Toon posts:

Speaker schakeling

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet echt een duidelijk topic omschrijving en ik heb search gebruikt maar kon niks vinden. Maar wat ik wil is het volgende. Ik heb een DTT 2200 setje en zit met de volgende situatie. Ik heb de boxen op zo'n manier dat ze goed staat voor mijn monitor. Rechts van mijn heb ik mijn TV staan en die gebruik om films te kijken. Alleen ik moet dan mijn boxjes om zetten. De rechtsvoor speaker word mijn links voor mijn rechts achter word mijn rechts voor enz enz.
Het komt er op neer dat ik de 4 spugjes tegen de klok in 1 plaats moet verzetten (alleen de center speaker niet). Nu is het niet echt handig aangezien A. mijn kabels in de knoei komen te zitten en B. omdat ik er niet echt makelijk bij kan. Ik neem aan dat er wel meer mensen zijn die zo iets hebben en nu wou ik eens kijken of er een schakelaar voor is of er voor te maken is die mijn speakers kan schakelen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Er is wel eens een topic over geweest, ik weet niet meer wat daar uit is gekomen toen. Ik denk dat het best complex wordt om hier iets voor te maken. Je zou een soort schakelkast moeten maken, maar dat zal best wat werk zijn.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:57

Sick Nick

Drop the top!

Ik zal even wat tekenen, over 5 min klaar ofzo.
Technisch gezien is het niet eens zo enorm moeilijk

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 februari 2002 21:43 schreef Jag het volgende:
Er is wel eens een topic over geweest, ik weet niet meer wat daar uit is gekomen toen. Ik denk dat het best complex wordt om hier iets voor te maken. Je zou een soort schakelkast moeten maken, maar dat zal best wat werk zijn.
Zo super zwaar moeilijk is dat echt niet...
Als je het niet bezwaarlijk vindt om 4 schakelaars over te halen, kan het zeer eenvoudig gedaan worden.

Wil je niet 4 schakelaars moeten overhalen, dan zal je een duurdere schakelaar nodig hebben die bestaat uit 8 wisselschakelaars (uitgaande van 4 boxen dus) die met 1 knop worden overgehaald.....

Alhoewel... mogelijk kan het ook met een schakelaar met 4 ingebouwde wisselschakelaars....

Echt supermoeilijk lijkt me dat niet.... :?

• Jag

Jag

Op zondag 10 februari 2002 21:49 schreef wfvn het volgende:

[..]

Zo super zwaar moeilijk is dat echt niet...
Als je het niet bezwaarlijk vindt om 4 schakelaars over te halen, kan het zeer eenvoudig gedaan worden.

Wil je niet 4 schakelaars moeten overhalen, dan zal je een duurdere schakelaar nodig hebben die bestaat uit 8 wisselschakelaars (uitgaande van 4 boxen dus) die met 1 knop worden overgehaald.....

Alhoewel... mogelijk kan het ook met een schakelaar met 4 ingebouwde wisselschakelaars....

Echt supermoeilijk lijkt me dat niet.... :?
Zoiets is best lastig om goed in elkaar te zetten. Ik weet precies hoe dit soort dingen gaan. Je denkt altijd dat het heel makkelijk is, en het valt altijd tegen. En dan ben je er altijd een dag mee bezig

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:57

Sick Nick

Drop the top!

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/nroos1/got/schakelaar.jpg

Kom er op neer dat je per kanaal een schakelaar neemt, die op de middelste poot van de switch zet en de 2 doelspeakers op de 2 buitenste pootjes.
Als je die volgorde dan vol blijft houden, dus switch 1 met speaker 4 op pootje 1, ingang kanaal 1 op pootje 2, speaker 1 op pootje 3 en zo doordraaien dan zou het gewoon moeten werken.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 februari 2002 21:59 schreef Sick Nick het volgende:
[afbeelding]

Kom er op neer dat je per kanaal een schakelaar neemt, die op de middelste poot van de switch zet en de 2 doelspeakers op de 2 buitenste pootjes.
Als je die volgorde dan vol blijft houden, dus switch 1 met speaker 4 op pootje 1, ingang kanaal 1 op pootje 2, speaker 1 op pootje 3 en zo doordraaien dan zou het gewoon moeten werken.
Dat bedoel ik ja...

