simpel router tooltje

Pagina: 1
Acties:

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik hoop dat dit het goede forum is om dit in te posten. Afijn. Ik heb een netwerkje waarvan 1 computer het internetverkeer regelt. Op de hoofdserver van het netwerk is WinRoute Pro actief. Deze regelt het interne mail verkeer. Omdat een deel van de medewerkers soms op internet wil hebben we ervoor gekozen om een computer, anders dan de server zelf, in te stellen als router.

Nu is het zo dat we al het verkeer via de centrale server willen laten lopen. Als er verkeer binnenkomt op bijvoorbeeld poort 80 op deze server dan moet het automatisch geforward worden naar de internet router. Ik ben op zoek naar een simpel stukje software op deze router die automatisch inbelt zodra er requests binnenkomen. Ik had eerst AnalogX Proxy, maar om de een of andere reden belt die niet automatisch in. Heeft iemand enig idee welke (gratis) software deze taak kan spelen?

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Probeer Freesco, Linux of *BSD b.v. eens ;)

• Christiaan
Op maandag 11 februari 2002 11:13 schreef warp het volgende:
Ik was vergeten te zeggen dat het een windows 95 machine is..... dat kan helaas ook niet veranderen. Het moet simpelweg een doorgeefluik worden, niks anders.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

bsd = leuk en leerzaam!

smoothwal/freesco = gewoon simpel !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Christiaan
Op maandag 11 februari 2002 11:13 schreef warp het volgende:
Ja, leuk enzo, maar als bedrijf kun je dat echt niet zomaar ff doen he. Het beheer is dan nogal moeilijk aangezien niemand hier nog met Linux overweg kan. Er zijn toch wel programmatjes (zo licht mogelijk) voor Windows die dit werkje kunnen doen?

Verwijderd

hmm...wat dacht u van BrowseGate?....mooie http-proxy die automatisch inbelt....maarreh,,,beetje vaag dat je inkomende internetverkeer eerst de 'helft' van je netwerk passeert alvorens de proxy tegen te komen...

bwaa!.

Verwijderd

....anders zou ik het ding upgraden naar win2K server en het ding als router configureren....stuk veilger in ieder geval....

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

"koop" dan winroute pro!!!! is errug goed.. (NAT)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Christiaan
De centrale server is een windows 2000 AS machine die ingesteld is als domain controller. Hierop is een router actief (de standaard router in windows) die op ACL-basis toegang verleend aan bepaalde users om packets to versturen naar de internet-proxy die aan de server hangt. De lijn tussen de domaincontroller en de proxy is de enigste - andere computers kunnen niet, zonder eerst via de server te gaan, connecten met de proxy. De proxy moet gewoon inbellen en router gaan spelen zodra deze packets van de server ontvangt. Waarom deze oplossing? We willen heel specifiek aangeven welke gebruikers wel en geen toegang hebben tot internet en daaraan gekoppelde faciliteiten.

Het gebruik van WinRoute e.d. is geen oplossing omdat het niet geintegreerd is met Windows 2000. De user accounts van Active Directory zijn niet toepasbaar in WinRoute. De windows 2000 server, die over uitgebreide user-lists beschikt, moet bepalen wie wat mag. De internet-proxy moet gewoon een domme router zijn die verder niet checked op juistheid.

• Christiaan
Het enige dat de internet-proxy wel kan hebben is een firewall, dat is wel zo verstandig aangezien het de eerste computer in het netwerk is die in aanraking komt met de 'buitenwereld'. De windows 2000 server zelf krijgt echter ook een firewall.

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
SyGate en SyGate Personal firewall al geprobeerd?

Hebben wij hier ook een tijdje gedraaid en werkte erg goed :)

• Christiaan
Ik zal eens naar SyGate kijken. Zijn er misschien nog eenvoudiger routertjes die ook nog freeware zijn? Het zou het makkelijkste zijn als die comp, een 486, gewoon een dos project kan draaien.

• GroteVoet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08-2022
Probeer anders eens iets als CoyoteLinux; boot van flop, twee NICjes in een 486/33 met 8MB, en dan ben je eigenlijk al klaar. Zelfs zonder verstand van zaken moet je in ~15 minuten kunnen draaien.
Lees je eerst de FAQ even, komt daar ~30 minuten bij.

In principe is een Windows gebaseerde gateway geen slim idee, omdat er standaard teveel services draaien en je wel een hele hippe Admin moet zijn om dat geheel dicht te spijkeren; maar onder Windows 2000 Server met Routing en Remote Access kom je ook een heel eind.

Eerste oplossing kost nix, de tweede een W2K Server licentie. Maar je moet je natuurlijk wel lekker voelen de gekozen oplossing, en als je nog nooit ge-*NIX*-ed hebt is Windows (niet 9x of ME !) misschien beter.

Succes,
Marc

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op maandag 11 februari 2002 14:43 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Ja, leuk enzo, maar als bedrijf kun je dat echt niet zomaar ff doen he.
Waarom niet? Hier in het bedrijf draaien ook genoeg Linux en *BSD gebakjes.
Het beheer is dan nogal moeilijk aangezien niemand hier nog met Linux overweg kan.
Ah.. that explains a lot ;)
Pagina: 1