Toon posts:

Hoe kun je X forceren op standaard VGA 640x480?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Rendition V2100 die niet goed ondersteund wordt door X op mijn 3e PC zitten. Nu hangt daar zowiezo een baggere SVGA monitor aan, maar goed. Ik wil er X op draaien met een resolutie van 640x480 (16 bit).

Met de "vga" driver wil het niet lukken en springt hij terug op 320x200 :?

Welke module kan ik gebruiken? Als ik echt de "verite" module gebruik, die volgens www.xfree86.org 'wel' mijn kaart ondersteunt, krijg ik een hoop chinees op mijn beeld en mag ik de computer rebooten (Ctrl+Alt+Backspace werkt dan ook niet meer)...

Hoe forceer ik de kaart op standaard SVGA 640x480 met 16bits kleuren?

Note: via de framebuffer werkt ook niet goed (niet 100% VESA compliant ;( ).

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Met die VGA driver gaat 't volgens mij sowieso niet lukken, die haalt voor zover ik weet 640x480x16 niet eens. Je zal 't dus toch ergens in die verite driver moeten zoeken vrees ik..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 21:48 schreef Koen Roumen het volgende:
Met die VGA driver gaat 't volgens mij sowieso niet lukken, die haalt voor zover ik weet 640x480x16 niet eens. Je zal 't dus toch ergens in die verite driver moeten zoeken vrees ik..
Hmmz, maar die verite driver werkt niet |:(

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er geen SVGA driver voor XFree86 4.1.0?

Ik gebruik op dat systeem op het moment Slackware 8.0 met XFree86 4.1.0...

# XFree86 -scanpci
(0:3:0) Diamond Stealth II S220 using a Rendition Verite 2100/2200

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

driver "vesa"
Dit is de generieke SVGA driver (voor vesa compatible kaarten, en dat zijn ongeveer 99% van de kaarten).

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, ik zal vanavond eens een nieuwe kernel compileren met FB ondersteuning en dan die "vesa" driver laden. Eens kijken wat er gebeurd :+

• Creepy
  • Laatst online: 14-08 23:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

met de vesa driver heb je de FB niet eens nodig..

Als je FB ondersteuning aanzet, en dan in 640x480x16 kan komen, dan kan je ook de FB driver van XFree gebruiken.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, toen ik gisteren de "vesa" driver gewoon probeerde te laden (zonder FB support in kernel), werkte die niet. Hij kon geen kaart vinden oid :?

De V2100 is echter wel VBE 2.0 compatible...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 11 februari 2002 13:33 schreef cr33p het volgende:
Hmmz, toen ik gisteren de "vesa" driver gewoon probeerde te laden (zonder FB support in kernel), werkte die niet. Hij kon geen kaart vinden oid :?
Je hebt toch echt geen FB nodig voor de vesa driver. Wat was de precieze foutmelding (inclusief een regel of 50 boven de fout... hier kun je vaak zien waar het precies foutgaat)?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daarnet die computer opgestart en ff in de XF86Config ingesteld dat 'ie de "vesa" driver moet gebruiken. Nu werkt het wel, terwijl het gisteren niet werkte :?

Vaag :D

Na ja, problem solved... more or less :Y)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 11 februari 2002 17:41 schreef cr33p het volgende:
Ik heb daarnet die computer opgestart en ff in de XF86Config ingesteld dat 'ie de "vesa" driver moet gebruiken. Nu werkt het wel, terwijl het gisteren niet werkte :?

Vaag :D
Typo's in de drivernaam (het is case sensitive), nog meer veranderd, gisteren X wel geherstart na aanpassen X Config?

Verwijderd

een leuk vervolg op dit draadje:
Ik werkte laatst op een pc'tje met:
FreeBSD 4.4 (toen de nieuwste)
8MB video kaart onboard(Trident Cyberblade)
brakke 14" monitor...

Als ik XFree86 startte deed de videocard het ok, de monitor kon 't niet aan, ik dus m'n config editten, maar dat hielp niet...oftewel hoe kan je de refreshrate standaard op 48Hz krijgen...die monitor trekt hoger bijna niet als je 16bits kleur gebruikt...bij 640x480...echt brak dus...

In m'n monitor section staat:
code:
1
2
VertRefresh   30-48
HorizSync     30-48

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb VertRefresh zowiezo gefixed op 60, want meer kan die monitor niet aan :+

Inmiddels heb ik de config nog een keer opnieuw gedaan en getracht erachter te komen waarom hij het nu wel deed en daarvoor niet.

Nou hier komt 'ie:

In de screen-sectie stonden bij de combinatie met de "vesa" driver de resoluties hoger dan 640x480 :o

Ghehe. De "verite" module werkt echter gewoonweg niet. Met de "vesa" driver doet 'ie het nu wel redelijk, alleen bij het opstarten krijg ik nog een brak beeld (met allerlei groene lijnen), maar dat wordt dan binnen een seconde opgeruimd door de window manager :+

En ja, 't is een brakke PC :7
Pagina: 1