2 SACD-2 or not 2 SACD-2?

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024
Het is al eens eerder aan de orde geweest, maar we zijn nu 9 maanden verder.

Wat ik een beetje gelezen heb van veel audioprominenten is "DVD-A is goed, maar SACD is beter". Maar of dat betekent dat SACD het zal winnen van DVD-A (denk aan VHS en Betamax/video2000)? De kans dat de grote bulk straks, omdat ze toch een DVD speler willen, meteen maar een DVD-A speler nemen (als ze beneden de 450 euro worden) is levengroot.

Aan de ander kant is multichannel audio echt een must (dus 5 of 6 kanaals)? Feit is dat voor echt goed geluid zo'n set nagenoeg onbetaalbaar wordt (ik reken voor een beetje kwaliteitseindversteker minimaal 500 euro per kanaal) + 5 audiophile speakers (nog eens minmaal 500 euro per kanaal). Ik praat hier dus even niet over een gemiddelde DTS receiver van 1000 euro of zo (vind ik voor muziek niet goed genoeg, wel voor movie). Ik begrijp dat gewoon 2 kanaals SACD een grote stap voorwaarts is tov (zelfs high end) CD's. Multichannel schijnt er voor te zorgen dat overal in de luisterruimte er een goed ruimtelijk geluid is (bij 2 kanaals geldt dat alleen voor de "hotspot").
Hier nog wat info over SACD.

Ik ben aan een nieuwe speler toe voor audio (heb al een DVD + receiver voor homecinema, gebruik dus verschillende sets voor muziek en film) en ik zit te denken aan een Sony SCD-555ES speler voor euro 750. Deze is integenstelling tot veel andere nieuwe SACD spelers alleen 2 kanaals.

Afbeeldingslocatie: http://www.techtronics.com/uk/images/audio-video/sony-scd-555es.jpg
Hier en hier wat data.

Goede keuze of weggegooid geld?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Kep een artikel gelezen dat hele goede argumenten aanbrengt dat SACD geluid voor een deel word gemaakt door DSP's :D Klonk nog behoorlijk aannemelijk...Ik vind dat hele SACD niks, hoor weinig verschillen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Duck-Twacy
Op zondag 10 februari 2002 19:42 schreef JT het volgende:
Kep een artikel gelezen dat hele goede argumenten aanbrengt dat SACD geluid voor een deel word gemaakt door DSP's :D Klonk nog behoorlijk aannemelijk...Ik vind dat hele SACD niks, hoor weinig verschillen.
Ik heb ook wel eens een artikel gelezen (van Armand van Ommeren HVT 10/2001) dat veel SACD uitgaven gewoon weer dezelfde 10, 20 of 30 jaar oude opnamen zijn die ook op CD zijn uitgebracht. Dus feitelijk een ripoff van de muziek uitgevers (hoewel een goede tape opname wel superieur is aan een CD).
Het voordeel van SACD (en wellicht ook DVD-A) zit hem niet zozeer in een frequentie bereik tot 80 Khz of een dynamiek van 120 dB (beide nutteloze cijfers, 80 Khz hoor je niet en als je thuis muziek met 120 dB dynamiek probeert weer te geven, dus de luidste passages 120 dB harder dan de zachtste, dan zit je na 1 uur doof in de cel).

Het voordeel van de SACD zit hem in detailweergave, vooral bij zachte muziekpassages. CD's zijn vrij slecht bij zachte passages (maar meestal hoor je dat niet want het is toch zacht). Dat was 20 jaar geleden 1 van de kritiek punten op het CD formaat.

edit, in dat zelfde artikel erkende Armand wel dit voordeel, maar hij zei dat het voordeel in de praktijk vaak weer teniet werd gedaan, door stoorbronnen in de omgeving (maw die details hoor je niet als de tram net voorbij rijdt)

Vergt dus een stille luisteromgeving en rustig luisteren (voor dance muziek dus niet echt nuttig :) )
Maar ik kan toch niet dansen :'(

• bpwats
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-09-2025
Heb je de nieuwe Pioneer DV-747A al gezien? DVD-Audio, DVD-Video and SACD multichannel playback; hoef je niet te kiezen
http://www.pioneer-eur.com/pressr77.htm

Overigens kiezen producers als Trevor Horn voor SACD

Veel plezier,
Bryan

• JT

JT

VETAK y0

Zelfs daar hoorde ik geen verschil. Zou ook kunnen komen door een slechte SACD opname.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Duck-Twacy
Op zondag 10 februari 2002 20:01 schreef bpwats het volgende:
Heb je de nieuwe Pioneer DV-747A al gezien? DVD-Audio, DVD-Video and SACD multichannel playback; hoef je niet te kiezen
http://www.pioneer-eur.com/pressr77.htm

Overigens kiezen producers als Trevor Horn voor SACD

Veel plezier,
Bryan
Ik ken hem (al een paar keer eerder over gepost) Als ik nog geen Pioneer DV444 had, dan zou ik er over twijfelen. Hoewel mijn audio set en home cinema set staan 6 meter uit elkaar en dat zou wel erg kostbare interlink worden..

Okay, als ik helemaal op nieuw kon beginnen dat zou ik wellicht gaan voor een set die alles goed kon, home cinema en audio. Mijn huidige (4 maanden oude) Yamaha 620 is op zich een leuk ding maar kan echt niet tippen aan mijn 10 jaar oude AVM of 16 jaar oude zelfbouw klasse A stereo versterker. (hoewel de factor "andere speakers" daar ook een flinke duit in het zakje doet)

• Duck-Twacy
Op zondag 10 februari 2002 20:02 schreef JT het volgende:
Zelfs daar hoorde ik geen verschil. Zou ook kunnen komen door een slechte SACD opname.
Zelf ook nog maar 1s ergens gaan luisteren. Weet je nog welke (SA) CD het was (en kon je vergelijken met een normale CD versie)?

