Toon posts:

Mogen systeembeheerders bedrijfsmail van medewerkers lezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft hier een mening over? Ik ben van mening dat systeembeheerders niet zomaar van alles mogen lezen. Alleen als zij hier voor toestemming hebben van het "management" in noodgevallen.

Verwijderd

Mag jouw moeder jouw post openmaken?

Daar zijn dus allemaal wetten voor...

Verwijderd

Ik ben geen jurist maar volgens mij mag het niet :) Het is alleen moeilijk na te gaan of ze het doen..

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:52
De vraag is of e-mail onder briefgeheim valt of niet. Volgens mij is dat nog niet het geval. Dat zou dus betekenen dat ze het mogen. Of ze er dan wat aan hebben, juridisch gezien, is weer een ander verhaal, niet voor niets hebben veel bedrijven een aantal disclaimers die door medewerkers ondertekend dient te worden, in de trand van 'IT hulpmiddelen dienen voor bedrijfsdoeleinden te worden gebruikt'.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Binnenkort komt er een nieuwe wet, nl de wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP), waarschijnlijk krijgt e-mail daarmee ook de juridische status van een "papieren" brief. Daarmee wordt dus ook het briefgeheim van toepassing.

Een brief op je werk schrijf je echter namens het bedrijf, dus zouden personen die door het bedrijf zijn gemachtigd ze in principe mogen lezen, tenzij dit PRIVE-mail zou zijn, maar dat moet dan op de een of andere manier duidelijk worden gemaakt...

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Ik ben zelf systeembeheerder, en het mag dus absoluut NIET.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

volgens mij is dit in ieder bedrijf anders geregeld..

Het kan natuurlijk in een contract ofzo opgenomen worden dat email alleen voor bedrijfsdoeleinden gebruikt mag worden en dat wanneer hieraan getwijfeld wordt de email bekeken mag worden...

Komt een beetje op het vlak van het bijhouden van het html-traffic van de werknemers. Wordt echt ook wel veel gedaan hoor, maar of dat dan wel mag??

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Nee het mag absoluut niet....
Tenzij het van te voren duidelijk is aangegeven dat email niet prive is!!!

Ik ben zelf systeembeheerder en wij hebben aan alle medewerkers aangegeven. Dat email niet prive is maar wel mag gebruikt worden voor prive doeleinden. En wij laten zelfs zien hoe de gebruiker in de Email kan kijken van zijn/haar collega.

edit:
Zelfs de HTTP port word bij ons gelogd

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
.. kom ik toch nog even terug op mijn reactie. Ook bij ons is het zo, dat de medewerkers een document hebben ondertekend dat indien het management vermoed dat de e-mail misbruikt wordt, dat het bekeken wordt. Ook wordt bij ons poort 80 (en een paar andere) in de gaten gehouden.

edit:
spellingsfoutje
Pagina: 1