1 domein, 2 servers

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-02 17:13

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleem.
Ik heb een domein een .nl bij nxs en die draaien voor mij de dns.

Nu wil ik het zo hebben dat als de ene server uitvalt dat het domein gewoon doordraait op de andere'.

Dus mijndomein.nl Server 1 uit gaat ie gewoon op server 2 en niemand merkt wat!

Hoe doe ik dit? De DNS draait dus bij NXS moet ik daar iets instellen? zo ja wat?

Alvast bedankt

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het hangt helemaal af van wat je nu aan hardware en software hebt, en wat je kunt/wilt uitgeven.

Een paar ideetjes :

Als je een UNIX-variant draait, of enig OS waarbij je alias IP-adressen kunt instellen zonder het hele systeem te rebooten, dan maak je je DNS-IP-adres een alias op je primaire systeem, en draait op je secundaire systeem een progje dat om de xxx seconden controleert of dat adres nog ping-baar is, zo niet, dan zet die zelf dat IP-adres als alias.
Mogelijk kun je dit ook doen met een Windows-versies, of andere OSen waarbij een reboot nodig is, als je een tooltje weet te bouwen dat de registry voor de netwerk-instellingen hackt (of wat daarvoor nodig is) en daarna een reboot uitvoert. Als je reboot-tijd niet al te gek lang is, werkt dit ook.

Een linux-routertje met bijv. ipchains ertussen werkt ook, als je forwarding-rules hebt voor dat adres, kun je een tooltje maken dat als het IP-adres van de ene server onbereikbaar wordt, de rule-set aanpast en eventueel ipchains herstart.

Het andere eind van het spectrum kost je al gauw de prijs van een leuk autootje (een hele luxe middenklasser): een load-balancing switch aanschaffen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
De DNS draait dus bij NXS dus ik kan dat soort dingen niet instellen!

Moet ik met hen contact opnemen?

Verwijderd

als je twee ip's hebt kun je gewoon bij NXS een extra nameserver laten instellen zodat ie netjes overschakeld naar je tweede server als de eerste ermee ophoudt.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 21:51 schreef freebie het volgende:
als je twee ip's hebt kun je gewoon bij NXS een extra nameserver laten instellen zodat ie netjes overschakeld naar je tweede server als de eerste ermee ophoudt.
Dan moet ik dus de DNS op mijn eigen server draaien of niet?

Verwijderd

yep, is dat een probleem? of je moet je tweede IP aan NXS doorgeven, of je kunt ervoor kiezen om bij bijvoorbeeld www.zoneedit.com je eigen DNS te regelen, werkt heel praktisch daarzo.

Ik heb het nu nml. zelf ook zo geregeld dat als mijn server uitgaat dat mn pagina's toch opgehaald kunnen worden vanaf de server van een vriend van me, allemaal instelbaar bij zoneedit.com. Zij draaien dan de DNS voor je en je kunt het ieder moment zelf aanpassen!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 21:54 schreef freebie het volgende:
yep, is dat een probleem? of je moet je tweede IP aan NXS doorgeven, of je kunt ervoor kiezen om bij bijvoorbeeld www.zoneedit.com je eigen DNS te regelen, werkt heel praktisch daarzo.
Ik heb nog nooit een DNS server gedraait dus ik weet niet hoe het moet!

Verwijderd

lees eerst mn bovenstaande bericht nog eens, khad er nog wat aan toegevoegd.

Maar verder is www.zoneedit.com heel gebruiksvriendelijk, je hoeft je alleen maar aan te melden en de site zegt zelfs wat je moet doorgeven aan NXS. Verder zijn er vrij veel faqs aanwezig op die site, echt het proberen waard.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op zondag 10 februari 2002 21:49 schreef Snow_King het volgende:
De DNS draait dus bij NXS dus ik kan dat soort dingen niet instellen!

Moet ik met hen contact opnemen?
Nee, NXS vertaalt nog steeds www.snow_king.com (or whatever) naar 12.34.56.78, het aan jou voor die server toegekende IP-adres.

Bij de failover-oplossing : als je geen IP-forwarding gebruikt, dan geef je aan je beide servers een IP-adres, bij voorkeur uit de 10.0.x.x of 192.168.x.x reeksen, en maak je 12.34.56.78 een alias op de server die je op dat moment actief wilt hebben, en zorg je ervoor dat de niet-actieve server de active server bewaakt, en zonodig dat alias op zichzelf installeert als de (voorheen) actieve server niet meer lijkt te reageren op een ping.