De koperen mantels van de 2 te wisselen speakers op de middelste aansluiting en de kernen van die 2 speakers op de verschillende buitenste pootjes...

* WFvN vraagt zich af welk probleem Jag hier voorziet

• Jag

Jag

Op zondag 10 februari 2002 22:01 schreef wfvn het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ja...

De koperen mantels van de 2 te wisselen speakers op de middelste aansluiting en de kernen van die 2 speakers op de verschillende buitenste pootjes...

* WFvN vraagt zich af welk probleem Jag hier voorziet
Nou, bijvoorbeeld dat je dit in een kastje wilt maken. En dan moet je er gaten in gaan maken voor de rca sockets enzo, om maar eens iets te noemen :). En zo kom je altijd nog wel andere problemen tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 21:59 schreef Sick Nick het volgende:
[afbeelding]

Maar krijg je dan niet het probleem dat je met 2 keer zo veel draaden naar je speakers moet? of zie ik het nou verkeerd?

• Jag

Jag

Op zondag 10 februari 2002 22:07 schreef Jurien het volgende:

[..]

Maar krijg je dan niet het probleem dat je met 2 keer zo veel draaden naar je speakers moet? of zie ik het nou verkeerd?
Nee, dat zie je verkeerd. Verbindt namelijk twee pootjes met de ene output voor de speaker. De dubbele kabels lopen dus alleen maar in het kastje.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Het idee is simpel. Je schakelt speakers van de ene naar de andere aansluiting.
(btw: zet die schakelaar tussen pc en dtt dinges, niet op de speakertjes zelf. Dan hoef je alleen maar line-level te schakelen)

De uitvoering is wat lastiger. Je moet flink wat bedraden, solderen, leuk kastje bouwen enzo. Best te doen, maar het kost wel een dag, wanneer je al ervaring hebt.

Je hoeft trouwens niet een stel losse schakelaartjes te kopen. Je fietst ff naar de display en je koopt een lorlin (=goed) of dat andere merk(=goedkoop) draaischakelaar. Die heb je in een 2x6 uitvoering. Dus 6 dingen in 2 standen schakelen.

Het werkt altijd zo: 3 contactjes horen bij elkaar. tussen twee kan je kiezen, het signaal wordt dan altijd naar de 3de gestuurd (of komt daar vandaan, in jouw geval)

Alle massa's kan je met elkaar doorverbinden, hoef je niet te schakelen.

Succes, ik hoop voor je dat het lukt

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook een schakel kastje voor een stereo schakelijk zie: http://www.skytronic.com/nl/index.php3?show=128.234 Is er niet gewoon ook zo iets van een ander merk waarschijnlijk want hier staat volgens mijn niks die een dubbele stereo schakelijk heeft ? of moet ik gewoon nog zo'n kastje er boven op zetten :)

• Raymond
(btw: zet die schakelaar tussen pc en dtt dinges, niet op de speakertjes zelf. Dan hoef je alleen maar line-level te schakelen)

De uitvoering is wat lastiger. Je moet flink wat bedraden, solderen, leuk kastje bouwen enzo. Best te doen, maar het kost wel een dag, wanneer je al ervaring hebt.

Je hoeft trouwens niet een stel losse schakelaartjes te kopen. Je fietst ff naar de display en je koopt een lorlin (=goed) of dat andere merk(=goedkoop) draaischakelaar. Die heb je in een 2x6 uitvoering. Dus 6 dingen in 2 standen schakelen.

Het werkt altijd zo: 3 contactjes horen bij elkaar. tussen twee kan je kiezen, het signaal wordt dan altijd naar de 3de gestuurd (of komt daar vandaan, in jouw geval)

Alle massa's kan je met elkaar doorverbinden, hoef je niet te schakelen.