Ik neem aan wel op een kwalitatief goede installatie

• Anton
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-08 21:54

Anton

NetApp Implementation Engineer

Voorlopig verdom ik het nog om €34,- voor een SACD te betalen... cd's heb ik voor de helft van de prijs, en ik verwacht ook niet dat SACD's ooit voor minder dan €22,- verkocht zullen worden. En voordat ze mijn smaak van muziek op SACD gaan uitbrengen zijn we minimaal 10 jaar verder vermoed ik.

Tuurlijk zal de geluidskwaliteit beter zijn, maar dan wel als de rest van je apparatuur ook stevig van prijs/kwaliteit is. Plus dat de kwaliteit van CD voor de grote massa van consumenten meer dan genoeg is, die zullen nooit gaan voor de extra kwaliteit die SACD biedt.

Die 2 factoren samen vind ik niet waard om er nu uberhaupt aandacht aan te besteden.

Ik scrobbel ook audio

• Duck-Twacy
Op zondag 10 februari 2002 20:19 schreef Anton het volgende:
Voorlopig verdom ik het nog om €34,- voor een SACD te betalen... cd's heb ik voor de helft van de prijs, en ik verwacht ook niet dat SACD's ooit voor minder dan €22,- verkocht zullen worden. En voordat ze mijn smaak van muziek op SACD gaan uitbrengen zijn we minimaal 10 jaar verder vermoed ik.

Tuurlijk zal de geluidskwaliteit beter zijn, maar dan wel als de rest van je apparatuur ook stevig van prijs/kwaliteit is. Plus dat de kwaliteit van CD voor de grote massa van consumenten meer dan genoeg is, die zullen nooit gaan voor de extra kwaliteit die SACD biedt.

Die 2 factoren samen vind ik niet waard om er nu uberhaupt aandacht aan te besteden.
34 euro is inderdaad (te) veel. Hoewel een DVD movie kost ook zoiets (en kijk je een film vaker dan 2 of 3 keer?).

Het spreekt natuurlijk opzich dat dit alleen relevant is voor een bovengemiddelde installatie (waar ik de mijne toe reken. De kosten zijn alleen in de hand gebleven door zelfbouw amps/speakers, tweede hands amp, nog onbekend merk bij fabrikant in duitsland kopen, koopjes afwachten en weinig knoppen en onnodige functies).

Maar 20 euro voor een normale CD vind ik ook veel te veel.

Je argument "doorsnee consument" en "grote massa" is wel iets waar ik me zorgen om maak. De 555 is ook een leuke CD speler, maar dan kan je ook voor 500 euro klaar zijn.

• Anton
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-08 21:54

Anton

NetApp Implementation Engineer

Op zondag 10 februari 2002 20:42 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Maar 20 euro voor een normale CD vind ik ook veel te veel.
Dan moet je bij de goeie platenzaken kopen ;)

En de prijs van de SA-CD hardware zal wel zakken zodat het ook binnen bereik komt van de 'grote massa'. Dan krijg je van die mooie verhalen: "Moet je nou toch eens luisteren wat een top geluidje ik heb met mijn SACD speler en mijn bij-de-microset-meegeleverde JVC boxen" >:)

Ik scrobbel ook audio

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:28
LOL @ Anton :D

Ik twijfel zelf ook op welke termijn ik nog een SACD speler ga aanschaffen. Het wordt dan sowiezo de Multichannel versie uit de QS lijn van Sony.

Maar geen enkele platenzaak hier heeft geloof ik SACD's, dus daarvoor moet ik helemaal naar Amsterdam reizen :(

• JT

JT

VETAK y0

Op zondag 10 februari 2002 20:11 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Zelf ook nog maar 1s ergens gaan luisteren. Weet je nog welke (SA) CD het was (en kon je vergelijken met een normale CD versie)?

Ik neem aan wel op een kwalitatief goede installatie
Dat was die complete set van Sony met speakers van Sony. Jaja, Sony maakt slechte luidsprekers, maar op die zou jou toch echt wel verschil moeten horen ALS dat er was. En welke SACD dat was ??? Geen id, ik ken uberhaupt geen een SACD van een bekende artiest.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Duck waar zie je de 555es dan voor 750 euro?
vergis je je niet met 1750 euro?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
een voordeel van sacd, dat hier nog niet in aangestipt, is dat het in principe hetzelfde opslagformaat is, als dat bij grote platenmaatschappijen (waaronder sony dus, samen met philips de kracht achter sacd) wordt gebruikt om hun masters op te slaan. Je hebt daarom geen vertaalslag nodig. De kwaliteit daarom is erg aangenaam.

En hoewel nu alle apparaten (dvd-a, sacd en multichannel pruttel) nog redelijk nieuw zijn, verwacht ik dat in de komende tijd de apparaten beide formaten (goed) aankunnen. Omdat de benodigde technologie nogal overeenkomt.

Feit is wel, dat dit een moeilijk voorspelbare "strijd" gaat worden.
dvd is veel bekender bij het grote publiek, sacd is een echt puur op audiokwaliteit gerichte techniek, die allen tot zijn recht komt bij echt naar muziek luisteren en dat ook nog eens op een bovengemmiddeld goede installatie.

Dus wat dat betrefd, heeft dvd-a een streepje voor.

