Op maandag 11 februari 2002 19:09 schreef sjuk het volgende:
Kan ik je zo ook wel vertellen,
Die flatbedscanners lichten een negatief door en scannen em aan de onderkant.
Echte negetief scanners (nikon/minolta bijv.) werken met een ccd chip en scannen meerdere keren per negatief/dia en hebben daarom zo'n geweldig resultaat.
Er is een ElCheapo negatief scanner op de markt van PrimeFilm maar dat is echt een kut apparaat. Die moet je echt nooit kopen.
[sub]oja, /me werkt in een fotozaak :)[/sub]
frytzz werkte ook in een fotozaak en sluit zich bijna helemaal aan bij sjuk. Heb zelf de Canon D660U gehad (is overleden), beste scanner maar niet voor negatieven.
Die El Cheapo van Primefilm zuigt idd behoorlijk, maar ze hebben een verse, 1800AF of zoiets, en die is behoorlijk.
Maar als ik jou was zou ik, als je negs wilt scannen, op zoek gaan naar een 2e hands échte negatiefscanner van Minolta of Nikon bijvoorbeeld, er is een levendige markt in die dingen. Dan heb je geen supersnelle bak maar wel kwaliteit. Mijd in elk geval die combo-apparaten want als je meer wilt dan thumbnails heb je er weinig aan. Zie de test op Hardwareinfo; ondanks dat de reviewer het 'uitstekend' noemt (ongelofelijk) zien de resultaten er niet uit.