Succes, ik hoop voor je dat het lukt

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Kan heel simpel met 1 tuimel schakelaar en 4 relais..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Raymond
Op zondag 10 februari 2002 22:55 schreef tbusquet het volgende:
Alleen hebben die relais weer een voeding nodig, wat het geheel weer een stuk minder simpel maakt.

btw: mijn vorige post is twee keer doorgekomen, omdat precies op het moment dat ik op verstuur drukte, mijn i-net verbinding ff wegviel. En toen die na een kwartier weer terugkwam, werd het berichie nog een keer gepost.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 februari 2002 22:55 schreef tbusquet het volgende:
Relais zijn niet echt goedkoop.

Ik weet niet of ze er zijn maar ik vermoed van wel: Een schakelaar met daarin 4x wisselschakelaar ingebouwd. Daar kan het ook mee..... (zelfde principe uiteraard alleen verbruikt het ook nog eens minder energie)

Hieronder een schakeling met relais. Maar die zijn dus ook te vervangen door 1 schakelaar met 4 wisselschakelaars ingebouwd (naam :?)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn/4speakerswisselen.gif

Ik heb 4 sinusgeneratoren opgenomen die de uitgangssignalen van de pc voorstellen.

• Raymond
Op zondag 10 februari 2002 23:21 schreef wfvn het volgende:

[..]

Relais zijn niet echt goedkoop.

Ik weet niet of ze er zijn maar ik vermoed van wel: Een schakelaar met daarin 4x wisselschakelaar ingebouwd. Daar kan het ook mee..... (zelfde principe uiteraard alleen verbruikt het ook nog eens minder energie)
Die zijn er zeker wel. Alleen: voor een dtt2200 moet je 5 kanalen schakelen. Dat wordt lastig met een 4 polige schakelaar.

Vandaard dat ik adviseerde zo'n draaischakelaar te halen. Daar kan je wel 5 kanalen mee omschakelen

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 februari 2002 23:30 schreef Lampje het volgende:

[..]

Die zijn er zeker wel. Alleen: voor een dtt2200 moet je 5 kanalen schakelen. Dat wordt lastig met een 4 polige schakelaar.

Vandaard dat ik adviseerde zo'n draaischakelaar te halen. Daar kan je wel 5 kanalen mee omschakelen
Als je de beginpost van Jurien leest, zie je dat hij maar 4 van de 5 speakers wil wisselen; de centerspeaker niet (en de subwoofer uiteraard)

ander moet hij inderdaad niet een 4polige maar een 5- of meer-polige schakelaar nemen..... duh

• Raymond
Op zondag 10 februari 2002 23:36 schreef wfvn het volgende:

[..]

Als je de beginpost van Jurien leest, zie je dat hij maar 4 van de 5 speakers wil wisselen; de centerspeaker niet (en de subwoofer uiteraard)
Ow, dat had ik ff gemist :o

Dan wordt het veel makkelijker: koop een 4 polige 2xom schakelaar.

Zitten 3 rijen met 4 pootjes op. De middelste kan je dan schakelen naar 1 van de twee buitenste.

op de middelste rij sluit je dan je inkomende signaal aan.
De buitenste sluit je dan aan op de speakers waar het signaal naartoe moet (op zich kunnen die schakelaars wel het speakerniveau verwerken, maar line level is beter)

Dan kan je door die schakelaar om te zetten in 1 keer wisselen. Het is ff wat soldeerwerk, maar is vrij makkelijk te doen.

En nogmaals: Massa hoef je niet te schakelen, die kan je allemaal aan elkaar knopen

Edit: ff 2 plaatjes van de schakelaar die ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/got/schakelaar.jpg

Zo zien die schakelaars eruit.

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/got/achterkant.gif

Beetje jammer van de kwaliteit, maar het is wel duidelijk hoe het eruit ziet.

Op die middelste van de drie rijen gaat het inkomende signaal. Je kan dan met het het hendeltje kiezen naar welke van de twee buitenste het gaat.

Een tip voor de bedrading: Zal ik je zo geven, ff een fotootje maken om het een ander iets duidelijker te maken

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 februari 2002 23:56 schreef Lampje het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/got/schakelaar.jpg
Jah... die linker schakelaar... die bedoel ik :)

In m'n tekening moet je de 2 relais (en hun voeding) vervangen door 1 zo'n schakelaar

• Raymond
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/got/2polig.jpg

owkee, dit is mijn schakelaar. Die ga ik gebruiken om een stereo signaal te schakelen.