Maar aan de andere kant: Deze keer doet sony mee en sony is nogal goed in marketing ed.
Dus dat is weer een plusje voor sacd.

Het blijft echter wel zo, dat de kwaliteiten van sacd pas goed tot hun recht komen op een echt goede speler. Want CD is namelijk ook best goed en als je een sacd speler van dezelfde kwaliteit hebt als een cd speler, dan is het verschil moeilijk te horen.
(ikzelf kan het zeker niet horen, ik kan nog niet eens een buizenversterker van een transistor versterker onderscheiden)

Dus mijn advies is: Koop een dure :P

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Heeft iemand enig idee hoeveel SACD titels en DVD-Audio titels er tot nu toe uitgekomen zijn?

Voorzover ik heb begrepen zijn er nu 300 SACD titels, waarvan er 2 de afgelopen maanden uitgekomen zijn. DVD-Audio is nog totaal niet op gang gekomen, onder andere door het gezeur over wat precies de standaard is.

Voor die 300 titels ga ik geen dure speler kopen. Dan koop ik liever een kwalitatief hoge CD speler. (Leuke sets zijn natuurlijk waarbij het loopwerk los staat van de D/A converter, dat levert heel strak geluid op met extreem weinig vervorming en ruis)

En daarnaast zie ik SACD nog geen standaard worden, net als DVD-audio. 'Normale' mensen vinden een 128 bits MP3-tje al mooi ;)

Tja, ik wil eerst weten welke kant het opgaat voordat ik zoveel investeer.

Verwijderd

momenteel zijn er al meer dan 800

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Wat ik eigenlijk hoop, is dat voor de SACD een aparte mix wordt gemaakt die minder op het grote publiek is gericht en wat meer audiofiel verantwoord. Daar zou je echt iets mee opschieten als dat zou zo zijn (minder compresie, geen overdreven hoog, wat minder reverb misschien).

• Raymond
Op zondag 10 februari 2002 21:46 schreef Jag het volgende:
Wat ik eigenlijk hoop, is dat voor de SACD een aparte mix wordt gemaakt die minder op het grote publiek is gericht en wat meer audiofiel verantwoord. Daar zou je echt iets mee opschieten als dat zou zo zijn (minder compresie, geen overdreven hoog, wat minder reverb misschien).
Je bedoeld dus een schijfje dat is afgemixt voor het beluisteren op een fatsoenlijke installatie en niet (zoals nu veel te vaak het geval is) dat de cd wordt afgemixt op een stell crappy speakers in de studio, zodat het het op die baggerminisetjes oko nog te pruimen valt, maar op een echte set nergens naar klinkt? ;)

Datzelfde geld in principe ook voor dvd-a

Dat wordt voor de uitgever van de muziek kiezen tussen verkoopaantallen en geluidskwaliteit.
Wat denk je zelf?

Hoewel, het schiet me net weer te binnen dat je opnametechnieken aan bepaalde eisen moet voldoen om uberhaupt iets op sacd te mogen uitbrengen. En dat van sommige maatschappijen die licentie al een keer is ingetrokken. Dat zou erop wijzen dat er redelijk serieus mee wordt omgesprongen.

Het valt btw wel na te lezen op de website van sony, die hebben er een complete site voor opgericht

• Jag

Jag

Op zondag 10 februari 2002 21:51 schreef Lampje het volgende:

[..]

Je bedoeld dus een schijfje dat is afgemixt voor het beluisteren op een fatsoenlijke installatie en niet (zoals nu veel te vaak het geval is) dat de cd wordt afgemixt op een stell crappy speakers in de studio, zodat het het op die baggerminisetjes oko nog te pruimen valt, maar op een echte set nergens naar klinkt? ;)

Datzelfde geld in principe ook voor dvd-a

Dat wordt voor de uitgever van de muziek kiezen tussen verkoopaantallen en geluidskwaliteit.
Wat denk je zelf?

Hoewel, het schiet me net weer te binnen dat je opnametechnieken aan bepaalde eisen moet voldoen om uberhaupt iets op sacd te mogen uitbrengen. En dat van sommige maatschappijen die licentie al een keer is ingetrokken. Dat zou erop wijzen dat er redelijk serieus mee wordt omgesprongen.

Het valt btw wel na te lezen op de website van sony, die hebben er een complete site voor opgericht
Klinkt hoopgevend :). Echt leip trouwens dat ze die stomme Yammie Ns-10m (ofzo iets) speakertjes gebruiken in studio's :(. Tenminste, ik snap het wel, en het is eigenlijk ook wel terecht, maar voor mensen die wel mooie spulletjes hebben is het niks.

• Duck-Twacy
Op zondag 10 februari 2002 21:36 schreef Rwesselius het volgende:
Duck waar zie je de 555es dan voor 750 euro?
vergis je je niet met 1750 euro?
http://www.mediacheckpoint.de

Afbeeldingslocatie: http://www.mediacheckpoint.de/isroot/mediacheckpoint/artikelbilder/02audio_sony_akurz_SCD555ES.jpg

is idd vrij scherpe prijs. In nederland kostie minimaal 1000 euro (stassen)

Verwijderd

SACD is een 1 op 1 signaal...zo direct uit de studio zonder door allerlei klote filters en DAC's te gaan.

:9

Verwijderd

Degene die beweert dat er geen verschil te horen is tussen SACD en CD is behoorlijk gestoord, het is een net zo groot verschil als cassette en CD.
Maar dan moet je natuurlijk wel speakers gebruiken die compatible zijn, dit geldt uiteraard ook voor de versterker.