Het alternatief met IP-forwarding werkt doordat je poort 80 (en alle andere poorten) voor IP-adres 12.34.56.78 vertaalt naar 192.168.0.1 (je primaire server). Je maakt dan een tooltje dat, als het ipchains-systeem 192.168.0.1 niet meer kan pingen, de forwarding-rule(s) omzet naar 192.168.0.2 (je secundaire server).

Dit doe je allemaal binnen je eigen omgeving, je DNS-server heeft daar niets mee te maken, het gaat erom hoe je het verkeer voor 12.34.56.78 bij de gewenste server langskrijgt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Waarom niet gewoon round robing ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:11

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Met round robin krijgt een server nog steeds requests als-ie dood is. Dat kun je wel redelijk onvervangen door de DNS snel te laten refreshen, bijv. 10 of 20 minuten. Als je het goed wil oplossen (automatische failover en eventueel loadbalancing) heb je al snel een hardware loadbalancer nodig of je moet LinuxVirtualServer of iets vergelijkbaars gebruiken.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou er voor kiezen 2 servers naast elkaar te zetten.
Die servers 2 verschillende IPs geven en een op een 3e ip zet je de site. Als de 1e server dan down is link je het IP op de 2e server.
Als je nooit zelf een nameserver hebt gedraaid zou ik er voor productie doeleinden ook niet aan beginnen.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• nrg
  • Laatst online: 15:26

nrg

hier dan ik, degene van server 1 :Y)

beide servers zijn red hat servers; en ik draai de primary (nu dus enige) server achter het domein.

ik heb bij nxs in de dns een catchall gezet, zodat alles naar mijn ip gaat.
apache vangt dan met namebased virtual hosts het domein goed op.

nu is dus het probleem: chello ligt er de laatste tijd redelijk vaak uit (ook weer niet extreem vaak, maar goed), en we willen dus dat als mijn (snellere) server eruit ligt, dat het domein server 2 (aan een adsl lijntje) pakt.

de servers staan btw niet in hetzelfde pand.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik heb dus server 2!

Die staat dus hier naast mij en hangt aan een ADSL Basic lijntje van Planet

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

Round Robin is voor dit soort dingen...

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Tantuss
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-03-2021
Dit is wel al oud, maar ik zit op dit moment met het zelfde "probleem".
Ik heb 2 windows 2003 servers en 2 linux servers (met allemaal 1 extern en 1 intern IP) en wil dus dat als volgt oplossen:

Bijvoorbeeld server 1 heeft het hoofd IP (dat in de DNS staat).
Server 1 stopt, server 2 neemt het hoofd IP.
Server 1 start weer en krijgt dan het oude server 2 IP.

Is hier software voor te krijgen in Linux en / of in Windows?
Zo ja, hoe heet het?

Zo nee, dan zal ik 't zelf maar moeten gaan maken..

Of is er een beter systeem voor waardoor de down-tijd extreem laag blijft.

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook een betrouwbare provider gaan zoeken :)

• Tantuss
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-03-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:07:
Je kan natuurlijk ook een betrouwbare provider gaan zoeken :)
Tsja, ik geloof dat een betrouwbare provider mij geen 100% betrouwbare server kan leveren die onmogelijk kapot oftewel die minimaal 5 jaar aan kan blijven staan zonder hardware storing. En mocht hij dat wel kunnen dan betaal ik 10x zoveel per server.

[ Voor 10% gewijzigd door Tantuss op 11-10-2005 16:16 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
En dan kan je connectie ook nog eens uitvallen. :)

Inmiddels ben ik al stukken verder en werk ik nu met LVS clusters.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:08

Duinkonijn

Huh?

Tantuss schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:15:
[...]

Tsja, ik geloof dat een betrouwbare provider mij geen 100% betrouwbare server kan leveren die onmogelijk kapot oftewel die minimaal 5 jaar aan kan blijven staan zonder hardware storing. En mocht hij dat wel kunnen dan betaal ik 10x zoveel per server.
zou dan kijken naar loadbalancers.

software is mooi als het kan, maar je loopt toch iets meer risico.. zoals programma's die blijven hangen

voordeel is dat je ook makkerlijk onderhoud / reboots kan uitvoeren

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Hier is inderdaad al ontzettend veel over bekend in de tussentijd. Clustering, failover, loadbalancing etc.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.