Het nut van die 2 weerstanden zal ik je nu ff niet mee lastig vallen :+

In mijn geval is de middelste rij (zonder weerstand eraan dus) de uitgang.
Op de bovenste rij sluit ik het inkomende signaal aan. (dat zie je hier nog niet, zover ben ik namelijk nog niet, zie het hoofdtelefoonversterkerzelfbouwtopic*)
Wanneer ik nu de schakelaar in stand 1 zet, kan ik dus direct naar het signaal luisteren. Wanneer ik hem in stand 2 zet, kan ik weer naar het signaal luisteren, maar nu loopt het dus via die weerstand.

Hetzelfde kan jij doen: Sluit het inkomende signaal aan op de middelste rij. Sluit daarna de speakertjes aan op de bovenste rij. Soldeer dan van de onderste rij draadjes naar de bovenste rij, maar dan in de omgekeerde volgorde (zoals jij dat dus in je eerste post hebt lopen omschrijven). Dat scheelt je een hoop extra bedrading :)

*3x woordwaarde :D

/edit: wel het juiste plaatje laten zien :o

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 22:32 schreef Lampje het volgende:
......
Wat is de preciese rede hier achter ? want de uitgang schakelen is volgens mij een stukje makkelijker :)

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 14:21 schreef Jurien het volgende:
Wat is de preciese rede hier achter ? want de uitgang schakelen is volgens mij een stukje makkelijker :)
De versterker heeft er minder moeite mee dat ingangen "hot geswapped" worden (wat je met je schakelaars in feite doet) dan de uitgangen.

• Raymond
Op maandag 11 februari 2002 14:42 schreef treinhomo het volgende:

[..]

De versterker heeft er minder moeite mee dat ingangen "hot geswapped" worden (wat je met je schakelaars in feite doet) dan de uitgangen.
Dat wilde ik zeggen! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Had al een beetje zo'n vermoede :)

Maar nu een andere probleem. Wie kan mij vertellen hoe die miniJack plugjes in elkaar zitten. Dus wat de ground, Left en Right is. (neem aan dat voor voor en achter dat het zelfde is :))

• Jag

Jag

Op maandag 11 februari 2002 16:28 schreef Jurien het volgende:
Had al een beetje zo'n vermoede :)

Maar nu een andere probleem. Wie kan mij vertellen hoe die miniJack plugjes in elkaar zitten. Dus wat de ground, Left en Right is. (neem aan dat voor voor en achter dat het zelfde is :))
Dat probeer je toch gewoon met een multimeter (flink signaal erop en dan meten) :? Volgens mij is trouwens de tip linker fase, de ring de rechter en de sleeve is de nul.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 12 februari 2002 01:52 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat probeer je toch gewoon met een multimeter (flink signaal erop en dan meten) :? Volgens mij is trouwens de tip linker fase, de ring de rechter en de sleeve is de nul.
Hm... ik had verwacht dat jij dat wel zeker zou weten.... :?
Maar ook ik heb hetzelfde in gedachten... dus zal het vast waar zijn :)

Als je de jack-plug (male dus) bekijkt heb je de volgende situatie:
code:
1
2
3
4
L R 0  
  _ __ ===== 
<|_|__|     | 
     =====

Als ik me niet vergis. De 0 klopt in ieder geval.

edit:

Ben op zoek geweest en heb een bevestiging van ons verhaal gevonden :)
Afbeeldingslocatie: http://member.nifty.ne.jp/ichian/analog/hp/hp_general/hp_general_1.gif