DVD-Audio gaat het nooit halen, er is nog maar een CD maatschappij die er muziek op uitbrengt en de rest heeft allemaal gekozen voor SACD.

Ga er vast maar in geloven, het word je toekomst en het is verschrikkelijk mooi.

Ik wil ook SACD, maar ik ben niet van plan €450 uit te geven aan iets wat ik niet ten volle kan benutten....ik heb namelijk niet de centjes om er ook een geschikte receiver/ versterker en speakers bij te kopen....me is poor student.

Maar ik zou graag nog eens dat 6 kanaals opgenome pianoconcert van Mozart willen horen....yammie :9

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 19:41 schreef Duck-Twacy het volgende:

Ik ben aan een nieuwe speler toe voor audio (heb al een DVD + receiver voor homecinema, gebruik dus verschillende sets voor muziek en film) en ik zit te denken aan een Sony SCD-555ES speler voor euro 750. Deze is integenstelling tot veel andere nieuwe SACD spelers alleen 2 kanaals.

[afbeelding]
Hier en hier wat data.

Goede keuze of weggegooid geld?
Dat ding is bizar...echt niet dat je daar spijt van krijgt.
Ik kan het weten...ik verkoop ze >:)

• Jag

Jag

Maar dan moet je natuurlijk wel speakers gebruiken die compatible zijn
Volgens mij heb je iets te veel naar de propaganda geluisterd :P.

Verwijderd

oh and btw...maak je niet druk over de marketing van SACD...per slot van rekening hebben Philips en Sony geleerd van het Betamax/ V2000 drama en zijn ze fijn saampjes aand deze nieuwe standaard gaan werken en op dit moment al met zeer groot succes :7

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 22:07 schreef Jag het volgende:

[..]

Volgens mij heb je iets te veel naar de propaganda geluisterd :P.
nope...is echt zo ;)

• Duck-Twacy
Hopelijk kijgen we nu geen discussie over speciale SACD versterkers en tweeters :). Denk niet dat het uitmaakt of de bandbreedte van je eind amp 50Khz of 100Khz is, ben geen vleermuis.
En qua tweeters, er zijn maar heel weinig dome tweeters die nog iets boven de 20 Khz doen (de meest zakken al na 18 Khz af). Bandtweeters is weer een ander verhaal.
Btw mijn interesse werd gewekt door de ervaringen van triodedick http://www.triodedick.com/column.htm

Moet dus nog eigenlijk zelf gaan luisteren. Maar zoals ik al zei, tis waarschijnlijk ook een goede CD speler (iig het loopwerk, 13 kilo zwaar) en de mijne is nu al 12 jaar oud oid.

Nog even een citaat uit bovengenoemd artikel
Stamp maar vol die huiskamers

Dat lijkt de gedachte van de audio-industrie anno nu. Je doet blijkbaar niet meer mee als je gewoon stereo wilt. Vijf punt één was het helemaal. Maar niet heus, Zeven punt één ligt al weer op de loer. En wat volgt daarna? "Walls of speakers?" En de afwijkende formaten zijn er ook al. "Zes punt nul" van Chesky bijvoorbeeld. Jongens, dit gaat totaal uit de hand lopen.... Bij iedere plaat moet je eerst je speakers verhangen... Even op het hoesje kijken hoe hier de speakers moeten.
Vond m wel leuk :)

• Duck-Twacy
Nou ik heb m net besteld, euro 763,70 inclusief verzendkosten.
(had nog wat lucky points van eerdere bestellingen).

• Raymond
sacd

De reclame voor sacd bij zony (dis btw de oude site, de nieuwe is meer marketing/minder info)

Ik heb even bij philips gezocht, maar daar kan ik zo snel niks vinden...

wel dit plaatje:
http://www.consumer.philips.com/global/b2c/ce/catalog/assets/downloads/sacd1000_h.jpg

ff klikken, want hij is nogal groot.
Check ff de knopjes, rechts. Start stop, play pauze Waarom de nl. spelling voor pauze, of ben ik nou gek?

Verwijderd

Ja, mooi een piano concert uit 6 speakers is net echt. Net als een background koor die achter je weg komt net als of je de zanger bent. Nee heel mooi.

luister dan eens naar een wadia 860x of een 861 in vergelijking met een sacd en je weet niet wat je hoort.

• Raymond
Op zondag 10 februari 2002 22:19 schreef Duck-Twacy het volgende:
Btw mijn interesse werd gewekt door de ervaringen van triodedick http://www.triodedick.com/column.htm
Nog even een citaat uit bovengenoemd artikel
[..]
"Hebt u al een SACD speler meneer?", "Nee l*l, maar het lijkt me zo leuk een schijfje aan de muur te spijkeren". "Nou ja, het is uw zaak dat u in SACD geloofd blablapreekpreek.."

Het is toch ook zo'n bep hè :P
Ik hoop dat ik hem nog eens in levende lijve tegenkom, lijkt me lache!

• Raymond
Op zondag 10 februari 2002 22:53 schreef JcaG het volgende:
luister dan eens naar een wadia 860x of een 861 in vergelijking met een sacd en je weet niet wat je hoort.
Jij hebt dus duidelijk geen sacd speler gehoord.

Een sacd is technisch gewoon veel beter dan cd, dus wanneer jij de sacd versie afspeelt op gelijkwaardige apparatuur als de cd versie zal de sacd versie gewoon een stuk beter klinken.

Zoals je nu praat, ben je gewoon een forum.hifi.nl blater.

