Gloeiende!!! A7V133 Flash mislukt?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06
Ivm met het in gebruik nemen de onboard Promise ATA100 controller en daarbijkomende instabiliteit dacht ik dat het een goed idee was om m'n BIOS maar eens te flashen.

Zo heb ik dus het BIOS image 1007 van de Asus website gehaald in combinatie met 'Asus LiveUpdate'.

LiveUpdate draaide prima onder mijn WinXP.
Oude BIOS ge-saved, selecteer de BIOS image file op m'n HD, LiveUpdate geeft akkoord (goede BIOS dus) en ram op 'Flash!'
Het programma schrijft netjes alles weg en geeft een trotste 'Alles okay' melding en verzoekt vriendelijk te rebooten.

Programma netjes afgesloten...Turn off computer...restart...
Einde verhaal...bij het starten blijft m'n scherm zwart :(

Ik hoor nog wel de 'upspin' van m'n HD's en vervolgens blijft het HD LEDje branden en blijft het akelig stil...

Nu vraag ik me dus af....WAT DE HEL HEB IK VERKEERD GEDAAN?
Ben ik dan echt zo dom...?
Hoe voorkom ik dit de volgende keer?

Heeft er iemand nog tips/ideeën/suggesties of kan ik beter vast met gebogen schouder richting Comptechworld lopen voor een nieuwe BIOS chip?

Verwijderd

hehe prutser :+

• Kokkers
Booten van diskette gaat uiteraard ook niet meer.
*zucht*

• Kokkers
Op zondag 10 februari 2002 22:03 schreef steve-a17 het volgende:
hehe prutser :+
Lachen joh!
|:(

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Je zou tijdelijk die BIOS batterij er even uit kunnen halen. (half Uurtje/ uurtje) en dan er weer in. Alle instellingen worden dan weer teruggezet naar de fabrieks instellingen. Tis maar een idee. Of het werkt? sja.... ik hoop het voor je... ik duim met je mee :)

Ik denk dat de kans groot is dat je richting Comptechworld moet.

---edit---
@Windhoosje:

Uurtje moet toch al genoeg zijn? Heb zelf al is moeten doen en toen was uurtje genoeg.

en inderdaad, je krijg een checksum error, maar dat indiceerd alleen dat de instellingen terug zijn veranderd en dat is dus een goed teken :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

1 tip:
voordat je je bios flashed even de Defaults laden is je bios...

tip 2:
haal je batterij er 3 uur uit...stroom er wel eerst af doen...daarna moet ie het weer doen...
(na 1 uur heeft het nog geen zin...doe het anders voordat je gaat slapen...dan de volgende dag het batterijtje erweer in en hij doet het weer)
(krijg je waarschijnlijk een "Bios Checksum" error

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 10:24
Mijn Epox verliest zijn instellingen pas na 24 uur!

Verwijderd

nu ff geen lullige opmerking.

als je geen zin hebt om zolang te wcahtten of het werkt.
haal d ebatterij van de bios erit en doe ene schroeven draaier erin je maakt zo kortsluiting en zo is de bios ook weer op default zit je niet zolang in spanning of ie het nog doet.

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op zondag 10 februari 2002 22:10 schreef Rendier2710 het volgende:
Mijn Epox verliest zijn instellingen pas na 24 uur!
jezus dat is dik irritant man...clear cmos helpt ook niet...alleen die batterij er 3 uur uithalen ...
(is wel op de a7v, kweenie of dat ook met de a7v133 is)

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op zondag 10 februari 2002 22:12 schreef steve-a17 het volgende:
nu ff geen lullige opmerking.

als je geen zin hebt om zolang te wcahtten of het werkt.
haal d ebatterij van de bios erit en doe ene schroeven draaier erin je maakt zo kortsluiting en zo is de bios ook weer op default zit je niet zolang in spanning of ie het nog doet.
Lullige opmerking :?

anyway...bij mij lukte dat dus niet...ik moest echt die batterij er 3 uur uitlaten... ;(

• Kokkers
Ga ik even proberen...
Bij een lullige opmerking op een moment als dit moet ik wel even 2x slikken om niet te gaan flamen, maargoed uiteindelijk kan ik hem wel hebben :)

Heb m'n pc i.t.t. veel andere mensen morgen gewoon weer hard, dat is nog het vervelendste.
Ach, voordat jullie allemaal in tranen uitbarsten van medeleven...heb gelukkig m'n laptop nog ;)

Bedankt!

