Toon posts:

monitoren en egale witte vlakken

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers!

Laatst viel mij opeens op dat, wanneer ik een compleet wit scherm op m'n moni (22 inch iiyama) toonde, het wit niet overal even helder is. Rechts is het een stukje helderder (witter) dan links. Naarmate je meer naar links kijkt, wordt het wit een beetje 'vuiler'.

Nu ben ik eens gaan letten op monitoren... en ditzelfde verschijnsel doet zich ook voor op de 19 incher van m'n broertje en op *alle* DELL TFT-schermen die er op de UU te vinden zijn (en dit terwijl achter de TFT toch een heel andere technologie zit... en dan toch nog hetzelfde verschijnsel).

Ligt het nu aan mij, of zijn monitoren nu simpelweg niet in staat om een compleet egaal wit vlak te laten zien op het scherm ?

Om het te testen op je eigen scherm hoef je alleen maar de twee witte stroken aan weerszijde van alle paarsheid, die het GoT-forum is, te bekijken. Is het bij jullie ook zo ?

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

Eerlijk gezegd zie ik geen verschil of afwijkingen, maar daar is toch een instelling voor ?
Kleur reindheid noemt het hier ( Iiyama Pro 454 )

Ik hoop dat je het vind

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bekend met de kleurreinheid en zo ja... maar daar is het niet echt mee weg te werken.

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Egaliteit is net als moiré en convergentie altijd een probleem bij monitoren. Soms komt het door magnetisering. Af en toe de "degauss" knop indrukken wil nog weleens helpen en als je een Trinitron/Diamondtron scherm hebt (met twee van die horizontale lijntjes in beeld) dan wil een zachte tik tegen de zijkant van je monitor nog weleens helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij eens uitleggen wat nou dat moire en convergentie precies is en hoe het eruit ziet ?

Ik heb er zelf geloof ik niet echt last van, dus ik vraag mij af hoe je deze verschijnselen herkent...

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:54

Malebolgia

Move, or be moved

convergentie is hoe goed de Rode, Blauwe en Groene delen van een pixel over elkaar worden gelegd, ook in de hoeken. (witte lijnen op zwarte vlakken kunnen dan aan de randen rode en groene randjes vertonen, dan is de convergentie dus niet goed. wat moire is weet ik nie (wie kan ons dat ff vertellen?)

"People should know when they're conquered..."

Verwijderd

ik kan met mijn monitor het moire instellen als ik dit doe dan ik ik 2 kanten uit ik kan het moire instellen verticaal en horizontaal

wat er gebeurt je scherm wordt wazig alsof je door een bril kijkt die niet geschikt is voor je ogen

sommige monitoren hebben last van moire zonder dat ze het kunnen instellen (dacht ik)

dit heeft ook te maken met wat voor beeldbuis je hebt bijv

shadow mask
tension mask
aperture grill

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Bij moiré krijg je een soort glitterend lijnenpatroon te zien, zoiets als een nieuwslezer die een gestreept colbertje ofzo aan heeft wat dan gaat glitteren. Je kunt met de afstelknoppen de moiré van een monitor wel verminderen, maar meestal gaat dit ten koste van de scherpte.

Verwijderd

Op mijn 17" eizo.. heb ik daar geen last van....

:) buy a real monitor :7

Verwijderd

ik ook niet met mijn Eizo F931 21'' :9~

Verwijderd

Topicstarter
Eizo is een goeie om in de gaten te houden merk ik al ja...

Maar seriously: als ik een wit lijntje trek op een zwarte achtergrond, dan zie ik op sommige plekken op m'n monitor inderdaad wat groen (aan de linkerkant) en wat paars (aan de rechterkant) zitten.

Hoe veel voorkomend is dat nu bij monitoren?

HlpDsk... jij hebt er verstand van.....
Pagina: 1