Toon posts:

[Pascal] Listbox *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
'Ello allemaal,

Hier ff een dringende vraag:
Hoe kan ik een listbox maken in Turbo Pascal? Ik heb er nu wel 1 gemaakt maar die werkt alleen met 20 items in een venster van 5. Je kan mbv de cursors naar beneden en omhoog.
* Als je bij 19 bent kan je niet verder naar beneden.
* Als je bij 1 bent kan je niet verder omhoog.

Ik wil hem zo maken dat ik een listbox heb die 5 opties op het scherm afdrukt en dat je naar beneden kan met de cursor totdat je het eind bereikt hebt.
Dus voorbeeld:
----- -----
| 1 | | 2 |
| 2 | | 3 |
| 3 | -------> | 4 |
| 4 | druk op cursor omlaag | 5 |
| 5 | | 6 |
----- -----

Maaaaaaaaar, als er maar 3 items in de listbox staan moet ie het ook gewoon doen.

Als het niet duidelijk is OF als je het programmatje wilt hebben dat ik al gemaakt heb, zet het dan ff op het phorum.
Alvast erg bedankt voor je hulp!!

Verwijderd

Topicstarter
Het voorbeeltje is nu een b'tje onduidelijk |:(
Moet dus zijn:

-----
| 1 |
| 2 |
| 3 |
| 4 |
| 5 |
-----

Na cursor omlaag ingedrukt te hebben:

-----
| 2 |
| 3 |
| 4 |
| 5 |
| 6 |
-----

Verwijderd

Moet ff in P&W, en het ruikt wel naar huiswerk vind ik :P

Verwijderd

Topicstarter
Dit is geen huiswerk, vorig jaar hadden we Turbo Pascal maar omdat dat nogal makkelijk was ben ik iets verder gegaan dan de klas....zelf een keer snake gemaakt :D (jaja,dat was LOL) We werken nu in c++ maar ik wil dit nog ff doen in TP...get it?

Verwijderd

Topicstarter
Onderwerp verplaats........naar P&W

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

-->P&W

Verwijderd

Topicstarter
Maare ff serieus, er is vast wel iemand die dit weet.
Btw, de source van mijn progje is op te halen op: http://members.chello.nl/~f.jkvanrijt/pascal/listbox.pas

Hoop op een antwoord, greetzzz

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 23:26 schreef Achilles het volgende:
Maare ff serieus, er is vast wel iemand die dit weet.
Btw, de source van mijn progje is op te halen op: http://members.chello.nl/~f.jkvanrijt/pascal/listbox.pas

Hoop op een antwoord, greetzzz
niet dat ik een antwoord weet op je vraag, maar wat vast wel in de help is te vinden, anders moet je et zelf maar proggen... maareh, je listbox.pas is ehm, geen source :)
Broncode wordt voornamelijk gedefinieerd als ascii zooi wat nog moet worden vertaald in byte, bit etc zooi voor de cpu, en iets wat begint met MZ vind ik compiled achtig :P :P

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, er is iets verkeerd gegaan met uploaden. De file doet het om 0:10 weer. Sorry voor het ongemak!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Mijn Delphi starte automatisch op :) super geil... nu alleen nog zichtbare code :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Topicstarter
Yezzzzz, hij werkt weer.....

Verwijderd

hmmz, ok, even ehm, samenvatting, je wilt dus een listbox waar je met pijl naar boven of beneden de hele rij opschuift...

Dus bij pijltje naar beneden moet je eigenlijk doen alsof je bij de laatste zichtbare item de rij opschuift en bij pijltje omhaag de eerste omhoog...
Als je echter alles wilt kunnen selecteren moet je de items + 5legeitems doen, anders kan je niet de laatste 5 items selecteren...

dus gewoon bij een pijltje naar beneden de item_select+1 doen en de item_bottem+1 doen, en Daarna pas eventuele grenzen bepalen... zelfde met pijl naar boven...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    if toets=#72 then
    begin
    dec(item_bottom);
    dec(item_select);
    if item_select<0 then item_select:=0;
    if item_bottem<0 then item_select:=0;
    end;

if toets=#80 then
    begin
    inc(item_select);
    inc(item_bottom);
    if item_select>19 then item_select:=19;
    if item_bottom>24 then item_bottom:=24;
    end;

de 24 is de 19+5 die ervoor zorgt dat je iig tot en met 19 kan selecteren als de selectie alleen op de 1e regel kan staan...
en de rest zoek je zelf maar uit ;) :P

oh well...
hmmz... kan je niet iets aan die notatie doen joh, echt vaagjes is pascal :S vind je dit nou overzichtelijk? :S

Verwijderd

Topicstarter
Je begrijpt me volgens mij verkeerd.
Heb je het testprogramma gedownload en gestart?

Verwijderd

ja..........
en dat werkt geweldig gewoon en ik snap gewoon niet wat er verkeerd aan is, wees blij dat et werkt :S

Verwijderd

LOL! ok, en wat ik nu lees is:

"Maaaaaaaaar, als er maar 3 items in de listbox staan moet ie het ook gewoon doen."

Dat is dus het hele probleem :S
(en dan zijn die voorbeelden wat verwarrend aangezien die gewoon werken)

als et dat een probleem is van minder dan 5 items doet ie et niet, vul em aan tot 5 items, maar onthoud dat er maar 3 significante items zijn, dah :S

probeer et anders eens ehm, GOED uit te leggen? :S

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk, na een dag programmeren (op alleen deze listbox jah |:( ben ik er eindelijk uit. Het was een heeeeeeeele domme fout....
Ik hem de listbox nu zo gemaakt dat je de regels van de listbox aan kunt passen en het aantal items dat wordt weergegeven.

Bedankt voor jullie hulp! Je kan de file morgen na 17.00 vinden op: http://members.chello.nl/~f.jkvanrijt/pascal/listbox.pas

Verwijderd

Topicstarter
Slotje?
Pagina: 1