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 22:19 schreef Kokkers het volgende:
Ga ik even proberen...
Bij een lullige opmerking op een moment als dit moet ik wel even 2x slikken om niet te gaan flamen, maargoed uiteindelijk kan ik hem wel hebben :)

Heb m'n pc i.t.t. veel andere mensen morgen gewoon weer hard, dat is nog het vervelendste.
Ach, voordat jullie allemaal in tranen uitbarsten van medeleven...heb gelukkig m'n laptop nog ;)

Bedankt!
om die kortsluiting te maken moet je de pc wel eerst aanzetten he anders gebeurd er inderdaad niets.

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op zondag 10 februari 2002 22:20 schreef steve-a17 het volgende:

[..]

om die kortsluiting te maken moet je de pc wel eerst aanzetten he anders gebeurd er inderdaad niets.
dus stroom uit --> kortsluiten --> terwijl je kortsluit de stroom er weer op?

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Vraagje: Als je flashed, waarom flash je dan zo'n 'oude' biosversie? Versie 1009 en zelfs 1010b1 zijn al beschikbaar...en volgesmij, als t een award bios is, kan je die bios image op floppy zetten en dan floppy erin, ding aan,5 min wachten, floppy eruit, rebooten. En als je geluk hebt moet ie het dan weer doen...succes :)

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 22:23 schreef Windhoosje het volgende:

[..]

pc als ie uitstaat de bios batterij eruit halen.
dazet je de pc aan.
en dan maak je er kortsluiting dus op de plek waar de batterij normaal zit. daarna pc uitdoen.
en waar aan en dan zou ie ge-reset moeten zijn.

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op zondag 10 februari 2002 22:24 schreef arjanscholl het volgende:
Vraagje: Als je flashed, waarom flash je dan zo'n 'oude' biosversie? Versie 1009 en zelfs 1010b1 zijn al beschikbaar...en volgesmij, als t een award bios is, kan je die bios image op floppy zetten en dan floppy erin, 5 min wachten, floppy eruit, rebooten. En als je geluk hebt moet ie het dan weer doen...succes :)
die biossen zijn voor de a7v, en hij heeft het over de a7v133

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 10 februari 2002 22:23 schreef Windhoosje het volgende:

[..]

Nee, pc aanzetten, kast open, schroevendraaier tussen die 2 pinnetjes zetten (links boven bios batterij) terwijl hij aanstaat.
Dan zal hij kortsluiten en opnieuw starten met default biossettings. Schrik niet van het kortsluiten, dat had ik de eerste keer wel :D

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op zondag 10 februari 2002 22:26 schreef Sick Nick het volgende:

[..]

Nee, pc aanzetten, kast open, schroevendraaier tussen die 2 pinnetjes zetten (links boven bios batterij) terwijl hij aanstaat.
Dan zal hij kortsluiten en opnieuw starten met default biossettings. Schrik niet van het kortsluiten, dat had ik de eerste keer wel :D
moet dat serieus zo???? ik dacht dat het zonder dat er stroom op je pc stond moest...

Verwijderd

ja serieus. zonder stroom zal er geen kortsluiting ontstaan

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op zondag 10 februari 2002 22:27 schreef steve-a17 het volgende:
ja serieus. zonder stroom zal er geen kortsluiting ontstaan
en wat kan je dan zoal verwachten van die kortsluiting? hoor je wat? zie je wat? voel je wat?

• Kokkers
Op zondag 10 februari 2002 22:24 schreef arjanscholl het volgende:
Vraagje: Als je flashed, waarom flash je dan zo'n 'oude' biosversie? Versie 1009 en zelfs 1010b1 zijn al beschikbaar...en volgesmij, als t een award bios is, kan je die bios image op floppy zetten en dan floppy erin, 5 min wachten, floppy eruit, rebooten. En als je geluk hebt moet ie het dan weer doen...succes :)
Volgens mij heb ik goed gekeken op de Asus website en was dit BIOS versie 1007 voor mijn mobo de recentste. (A7V133).

Heb je enig idee waar ik meer info kan vinden over die 'BIOS image op flop' truc van je?
Heb hier nog nooit van gehoord maar het klinkt goed.
Er zit idd een Award BIOS op m'n mobo.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 10 februari 2002 22:26 schreef Windhoosje het volgende:

[..]

moet dat serieus zo???? ik dacht dat het zonder dat er stroom op je pc stond moest...
Stroom moet erop staan, maar je moet dus NIET je batterij eruit halen en op de plek van de batterij gaan kortsluiten he!
Daar heeft asus 2 pinnetjes voor gemaakt, links boven je batterij. Staan ook in het boekje aangegeven.

