keuze echter te laten leiden door de vraag wat je precies wilt en nog niet waarmee. Analyseer eerst wat je hebt, kunt en wilt alvorens je over DAO/ADO/whatever druk gaat maken.

En ADO is evenals DAO echt niet zo omslachtig als het misschien lijkt. Waar baseer je dit op?