Verwijderd

Topicstarter
Heb zelf nog wat zitten meten en tekenen en ben tot dit schema gekomen. Heb allen geen spanning gemeten maar heb een mini jack naar 2 tulp plug converter door gemeten en er van uit gegaan dat rood rechts is en wit links.
Maar weet dus niet of dat 100% goed is
Maar dit is mijn schema, de tabel aan de onderkant is zoals ik het wil en volgens mij komt dat overeen met zoals de schakelaar nu zit aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/wouters/schakeling.jpg

edit:

heb het plaatje proberen wat duidelijker te maken

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 12 februari 2002 21:57 schreef Jurien het volgende:
Heb zelf nog wat zitten meten en tekenen en ben tot dit schema gekomen. Heb allen geen spanning gemeten maar heb een mini jack naar 2 tulp plug converter door gemeten en er van uit gegaan dat rood rechts is en wit links.
Maar weet dus niet of dat 100% goed is
Jah...
Rood=rechts
Wit=links
Maar dit is mijn schema, de tabel aan de onderkant is zoals ik het wil en volgens mij komt dat overeen met zoals de schakelaar nu zit aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/wouters/schakeling.jpg
En daar krijg je volgens mij een klein probleempje... Heb je de 3,5mm pluggen doorgemeten? want je hebt dus de Links en Rechts anders dan Jag en ik hebben aangegeven....

En dat rechthoekige geval in het midden... is dat een kastje of een schakelaar? (ik hoop het laatste)

edit:

Na nog nadere bestudering kan ik alleen zeggen dat ik geen f*ck snap van je schema.

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt maar als dat zo is, dan klopt er geen zak van je tekening volgens mij.

Ik denk dus dat die rechthoek met 12 zwarte stippen de schakelaar is met z'n 12 aansluitpunten?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 22:02 schreef wfvn het volgende:

En daar krijg je volgens mij een klein probleempje... Heb je de 3,5mm pluggen doorgemeten? want je hebt dus de Links en Rechts anders dan Jag en ik hebben aangegeven....
heb dit ding door gemeten

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/300/G1/300000G1.JPG
En dat rechthoekige geval in het midden... is dat een kastje of een schakelaar? (ik hoop het laatste)
dat is de schakelaar
kastje komt tot waar die jack pluggen zitten
edit:

Na nog nadere bestudering kan ik alleen zeggen dat ik geen f*ck snap van je schema.

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt maar als dat zo is, dan klopt er geen zak van je tekening volgens mij.

Ik denk dus dat die rechthoek met 12 zwarte stippen de schakelaar is met z'n 12 aansluitpunten?
dat met die 12 stippen is de schakelaar. 4 polen in en 2x4 uit (een aan / aan schakelaar)
die linker op het plaatje
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/703/G1/703010G1.JPG

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 12 februari 2002 22:14 schreef Jurien het volgende:
heb dit ding door gemeten

[afbeelding]
Owkeeeee... een daarmee kwam je dus uit op de middelste=links en het uiteinde is rechts?

Ik raad je aan om het voor de zekerheid nog een keer te meten. Zeker weten doe ik het niet, maar ik vermoed dat je een vergissing maakt.
dat is de schakelaar
kastje komt tot waar die jack pluggen zitten
dat met die 12 stippen is de schakelaar. 4 polen in en 2x4 uit (een aan / aan schakelaar)
die linker op het plaatje
[afbeelding]
Heel fraai maar je zit nu dus gewoon linker- en rechterkanalen aan elkaar te hangen. Dat is dus echt niet het idee :+

Kijk nog eens goed naar mijn schema.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 22:18 schreef wfvn het volgende:

[..]

Owkeeeee... een daarmee kwam je dus uit op de middelste=links en het uiteinde is rechts?
jep :P
Ik raad je aan om het voor de zekerheid nog een keer te meten. Zeker weten doe ik het niet, maar ik vermoed dat je een vergissing maakt.
[..]
doe ik zeker wel voor ik de soldeerbout ga hanteren
Heel fraai maar je zit nu dus gewoon linker- en rechterkanalen aan elkaar te hangen. Dat is dus echt niet het idee :+

Kijk nog eens goed naar mijn schema.
Jah .. daar ging het nou net om :+ zoals bij het begin van mijn topic al staat.
ik scheef zelf het volgende
[..]
Alleen ik moet dan mijn boxjes om zetten. De rechtsvoor speaker word mijn links voor mijn rechts achter word mijn rechts voor enz enz.
Het komt er op neer dat ik de 4 spugjes tegen de klok in 1 plaats moet verzetten (alleen de center speaker niet)
[..]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 12 februari 2002 22:24 schreef Jurien het volgende:
Jah .. daar ging het nou net om :+ zoals bij het begin van mijn topic al staat.
Dat heb ik ook direct goed begrepen.