* Raymond kan het nu ff niks schelen dat hem dit weleens op een NOW kan komen te staan.

• Duck-Twacy
Op zondag 10 februari 2002 22:53 schreef JcaG het volgende:
Ja, mooi een piano concert uit 6 speakers is net echt. Net als een background koor die achter je weg komt net als of je de zanger bent. Nee heel mooi.

Je bedoeld zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www.wadia.com/products/861/861_grey_dk.jpg

Die uitdaging ga ik aan. Eind deze maand komt die 750 euro Sony SACD. Als jij nu zorgt voor die 5000 euro Wadia (geen idee, raad maar), dan houden we een luistertest.

Wie wil er ook mee luisteren??

Edit. geen ruzie maken, he, dat doen ze al in de politiek :)
Tijdje geleden was er een test van een dure Marantz SACD speler die de HVT CD speler referentie "wegspeelde" (een nog duurder apparaat). Maar dat is natuurlijk tijdschrift wijsheid. Die Wadia is ongetwijfeld erg goed (en zwaar 22 kg!)

• Duck-Twacy
Op zondag 10 februari 2002 22:57 schreef Lampje het volgende:

[..]

Het is toch ook zo'n bep hè :P
Ik hoop dat ik hem nog eens in levende lijve tegenkom, lijkt me lache!
en hoe vind je die
. Ik wil multichannel echt niet afkraken, en gun anderen hun plezier hiermee, maar mijn huiskamer ontbeerd de ruimte om compromisloos met dit medium bezig te gaan. Je kan toch niet verwachten dat ik ter meerdere glorie van meer kanalen met transissssstors bezig wil, jaggg
No pun intended, Jag :+

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 23:07 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Je bedoeld zoiets?
[afbeelding]

Die uitdaging ga ik aan. Eind deze maand komt die 750 euro Sony SACD. Als jij nu zorgt voor die 5000 euro Wadia (geen idee, raad maar), dan houden we een luistertest.

Wie wil er ook mee luisteren??

Edit. geen ruzie maken, he, dat doen ze al in de politiek :)
Tijdje geleden was er een test van een dure Marantz SACD speler die de HVT CD speler referentie "wegspeelde" (een nog duurder apparaat). Maar dat is natuurlijk tijdschrift wijsheid. Die Wadia is ongetwijfeld erg goed (en zwaar 22 kg!)
Graag ga ik die uitdaging met je aan mits je zorgt voor apparatuur op niveau.

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 23:00 schreef Lampje het volgende:

Zoals je nu praat, ben je gewoon een forum.hifi.nl blater.
Bedankt voor het compliment

• Duck-Twacy
Op zondag 10 februari 2002 23:44 schreef JcaG het volgende:

[..]

Graag ga ik die uitdaging met je aan mits je zorgt voor apparatuur op niveau.
lol :)

Audio&Techniek 25 watt klasse A mono blokken (50 watt bij 4 ohm, 100 watt bij 2 ohm).
AVM 80 watt klasse AB eindversterker met Siltec mod (staat geen type op de voorkant). (was 2e handsje)
AVM voorversteker (ook geen type, hun eerste model, werd op CD ingang als absolute referentie klasse (jawol) beoordeeld door Duitse pers (lang geleden)).

Zelfbouw speakers op basis van Focal (25 cm neomex (neoflex?) woofer in 70 liter 30 mm MDF bassreflex behuizing, 13 cm kevlar mid + 2,8 cm glassfiber inverted dome in aparte satelliet. Filter met alleen polypropyleen in signaal weg. Staat op grannieten tegel van 4 cm dik (kostte 300 piek per suk :( )

Als het moet koop ik nnog wel een paar meter vd Hul CS-122 voor de speakers.

Als je nog een paar maanden wacht komt er wellicht nog een buizen amp bij. Zit ook te denken aan actief scheidingsfilter.
Geen Wadia klasse vrees ik :)

Edit. Zou wel leuk zijn als jij een setje Manger Schallwandler meenam (naast de Wadia natuurlijk)

• Jag

Jag

Hmm, leuke spulletjes :). Ik vind het een leuke uitdaging trouwens :). Ik wil ook wel komen luisteren :) (en nu echt :P).
Op zondag 10 februari 2002 23:37 schreef Duck-Twacy het volgende:
en hoe vind je die
[..]

No pun intended, Jag :+
Haha :). Ik haat trouwens "transsssssistor"-mensen, die horen echt iets dat er niet is. Als er iets in deze wereld technisch imperfect is, dan zijn het wel buizen en niet torren. Als je het mooi vind klinken, helemaal goed, maar ga dan niet torren uitschelden :P.

<font size=-2>Overigens heeft ie wel een klein puntje over de 5.1 hype, al chargeert ie het wel heel erg :)</font>

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 00:02 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

lol :)

Audio&Techniek 25 watt klasse A mono blokken (50 watt bij 4 ohm, 100 watt bij 2 ohm).
AVM 80 watt klasse AB eindversterker met Siltec mod (staat geen type op de voorkant).
Geen Wadia klasse vrees ik :)

Edit. Zou wel leuk zijn als jij een setje Manger Schallwandler meenam (naast de Wadia natuurlijk)
Misschien een leuk idee om dit met meer mensen te doen in het midden van het land. Anders maak ik graag een afspraak met jouw en zorg ik voor een wadia cd-speler.

Verwijderd

Ik heb eventueel nog wel een andere cd speler voor de vergelijking met HDCD da's ook zo'n leuke standaard..

