Koeler, blazen of zuigen?

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-02 13:56
Geen matches
Iemand een logische verklaring waarom 1 van beide methodes beter is om een cpu/... koel te houden dan de andere?
Of is er simpelweg betere van de 2?

Verwijderd

Matched: blazen, zuigen
Dit is erg afhankelijk van je opstelling. Het ligt aan de plaatsing van eventuele casefans en de richting waarin zij blazen/zuigen. Logisch is dus in dit geval afhankelijk van de richting van je airflow in je kast koud ---> warm.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geen matches
Je kunt het gewoon het beste uit proberen.
Bij mij staat de koeler er haaks op, dus maakt het weinig uit of hij suckt of blowt.

Verwijderd

Geen matches
Precies, het kan sowieso geen kwaad om het te proberen.

Verwijderd

Matched: blazen
mijn ervaring is dat blazen een lagere temp geeft, maar dit is persoonlijk, en je mobo word ook gelijk gekoeld dan.
of zie ik dit verkeerd.? :?

Verwijderd

Geen matches
Het ligt er maar aan. De lucht die je er op blaast moet wel weer effectief afgevoerd worden, anders wordt deze inmiddels opgewarmde lucht weer over de processor gevoerd. Check, waar komt de lucht binnen, waar moet hij langs en waar moet hij vervolgens naar buiten. (rekeninghoudend met het feit dat warme lucht stijgt)

Verwijderd

Matched: blazen
blazen (dus lucht -> fan -> heatsink -> cpu) geeft inderdaad koelere temps (bij mij dan). Reden is denk ik, dat wanneer je zuigt (andersom dus) er lucht direct van onder de fan (lucht dicht bij de bovenkant van de heatsink ipv de lucht bij de kant van de cpu) komt en dus minder de lucht langs de onderkant van de heatsink waar toch iets warmere lucht langs moet komen. Dus minder airflow (beetje vaag uitgelegd). Blazen blaas je dus relatief meer koelere lucht langs de warmere delen van je heatsink dus meer koeling... Het maakt alleen in mijn ervaring meer herrie als je blaast en het trilt veel meer (kan je opvangen met wat rubber)

edit:
Deze ervaring uiteraard zonder verdere koeling en kast open. Met kast dicht was het inderdaad andersom... dan is blazen koeler omdat er dan betere circulatie is in de kast
/edit

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Geen matches
onderdruk schijnt het beste te zijn....

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geen matches
Op maandag 11 februari 2002 01:51 schreef PietjePentium het volgende:
Wat maakt het uit, als je vriendin maar zuigt :) :)
Nee, want dan krijg je het te heet, en dat wil je juist niet.
Het is trouwens wel zo dat alle boxed processoren die ik heb gezien blowen.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-02 15:08
Geen matches
Creeër een onderdruk (out take fans), hoe meer hoe beter. Eventueel om een betere airflow en aanvoer van koele lucht te creëren plaats je onderin je kast een intake fan.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 16:32

mvds

Totally awesome!

Matched: zuigen
Sommige koelers zijn speciaal ontworpen om de lucht weg te zuigen van de heatsink af, maar zelfs die presteren soms beter als de fan blaast. Dus het is idd gewoon even proberen. Waarschijnlijk is het wel altijd beter om ervoor te zorgen dat er een directe weg is naar buiten je kast. Dus als je fan zuigt, de lucht meteen afvoeren naar buiten, of als je fan blaast, de fan de lucht van buiten de kast laten aanzuigen. Dus beide met een air/fanduct

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Geen matches
Algemene regel; als iets goed zuigt dan is het meestal slecht.
Met uitzondering van een vrouw >:).
Maar aangezien men daar behoorlijk heet van kan worden is het eigenlijk geen optie.

Ik zou als ik jou was gewoon proberen, dan weet je het.

Meh ...

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 09:13

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Geen matches
Move HA->OCM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geen matches
Op maandag 11 februari 2002 11:27 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Move HA->OCM
:? :? :?
Ben jij wel helemaal wakker :P
just kiddin'

zie: [topic=408246/1/100]