* SICK Nick heeft ook een A7V133
Bij het kortsluiten zal het klinken alsof het stroom eraf gaat en daarna weer erop, je HD zal even stoppen met draaien en daarna weer aan, hetzelfde geld voor je fans.
Bij mij gaf de voeding een tik, dat was met m'n oude standaard el-cheapo 300 Watt voeding. Hoe het met m'n nieuwe voeding klinkt weet ik niet, maar ik denk hetzelfde.

Als jij een geisoleerde schroevendraaien (met rubberen handvat dus) hebt voel je niks, anders zal je wel iets van 12 volt door je poten heen krijgen >:)

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 22:29 schreef Sick Nick het volgende:

[..]

Stroom moet erop staan, maar je moet dus NIET je batterij eruit halen en op de plek van de batterij gaan kortsluiten he!
Daar heeft asus 2 pinnetjes voor gemaakt, links boven je batterij. Staan ook in het boekje aangegeven.

zou ook kunnen ik haal altijd een schroevendraaier door het hele deel waar de batterij zit tot ik een vonkje zie :)

• Arjan Scholl
Op zondag 10 februari 2002 22:29 schreef Kokkers het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik goed gekeken op de Asus website en was dit BIOS versie 1007 voor mijn mobo de recentste. (A7V133).

Heb je enig idee waar ik meer info kan vinden over die 'BIOS image op flop' truc van je?
Heb hier nog nooit van gehoord maar het klinkt goed.
Er zit idd een Award BIOS op m'n mobo.
Dat van die bios is idd zo :) Ik zat weer te slapen, maar volgesmij moet dat van die award bios kunnen, ik zal ff opzoeken...

• NiMu83

NiMu83

AFCA

[..]

ja oke snap ik, heb ook die pinnetje bij me batterij zitten...a7v...maar zijn nogal moeilijk te bereiken...zit vlakbij me hd en cdrom+writer...dus niet echt de perfecte locatie...

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Waarom flash jij in windoos XP :?
T beste kan je opstarten met een kale bootflop. Dan flashen.

Sinds wanneer kan je je bios terug halen door je batterijtje 24 uur los te halen :?
Bios is geen ram... Of zit dit bij de asus mobo's anders :?

• Arjan Scholl
Op zondag 10 februari 2002 22:30 schreef steve-a17 het volgende:

[..]

zou ook kunnen ik haal altidj een schroevendraaier door het he;e deel wara d ebatterij zit :)
watteeeeh? je moet langzamer typen :)

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 10 februari 2002 22:32 schreef Windhoosje het volgende:

[..]

ja oke snap ik, heb ook die pinnetje bij me batterij zitten...a7v...maar zijn nogal moeilijk te bereiken...zit vlakbij me hd en cdrom+writer...dus niet echt de perfecte locatie...
Bij mij niet echt een probleem, had toen een bigtower (nu een entry-level server kastje van chieftec *D)

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op zondag 10 februari 2002 22:32 schreef jhead22 het volgende:
Waarom flash jij in windoos XP :?
T beste kan je opstarten met een kale bootflop. Dan flashen.

Sinds wanneer kan je je bios terug halen door je batterijtje 24 uur los te halen :?
Bios is geen ram... Of zit dit bij de asus mobo's anders :?
nee je laad dan de defaults...net zoals je bij clear cmos doet...

Verwijderd

ik heb dus ook zoiets, zie dit topic.

mijn pc liep vast (memdump), en wilde niet meer booten :'(.

heb ook de batterij eruit gehaald en hoop dat het helpt....

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:45

WouterG

Dit is geen ondertitel

[..]

Bij het kortsluiten zal het klinken alsof het stroom eraf gaat en daarna weer erop, je HD zal even stoppen met draaien en daarna weer aan, hetzelfde geld voor je fans.
Bij mij gaf de voeding een tik, dat was met m'n oude standaard el-cheapo 300 Watt voeding. Hoe het met m'n nieuwe voeding klinkt weet ik niet, maar ik denk hetzelfde.

Als jij een geisoleerde schroevendraaien (met rubberen handvat dus) hebt voel je niks, anders zal je wel iets van 12 volt door je poten heen krijgen >:)
Uhm die pinnetjes kortsluiten werkt ook zonder stroom en ik weet niet eens of het wel zo verstandig is om dat onder spanning te doen.
Het bios word gereset door de 5v spanning van het batterijtje.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 10 februari 2002 22:35 schreef TomcatX het volgende:

[..]