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:20
Misschien een beetje off-topic. Maar in welke studio's kan nu al opgenomen worden in SACD? Volgens mij staan de meeste studio's nog vol 16 bit-48 KHz spul of ondertussen misschien 24 bit-96 KHz Ik heb in iedergeval nog geen digitale tafel / ADAT / effect-proc / etc. gezien die dit formaat aankan. Volgens mij zijn de huidige SACD-disks gewoon omgezette bestaande opnames

• hervaz
  • Laatst online: 24-11-2025
Het is zeker een mooie speler die 555, ik zou liever de wadia hebben :) , de cd is nog lang niet dood en het is maar de vraag welk formaat het nu wordt, sacd of dvd-a.

Verwijderd

HDCD is dr ook nooit echt gekomen enzo..
Ik houd lekker me spelertje en als ze
over een paar jaar eindelijk eens weten wat
ze willen en me speler is niet meer compatible
dan denk ik nog wel eens aan de vraag sacd dvd-a

• Duck-Twacy
Op maandag 11 februari 2002 05:19 schreef JcaG het volgende:

[..]

Misschien een leuk idee om dit met meer mensen te doen in het midden van het land. Anders maak ik graag een afspraak met jouw en zorg ik voor een wadia cd-speler.
Dan moet iemand daar wel een geschikte ruimte hebben, ik woon zelf in Den Haag.

Zo'n vergelijking van een 1000 euro SACD en een 7000 euro CD speler is zeker wel grappig (of t nuttig is, is wat anders, er zijn maar weinig mensen die zo'n Wadia kunnen veroorloven).
Ben alleen bang dat mijn versterkers niet het onderste uit de kan van de Wadia (en waarschijnlijk ook niet uit de 555) halen. En 70 kilo aan speakers versjouwen zie ik ook niet zo zitten.

Misschien kan iemand nog een setje Krell, ML of Burmester oid ter beschikking stellen? en een paar bijpassende luidsprekers (Revel of Avalon of zo), dan zorg ik wel voor de zoutjes. :)

Anders gewoon in mijn bescheiden stulpje en met beperkte apparatuur, op een zondagmiddag. Er is wel plaats voor een mannetje (vrouwtje?) of 5 (als je een beetje redelijk wilt luisteren, that is).

Houden jullie van Nana Moeskoerie?

• bpwats
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-09-2025
Wat ik eigenlijk hoop, is dat voor de SACD een aparte mix wordt gemaakt die minder op het grote publiek is gericht en wat meer audiofiel verantwoord.
Het is nog steeds aan de producer / muzikanten om creatieve besluiten te nemen. Je hoort de studio master, geen afgeleide daarvan. Met multi-channel audio kan er voor gekozen worden om de omgevingsacoustiek van de performance accuraat weer te geven of je wordt ondergedompeld in een 360 graden geluidsveld (ruimte voor creativiteit).

Ik heb een hybride SACD van Frankie Goes To Hollywood (Rage Hard - the Sonic collection) wiens muziek ik kan dromen. Vooralsnog kan ik die spelen op een matige CD-speler / versterker en super efficiente luidsprekers (het is een godswonder wat deze soms presteren); het verschil is absoluut hoorbaar. SACD is zo mogelijk nog cleaner en "echter" dan je van je CD's gewend bent. Mijn oude JBL's kan ik niet meer naar luisteren (vergeleken bij Klipsch KSP-400).

Groeten,
Bryan

• Jag

Jag

Op maandag 11 februari 2002 21:41 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Dan moet iemand daar wel een geschikte ruimte hebben, ik woon zelf in Den Haag.

Zo'n vergelijking van een 1000 euro SACD en een 7000 euro CD speler is zeker wel grappig (of t nuttig is, is wat anders, er zijn maar weinig mensen die zo'n Wadia kunnen veroorloven).
Ben alleen bang dat mijn versterkers niet het onderste uit de kan van de Wadia (en waarschijnlijk ook niet uit de 555) halen. En 70 kilo aan speakers versjouwen zie ik ook niet zo zitten.

Misschien kan iemand nog een setje Krell, ML of Burmester oid ter beschikking stellen? en een paar bijpassende luidsprekers (Revel of Avalon of zo), dan zorg ik wel voor de zoutjes. :)

Anders gewoon in mijn bescheiden stulpje en met beperkte apparatuur, op een zondagmiddag. Er is wel plaats voor een mannetje (vrouwtje?) of 5 (als je een beetje redelijk wilt luisteren, that is).

Houden jullie van Nana Moeskoerie?
Ik ga natuurlijk wel waarachijnlijk 803's kopen, en woon in het midden van het land. Ik denk alleen dat niet iedereen het eens zou zijn met de rest van mij spulletjes, we zouden natuurlijk een andere versterker en kabel voor de gelegenheid kunnen gebruiken. Grootste bezwaar is eigenlijk dat mijn kamer nogal moeite heeft met 50-100Hz, en dat je daar eigenlijk een EQ voor nodig hebt (maar die zal wel uit den boze zijn voor deze test :)).

• Duck-Twacy
Op dinsdag 12 februari 2002 02:34 schreef Jag het volgende:

[..]

Ik ga natuurlijk wel waarachijnlijk 803's kopen, en woon in het midden van het land. Ik denk alleen dat niet iedereen het eens zou zijn met de rest van mij spulletjes, we zouden natuurlijk een andere versterker en kabel voor de gelegenheid kunnen gebruiken. Grootste bezwaar is eigenlijk dat mijn kamer nogal moeite heeft met 50-100Hz, en dat je daar eigenlijk een EQ voor nodig hebt (maar die zal wel uit den boze zijn voor deze test :)).
Die 803 zijn waarschijnlijk wel iets "gebalanceerder" dan mijn zelfbouw knutsels. Kunnen wellicht ook lager.