Maar wat jij doet is 1 box op 2 kanalen tegelijk aansluiten terwijl je dus juist met de schakelaar wil WISSELEN tussen 2 kanalen...

In je schema zit het dik verkeerd aangesloten

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 22:27 schreef wfvn het volgende:

[..]

Dat heb ik ook direct goed begrepen.

Maar wat jij doet is 1 box op 2 kanalen tegelijk aansluiten terwijl je dus juist met de schakelaar wil WISSELEN tussen 2 kanalen...

In je schema zit het dik verkeerd aangesloten
ja ik wissel toch ook tussen 2 kanalen ?

het is een output / INPUT / output
het is een aan / aan schakelaar dus op je gebruikt de linker output of de rechter output.

Verwijderd

Topicstarter
ooh denk dat ik weet wat je bedoelt.
Die draaidjes lopen over elkaar heen. Die maken geen verbinding met elkaar maar als ik lichte kleuren gebruik is het bijna niet te zien en de input en de linker output heb ik de zelfde kleur gemaakt omdat het verschil anders toch niet te zien is en ze recht door verbonden zijn.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 12 februari 2002 22:34 schreef Jurien het volgende:
ooh denk dat ik weet wat je bedoelt.
Die draaidjes lopen over elkaar heen. Die maken geen verbinding met elkaar maar als ik lichte kleuren gebruik is het bijna niet te zien en de input en de linker output heb ik de zelfde kleur gemaakt omdat het verschil anders toch niet te zien is en ze recht door verbonden zijn.
Je begrijpt het dus echt niet

Ik snap dat de kruisende lijnen elkaar niet raken.

Het gaat me puur om je manier van aansluiten bij de schakelaar.

Verwijderd

Topicstarter
had stiekem toch jou kunstwerk gezien wat je gemaakt hebt maar hoop dat dit wat duidelijker is wat die subwoofer er doet
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/wouters/dtt2200.jpg
die doosjes rechts zijn dus de speakertjes.

en mij werd dus ook maar in dit topic verteld dat je het beste de ingang kan schakelen ...

Verwijderd

Topicstarter
zou anders ff het briefje wat bij die boxen zat door de scannen halen.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik had net al een nieuw schema klaar (Vergelijkbaar als jouw schakeling qua opzet alleen dan met andere aansluitingen). Helaas was deze verkeerd |:(

Maar check dit:

Ook bij mijn tekening geldt:

Kruisende lijnen maken geen kontakt. Kep alle draden aan aansluitpunten van schakelaar of plug gezet zodat duidelijk is wat waar aan vast zit.

Verder:

LF= Left Front
LR = Left Rear
RF = Right Front
RR = Right Rear

Verder is de bovenste mededeling naast de speaker als de schakelaar in de ene positie staat en de onderste als de schakelaar in de andere positie staat.

Je zal mogelijk de speakers op een andere plek willen zetten maar dat verandert verder NIETS aan het schema :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn/4speakerswisselen2.gif

edit:

Om even voort te bouwen op je laatste tekening.

Mijn schema kan je op 2 plekken kwijt: tussen je geluidskaart en de subwoofer of tussen de subwoofer en de 4 gewenste boxjes.....

Verwijderd

Topicstarter
oke dit is dus die aansluit handleiding van creative zelf
en het gaat mij dus om de schakeling aan de rechterkant (audio connection cable)
http://home.quicknet.nl/mw/prive/wouters/dtt2200-manual.JPG

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 12 februari 2002 23:13 schreef Jurien het volgende:
oke dit is dus die aansluit handleiding van creative zelf
en het gaat mij dus om de schakeling aan de rechterkant (audio connection cable)
http://home.quicknet.nl/mw/prive/wouters/dtt2200-manual.JPG
De 2 mogelijkheden zijn dus:
1) Bij gebruikmaking van de tulp-aansluitingen (subwoofer-boxen)
De zwarte draden in mijn tekening kan je plakken aan de uitenste ringen van de tulpaansluitingen van de front- en rear-speakers. De kernen zijn de 4 aansluitingen die naar de 4 middelste punten van de schakelaar gaan.