Uhm die pinnetjes kortsluiten werkt ook zonder stroom en ik weet niet eens of het wel zo verstandig is om dat onder spanning te doen.
Het bios word gereset door de 5v spanning van het batterijtje.
Nou, hier werkt het kortsluiten anders niet als het stroom eraf is....
Dus ik doe het altijd met het stroom erop, dan werkt het altijd :)
Een beetje raggen tussen die pinnen met een platbekschroevendraaier roelt >:)

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 22:32 schreef arjanscholl het volgende:

[..]

watteeeeh? je moet langzamer typen :)
is al opgelost :)

• Kokkers
Als ASUS een speciaal utility aanbied om mijn BIOS te flashen vanuit mijn besturingssysteem, waarom zou ik daar op het eerste gezicht dan geen gebruik van maken?

Voortaan idd toch maar wel van bootflop doen :)

De fout die ik misschien gemaakt heb is dat ik de BIOS waarden niet op default heb terug gezet (hier werd ik ook niet voor gewaarschuwd oid).

Volgens mij moet dat trouwens ook niet uitmaken omdat je BIOS gewoon opnieuw geprogrammeerd/overschreven wordt...of maak ik nu een denkfout?

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 22:37 schreef Sick Nick het volgende:

[..]

Nou, hier werkt het kortsluiten anders niet als het stroom eraf is....
Dus ik doe het altijd met het stroom erop, dan werkt het altijd :)
Een beetje raggen tussen die pinnen met een platbekschroevendraaier roelt >:)
dat zei ik al eerder. niets leuker dan op zondag avond lekker met een schroevendraaier op je mobo gaan raggen :P

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 22:38 schreef Kokkers het volgende:
Als ASUS een speciaal utility aanbied om mijn BIOS te flashen vanuit mijn besturingssysteem, waarom zou ik daar op het eerste gezicht dan geen gebruik van maken?

Voortaan idd toch maar wel van bootflop doen :)

De fout die ik misschien gemaakt heb is dat ik de BIOS waarden niet op default heb terug gezet (hier werd ik ook niet voor gewaarschuwd oid).

Volgens mij moet dat trouwens ook niet uitmaken omdat je BIOS gewoon opnieuw geprogrammeerd/overschreven wordt...of maak ik nu een denkfout?
ik reset hem ook nooit, is ook niet nodig naar mijn weten

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 10 februari 2002 22:40 schreef steve-a17 het volgende:

[..]

dat zei ik al eerder. niets leuker dan op zondag avond lekker met een schroevendraaier op je mobo gaan raggen :P
En dan te bedenken dat ik daar bij aanschaf nog 480 piek voor heb moeten dokken en daar nu achteloos op loop te raggen :D

Verwijderd

en leeft ie alweer?

• Kokkers
Ik heb net even met een schroevendraaier contact gemaakt tussen de 2 'clear CMOS' pinnetjes terwijl de pc aanstond maar ik er gebeurde helaas niets.

Heb het batterijtje er maar even uitgehaald en dan zie ik over een paar uur wel weer verder...

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Op zondag 10 februari 2002 22:52 schreef Kokkers het volgende:
Ik heb net even met een schroevendraaier contact gemaakt tussen de 2 'clear CMOS' pinnetjes terwijl de pc aanstond maar ik er gebeurde helaas niets.

Heb het batterijtje er maar even uitgehaald en dan zie ik over een paar uur wel weer verder...
Da's het meest veilige. :)
Ik bedoel, (niet lullig bedoeld) je hebt al genoeg gesloopt... :)

Succes ermee in ieder geval!

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Tip, altijd in ms-dos flashen met de aflash.exe op je originele asus CD!!

En altijd standaard instellingen met precies 100 of 133 MHz bus en de goede multiplier want dat is erg belangrijk tijdens het flashen, ook het voltage op origineel zetten!

Zorg ook altijd dat je je oude bios bewaard voor het geval dat.... dit dus gebeurt.

in dos flashen gaat 'altijd' goed ;)

• kingnelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 08:56
Ik had een tijdje geleden hetzelfde probleem. Ik heb toen een bootflop gemaakt op een andere pc. In het autoexec.bat ff de nodige text zetten ik geloof dat er ook een reset optie is (/r geloof ik, is handig want als ie dan opnieuw opstart weet je dat ie gelasht is). Ik moest 1x blind op y drukken. maar daarna is alles toch goedgekomen.

• Kokkers
Helaas benaderd de pc het diskettestation ook niet meer.
Oh well, batterij is eruit, morgen nog even proberen en anders 'back to the drawing board!!!'

Bedankt voor de nuttige replies...en voor de overige lezers:

Asus liveupdate sucked wrinkly hairy donkey balls :)

Volgende keer maar weer op de ouwe vertrouwde manier...