Maar de kwestie van een versterker (of 3), die goed genoeg is voor een Wadia (kost geloof ik zo'n 7000 euro), is een lastige. Ik heb geen bezwaar tegen Crest, hoewel ik me kan voorstellen dat ze niet super verfijnd zijn (beetje simpel gezegd misschien, maar de opmerking "een versterker hoeft alleen maar te versterken" is waar, maar dat betekent nog niet dat dat zo makkelijk is). Mijn AVM eindversterker is ook niet echt goed genoeg (heeft waarschijnlijk f 2000-2500 nieuw gekost), temeer daar de vorige eigenaar een aantal mods heeft laten(?) inbouwen, die enige brom en stoorgeluidjes veroorzaken (niet continu, denk dat er wat radio signalen worden opgepikt). Mijn zelfbouw klasse A versterkers zijn lastig vervoerbaar. Over de kwaliteit doe ik liever geen uitspraak, vind ze wel iets mooier dan de AVM klinken.

Ik weet dat er een GoTter is met deze amp...
Afbeeldingslocatie: http://www.electrocompaniet.no/images/s-eci3.jpg
Is heel mooi spul, minstens het niveau van Accuphase (wellicht beter).
Verder is er ook iemand met een Sphynx, waar ie erg blij mee is :)

Mijn Sony 555 komt over een week of 2, dus voor maart zou zo'n vergelijking niet kunnen.

Tot slot de Behringer... SACD komt alleen analoog naar buiten, zoals je weet, dus zul je wel aan extra AD/DA conversies vastzitten. Dat lijkt me niet de bedoeling. Ook de Wadia DAC zal wel van een andere orde zijn. Op zich jammer want zo'n akoestiek correctie levert waarschijnlijk veel meer op dan de overgang van CD naar SACD (of naar Wadia).

Btw heb je ooit hier naar gekeken (in vergelijking met de Behringer Ultra Curve)?

Afbeeldingslocatie: http://moose.sofgry.com/SigTech/facepp1.jpg
SigTech TimeField 1100
http://moose.sofgry.com/SigTech/
Is die nog te koop (begreep dat TranTec hem geleverd heeft)

• Jag

Jag

Op dinsdag 12 februari 2002 22:10 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Die 803 zijn waarschijnlijk wel iets "gebalanceerder" dan mijn zelfbouw knutsels. Kunnen wellicht ook lager.

Maar de kwestie van een versterker (of 3), die goed genoeg is voor een Wadia (kost geloof ik zo'n 7000 euro), is een lastige. Ik heb geen bezwaar tegen Crest, hoewel ik me kan voorstellen dat ze niet super verfijnd zijn (beetje simpel gezegd misschien, maar de opmerking "een versterker hoeft alleen maar te versterken" is waar, maar dat betekent nog niet dat dat zo makkelijk is). Mijn AVM eindversterker is ook niet echt goed genoeg (heeft waarschijnlijk f 2000-2500 nieuw gekost), temeer daar de vorige eigenaar een aantal mods heeft laten(?) inbouwen, die enige brom en stoorgeluidjes veroorzaken (niet continu, denk dat er wat radio signalen worden opgepikt). Mijn zelfbouw klasse A versterkers zijn lastig vervoerbaar. Over de kwaliteit doe ik liever geen uitspraak, vind ze wel iets mooier dan de AVM klinken.

Ik weet dat er een GoTter is met deze amp...
[afbeelding]
Is heel mooi spul, minstens het niveau van Accuphase (wellicht beter).
Verder is er ook iemand met een Sphynx, waar ie erg blij mee is :)

Mijn Sony 555 komt over een week of 2, dus voor maart zou zo'n vergelijking niet kunnen.

Tot slot de Behringer... SACD komt alleen analoog naar buiten, zoals je weet, dus zul je wel aan extra AD/DA conversies vastzitten. Dat lijkt me niet de bedoeling. Ook de Wadia DAC zal wel van een andere orde zijn. Op zich jammer want zo'n akoestiek correctie levert waarschijnlijk veel meer op dan de overgang van CD naar SACD (of naar Wadia).

Btw heb je ooit hier naar gekeken (in vergelijking met de Behringer Ultra Curve)?

[afbeelding]
SigTech TimeField 1100
http://moose.sofgry.com/SigTech/
Is die nog te koop (begreep dat TranTec hem geleverd heeft)
Dat soort apperaten zijn eigenlijk de reden dat ik ook pro audio gebruik. Die apparaten doen vaak hetzelfde voor minder. Nou weet ik de prijs niet van deze, maar het zal wel duur zijn :). Ik heb ook nog niet de hele site gelezen, daar ben ik op het moment iets te moe voor.
Maar die Behringer wil ik eigenlijk gaan vervangen met mijn nieuw te kopen BSS unit, waarin een zeer goede EQ zit. Daarmee wil ik dan op het gehoor gaan EQ-en (hoewel het "objectieve" van een meetmicro me wel aanstaat). Maar voor deze test wil ik vooral een set aanbieden waar iedereen vrede mee heeft, met of zonder correctie.

