Toon posts:

Hoe werken die HDD activiteiten ledjes precies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
En hoeveel volt zijn die dingen eigenlijk :? Ik heb hier wat 1,5V ledjes nog liggen maar volgens mij zijn die harddisk activiteitsledjes meer he? Ik wil achter 2 50mm fannetjes voorin me PC 2 van die ledjes zetten die op schijfactiviteit reageren.. Voor wat geduldig kluswerk ben ik altijd in alleen ik heb geen technisch inzicht dus ik moet wel weten hoe en wat :)

Verwijderd

erm zijn gewoon standaard ledjes...3.3 v (?)

Verwijderd

Er is maar één soort LED hoor, de stroom varieert meer onderling dan de spanning die er op moet.

Wel zijn er LED's die al een voorschakel weerstand er in hebben, die zijn meestal voor 5 of 12 volt bedoeld, en horen bij een schakelaar.

De losse die je in de winkel koopt, zijn allemaal voor een spanning van 1,5 a 2,5 volt. Gewoon eentje aansluiten, en bewonder het mooie licht .. ;)

Verwijderd

Topicstarter
3,3V? ja ik weet niet zoveel van ledjes af.. ehmmz, als ik dan 1,5V ledjes hebt kan ik ze dan in serie schakelen op die 3,3V (verlengen van HDD ledje)

Dan staan ze zeg maar parallel aan me gewone HDD ledje (wat ik lekker laat zitten) maar de 2 nieuwe ledjes staan tov. elkaar in serie. Dan krijgen ze dus allebei 1,65V :? Dat kunnen 1,5V ledjes wel aan neem ik aan :?.
code:
1
2
3
     ---HDD Led---
    /        \
--------Led1--Led2----------

led 1 en 2 zijn dus nieuwe ledjes

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 11:25 schreef Hooi het volgende:
Er is maar één soort LED hoor, de stroom varieert meer onderling dan de spanning die er op moet.

Wel zijn er LED's die al een voorschakel weerstand er in hebben, die zijn meestal voor 5 of 12 volt bedoeld, en horen bij een schakelaar.

De losse die je in de winkel koopt, zijn allemaal voor een spanning van 1,5 a 2,5 volt. Gewoon eentje aansluiten, en bewonder het mooie licht .. ;)
m'kay dus als ik gewoon een ledje wat nu op een 1,5V batterij liep vastmaak aan die HDD led dan knippert hij vrolijk mee?
Wauz

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:45
Op maandag 11 februari 2002 11:25 schreef MasterXP het volgende:
3,3V? ja ik weet niet zoveel van ledjes af.. ehmmz, als ik dan 1,5V ledjes hebt kan ik ze dan in serie schakelen op die 3,3V (verlengen van HDD ledje)

Dan staan ze zeg maar parallel aan me gewone HDD ledje (wat ik lekker laat zitten) maar de 2 nieuwe ledjes staan tov. elkaar in serie. Dan krijgen ze dus allebei 1,65V :? Dat kunnen 1,5V ledjes wel aan neem ik aan :?.
code:
1
2
3
     ---HDD Led---
    /        \
--------Led1--Led2----------

led 1 en 2 zijn dus nieuwe ledjes
Dit gaat nooit werken

leds hebben een vaste drempel spanning

(hdd led =1.6V)
dan blijft er voor 2 leds dus maar 1.6V over
terwijl 2 leds in serie toch het dubbele willen hebben
Gaat niet werken dus

Rood +- 1.6 V
Groen +- 2.1V
Geel +- 2.1 V
Blauw +- 3 V

en aan stroom willen ze meestal tussen de 10 en de 20mA hebben

als je 3 leds wilt hebben zul je een paar weerstandjes moeten gebruiken om de spanning netjes over de leds te verdelen

dit gaat wel ten koste van je helderheid

dus zo bv
code:
1
2
3
4
5
6
7
     ______
  |-|______|---|>|--|
  |  ______    |
--|-|______|---|>|--|---
  |  ______    |
  |-|______|---|>|--|
     3x 100 Ohm

en anders moet je ze in serie zetten

maar aangezien de spanning over je hdd led max 5V zal zijn (met op je mobo een weerstandje in serie om de stroom te beperken)
moet je uitkijken dat je in totaal niet over die 5V heen komt

3x rood in serie = 3x 1.6 = 4.8
Zou misschien net kunnen...

Maw ... Als je er 3 leds aan wilt hangen kun je iig je gewone hddled NIET laten zitten zoals ie zit

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
wha led's zijn echt vage meuk. Dus als ze alle 3 1,6V zijn (kennelijk) kan ik niet gewoon fftjes parallel schakelen zoals je dat met normale lampen doet. Yup ik weet wat een led eigenlijk inhoud, gewoon een diode die brand als hij stroom doorlaat.

zou iemand dan een schematje willen maken hoe ik 2 ledjes (ik ga denk ik toch maar blauwe kopen) aansluit zodat ze reageren op harddisk activiteit?

• Sine
Op maandag 11 februari 2002 12:39 schreef MasterXP het volgende:
zou iemand dan een schematje willen maken hoe ik 2 ledjes (ik ga denk ik toch maar blauwe kopen) aansluit zodat ze reageren op harddisk activiteit?
als je allemaal de zelfde leds pakt kun je ze gewoon parralel zetten

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 12:47 schreef Sine het volgende:

[..]

als je allemaal de zelfde leds pakt kun je ze gewoon parralel zetten
als je die 3 ledjes paralel op het mobo aansluit hoef je dadelijk GEEN hdd led meer aan te sluiten, waarom ... daarvoor is dat aansluitingje niet ontworpen. 3 ledjes trekken gewoon te veel stroom.

• Sine
Op maandag 11 februari 2002 13:22 schreef mad_maxz het volgende:

[..]

als je die 3 ledjes paralel op het mobo aansluit hoef je dadelijk GEEN hdd led meer aan te sluiten, waarom ... daarvoor is dat aansluitingje niet ontworpen. 3 ledjes trekken gewoon te veel stroom.
je mobo zal +- 20 mA door je HDD led duwen (weerstandje op mobo)

Als je er nu meer leds parralel aan hangt wordt die stroom verdeelt over 3 leds

je leds zullen gewoon wat zwakker branden

en led kan namelijk geen stroom trekken onder zijn drempel spanning

btw ... je hdd led connector zou je zelfs zonder gevaar kunnen korstluiten aangezien de voorschakel weerstand op je mobo zit

Repareren doe je zo.

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

ik heb de originele ( zowel hdd led en powerled ) vervangen door 5mm 100mcd 4-5volt ledjes :Z

Werkt gewoon :z

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 13:28 schreef Sine het volgende:

[..]

je mobo zal +- 20 mA door je HDD led duwen (weerstandje op mobo)

Als je er nu meer leds parralel aan hangt wordt die stroom verdeelt over 3 leds

je leds zullen gewoon wat zwakker branden

en led kan namelijk geen stroom trekken onder zijn drempel spanning

btw ... je hdd led connector zou je zelfs zonder gevaar kunnen korstluiten aangezien de voorschakel weerstand op je mobo zit
is dat weerstand vervangbaar denk je?>
Pagina: 1