2) bij gebruikmaking van de jacks (geluidskaart-subwoofer)
Je gebruikt dan de bovenste 2 van de 3 draden.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ff op een andere manier.
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/wouters/schakeling-zoom.jpg

links is dus de geluidskaart en rechts de subwoofer

de 12 pinnen is dus de schakelaar.
de midelste 4 is de ingang van de schakelaar
als de schakelaar in stand 1 staat (links dus) worden de midelste puntjes met de linker puntjes geschakeld
dus dan krijg je vanaf boven naar beneden

1 = rechts achter - rechts achter
2 = links achter - links achter
3 = links voor - links voor
4 = rechts voor - rechts voor

de voor ground is met de voor ground en de achter ground met de achter ground doorverbonden
dit is dus het zelfde als het normaal zou zijn alleen nu met een extra schakelaar

maar nu zetten we de schakelaar in stand 2. De midelste puntjes worden met de rechter puntjes geschakeld

de ground blijven dus het zelfde geschakeld

maar nu krijgen we het volgende

1 = rechts achter - rechts voor
2 = links achter - rechts achter
3 = links voor - links achter
4 = rechts voor - links voor

hoop dat het wat duidelijker is ..
dat die goed geschakeld is geloof ik wel ..
alleen wat ik me dus af vraag is of het geen probleem geeft als je een data kanaal van de front kabel naar de rear kabel schakeld en de ground niet of dat dan geen problemen geeft. De grounds zijn namelijk zo ver ik weet niet verbonden. Heb de 2 draaden vanaf mijn pc door gemeten.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 12 februari 2002 23:38 schreef Jurien het volgende:
[en hele hoop blaat die het mij duidelijker heeft gemaakt]hoop dat het wat duidelijker is ..
Jah... ik heb het schema van jou dus niet goed begrepen. Je idee snapte ik al wel maar je schema snap ik nu ook en moet zeggen dat dat ook lijkt te werken.
dat die goed geschakeld is geloof ik wel ..
alleen wat ik me dus af vraag is of het geen probleem geeft als je een data kanaal van de front kabel naar de rear kabel schakeld en de ground niet of dat dan geen problemen geeft. De grounds zijn namelijk zo ver ik weet niet verbonden. Heb de 2 draaden vanaf mijn pc door gemeten.
Grounds niet verbonden? Hm... ik zou absoluut verwachten van wel...
Als dat niet zo is, kan het misschien inderdaad problemen veroorzaken.

Maar hoe heb je dat gemeten?

Gewoon op weerstandsbereik zetten en dan de weerstand meten tussen de ground van front en rear (zowel ingang als uitgang meten!!)

Post je bevindingen nog een keer alleen dan iets duidelijker dan je nu net hebt gedaan :)

Verwijderd

Topicstarter
oke .. nog ff een keertje de ground goed door gemeten.
en dit zijn mijn bevindingen:

ground van speakers allemaal door verbonden.
ground tussen front en rear van geluidskaart zijn NIET doorverbonden
ground tussen front en rear van DTT2200 is wel door verbonden.

heb dus bij het meten van de geluidskaart de stekkers uit de subwoofer gehaald en daar door gemeten en anders om.

Het meten van het links en rechts is niet te doen omdat je een te zwak signaal heb. Maar dat test ik wel als ik hem ga bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 20:00 schreef wfvn het volgende:

[..]

Hm... ik had verwacht dat jij dat wel zeker zou weten.... :?
Maar ook ik heb hetzelfde in gedachten... dus zal het vast waar zijn :)

Als je de jack-plug (male dus) bekijkt heb je de volgende situatie:
code:
1
2
3
4
L R 0  
  _ __ ===== 
<|_|__|     | 
     =====

Als ik me niet vergis. De 0 klopt in ieder geval.

edit:

Ben op zoek geweest en heb een bevestiging van ons verhaal gevonden :)
[afbeelding]
Je had inderdaad gelijk

dit Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/300/G1/300000G1.JPGis dus de rode links en de witte rechts :(
Pagina: 1