• Duck-Twacy
Op woensdag 13 februari 2002 03:13 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat soort apperaten zijn eigenlijk de reden dat ik ook pro audio gebruik. Die apparaten doen vaak hetzelfde voor minder. Nou weet ik de prijs niet van deze, maar het zal wel duur zijn :). Ik heb ook nog niet de hele site gelezen, daar ben ik op het moment iets te moe voor.
Maar die Behringer wil ik eigenlijk gaan vervangen met mijn nieuw te kopen BSS unit, waarin een zeer goede EQ zit. Daarmee wil ik dan op het gehoor gaan EQ-en (hoewel het "objectieve" van een meetmicro me wel aanstaat). Maar voor deze test wil ik vooral een set aanbieden waar iedereen vrede mee heeft, met of zonder correctie.
En wellicht omdat je via je werk veel met pro apparatuur in aanraking komt, dus weet wat je in huis haalt? Overigens best gek dat pro audio goedkoper is. Op veel gebieden is pro apparatuur juist veel duurder, denk maar aan een pro 19" rack, of serverkast, of heel iets anders keuken apparatuur, voor onder de 2000 euro koop je geen pro-magnetron. Zegt waarschijnlijk iets over de prijzen van de betere audio apparatuur (en dat heeft denk ik weer te maken met de aantallen verkochte apparaten, er is zoveel op de markt..)

Mij lijkt een luisterproef tussen SACD (stereo) en normale CD best leuk. FF wachten totdat ik dat ding in huis heb (en wat geschikte software). Misschien moeten we tegen die tijd dit topic nog eens omhoogschoppen en kijken wie er nog geinteresseerd zijn..
Mafse (maar dat doe je nu nog wel denk ik) :)

• Duck-Twacy
Op woensdag 13 februari 2002 03:13 schreef Jag het volgende:

[..]

Maar die Behringer wil ik eigenlijk gaan vervangen met mijn nieuw te kopen BSS unit, waarin een zeer goede EQ zit. Daarmee wil ik dan op het gehoor gaan EQ-en (hoewel het "objectieve" van een meetmicro me wel aanstaat).
Die BSS FDS-366 ziet er ook zeker high tech uit. Ik begrijp dat het signaal wordt gedigitaliseerd op 96Khz/24bit, dus de kwaliteit zal toch wel zeer behoorlijk zijn (beter dan CD iig). En ik zie ook een hoop eq opties, zal wel niet makkelijk te bedienen zijn.
Bestaat er trouwens geen meetapparatuur (bv meetmicrofoon + software op PC) die je kunnen helpen met het instellen?

Wat kost zo'n apparaat als ik vragen mag?

Edit, oei ik lees hier al een prijs van euro 3640. Ik hoop dat je korting krijgt :)

De SigTech is inderdaad onbetaalbaar (TransTec levert hem niet meer, maar de man die ik sprak dacht dat ie f 20000 heeft gekost)

BTW ik wel enige interesse in de Behringer UC (als ie een beetje past bij de rest, heb begrepen dat het best lastig aansluiten is).

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Zo'n BSS kost (uit het hoofd) rond de 7500,- NLG of te wel €3403.35

Maar er zijn ook andere merken die goedkoper kunnen leveren of OEM merken die dat doen.

(nee Jag ik bedoel niet de LEM)

• Jag

Jag

Die BSS is idd erg duur, maar ook erg compleet, kijk maar eens bij de features. Maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat bedrag er voor over heb, zeker als ik het volle pond moet betalen.
Dat pro spul vaak duurder is klopt, maar meestal kan het dan ook wel meer (hebben). Maar op HiFi zit soms zo'n ontzettend hoge marge, en ook nog een niet al te efficiente productie enzo, dat de prijs nogal wat hoger is. Vergelijk maar eens de HiFi versies van de UC met de UC.
Ik ga trouwens zoiezo eerst de speakers kopen, en daar heb ik al bijna de benodigde pesetas voor bij mekaar gesprokkeld :).
Op woensdag 13 februari 2002 10:44 schreef mweert het volgende:
Zo'n BSS kost (uit het hoofd) rond de 7500,- NLG of te wel €3403.35

Maar er zijn ook andere merken die goedkoper kunnen leveren of OEM merken die dat doen.

(nee Jag ik bedoel niet de LEM)
Hmm, ben benieuwd :). Ik weet dat XTA vergelijkbare dingen maakt, die onbetaalbaar zijn en ook minder kunnen. Maar verder weet ik er geen eigenlijk :).

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb laatste zelf nog geluisterd..
die knakekr vond er behoorlijk veel verschil in,..maar ik niet.. ik kende de cd wel,..maar ik had et met gewone cd en sacd naast elkaar et zelfde leidje moeten horen..maar et verschil tussen vhs en dvd ZIE je in een opslag zonder er echt mee te gaan vergelijken, en dat heb je met sacd en cd neit..

alleen men vraag blijft nog steeds, of er nou surround opgezet kan worden?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Op maandag 18 februari 2002 00:20 schreef gitaarwerk het volgende:
ik heb laatste zelf nog geluisterd..
die knakekr vond er behoorlijk veel verschil in,..maar ik niet.. ik kende de cd wel,..maar ik had et met gewone cd en sacd naast elkaar et zelfde leidje moeten horen..maar et verschil tussen vhs en dvd ZIE je in een opslag zonder er echt mee te gaan vergelijken, en dat heb je met sacd en cd neit..

alleen men vraag blijft nog steeds, of er nou surround opgezet kan worden?
DVD-Audio support multichannel met extra info om de speler het te laten downmixen naar stereo, SACD kan discreet 5.1 plus een discrete premixed stereo track tegelijk hebben.

Bij DVD-Audio is multichannel dus niet zo handig van een audiofiel standpunt uit gezien, bij SACD is het geen probleem omdat de make van de SACD er ook gewoon een stereotrack bij kan mixen.
Pagina: 1