Toon posts:

Kun je temperatuur hoorbaar maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beetje vreemde vraag, maar de temperatuur van een stof wordt bepaald door de mate waarin de moleculen/atomen van die stof bewegen/vibreren toch (harder == warmer)? Geluid is toch op hetzelfde principe gebaseerd, het bewegen van moleculen (in een bepaalde golflengte). Dus zou je warmte kunnen horen?

En als je deze 2 verschijnselen kan vergelijken, zou een object dan ook een bepaalde "temperatuur resonantie" kennen (net als bij geluid)?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

temperatuur is een chaotische trilling, geluid is een harmonische trilling.

Ik denk niet dat je temperatuur hoorbaar kunt maken.

Andersom werkt het wel: met geluid kun je wel temperatuur verhogen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Deze frequenties zijn natuurlijk niet hoorbaar, maar alles is om te zetten naar een gebied van hoorbare frequenties....hierbij een link van een leraar die een aantal composities heeft gemaakt gebaseerd op basis van emissiespectra van bepaalde metalen. (de laatste twee volgens mij)

http://www.hku.nl/~pieter/CC/CC.html

(de geluidsfiles zijn overigens wel erg groot...)

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 00:18 schreef Diadem het volgende:
temperatuur is een chaotische trilling, geluid is een harmonische trilling.
Dat is niet waar, geluid is niet perse een harmonische trilling. Dat is alleen bij klanken het geval waar we een toonhoogte in horen. Elke trilling is om te zetten naar geluid...

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op maandag 11 februari 2002 00:25 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

Dat is niet waar, geluid is niet perse een harmonische trilling. Dat is alleen bij klanken het geval waar we een toonhoogte in horen. Elke trilling is om te zetten naar geluid...
Ja, ok, natuurlijk. Maar dan krijg je gewoon witte ruis. Lijkt me niet bijster interessant....

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Er is mij eens geleerd dat je 'luchtmoleculen' tegen je trommelvlies zou kunnen horen tikken wanneer onze oren nog een factor 10 gevoeliger waren. In dat geval zou je 'luchtmoleculen' met een temperatuur van ruwweg 7500K (5x zo snel als moleculen bij kamertemperatuur, 10x zoveel impulsoverdracht op het trommelvlies) kunnen horen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 00:26 schreef Diadem het volgende:

[..]

Ja, ok, natuurlijk. Maar dan krijg je gewoon witte ruis. Lijkt me niet bijster interessant....
Er zitten nogal wat gradaties tussen een harmonische toon en witte ruis.....maar het omzetten van trillingsfrequenties van moleculen naar het hoorbare gebied levert in elk geval geen witte ruis op.

(of ruis wel of niet interessant is laat ik hier maar in het midden :))

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 00:13 schreef Captain_Crais het volgende:
Beetje vreemde vraag, maar de temperatuur van een stof wordt bepaald door de mate waarin de moleculen/atomen van die stof bewegen/vibreren toch (harder == warmer)? Geluid is toch op hetzelfde principe gebaseerd, het bewegen van moleculen (in een bepaalde golflengte). Dus zou je warmte kunnen horen?

En als je deze 2 verschijnselen kan vergelijken, zou een object dan ook een bepaalde "temperatuur resonantie" kennen (net als bij geluid)?
nu ik er over nadenk weet ik niet zo zeker of bij een hogere temperatuur wel de -frequentie- vh trillen vd atomen/moleculen toeneemt; het kan ook zijn dat alleen de amplitude toeneemt.
ik denk wel dat het in princiepe hoorbaar gemaakt kan worden.

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 08:04 schreef Fused het volgende:
Er is mij eens geleerd dat je 'luchtmoleculen' tegen je trommelvlies zou kunnen horen tikken wanneer onze oren nog een factor 10 gevoeliger waren. In dat geval zou je 'luchtmoleculen' met een temperatuur van ruwweg 7500K (5x zo snel als moleculen bij kamertemperatuur, 10x zoveel impulsoverdracht op het trommelvlies) kunnen horen.
Alleen ben je niet zo blij als je je in lucht van 7500 Kelvin bevindt :)

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 08:04 schreef Fused het volgende:
Die impulsoverdracht zal dan toch ook wel 5 maal zo groot zijn?!
Maar hoe moet ik mij dat (bij 7500 K) voorstellen? Die luchtmoleculen komen toch met aantallen van zo'n 10^20 vrijwel tegelijkertijd tegen je trommelvlies. Dat zorgt toch gewoon voor een constante druk op je oor. Zijn bij 7500 K de drukverschillen door statistische fluctuaties (de ruis) dan groter? Zodat dat hoorbaar wordt. Dat je afzonderlijke moleculen hoort tikken lijkt me onmogelijk.

Verwijderd

het is bijna zeker onmogelijk. Als moleculen trillen, dan is de trilling zo klein dat je niet een hele luchtkolom oid aal het trillen bregnt, en dat is wat geluid is, een drukverhoging/verlaging van een vaste stof met een frequentie van ~ 50 - 18000 hz.

door temperatuur verschillen te creeren zou je wel een drukverschil kunnen krijgen, maar om temperatuur hoorbaar te maken moet je ermee een patroon van drukverhogingen/verlagingen creeren, en daarvoor is denk ik de energie te klein en de frequentie te hoog. aangezien botsende atomen/moleculen niet hele massa's andere stof aan het trillen kunnen brengen, maar hoogstens een paar andere deeltjes, zal het niet lukken.

Misschien als je met een frequentie die hoorbaar is de temperatuur in een stof die HEEL goed warmte geleid verhoogt/verlaagt, dat er dan een front van hoge druk gevolgd door lage druk etc door die stof gaat, waardoor die stof als het ware gaat trillen, dan kan het misschien wel :)

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 15:16 schreef K-Mile het volgende:
het is bijna zeker onmogelijk. Als moleculen trillen, dan is de trilling zo klein dat je niet een hele luchtkolom oid aal het trillen bregnt, en dat is wat geluid is, een drukverhoging/verlaging van een vaste stof met een frequentie van ~ 50 - 18000 hz.
Dus wat jij beweert is dat honden geen geluid horen als ik op een hondenfluitje blaas?

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Op maandag 11 februari 2002 00:26 schreef Diadem het volgende:

[..]

Je krijgt geen witte ruis. De snelheid van luchtmoleculen is verdeeld volgens een Maxwell-distributie. Dit is een Gauss-verdeling.
Witte ruis is dat elke frequentie in gelijke mate aanwezig is.

Dus op zich zou je het uit het onhoorbare gebied moeten 'transformeren' naar het hoorbare gebied en dan zul je een spectrum krijgen wat de vorm van een Gauss-verdeling heeft

Used to be Down Under... Foto gallery

Pagina: 1