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op zondag 10 februari 2002 23:55 schreef Kokkers het volgende:
Helaas benaderd de pc het diskettestation ook niet meer.
Oh well, batterij is eruit, morgen nog even proberen en anders 'back to the drawing board!!!'

Bedankt voor de nuttige replies...en voor de overige lezers:

Asus liveupdate sucked wrinkly hairy donkey balls :)

Volgende keer maar weer op de ouwe vertrouwde manier...
succes morgen ochtend... ;)

• SG
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

/me is ook pas geleden hevig geschrokken.

Lekker Bios updaten was gelukt volgens progie.

Maar na reboot zwart scherm.

Het is met 'n fabriek af unlocked TB1200B

Die op 133FSB/133Mem stond.

De nieuwe Bios ondersteund geen Multyplier zettings dus zet die hem op 12x wat niet te veranderen is

en dat met 'n TB1200 die zelfs de 1300 niet haald stat na reboot ingesteld als 1600Mhz dus hierdoor zwart scherm.

Heb de ATX voeding, na twee herstarts wat niet mocht baten, uitgeschakeld en starte hierna met default CPU instellingen op dus BIOS beeld en ik was weer gered maar wel geschrokken. Ook al is dit al de 8x Bios flash met dit mobo en helaas nog niet stabiel maar wel beter dan in het begin maar niet tov de vorige bios.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Kokkers
Okay, ik haal dit draadje nog 1 maal naar boven omdat ik het probleem heb opgelost.

Ik heb de batterij op het moederbord voor ik ging slapen eruit gehaald en na 18 uur er weer terug in gedaan.

De pc boot weer!
Blijkbaar waren de instellingen die standaard in BIOS 1007 weggeschreven worden naar de BIOS niet compatibel of probeerde hij te booten op 1600Mhz.

Om nog even op het resetten van de BIOS terug te komen, ik kwam het volgende tegen:
[url="http://www.a7vtroubleshooting.com"]<a href="http://www.a7vtroubleshooting.com" target="_blank">http://www.a7vtroubleshooting.com[/url] zegt het volgende:</a>
How do I clear CMOS?
By Software: Use CLRCMOS and see here for details on usage.

By Hardware:
Locate two solder points called CLRTC on your mainboard. They are besides the battery. Turn off the PC and disconnect the power supply. To be sure, take the mainboard battery out. Short the solder points for a few seconds with a metal object like a screwdriver. Remove the screwdriver. Reinsert the Battery. Reconnect power, power up.

Now the BIOS should say something like "CMOS checksum bad, defaults loaded". If it doesn't say this, the clearing was not successful.
Resetten als je PC aanstaat dus (uit voorzichtigheid) maar niet meer doen :P

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 18:20 schreef Kokkers het volgende:
Blijkbaar waren de instellingen die standaard in BIOS 1007 weggeschreven worden naar de BIOS niet compatibel of probeerde hij te booten op 1600Mhz.
Ok Probleem opgelost, maar als toevoeging: Had zelfde probleem, maar dan met de liveupdate en bios versie 1005: wou hij booten op 1200 ipv 900. Op mobo met de hand de cpu op 9x100 gezet en liep vervolgens als een trein met de bios die ik erop geflasht had!

• WouterG
  • Laatst online: 20:45

WouterG

Dit is geen ondertitel

Op maandag 11 februari 2002 18:20 schreef Kokkers een hele hoop
[kinderachtig]
Zie je wel >:)
[/kinderachtig]

• Neophyte
  • Laatst online: 17-09-2025

Neophyte

it&#039;s back....

ff achteraf, was het geen idee geweest om gewoon ff je mobo uit jumperfree mode te halen? 1 keer booten, daarna weer uit, terug in jumperfree mode en weer aan.
Werkte hier perfekt

(had de thread niet eerder gelezen)

Senri no michi mo ippo kara

• Kokkers
Op maandag 11 februari 2002 19:19 schreef Neophyte het volgende:
ff achteraf, was het geen idee geweest om gewoon ff je mobo uit jumperfree mode te halen? 1 keer booten, daarna weer uit, terug in jumperfree mode en weer aan.
Werkte hier perfekt

(had de thread niet eerder gelezen)
Achteraf wel ja!
:P

Learn something every day...

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
alsof je 12volt wel voelt :Z.
Volgens mij voel je nix, of bijna nix.

Verwijderd

die soldeerpunt kortsluiten werkt heel moeilijk, lukt mij vaak niet in 1 keer.
Pagina: 1