hoge tonen filter

Pagina: 1
Acties:
  • 703 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pbregman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05-2023
Hoe kan ik een gewoon geluidssignaal op een simpele manier van zijn hoge tonen verlossen zodat ik all1 nog maar de bas over hou?
Ik wil er namelijk even een bas pipe 8er hangen en kijken of dat een beetje klinkt nu vervomt het nogal omdat alle tonen door die speaker worden gepropt.
Ik dacht dat het met een condensator kon maar of dat kon en met wat voor condensator dat weet ik dus niet. :(

Is het trouwens gevaarlijk om een speaker zomaar bridged aan te sluiten als je niet weet of je versterker dat wel aankan???

P.S. Ik weet dat er ik niet veel vanaf weet dus dat hoef ik ook niet te horen.

Specs

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Jij weet er ook niks van >:)
Daar kon je op wachten....

Maar goed: Je hebt een bipolaire elko nodig, te verkrijgen bij de electrhandel. (denk aan display, conrad, de locale electroboer. Dus niet de megapool ofso)

Die zet parallel over je basdinges. Je hebt wel een enorme knoeperd nodig, denk aan 300 of 400 uF

Versterker bridged aansluiten, als je het niet zeker weet: daar kannie kapot van gaan.

• pbregman
Op maandag 11 februari 2002 00:50 schreef Lampje het volgende:

Die zet parallel over je basdinges. Je hebt wel een enorme knoeperd nodig, denk aan 300 of 400 uF
Hoe bedoel je parallel? tussen de min en plus inhangen ofzo? mag dat dan trouwens ook waar die de speaker ingaat, zo over die ingangetjes heen of moettie er al tussen ervoor ofzo?
Versterker bridged aansluiten, als je het niet zeker weet: daar kannie kapot van gaan.
ik had het over een speaker bridged aansluiten, ik wil hem zeg maar op de plus van CH1 en op de min van CH2 aansluiten.
KAN DAT?

Specs

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op maandag 11 februari 2002 00:53 schreef Vibe het volgende:

[..]

Hoe bedoel je parallel? tussen de min en plus inhangen ofzo? mag dat dan trouwens ook waar die de speaker ingaat, zo over die ingangetjes heen of moettie er al tussen ervoor
Als het past, kan je hem inderdaad bij de luidspreker klemmen achterop de versterker induwen. Hij moet inderdaad tussen de plus en de min. (en dus niet in serie met een draad, dan gaat hij juist de bas filteren en het hoog doorlaten)
KAN DAT?
DAT WEET IK NIET
sorry, shift bleef hangen :P

• pbregman
Op maandag 11 februari 2002 00:56 schreef Lampje het volgende:

Als het past, kan je hem inderdaad bij de luidspreker klemmen achterop de versterker induwen. Hij moet inderdaad tussen de plus en de min. (en dus niet in serie met een draad, dan gaat hij juist de bas filteren en het hoog doorlaten)
Uhm, dan is op de luidsprekerklemmetjes bij de speaker zelf ook wel goed zeker?
bij me versterker kan namelijk ff niet, ik heb er nogal een illegale aansluiting op na gehouden namelijk :7

Specs

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Zie hier http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp voor wat handige reken programmaatjes

En als je goed naar de plaatjes kijkt kun je ook wel uitdokteren hoe je het moet aansluiten (voor 6 dB of 12 dB per octaaf)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Hola - voordat er een misverstand ontstaat - als je een versterker wilt bridgen houdt dat in dat je bij een stereo-versterker beide eindtrappen gaat inzetten op dezelfde luidspreker(s).
Vereenvoudigd uitgelegd: Bij bridging ga je aan de ingang van 1 van de eindversterkers een fase-draaing toepassen.Op de '+' van de ene eindtrap staat nu het normale geluid, op de '+' van de andere waar het geluid door de fase-draaier gaat hetzelfde geluid maar dan geinverteerd.
Dat betekent dat je een luidspreker dan moet aansluiten op de beide '+' van de eindtrap.
Dus niet de '+' van de een en de '-' van de ander, dat heeft geen enkel effect.

Er zijn andere methodes (o.a. ingang symmetrisch voeden) maar dit is de basis. En als je niet weet of de versterker het aan kan .. dan kan 'ie het waarschijnlijk niet :)
Als jouw versterker goed overweg kan met 4 ohm luidsprekers, dan kun je in een bridging opstelling een 8 ohm luidspreker aansluiten. Elke eindtrap 'ziet' immer de helft van de aangesloten impedantie. Als jouw versterker 8 ohm kan en niet houdt van 4 ohm luidsprekers dan bestaat de kans dat door te grote stromen op hoog volume een zekering d'eruit knalt.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Pagina: 1